Mikä on se taustalla vaikuttava syy miksi asenteet kovenee?
Siis miksi ihan tavallisten ihmisten asenteet nykyisin ovat sellaisia, joita pari vuotta sitten ei olisi kehdannut ääneen sanoa edes Suomen Sisus motoristihuöigaanisiiven äärioikeistolaisin porukka?
Kommentit (39)
Kyllästynyt kusipäihin ja tapainturmelukseen. Kyllästynyt siihen, ettei muita oteta missään huomioon.
Siihen, että ei jakseta enää maksaa muiden kuluja. Toinen osa suomalaisista raataa töissä ja toinen osa lorvii ja nauttii muiden aikaansaannoksista.
Kaikki saa tehdä lapsia, mutta silloin pitää olla myös varaa elättää oma lapsi, eikä vaatia muiden maksamaan sekä omat että muiden lapset. Näin yksinkertaista se on!
Pikkuhiljaa rupee maksajien kärsivällisyys loppumaan.
Taantuma. Paska valuu alas päin. Kun ihmisellä on turvaton olo, se purkaa sen heikompiinsa. Toisaalta ihminen myös yrittää parantaa omanarvontuntoaan ja huonontunutta egoaan tekemällä keinotekoisesti eroja "huonoihin" ja näin korottamalla itseään.
Juuri tämä sai aikoinaan natsi-puolueen nousemaan valtaan.
Kyllästynyt kusipäihin ja tapainturmelukseen. Kyllästynyt siihen, ettei muita oteta missään huomioon.
Kuuntelemalla mediaa, joka on kääntänyt huomion itse ongelmasta: talouskurimuksesta. Meitä LÄMMITELLÄÄN nyt hyvinvointiyhteiskunnan alasajoon. Vedetään kuin pässiä narussa. Taustalla taatusti suuri joukko media-, pr- ja elinkeinoväkeä, jotka ovat pitäneet aivoriihiä siitä KUINKA saataisiin rapautettua ihmisten usko hyvinvointiyhteiskuntaan.
Todella hyvää työtä ovat tehneet. Suoranainen illuminati.
ihmisillä on jatkuva stressi siitä, jatkuvatko työt tai saako edes töitä. Kouluunkin on nykyään niin vaikea päästä, että moni on hankalassa tilanteessa; oman alan töitä ei tule ehkä koskaan löytymään, mutta samalla näyttää olevan todella vaikea vaihtaa alaaa.
Toinen syy on kilpailu resursseista. Kun jaettavaa on vähemmän ja vähemmän, aletaan katsomaan että kenelle se raha menee. Ja koska tavallisella ihmisella on väistämättä vaikeuksia hahmottaa isoja kokonaisuuksia joihin raha menee (EU, ulkopolitiikka, yritystuet jne) niin keskitytään niihin asioihin jotka on riittävän pieniä ymmärrettäväksi. Kuten sadan euron lapsilisään.
Siihen, että ei jakseta enää maksaa muiden kuluja. Toinen osa suomalaisista raataa töissä ja toinen osa lorvii ja nauttii muiden aikaansaannoksista.
Kaikki saa tehdä lapsia, mutta silloin pitää olla myös varaa elättää oma lapsi, eikä vaatia muiden maksamaan sekä omat että muiden lapset. Näin yksinkertaista se on!
Pikkuhiljaa rupee maksajien kärsivällisyys loppumaan.
Siihen, että ei jakseta enää maksaa muiden kuluja. Toinen osa suomalaisista raataa töissä ja toinen osa lorvii ja nauttii muiden aikaansaannoksista. Kaikki saa tehdä lapsia, mutta silloin pitää olla myös varaa elättää oma lapsi, eikä vaatia muiden maksamaan sekä omat että muiden lapset. Näin yksinkertaista se on! Pikkuhiljaa rupee maksajien kärsivällisyys loppumaan.
Tuo sinun reaktiosi on niin tyypillinen tällä palstalla. En ole tuo siteeraamasi kirjoittaja, mutta samaa mieltä hänen kanssaan kyllä. Se, että ei halua elättää elämäntapapummeja ei toki (ainkaan omalla kohdallani) tarkoita, etteikö olisi halukas antamaan sosiaalitukea ihmisille, joita on kohdannut sairaus, puolison kuolema tms. Näitä kuitenkin on tällä hetkellä vain murto-osa sosiaalitukien säännöllisistä nauttijoista. Meillä on lähiöt pullollaan ihmisiä, jotka elävät sosiaalituen varassa jo toisessa tai kolmannessa polvessa ja kasvattavat omatkin lapsensa siihen, että "kyllä yhteiskunta maksaa". Se ei ole oikein, eikä sitä pidä enää hyväksyä.
Kuuntelemalla mediaa, joka on kääntänyt huomion itse ongelmasta: talouskurimuksesta. Meitä LÄMMITELLÄÄN nyt hyvinvointiyhteiskunnan alasajoon. Vedetään kuin pässiä narussa. Taustalla taatusti suuri joukko media-, pr- ja elinkeinoväkeä, jotka ovat pitäneet aivoriihiä siitä KUINKA saataisiin rapautettua ihmisten usko hyvinvointiyhteiskuntaan.Todella hyvää työtä ovat tehneet. Suoranainen illuminati.
Olen muodostanut mielipiteeni turuilla ja toreilla, liikenteessä, kauppakeskuksissa, kaikkialla missä massat liikkuvat.
kaveri antamaan ihmisen pahuudelle luvan ja organisaation. Pahuutta on aina ja meillä on takana vielä paljon pahempi lama, silti silloin pysyttiin ihmisinä. Ilman Soinia Jussi Halla-ahon porukka olisi pysynyt yksittäisinä kottaraispönttöön tuijottajina. Soini näki tilaisuuden yhdistää katteeton populismi nettihäiriköiden sitkeyteen ja Pandoran laatikko avattiin. Alkoi tolkuton vihapuhe ja erittäin hyvän valtion tauoton mollaaminen huonoksi. Harmi ettei Pandoran laatikkoa olekaan niin helppoa saada enää takaisin kiinni.
Todellisuus on se että Suomella menee edelleen hyvin, itse asiasssa niin hyvin että meidät valittiin maailman parhaimmaksi.
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2012082215980841_uu.shtml
joka kohdistuu omaan maahan. Tässä meillä on sukupolvi ihmisiä joka on maailmanhistoriassa kentien kaikkein etuoikeutetuimpia. Ihmisten suurimpia ongelmia on ylipaino. Rintasyövistä 90 prosenttia parantuu. Koulutusjärjestelmä tahkoaa voittoja kansainvälisissä kisoissa. Jenkit sanoo että Suomi on se maa jossa oikeasti voi toteuttaa amerikkalaisen unelman, ts. kaikilla on mahdollisuus päästä vihreälle oksalle jos itse haluaa. Suomi on maailman parhaita maita naisten olla, jollei paras.
Ja silti meillä on tämä porukkaa, jotka nyt huutaa käsi ojossa että kaikki on huonosti ja kaikki päättäjät on surkeita ja korruptoituneita eikä mikään ole hyvin. Mun mielestä se on RIKOS isänmaata kohtaan.
Siis miksi ihan tavallisten ihmisten asenteet nykyisin ovat sellaisia, joita pari vuotta sitten ei olisi kehdannut ääneen sanoa edes Suomen Sisus motoristihuöigaanisiiven äärioikeistolaisin porukka?
Mun mielestäni on todella väärin, että sossun elätit elelee leveämmin kuin tavalliset työtätekevät ihmiset.
Koska en voi vaikuttaa siihen, että niitä rahahanoja ei suljeta, vaikka suomi uoopaa taloudellisesti, niin teen sitten parhaani, että ne luuseri-hyväksikäyttäjä -" minulla on OIKEUS! ( vaan ei velvollisuuksia)"-tyypit edes tuntee itsensä ja pestunsa alemman kastin paskakasoiksi.
Ja turha tulla lässyttämään ettei noin olisi, on se kun läheltä niin montaa tapausta seuraan. Sairaseläkäleläisiä, jotka ovat kykenemättömiä töihin- paitsi tietty pimeästi. Köyhiä yksinhuoltajia- joilla on ollut 10 vuotta mies elättämässä, mutta eri osoitteessa pitämällä saa tosi kivan elintason jne jne.
Ja siis ihan se, että tavallisella työntekijällä ei ole varaa maksaa lapsilleen harrastuksia, joita sossu makselee luuserien lapsille.
Tai se, että aina kotona ollut työtön vätys hoidattaa lapsensa ilmaiseksi pk:ssa, kun me teemme pitkää päivää töissä ja maksamme kolmen lapsen hoidosta melkein 600 euroa kuussa. Ja ei, niillä työttömän vätyksen lapsilla ei ole huono äiti ja heidän ei ole parempi ollapk:ssa. Äiti on ihan hyvä, mutta ottaa vaan irti kaiken hyödyn mitä yhteiskunnasta saa.
Minä olen Halla-ahon kanssa monista asioista samaa mieltä, ja mielestäni Suomella ja suomalaisilla on ensisijainen vastuu omasta maastaan ja omasta kansastaan. Olen valmis jakamaan sosiaalitukia suomalaisille, joskin haluaisin keventää tämän jakelun byrokratiaa, tehdä tuista mahdollisuuksien mukaan vastikkeellisia ja koittaa vetää mahdollisimman suuren osan noista sosiaalituilla eläjistä mukaan normaaliin elämiseen.
Minusta sosiaalitukijärjestelmämme on luotu aikaan, jolloin oli normi elättää itse itsensä, oli kunnia tehdä työtä ja vapaaehtoinen sosiaalitukien varassa eläminen oli vain todellisten reppanoiden valinta. Nykyisin yhä useampi elämäntapataiteilija valitsee sosiaalituet, koska ne riittävät köyhään elämään, jossa ihminen on kuitenkin hyvin vapaa. Valitettavasti kääntöpuolena on se, että vanhassa systeemissä elävät maksavat näiden vapauden tekemällä entistä enemmän töitä.
Tässä nykyisessä tilanteessa en ymmärrä lainkaan sitä, että Suomeen kerätään lisää väkeä, joka ei edes pyri huolehtimaan itse omasta elatuksestaan. En mitenkään ole sitä mieltä, että jokainen maahanmuuttaja kuuluu tähän kastiin, eikä sitä mieltä ole myöskään Halla-aho. Kuitenkin todella suuri osa tietyistä maista saapuvista maahanmuuttajista solahtaa tähän porukkaan. Tätä pitäisi mielestäni tarkastella.
Minusta sosiaaliturva on kuin palovakuutus. Kaikki suomalaiset maksavat vakuutusta, jotta Kärkkäisen ja Luhtalan talot voidaan maksaa, kun ne palavat. Sen sijaan tuntuu tosi oudolta kerätä rahaa suomalaisilta, jotta voidaan maksaa palaneita taloja myös niiltä, jotka eivät ole vakuutusrahojen keräämiseen osallistuneet tai aio siihen osallistua.
Olen lisäksi sitä mieltä, että pienten lasten tukemiseen olisi syytä uhrata enemmänkin yhteisiä varoja, jotta yhä harvempi lapsi syrjäytyisi. Parikymppiset on usein jo menetettyjä, niin sääli kuin se onkin.
elättää siipeilijöitä ja väärinkäyttäjiä. Sinällään Suomen järjestelmä on kaunis ajatus, mutta seuraukset ovat nähtävissä; monessa polvessa sossusiipeilijöitä jo.
Tyhmät vaan eivät tajua edes kaivavansa hautaa itselleen huijauksillaan.
Kuuntelemalla mediaa, joka on kääntänyt huomion itse ongelmasta: talouskurimuksesta. Meitä LÄMMITELLÄÄN nyt hyvinvointiyhteiskunnan alasajoon. Vedetään kuin pässiä narussa. Taustalla taatusti suuri joukko media-, pr- ja elinkeinoväkeä, jotka ovat pitäneet aivoriihiä siitä KUINKA saataisiin rapautettua ihmisten usko hyvinvointiyhteiskuntaan.Todella hyvää työtä ovat tehneet. Suoranainen illuminati.
Suomea ajetaan ihan tarkoituksella alas.
Ihmisiä irtisanotaan jatkuvasti ja työpaikkoja häviää. Sitten lietsotaan sossupummi vastaisuutta, että saadaan ihmiset toisiaan vastaan tappelemaan. Todellisuudessa "leveästi" sossun tuilla eläviä pummeja ei ole kuin ehkä prosentti. Kaikilla muilla on joku surullinen tarina miksi on siihen tilaan joutunut.
Se on ihan tarkoituksellista propagandaa, että lietostaan yleistä mielipidettä sossuvastaiseksi, että saataisiin leikattua niitä tukia ja jotta lopulta oltaisiin siinä tilanteessa, ettei sosiaalitukia olisi lainkaan vaan ihmiset joutuisivat ottamaan mitä tahansa työtä vastaan millä palkalla tahansa että saisi edes ruokaa itselleen.
Mutta mä luulen, että rikollisuus kyllä lisääntyisi roimasti sitä ennen. Suomessa ei voi asua missään hökkelissä, joten ihmiset maksavat asuntonsa ensiksi ja sitten varastavat loput tarvikkeet mitä elämisessä tarvitsee.
mutta on kyllä totta että omatkin arvoni ovat koventuneet viimeisten viiden vuoden aikana. Oma syyni on se, että työelämä on koventunut niin hirveästi, että tuntuu kuin pysyisin enää hädintuskin koossa siinä puristuksessa. Useita työkavereita on joutunut jäämään (ei yhtä aikaa, mutta tässä viimeisten vuosien aikana kuitenkin) pitkille sairaslomille romahdettuaan työpaineen alla (niissä kahdessa työpaikassa joissa olen viimeisten viiden vuoden aikana ollut). Myös mieheni työpaikalla meno on samanlaista, joten suurin osa kaikesta lapsiin liittymättömästä keskustelusta välillämme on työtraumojen purkamista.
Olen yksinkertaisesti liian hajalla jaksaakseni tuntea myötätuntoa niitä kohtaan jotka pitävät oikeutenaan maksattaa perheensä elämän muilla, vaikka terveyttä riittäisi siihen itselläkin. Härskeimmät tapaukset suorastaan glorifioivat siipeilyään ja kutsuvat sitä "downshiftingiksi".
Huonot ajat taloudellisesti tai muuten ruokkivat aina ääriajattelua.
Nythän on Kreikassa noussut melko suureen suosioon uusnatsiliike. Siis uusnatsit, vaikka Kreikkalaiset sotivat aikoinaan natseja vastaan! Saivat jotain 12-14? prosenttia äänistä ja nousivat merkittäväksi vaikuttajaksi parlamenttiin. Jokainen kyllä tietää mikä on siellä mahdollistanut ääriliikkeen kannatuksen nousun...
Mutta samahan se oli Saksassa ensimmäisen maailmansodan jälkeen. Heille luettiin kohtuuttomat rauhanehdot. Talous pakotettiin polvilleen sotakorvauksilla, tuli hyperinflaatio, työpaikat menivät alta ja muutenkin saksalaisia nöyryytettiin monella tavalla.
Mielestäni ensimmäisen maailmansodan voittajavaltiot nostivat kostotoimillaan ja ahneudellaan ääriliikkeen (natsit) valtaan Saksassa ja ovat sitä kautta välillisesti vastuussa toisen maailmansodan syttymisestä. Tietysti tuollainen synnyttää vihaa kansan keskuudessa ja se tulee esille vaaleissa.
mutta on kyllä totta että omatkin arvoni ovat koventuneet viimeisten viiden vuoden aikana. Oma syyni on se, että työelämä on koventunut niin hirveästi, että tuntuu kuin pysyisin enää hädintuskin koossa siinä puristuksessa. Useita työkavereita on joutunut jäämään (ei yhtä aikaa, mutta tässä viimeisten vuosien aikana kuitenkin) pitkille sairaslomille romahdettuaan työpaineen alla (niissä kahdessa työpaikassa joissa olen viimeisten viiden vuoden aikana ollut). Myös mieheni työpaikalla meno on samanlaista, joten suurin osa kaikesta lapsiin liittymättömästä keskustelusta välillämme on työtraumojen purkamista.
Olen yksinkertaisesti liian hajalla jaksaakseni tuntea myötätuntoa niitä kohtaan jotka pitävät oikeutenaan maksattaa perheensä elämän muilla, vaikka terveyttä riittäisi siihen itselläkin. Härskeimmät tapaukset suorastaan glorifioivat siipeilyään ja kutsuvat sitä "downshiftingiksi".
työkaveriesi kanssa opetetella asettamaan rajat hyväksikäytöllesi eikä kaataa katkeruutta downshiftaajien niskaan.
minä vedän tulkintaöverit: olemme eläneet niin pitkään yltäkylläistä rauhan aikaa (länsimaissa, siis), että ihmiset ovat unohtaneet sotien vaikutukset ja sen, miten huonosti asiat voisivat olla.
Tarvitaan ilmeisesti taas isompi konflikti tai sota, jotta ihmiset oppisivat taas välittämään toisistaan ja auttamaan toisiaan. Suomen hyvinvointi rakennettiin toisen maailmansodan jälkeen samalla, kun maksoimme isoja sotakorvauksia. Siitä huolimatta (tai siitä johtuen) pystyttiin maassamme kehittämään sosiaalinen turvaverkko, joka otti heikompienkin hyvinvoinnin huomioon.
Nyt elämme yltäkylläisempiä aikoja kuin koskaan, mutta mm. vapaamman, rajat ylittävän talouspolitiikan vuoksi yltäkylläisyys valuu yhä harvemmille ja mihinkään palveluihin ei valtiollakaan tunnu olevan enää varaa.
Nykyään on myös ihan sallittua olla ahne, joissain piireissä sitä jopa ihaillaan. Siitä seuraa myös se, että "laiskureita ja sosiaalipummeja ei elätetä, vaan minun (tai vaihtoehtoisesti Suomen) rahat on minun omia."
Samalla unohdetaan, että:
a. täystyöllisyyttä ei ole, joten joka tapauksessa joku jää ns. elätiksi
b. mitä kaikkea sosiaalipummiahdistuja on itse saanut verovaroista kustannettuna
Käytetään ahkerasti "me" ja "ne" -retoriikkaa. Ihmisen yksi ominaisuus (etninen alkuperä, työttömyys, sairaus) muuttuu merkitseväksi erottimeksi suhteessa itseen.
Kaikki tämä on historiassa jo nähty. On nähty myös, mitä siitä seuraa. Taidamme olla pakotettuja toistamaan vanhoja virheitämme yhä uudelleen ja uudelleen.
"Historia toistaa itseään. Ensin tragediana, sitten farssina."
- Karl Marx -
Eivät asenteet ole koventuneet. Suomalainen yhteiskunta on tällä hetkellä huomattavasti suvaitsevaisempi ja avarakatseisempi kuin joitakin vuosia tai vuosikymmeniä sitten. Kannattaa katsoa pitkiä trendejä eikä yksittäisiä Schubak tai Halla-aho -uutisia.
Taantuma. Paska valuu alas päin. Kun ihmisellä on turvaton olo, se purkaa sen heikompiinsa. Toisaalta ihminen myös yrittää parantaa omanarvontuntoaan ja huonontunutta egoaan tekemällä keinotekoisesti eroja "huonoihin" ja näin korottamalla itseään.