Potilaiden parissa työskentelevän vaitiolovelvolisudesta kysymys
Miten potilaiden kanssa työskentelevän (esim sairaanhoitaja, lähihoitaja tms) vaitiolovelvollisuus menee? Voiko potilaasta puhua ulkopuolisten kanssa esimerkiksi mainitsematta potilaan nimeä?
Kommentit (24)
Terveisin sairaanhoitaja
Joskus voin todeta esim. haavasta, että olen hoitanut samanlaista ja se parani x-hoidolla.
Terveisin sairaanhoitaja
Joskus voin todeta esim. haavasta, että olen hoitanut samanlaista ja se parani x-hoidolla.
... Alalla, jossa edellytetään ehdotonta luottamusta, ja en kyllä vapaa-ajallani mielellään keskustele mihinkään työhöni liittyvästä. Ja olen todennut, että tunnistamattomasti puhuminen on niin vaikeaa, että en sitten puhu ollenkaan... Olen myös pienellä paikkakunnalla työskentelevä.
rikkomista. Asia erikseen on sitten tuo opetustilanne tai konsultointi, asiallinen keskustelu jossa toki pidetään huoli siitä että potilasta ei tunnisteta.
Mutta baarissa juruilu on aina epäeettistä ja kannattais ilmoittaa kyseisen hoitajan esimiehelle, ties mitä muuta se on siellä baarireissuilla suustaan päästänyt. Työasioista yksinkertaisesti pidetään suu kiinni jollei ole asiallista syytä niistä keskustella toisen ammattilaisen kanssa. Mikään henkilötietojen ym. muuttelu ei juoruamista oikeuta eikä tee hyväksytyksi.