Tähystys edessä ja pelkään kipua niin paljon...
Että jo harkitsen ajan peruuttamista :( Niin ja siis suolisto olisi tarkoitus tutkia. Mulle on tehty ky. tähystys nuorempana ja siitä jäi kyllä melko ikävät muistot! Kipu oli jotain käsittämätöntä kun hoitaja painoi vatsaa eri kohdista että saatiin se letku kulkemaan. Nyt mulla on valmiiksi kipuja vatsalla, ilman painelujakin sattuu mahaan, niin miten ihmeessä siitä tutkimuksesta sitten selviää. Vaikka olen kokenut elämäni aikana monenlaista kovaakin kipua niin siltikin tämä juttu on kolmen kärjessä.
Miten niitä tuntemksia voisi saada pienemmiksi. Miten sen päivän kestää kun tiedän että tulee hartiapistos ja ilma ei vaan sitten kotona meinaa tulla pois? Auttakaa, mitä vaan tietoa, kokemuksia asiasta? Voiko tota tutkimusta välttää, entä nukutus?
Kommentit (5)
jäisi kyllä tähystämättä jos se ei onnistuisi. Sen verran karmaiseva oli ensimmäinen kokemus, vaikken ole edes erityisen kipuherkkä, esim. kahden lapsen synnytykset ilman kipulääkkeitä ei minusta ole olleet kivuiltaan mitenkään sietämättömiä, mutta tuo tähystys oli.
ja kysyä, voisitko saada myös jonkun rauhoittavan lääkkeen. Kerro aikaisemmista kokemuksistasi ja peloistasi rohkeasti. Et ole ainoa!
Soita jo etukäteen sinne, missä tutkimus tehdään ja kysy tästä. Saattaa olla, että lääkityksen takia paikalle pitää saapua hieman aiemmin.
siis soita paikkaan etukäteen ja kerro tuo juttu. voit varmasti saada jotain rauhoittavaa tai esilääkitystä, mutta noita varten pitää mennä aiemmin paikalle.
Voisitko mahdollisesti kysyä lääkäriltä,voitaisiinko toimenpide tehdä anestesiassa? Ainakin meilläpäin tämä asia pitäisi sopia jo aikaa varatessa. Toinen mahdollisuus on hyvä esilääkitys.
Joissain paikoissa annetaan automaattisesti kaikille esilääkitys, jolloin ei jälkikäteen muista tutkimuksesta mitään. Ikävä kyllä näin ei toimita kaikissa paikoissa. Tuon esilääkkeen jälkeen on siis hereillä, mutta pää on "sekaisin" ja on helppo rentoutua vaikka vähän sattuukin.