Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko 4-vuotias tyttäreni epänormaali?

Vierailija
18.11.2012 |

Tai taidan tietää siihen jo vastauksen... :( Kotona kahdestaan meillä menee ihan ok ja samoin päiväkodissa hoitajien mukaan ihan hyvin. On kuitenkin vaativa, ei usko käskyjä, uhmaa jne.

Pahinta on silloin, kun kutsumme meille leikkikavereita kylään (tulevat vanhemman kanssa). Saan hävetä tyttäreni käytöstä silmät päästäni... Riehuu, ei jaksa keskittyä mihinkään, ei tottele, kiljuu, ei jaa tavaroitaan, on toisin sanoen ihan hirviö. Kun menemme muiden kotiin kylään osaa käyttäytyä kauniisti.

Ja kyllä, kasvatus- ja perheneuvolaan odotamme aikaa. Nyt tein päätöksen, että ketään ei enää kutsuta meille kylään.

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
18.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän nyt lapsilla tuollaisia kausia on, ja tietyn temperamentin omaavilla lapsilla varsinkin. Yleensä menevät ihan itsestään iän kanssa ohi, kun vaan jaksetaan opettaa miten pitäisi käyttäytyä.

En minä tuollaisen takia mihinkään neuvoloihin aikaa varaisi, jos kerran ongelma esiintyy vain jos kutsut teille kotiin leikkikavereita kylään. Ehkä jättäisin ne leikkikaverit toistaiseksi kutsumatta, kun ne selvästi lasta stressaa.

Vierailija
2/7 |
18.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihan kuulostaa siltä, että lapsella on vain suuri omistushalu omia tavaroitaan kohtaan ja "sekoaa" kun joku tulee teille niihin koskemaan ja niillä leikkimään.

Jos hän käyttäytyisi joka paikassa samoin, niin se olisi epänormaalia, mutta hän selvästi juttusi mukaan kuitenkin osaa käyttäytyä niin halutessaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
18.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on samanikäinen poika ja käyttäytyy juuri samalla tavalla. Tuossa iässä opetellaan sosiaalisia taitoja, ne ovat aivan alkutekijöissä joten esim. lelujen jakaminen ja vuorotteleminen on vielä vaikeaa. Sitä ei kannata hävetä, vaan pitkäjänteisesti ohjata lasta. Tiedän, se on rasittavaa ja uuvuttavaakin välillä, mutta kannattaa lopulta. Jos ei sosiaalisia taitoja opeteta pikkulapsena, vaikeuksia tulee viimeistään koulussa. Työskentelen koulussa ja näen koko ajan lapsia, joille sosiaaliset taidot ovat täysin uusi asia. Toki jos lapsen käytös on todella villiä ja oma jaksaminenkin jatkuvan riehumisen takia on huonoa, niin kannattaa ilman muuta kääntyä perheneuvolan puoleen. Tietty uhma ja vaativuus kuuluu tuohon ikään, mutta rajansa toki silläkin. Tsemppiä! t. kohtalotoveri

Vierailija
4/7 |
18.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljon olen samanikäisiä lapsia nähnyt ja tuntuu, että omani on villimpää sorttia. Aiomme silti mennä sinne kasvatus- ja perheneuvolaan. Ainakin, jos saisin arkeen helpottavia vinkkejä. Olen aina ollut YH ja välillä jaksaminen on ollut tiukilla... Olen lääkäri, mutta lastenkasvatuksen ammattilainen en todellakaan ole. Välillä käy kaikki ADHD ym. diagnoosit mielessä, mutta kyllä tuo tyttö yksinään jaksaa keskittyä esim. piirtämiseen jne. Ja sitten tietty kamalat itsesyytökset mulla siitä olenko tehnyt jotain äitinä aivan väärin...

Vierailija
5/7 |
18.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa tosiaan siltä, että kun kotona ei usein joudu jakamaan, niin villiintyy.

Toki jos itse koet kaipaavan apua, niin perheneuvola voi olla hyvä vaihtoehto, mutta ihan tavalliselta toi kuulostaa.

Voittehan tehdä niin, että seuraavalla kaverivierailulla pelastettiin yhdessä jotain peliä tai sitten sovitte vaikka jonkun majaleikin, niin lelut ei ole niin pääosassa.

Onko noi kaverit lapsen ystäviä vaikka päiväkodista vai esim serkkuja tai sun ystävien lapsia. Sekin voi vaikuttaa asetelmaan.

Vierailija
6/7 |
18.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

aika, ette pääse niistä muuten ikinä eroon ja lapsesti leimaantuu "häiriköksi" ja tällä leimalla hän sitten aloittaa koulutien.

Aivan normaali 4- vuotias!

Vierailija
7/7 |
18.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jakamaan ei opi harjoittelematta. Voitte kokeilla sitä siten, että puhutte siitä jo etukäteen: "tänään tulee xx leikkimään, ja leikkii myös sinun leluillasi. Mitä leluista laitetaan piiloon, että ne ovat vain sinua varten, sitten kun xx on lähtenyt kotiin? Näkyvillä olevilla leluilla voi sitten kaikki leikkiä. Jos leikit sujuvat hyvin yhdessä, saat xx:n palkinnoksi sen jälkeen sitten"

Sitten kerrot tulevalle vieraalle, että lapsellasi on tuollainen vaihe meneillään, mutta olette tällaista sopineet. Ja aloittakaa lyhyistä vierailuista 1h ja pidennätte sitten kun on mennyt hyvin. Ja palkinnon annat jos menee hyvin, siitä voit muistuttaa kesken leikinkin, lapsi voi jopa itse valita palkinnon.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme kaksi