Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olin 90-luvulla ratsastusleirillä Nivalassa.

Vierailija
15.11.2012 |

Kyseessä oli lestadiolaisen perheen pitämä talli. Sattuuko kukaan tietämään tallin nimeä ja onko sitä enää olemassa? Ei millään tule mieleen...

Kommentit (33)

Vierailija
21/33 |
15.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

http://www.sukuposti.net/hevoset/fabiola-ii/125222

Ei kuvaa valitettavasti kuitenkaan...

Ap

Vierailija
22/33 |
15.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja kuviakin löytyi, myös mun leiriheppa Martasta (Golden Dream):

http://personal.inet.fi/koti/tannie/tallit/lomapaik.htm

Hauskaa :)

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/33 |
23.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei! En tiedä vastaileeko ketjuun enää kukaan mutta hauska, että löytyi tällainen :)... Olen itse Kotikankaan "kasvatti", Lempi ja Esko lähisukulaisia. Muistan tarkasti kaikki hevoset ja kesät olivat upeaa aikaa hevosten kanssa!

Vierailija
24/33 |
23.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut itse siellä leirillä joskus vuonna 97, en ole vuodesta ihan varma. Paikka jäi mieleeni todella huonona, nimittäin leiriläisiä oli otettu ihan liikaa, meitä oli peräti 20, ja siihen määrään nähden ratsuja oli ihan liian vähän :( Yhtenä päivänä just Martalla ratsastettiin 6 tuntia, ja hevonen oli jo 20-vuotias! Prinssi, eli Prins Grey ontui, ja sillä silti ratsastettiin! Hevosille myös syötettiin vääränlaista ravintoa (lehmien täysrehua), karsinat olivat liian pieniä ja osa varusteista vääränlaisia tai ihan loppuun kuluneita. Käsittääkseni talli suljettiin myöhemmin eläinlääkärin ja muiden viranomaisten toimesta.

Vierailija
25/33 |
23.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

26 vielä jatkaa, että paikasta jäi mieleeni vielä sekin, että leiriläisten majoitustiloissa ei tullut lainkaan lämmintä vettä! Viikon leirin aikana kävin kerran suihkussa (haukoin henkeä suihkun lattialla, sillä vesi oli todellakin JÄÄkylmää, niin jäistä suihkua ei unohda ikinä). Kerran leiriläiset pääsivät rantasaunaan, jossa pystyi peseytymän kunnolla. Kerroimme Lempille useasti tuosta jääkylmästä suihkusta, mutta hän ei kommentoinut asiaa oikein mitenkään. Oikeasti kuuma kesä oli, ja päviät hikoilimme tallilla ja ratsastuskentällä, joten olisi oikeasti tarvinnut sitä suihkua! Kerran olin siellä leirillä ja toiste en mennyt.

Vierailija
26/33 |
13.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi että, mä olen ollut myös 90-vulla Eskon ja Lempin luona leireillä. Monena kesänä ja useana talvenakin. Muistan kaikki nuo hepat, Martan, Tompan, Jonin etc. Kylläpä tulikin haikea mieli, onkohan paikkaa enää?

Mulla on pelkästään hyviä muistoja :)

Terveisin Kirsi

Vierailija
27/33 |
13.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lempi ja Esko oli ihanan lupsakoita tyyppejä ja ihan aidosti tuntuivat pitävän lapsista ja leirihulinasta. Olin pari kertaa leirillä siellä. Toisella leirillä kastettiin joku varsa. :D Kerran hoitoponi oli kunnon oikuttelija ja näykkäisi turhan kovasti, niin purin takaisin. Sen jälkeen rupesi kunnioitusta löytymään. Eka leirin loputtua tulin tavaroineni luhtiaitan vintiltä ja kaaduin portaissa ja tulin pyörien alas. Sain aivotärähdyksen ja rillit hajosi. Lempi soitti seuraavana päivänä meille kotiin ja kysyi vointia ja tarjosi ilmaisen leirin seuraavalle kesälle ettei mulle jää traumoja. Hyvät muistot on jääny.

Vierailija
28/33 |
15.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin ko. hevosleirillä 94 ja sinne jäi hevosinnostus.

Vierailija
29/33 |
01.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nostan tämän ketjun :-) olin itse Kotikankaalka ratsastusleirillä monena kesänä. Muistan kaikki nuo hepat ja ponit, jotja on ketjussa mainittu nimeltä :-) paljon hyviä muistoja jäi noilta rataastusleireiltä. Ruoka oli hyvää, majoitus luhtiaitassa, pihapiirissä oli paljon muitakin eläimiä kuin hevosia (esim. vuohia, kissoja), joita sai hoitaa.

Miinuspuolena se, että itsekin muistan että kesäkuun leireillä oli liikaa leiriläisiä. Heinäkuun leireillä tilanne ei ollut yhtä paha. Kesäkuun leireillä monet hepat, myös vanha Martta, sai mennä 6 tuntia päivässä (=6*45 minuuttia). Joskus vielä iltatunteja tai jopa iltaestetunteja siihen päälle. Leiriläiset oli jaettu kolmeen ryhmään, ja kaikilla ryhmillä oli kaksi ratsastuskertaa päivässä. Heinäkuun leireillä kun leiriläisiä oli vähemmän, oli usein vain 2 ratsastusryhmää, ja siten heppojenkin työmäärä kohtuullisempi. Isot hienot laitumet hepoilla oli.

Muistaako joku ketjussa mainittujen hepojen lisäksi shettis Mossen, tai Pupen eli Mr Stepin?

Joni oli kiva ja reipas ratsastaa, sillä oli tosin laukassa tapana kiikuttaa, maastossa oli vetohevonen.

Tomppa oli aina yritteliäs ja rehti suokki.

Martta oli kiva ratsastaa, mutta muistan vieläkin miten säälitti, kun selkeästi liian vanha oli tuntitöihin.

Shettis-risteytys Fabiola oli ihana, monen suosikki ja kiltti.

Vierailija
30/33 |
02.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi, ihania muistoja heräsi kyseisestä paikasta, Kotikangas taisi olla paikan nimi! Olin lapsena leirillä joskus -90 luvun taitteesa. Lempparini taisi olla juurikin shettis nimeltä Mosse, ja muistan ne varsan ristiäiset, Hetta tuli nimeksi! Lempi oli leiponut kakun ja varsan kaulassa oli nimilappu josta paljastui varsan nimi. Kesä oli kuuma ja luhtiaitassa tarkeni nukkua, iso kenttä pölisi aikalailla. Iso sh Tomppa paukutti etukaviolla karsinan ovea yöllä. Martta oli valtavan korkea musta hevonen joka lenkitti pienimpiäkin verkkaiseen tahtiin=) Sillä oli kumitutit kuolaimissa, ne on jäänyt mieleen. Prinssi oli mielestäni upea kimo, oikukas ja toisinaan laukassa yritti pudottaa ratsastajan. Oliko Puppe sitten se lv? Ja Fabiolalla ratsastin myös muistaakseni. Harmittaa kovasti kun leiriltä ei ole edes kuvia tallessa, siihen aikaan ei ollut kameroita lapsilla. Vaikka olin vielä tosi pieni, muistan että Joni oli vielä nuori ja raisu ja sitä lastattiin traileriin, Joni ei halunnut kyytiin ja karkasi miehiltä. Siitä tieten tuli aivan kelpo heppa koulutuksen jälkeen. Mielen jäi myös tumma ratsastuksen opettaja, nimeä en muista. Jännittäviä oli peuhulato ja ankkalampi sekä kaikki kotieläimet lehmät ja vuohet. Se kesä taisi olla paikan kulta-aikaa, sittemmin toiminta hiljeni ja hiipui pois. Pieni heppakärpänen pääsi puraisemaan ja vielä aikuisena olen harrastanut hevosia vaihtelevalla menestyksellä. Vaikka Kotikankaalla ei luksusta tarjoiltu, paikan hyvä henki ja aidosti asiakkaille olevat ihmiset korvasi kaiken. Itse en osannut odottaa leiriltä mitään ja se jäi kyllä mieleen parhaiden muistojen joukkoon!

Vierailija
31/33 |
06.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hih, Hetta oli 1-vuotias pikkushettis kun olin Kotikankaalla leirillä ekaa kertaa. Ja se oli silloin mun hoitoponi :-) Hoitoponiksi tarjottiin myös Jeremiasta, mutta pikkuinen Hetta tuntui sopivammalta hoitsulta, koska olin silloin 10-vuotias ja juuri aloittanut ratsastuksen. Hettaa sain sitten harjailla ja talutella pihapiirissä.

Lämmin ja mukava tunnelma oli leireillä. Muistan myös tuon peuhuladon, se oli sellainen pikkulato jossa oli heiniä ja jossa sai käydä touhuamassa. Me istuskeltiin siellä usein kissanpentujen kanssa :-)

Vuohet ja lampaat muistan minäkin, ainakin me saatiin käydä syöttämässä ja taluttelemassa niitä.

Vierailija
32/33 |
06.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samalla suunnalla Pohjois-Pohjanmaalla olleet, oletteko käyneet Kalajoen ratsutallilla? Itse olin siellä joskus 1989 muistaakseni, teini-ikäisenä. Ihana paikka ja hyvät hevoset ja ponit.

Vierailija
33/33 |
08.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei mahtava ketju!! Me kävimme useana vuonna leirillä! Minä, Tiina & Aki. Iisalmesta asti reissattiin Nivalaan :D

Hevosia mun aikaan oli mm. Mr.Step (Puppe) lämppäri, Golden Dream (Martta) PV, Mestarin Tomi (Tomppa) SH, Kievarin Kirsti (Kipa) SH, Play Shack (Sakke) LV, Johnson (Joni) rist.poni, Prins Grey (Prinssi) rist.poni, O’Hara (Harri) rist.poni, Figaro DK (Rolli) vuonoheppa, Aramara Dyane (Ara) & Aran varsa Hulkkis (Aramara stonedrain diamont)= molemmat connemaroja. Sitten shettiksiä oli Chili (musta shettis), Mosino(Mosse), Henny II, Lill Oskar (Osku). Muistan myös Mikadorin- eli Mikon.

Tuohon aikaan sitä ei tajunnut, mutta kyllähän hevoset tekivät aivan liian pitkää päivää. Myös ruoka ja kengitys oli mitä oli... Muistaakseen leiritoiminta loppui kesään 2000? Ja kaikki hevoset paitsi Ara myytiin. Ymmärtääkseni Lempin ja Eskon poika laajensi navettaa tallin tilalle. Ara sai tilalla vielä yhden varsan toiminnan loppumisen jälkeen- mutta nyt sekä Ara, että varsa ovat siirtyneet tuolle puolen...

Leirin ohjaajia tai rats.opeja en enää nimeltä muista.. Ehkä joku oli Henna ja kotoisin Siikajoelta. Olisiko Anne ollut myös. Viimeisellä leirillä meillä oli opena joku, millä oli oma suokki Lennätin, eli Lento. Hän opiskeli Iisalmessa ammattiopistossa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi kolme