Pelkään kätkytkuolemaa :(
Meillä on 7 viikon ikäinen vauva. Hän oikein iloinen ja tyytyväinen tapaus. Ainut "ongelma" mikä mieltä painaa on se, kun vauva ei saa nukuttua muuta kuin mahallaan. Muuten ihan ok, mutta pelkään kätkytkuolemaa aivan kauhean paljon :( Miten päästä tästä pelosta ja huolesta eroon?
Kommentit (24)
Vauva nukkuu minun vieressä. En polta eikä polta mieskään. Vauva ei syntynyt ennenaikojaan. Imetän. Mitä kaikkea sitä nyt onkaan niitä oletettyja syitä mistä se vois johtua ja mikä sitä riskiä vois vähentää...
Tiedän tuon paniikin, nyt lapseni on 1v2kk ja en enää pelkää sitä;) En juokse enää tarkastamassa iltaisin lapsen hengitystä, heräile yöllä tarkastamaan hengittääkö lapsi jne.Lapsi taisi olla 8kk kun tuo alkoi minulla helpottamaan. Joten en osaa sanoa muuta kuin että aika auttaa, tuo on kamala tunne, tiedän.
se kuulemma myös vähentää riskiä. ja pidä makuuhuoneen lämpö 18-20 asteessa. mulla oli sama pelko, onneksi molemmat lapset ovat nukkuneet selällään. oletko koittanut kelkiasentoa?laitat jotain pyyhettä tai jotain kummallekin puolelle vauvaa ettei pääse kääntymään.
Tuo hälytin on vähän hankala kun nukkuu minun vieressäni. Siirrään aina puolelta toiselle, riippuen siitä kumman tissin vuoro on tyhjentyä :)
Kyljellään sekä selällään herää siihen kun kädet viuhtoo niin vimmatusti. Kapalossa ei tykkää olla. Muistan pelänneeni tätä noitten isompienkin kanssa, mutta he sentään nukkuivat kyljellään ja selällään.
nämä kaikki vähentävät riskiä. Ja hei, se riski on TOSI TOSI pieni. En itse tunne ketään kätkytkuoleman kokenutta.
Silti pelkäsin samaa esikoisen kohdalla niin paljon, että ostin kätkythälyttimen. Parisataa euroa mielenrauhasta on pieni hinta. Kuopus nukkui perhepedissä joten hänen kanssaan emme hälytintä käyttäneet, eniten siksi, että olin paljon relampi.
Mutta ymmärrän hyvin ahdistuksesi. Minä sain univaikeuksia ja menin psykologille, joka neuvoi tuon hälyttimen. Puolen vuoden iässä ahdistus helpotti. Voimia!
Ajattele nyt normaalisti: lapsi syntyi ja on ihan ookoo vauva. Jos ei nyt täydellinen niin kuitenkin ihan siedettävä ok tapaus. Ja ei jostain kätkytkuolemista kannata ressata. Jos sellainen tapahtuu niin sit tapahtuu. Sit vaan hyväksyt että evoluutio karsi heikon pois. Jos nyt sattuis tapahtuun niin ei kun uutta tulelle, jos se olis terveempi niin ei sille tapahtuis enää.
Etkai muuten ryypänny/röökänny kun olit paksuna? Lisää kuulemma riskiä.
Mä en taas suosittele hälytintä.
Ei ole näyttöä että hälyttimestä huolimatta lasta olisi voinut pelastaa edes elvytyksellä.
"Kuolleiden vauvojen verenkierron säätely ei ole ehkä ollut aivan normaali. He eivät ole reagoineet elvytykseen, vaikka se olisi aloitettu nopeasti", Kirjavainen sanoo."
Valitettavasti laite ei muuta kuin ilmoita jos jotain käykin.. Eikä asialle voi mitään.:(
Kätkyt on kyllä ihan puhdasta sattumankauppaa, sellainen 50-50 juttu joka tapahtuu jos tapahtuu. Turha mihinkään hälyttimiin on rahaa käyttää, jos vauva kuolee ei sitä mikään hälytin henkiin herätä.
totta, ettei kätkythälytin estä kätkytkuolemaa. joissain tapauksissa apneahälytin voi kuitenkin pelastaa. ja itse sain nukuttua paremmin, kun meillä sellainen oli. ja sitä mukaa jaksoin olla iloisempi ja reippaampi äiti ja ahdistuskin vähitellen hellitti. tiedostin hyvin, että kätkythälytin on minulle "dumbon taikahöyhen", mutta se toimi.
onneksi kumpikaan ei ole enää vauva, oli se vaan jännää aikaa alussa.
Tuli mieleen se Sydänääniä jakso, missä pieni Ragnhild-vauva kuoli... Syy kätkytkuolema. Vitsi se oli ihan kauhean surullinen jakso!
Ajattele nyt normaalisti: lapsi syntyi ja on ihan ookoo vauva. Jos ei nyt täydellinen niin kuitenkin ihan siedettävä ok tapaus. Ja ei jostain kätkytkuolemista kannata ressata. Jos sellainen tapahtuu niin sit tapahtuu. Sit vaan hyväksyt että evoluutio karsi heikon pois. Jos nyt sattuis tapahtuun niin ei kun uutta tulelle, jos se olis terveempi niin ei sille tapahtuis enää.
Etkai muuten ryypänny/röökänny kun olit paksuna? Lisää kuulemma riskiä.
Minä nukuin vauva mahallaan minun rintakehän päällä nelikuiseksi asti ja sen jälkeen sivuvaunullisessa perhepedissä.. Päikkärit nukkui ulkona vaunuissa hälyttimen kanssa, ja ravasin puolen tunnin välen tarkistamassa. :) nyt lapsi on 1,5v ja nukkuu omassa huoneessa..
Pidä vieressä, äiti kyllä aistii ja herää jos lapsella on joku huonosti. Ihokontakti on kaikista paras.
Äidin ja isän läheisyys on hyväksi, eli se että vauva nukkuu samassa huoneessa, MUTTA omassa sängyssään. Vieressä nukuttaminen on yksi kätkytkuoleman riskitekijöistä, myös silloin vaikka vanhemmat eivät tupakoisikaan tai käytä mitään lääkkeitä/päihteitä.
niin opettele imettämään aina samalta kyljeltä. En tarkoita, että samasta rinnasta, vaan, että vaikka imettäisit oikealla kyljellä, niin käännät kylkeä sen verran, että vasen nänni ylettää vauvan suuhun. En tiedä vaikuttaako rinnan koko, mutta tällaisilla C-kupin rinnoilla onnistui ihan miellyttävästi, ja oli helpompaa kuin ainainen vauvan siirtely.
kokeillut nukuttaa lasta turvakaukalossa? Sekin voisi auttaa. Ja jos ei tosiaan nuku kuin vatsallaan, voit ostaa kätkythälyyttimen.
Joku tähän kuitenkin vastaa, että kyllä vauvaa voi nukuttaa riskittömästi vatsallaan, ja varmasti yksilöiden kohdalla voikin näin olla, mutta tilastojen valossa ei: kun vatsalla nukuttamista alettiin neuvolasta kehottaa välttämään, kätkytkuolemien määrä laski.
Myös mahdollisimman lähellä äitiä nukkuminen ehkäisee ainakin hengityskatkoksia.