Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Koiraongelma vai ongelmakoira - Mitä tekisit?

Vierailija
15.11.2012 |

Kyseessä 10kk koiran"pentu"teini-ikäinen. Peruskiltti mutta villi, osaa paljon ns temppuja, osaa myös peruskäyttäytymistä, toki paljon siinä on vielä opittavaakin. Naksutinkoulutuksella ollaan menty.

Rakastaa lenkkejä, energiaa on ja sitä puretaakin juoksun ja nenän kautta tekemällä esim hajutehtäviä. Kaiken kaikkiaan perusmukavaa touhuta.

Mutta nyt, ihan viime viikkoina koira on ottanut tavakseen haastaa minut, perheen äidin. Tuijottaa, haukkuu haastaen, ihan kuin kyseenalaistaen minun roolini. Jopa urisee minulle, tänään yritti näykkäistä pohkeesta... Häntä heiluu samalla, mutta lienee enemmänkin epävarmuutta kuin haastetta leikkiin...?

Tässä kysymys. Mitä mielestäsi tulisi tehdä: Tehdä koiralle ns selväksi johtajuus, selättää maahan. Vai jättää huomiotta, antaa louskuttaa, ei vaikuta minuun, en reagoi, kunnes kyllästyttää. Vai mitä? Niin ja kiva olisi jos perustelisit.

Kommentit (30)

Vierailija
1/30 |
15.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kiitos vielä, näihin mä perehdyn huomenna, nyt nukkumaan :)

ap

Vierailija
2/30 |
16.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä aloin selättämään, kuten olen selättänyt aikaisemmatkin koira, mutta tämän kanssa siitä ei tullutkaan mitään. Sai jonkun paniikin ja puremiseksihan se meni enkä mäkään voinut antaa periksi ja aivan kamala sotku koko jutusta.

Sitten aloin lukemaan juttuja ja otin tuijotuksen käyttöön. Meidän koira teki aina niin, että tuli riehu päällä mun luo, hypähti mun kohdalla ja urahteli. Mä jähmetyin siihen paikkaan ja keskitin energiani koiraan ja tuijotin silmiin. Oli pikkasen naurussa pidättelemistä, kun koira alkoi räpyttelemään silmiä ja pistämään niitä kiinni kuin olisi nukahtamassa. Mutta se toimi. Aina kun yritti sitä, niin tuijotin niin kauan kunnes meni maate.

Ihan takuuvarmasti moni koirarotu yrittää ottaa johtajuutta, näkeehän sen nyt niiden käytöksestä. Osa pomottaa isäntiään ihan täysillä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/30 |
16.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkaa isottelemaan, haukkuu ja murisee, joskus näykkii tai raapii tassulla. Komentaa minua leikkimään tai tekemään jotain, ihan selvästi haluaa vaan actionia. Häntä niin pystyssä kuin olla voi, eli tosi kiihtyneessä tilassa. Useimmiten yritän olla huomioimatta, mutta harvemmin se onnistuu koska koira alkaa sitten puremaan. Silloin vien sen arestiin toiseen huoneeseen, ja pidän siellä niin kauan kun rauhottuu. Usein kestää pitkäänkin ja monesti aloittaa räyhmäämisen uudestaan. Toistan arestia niin monta kertaa kuin tarve vaatii.

Pitkää pinnaahan tämä vaatii, mutta joskus tuokin käytös menee ohi ja sitten muistellaan kun koira oli pienenä niin 'leikkisä ja energinen' ;)

Vierailija
4/30 |
16.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

hanki enää lisää koiria, jos olet näin pihalla koirien käytöksestä ja käytöksen syistä.

Mä aloin selättämään, kuten olen selättänyt aikaisemmatkin koira, mutta tämän kanssa siitä ei tullutkaan mitään. Sai jonkun paniikin ja puremiseksihan se meni enkä mäkään voinut antaa periksi ja aivan kamala sotku koko jutusta.

Sitten aloin lukemaan juttuja ja otin tuijotuksen käyttöön. Meidän koira teki aina niin, että tuli riehu päällä mun luo, hypähti mun kohdalla ja urahteli. Mä jähmetyin siihen paikkaan ja keskitin energiani koiraan ja tuijotin silmiin. Oli pikkasen naurussa pidättelemistä, kun koira alkoi räpyttelemään silmiä ja pistämään niitä kiinni kuin olisi nukahtamassa. Mutta se toimi. Aina kun yritti sitä, niin tuijotin niin kauan kunnes meni maate.

Ihan takuuvarmasti moni koirarotu yrittää ottaa johtajuutta, näkeehän sen nyt niiden käytöksestä. Osa pomottaa isäntiään ihan täysillä.

Vierailija
5/30 |
16.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

käytöksisiä, reippaita ja tottelevaisia. Pystytkö sä jättämään sun koiran aitaamattomalle pihalle keskustaan ja se pysyy vapaana pihalla? Voit käydä vaikka kaupassa ja tiedät, että koira ei rajoja ylitä? Mä pystyn.

Vierailija
6/30 |
16.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

käytöksisiä, reippaita ja tottelevaisia. Pystytkö sä jättämään sun koiran aitaamattomalle pihalle keskustaan ja se pysyy vapaana pihalla? Voit käydä vaikka kaupassa ja tiedät, että koira ei rajoja ylitä? Mä pystyn.

Vierailija
7/30 |
16.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

joka tottelee suunnilleen pikkurillin heilautusta. Se on myös hyvin herkkä kaikelle riidalle perheessa: vähänkin kun jonkun ääni kohoaa, pyrkii syliin. Usein riittä että minä sanon vähän napakammin lapsille, niin koira on jo punkemassa lapsen syliin ja päälle rauhoittamaan tilannetta. Me ollaan opetettu koiralle käsky "mene pois", jolloin se poistuu ainakin muutaman metrin päähän. Tarkoitus olisi että se saa noissa tilanteissa mitään muuta huomiota, mutta aina välillä lapset tietysti halaa koiraa enkä minäkään aina raatsi sitä ajaa pois, jos näyttää että se oikeasti saa lapsen rauhoittumaan. Ihan väärin, tiedän, mutta näin pehemän koiran kanssa ei kuitenkaan hirveän vaarallista.

ap:lla on varmaan vähän kovempi tapaus, joten sille kannattaa olla ehdottomampi. Opetat sille joko oman paikan tai pois-käskyn ja käytät sitä HETI kun koira alkaa hakea sun huomiota. En lähtisi harhauttamaan sitä millä kivalla tekemisellä, ettei se vaan opi hakemaan virikkeitä tuolla käytöksellään. Sitä paisti tilanteessa joss on riitaa ja huutoa lasten kanssa, ei aina ole kauhean helppo samanaikaisesti toimia rauhallisesti koiraa ohjaten.

Vierailija
8/30 |
16.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sehän on vielä aivan pentu!

Näykkimiseen sanoisin topakasti "EI" ja muuhunkin isotteluun "oma paikka" tai "pois" tms. sillähän johtajuus jo tuleekin selville.

Meidänkin laumis on nyt puoltoistavuotiaana välillä niin polleaa poikaa, ei tosin minulle, mutta kuitenkin:

Joskus tehoaa juurikin tuo tiukka katsekontakti ja jokin peruskäsky vaikkapa "istu", eli sellainen minkä koira tekee automaattisesti.

Joskus on loppunut siihen,kun olen spontaanisti revennyt nauruun.., nolostui selvästi.

Vierailija
9/30 |
16.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkaa isottelemaan, haukkuu ja murisee, joskus näykkii tai raapii tassulla. Komentaa minua leikkimään tai tekemään jotain, ihan selvästi haluaa vaan actionia. Häntä niin pystyssä kuin olla voi, eli tosi kiihtyneessä tilassa. Useimmiten yritän olla huomioimatta, mutta harvemmin se onnistuu koska koira alkaa sitten puremaan. Silloin vien sen arestiin toiseen huoneeseen, ja pidän siellä niin kauan kun rauhottuu. Usein kestää pitkäänkin ja monesti aloittaa räyhmäämisen uudestaan. Toistan arestia niin monta kertaa kuin tarve vaatii.

Mä olin itse nuorena ja kokemattomana myös tuollainen tiukkapipo. Onneksi enää en ole ja nyt tuollaisen pennun kanssa vaan alkaisin rajuun leikkiin kun se pyytää sitä. Nimenomaan kutsu rajumpaan leikkiinhän tuo on eikä mitään johtajuuden ottoa. Mitään koiraongelmia meillä ei ole ollut vaikken harrasta moisia natsismeja.

Vierailija
10/30 |
16.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olin itse nuorena ja kokemattomana myös tuollainen tiukkapipo. Onneksi enää en ole ja nyt tuollaisen pennun kanssa vaan alkaisin rajuun leikkiin kun se pyytää sitä. Nimenomaan kutsu rajumpaan leikkiinhän tuo on eikä mitään johtajuuden ottoa. Mitään koiraongelmia meillä ei ole ollut vaikken harrasta moisia natsismeja.

En ole nuori ja kokematon, olen vanha ja tämä on kolmas koirani. En harrasta natsismia, mutta meillä ei koira komenna ihmistä vaan päinvastoin.

Vierailija
11/30 |
17.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei kukaan komenna ketään, meillä pyydetään. Minä pyydän koiraa, ja koiraa saa pyytää minua tekemään jotakin/pyytää minulta jotakin.

En ole nuori ja kokematon, olen vanha ja tämä on kolmas koirani. En harrasta natsismia, mutta meillä ei koira komenna ihmistä vaan päinvastoin.

Vierailija
12/30 |
17.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

haastamista vai kokeiluhaastamista, että kuka määrää kaapin paikan. Itse tekisin kyllä niin, että en välittäisi tuosta yhtään, olisin täysin välinpitämätön koiraa kohtaan, kääntäisin selän ja / tai kävelisin sinne suuntaan missä koira on ja suoraan koiraa päin katsomatta koiraa silmiin, tönisin koiraa pois edestä (älkää lukeko potkisin), niin että koira joutuisi väistämään edestäni pois. Siinä vaiheessa jos kävisi pohkeeseen kiinni, palautttaisin sen maan pinnalle ja hyvin nopeasti, joko nappaisin kuonosta kiinni, painaisin posket hampaisiin ja sanoisin tiukasti ei tai käyttäisin sitä, että nappaisin koiraa niskasta ja pyöräyttäisin. Riippuen tilanteesta, riippuen koirasta. Ilmeisesti saan nyt osakseni järkyttävän ryöpyn paheksuvia kommentteja kun olin ainoa joka jossain tilanteessa saattaa käyttää selätystä, kuten noudatan myös johtajuusajattelua siinä, että minä olen se joka täällä määrää, kuljen ovista ensin, ja ilman lupaani ei tulla esim. autosta ulos, ei vilkuilla muita koiria, ja minulle annetaan ruokakuppi kesken syömisen jos haluan. Koulutan koirani saalisvietillä ja naksuttimella ja suht lempeästi. Mutta siinä vaiheessa jos aletaan sikailla, loppuu se kyllä hyvin lyhyeen. Tuijottamista takaisin en käyttäisi, koska tuijottaminen on aina haastamista eikä edesauta ainakaan aloituksessa kerrottua tilannetta eteenpäin. Haastaisit sillä koiraasi vain enemmän ja jos koira päättäisikin vastata haasteeseen, mitä tekisit siinä vaiheessa?

Vierailija
13/30 |
17.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluamani käytökset ehdollistan palkkioiden avulla, niin että koirat haluavat itse totella, ei tarvi komentaa. Eikä koirat ole koskaan minua yrittäneetkään komentaa. Toki ne voi joskus jotain pyytää, vaikka tulla tökkimään jalkaa että saisiko rapsutusta, mutta jos en sillä kertaa halua rapsuttaa niin eivät jää vaatimaan.

Vierailija
14/30 |
17.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

nyt kun on paljon asiantuntijuutta liikkeellä, saisinko minäkin vinkkejä koiraongelmaani. eli jo keski-ikäisestä ikänsä kovasti haukkuneesta ladysta kyse; kuinka kitkeä pois kotiin tuleville vieraille haukkuminen? ovikellon soiminen - koira sekoaa, ei ota kontaktia, ei kuule ei nää. ihan sama pyydät tai käsket, tulija haukutaan pystyyn ja ovelle rynnätään...

Vierailija
15/30 |
17.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

koirasi varmaan osaa sen käskyn? Ja siis siten, että ei nouse siitä kuin vasta kun saa luvan? Avaisin ulko-oven, kulkisin siitä edes takaisin. Kun koira pysyy rauhallisena, kehuisin, antaisin namin. Tämän jälkeen pimputtaisin itse ovikelloa, niin että koira on edelleen maassa eteisessä ja tietää saavansa namin kun pysyy maassa rauhallisena. Sen jälkeen ottaisin mukaan vieraita ihmisiä, kulkisimme edes takaisin, ja vieras antaa namin kun koira on rauhallinen. Ja lopulta se ovikellon pimputtelu. Tämän jälkeen ovi laitetaan kiinni, pimpautus ja kun koira on rauhallinen, nami. Ja näin koira on ehdollistettu, ovikello-vieraat-nami :) Ei siis kaikkea edellä mainittua yhdellä kertaa, vaan yksi vaihe kuntoon ja sitten vasta seuraavaan.

Vierailija
16/30 |
18.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

toinen kysyjä nostaa! Koiramme osaa kyllä paikalla ja maahan käskyt, mutta onko sitä hyvä opettaa maahan eteiseen johon vieraat siis tulevat? Voisiko saman toteuttaa omalle paikalle palkitsemalla?

Vierailija
17/30 |
15.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tai olla olematta. :) Jotkut koirat ovat luonnostaan dominoivia ja niillä pitää olla alusta asti selvemmät rajat kuin toisilla, joiden kanssa pärjää vähemmällä säätämisellä. Riippuu rodusta ja sukupuolesta sekä yksilön ominaisuuksista.

Teillä oli siis tilanne, jossa koira oli jo vähän väsynyt, ja sitten siinä tapahtui jotain kiihdyttävää? Tuo jo riittää provosoimaan koiran tyhmänsorttiseen käytökseen, eikä kerro mistään muusta kuin siitä, että koiralle olisi jäähy paikallaan, sillä alkaa mennä meno liian villiksi eikä se osaa rauhoittaa itseään. Ilta voi olla koirankin kanssa vaikeampaa aikaa kuin päivä, ainakin meidän koiran kohdalla, ja siihen tehosi parhaiten juuri jäähylle vieminen ja aikuisena omalle paikalle (pedille) komentaminen. Tosi usein pieni räyhähenki uhosi ja rähisi ennen jäähyä, mutta nukahti jäähyllä muutamassa minuutissa syvään uneen.

8

Vierailija
18/30 |
15.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vie tyynesti vaikka toiseen huoneeseen. Koita pysyä tyynenä, äläkä kiinnitä koiraan mitään huomiota: katso tai puhu. Kun lopettaa pöllöilyn, ole taas normaali ja anna huomiota.

Vierailija
19/30 |
15.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeasti paljon hyviä vinkkejä, mietittäviä asioita, ja jopa omaa ajatuskantaa vahvistavia :)

Nythän tuo raivopääteinihirmukoira makaa pää varpaideni päällä lämmittämässä.

ap :)

Vierailija
20/30 |
15.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos eläin käyttäytyy oudosti, syynä voi aina olla kipu. Ensimmäiseksi tulee mieleen voiko koiralla olla vaikka korvatulehdus (kova ääni > kipeä korva > vihainen koira).

Oikeastihan, jos koira oireilee jotakin ongelmaansa hyvin satunnaisesti ja epäsuorasti eikä omistaja ole tosi perehtynyt koiran mahdollisiin kiputiloihin, mitään syytä ei välttämättä löydy vaikka koiran veisi lääkäriin (koska lääkärikään ei tiedä mistä päästä sitä nyt voisi alkaa tutkia ja paljonkohan se omistaja haluaa umpimähkätutkimuksia maksella), ja silloin siitä ajatuksesta, että käytöksen syynä voi olla kipu, ei ole juuri mitään hyötyä. Mutta joskus voi olla kyseessä hyvinkin helposti normaalissa eläinlääkärintarkastuksessa paikannettava vaiva, ja siksi aina pitää muistaa myös tämä mahdollisuus.

Toki voi olla, että jos teillä siis juuri oli se tilanne päällä, lapsi huusi ja sinäkin varmaan olit vähän ärsyyntynyt, koira saattoi tulkita että nyt täällä tapallaan. Tai siis koira saattoi tuntea olonsa epävarmaksi ja uhatuksi, purki/osoitti sen vähän epämääräisellä uhkaavalla käytöksellä. Tai sitten koira jollain tapaa puolusti lasta. Lähtisin siitä (sen jälkeen kun olisin tarkistanut ne korvat ja muutenkin tarkkaillut koiran liikkumista, olemista ja mahdollisia kosketusarkuuksia), että miettisin millä saan koiran hallintaan tuosta tilasta heti kun se alkaa, onko se sitten joku rangaistus (kuten kielto, se hihnasta eristyksiin vieminen tai vesisuihkaus), tilanteesta pois meneminen tai koiran huomion kääntäminen johonkin muuhun.

Jos luulet että koira hermostuu siitä kun riitelet lapsen kanssa tai lapsi huutaa, alkaisin erityisesti siedättää koiraa siihen metakkaan, esim. niin että ohjaan koiran sen omalle paikalle tai johonkin muuhun syrjäisempään tilaan, panen sen vaikka hihnaan ja syöttelen sille makupaloja kun se on keskittynyt ja levollinen samalla kun lapsi möykkää. Sitäkin voi harjoitella, että koira ei reagoi vaikka itse näytät vihaiselta tai korotat ääntäsi (jollekin muulle). Lisäksi pitäisi aina huolehtia siitä, että koira ei huomaamatta pyöri jaloissa kiihdyttämässä itseään silloin kun sinun huomio on kiukuttelevassa lapsessa. Esimerkiksi niin, että kun huomaat että nyt alkaa tapahtua, ohjaat ensimmäisenä kylmän rauhallisesti koiran vaikka portin taakse pois siitä teidän keskeltä huolestumasta, ja ehkä annat sille jonkin ruokajutun, kongin tai luun, jos se syö niitä rauhallisena. Niin että sinun ja lapsen välinen tilanne ei kerta kaikkiaan kuulu koiralle.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi yhdeksän