Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä miestäni vaivaa? :( On alkanut puhua outoja ja käyttäytyä

Vierailija
15.11.2012 |

todella omituisesti, jopa pelottavasti. Jäi alkusyksystä työttömäksi, jonka jälkeen jossain määrin ainakin masentui, alkoi vastoin tapojaan juoda paljon alkoholia(jonka tosin lopetti kun uhkasin lähteä lasten kans, jos jatkuu, mun lapset ei joudu katsomaan kotona ketään humalassa), en "jaksanut" tehdä enää juuri mitään, josta lähtien oon hoitanu kotityöt ja meidän lapset 5v, 3v ja 9kk täysin yksin.

Nyt viimeisen kuukauden aikana mies on alkanut puhua tosi omituisia juttuja, joista oon pikkuhiljaa tajunnut, ettei ne voi mitenkään enää olla totta. Eka hänelle "teki kiusaa" entinen työkaveri ja sen "liittolaiset", kuulemma uhkauspuheluja, seurattiin kaupungilla yms on koitettu pelotella.

Sitten meidän kodin irtaimistoa alkoi kadota ja särkyä, miehen mukaan "vainoajien" toimiesta. Muutama kk sitten esim vauvan vaunut oli revitty ja tuhottu. Niitä säilytettiin ulko-oven edessä. Tein rikosilmoituksen asiasta.

Nyt viimeisimpänä meidän kaikkien, erityisesti lasten vaatteita on alkanu katoamaan ja monet niistä on revitty ja silvottu. Vaatteet on meidän makkarissa kaapeissa, oon lähes jatkuvasti kotona ja yöt ulko-ovet on lukossa. Kukaan ulkopuolinen ei oo taatusti tänne päässy niitä tuhoja tekemään, vaikka mies niin väittää. Että hänet koitetaan lavastaa hulluksi jotta jättäisin hänet ja veisin lapsetkin pois.Outoa ja pelottavaa, en osaa päätellä muuta kuin että hän on itse ne tehnyt??

Eilen illalla kun olin saaanut lapset nukkumaan ja menin suihkuun, sieltä tullessa huomasin miehen menneen lasten huoneeseen, oven takana kuuntelin miten hän jutteli nukkuville lapsille miten isä kyllä suojelee teitä vaikka meidän perhe yritetään tuhota ja miten kauhean raskasta on kun äitikään ei enää usko isiä.Tänään aamulla heräsin siihen kun mies aamuyöstä itki ja puhui keittiössä itsekseen, kuin jollekin ulkopuoliselle tyyliin "Yritätte tuhota mut mutta mä tiedän kyllä mitä peliä te pelaatte jne". Pelotti niin etten uskaltanu mennä keittiöön.

Oon koittanu miehelle sanoa, ettei se taida olla ihan kunnossa, ja että menis lääkäriin, mua pelottaa ja huolestuttaa. Vastaus oli tosi aggressiivinen EI, ja sit takertui muhun ja itki miten rakastaa mua/meitä ja hajoaa jos minäkin "käännyn häntä vastaan".

Anteeksi sekava sepustus, saiko kukaan mitään tolkkua? Onko tää nyt sitä mitä epäilen = mies on tullut niin sanotusti hulluksi? :( Kamalan ahdistavaa ja pelottavaa, en tiedä miten suhtautua ja miten toimia, mut kai mun on jo pakko ottaa yhteyttä johonkin (minne???) kun tuo tuntuu koko ajan menevän vaan pahempaan suuntaan. Se nukkuu enää vaan muutamaa tuntia yössä, ei juuri syö jne, on ihan omissa maailmoissaan ja musta tuntuu et ainakin meidän esikoinen on jo alkanut ihmetellä mikä iskää vaivaa.

Auttakaa :(

Kommentit (143)

Vierailija
41/143 |
15.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap usko nyt vaan, mies ei ajattele järkevästi. Hänestä voi olla paras keino suojella perhettä vainoajilta vaikka tappamalla se. Ei se varmaan yleistä ole mutta erittäin hyvin mahdollista.

Psyykosin ainoa hoito on laitoksessa. Et varmaan halua että mies jää hoitamatta. Kun hän on parantunut, hän ymmärtää miksi laitoit hänet hoitoon.

Älä todellakaan paljasta miehelle että haet hänelle hoitoa. Soitat lääkäriin ja kerrot kaiken minkä aloitusviestissä, voit sanoa senkin että epäilet miehen olevan psykoosissa. Sanot että mies täytyy hakea kotoa. Ja itse lasten kanssa sinun TÄYTYY olla muualla silloin, sitä ei tiedä mitä harhainen mieli tekee kun tajuaa että häntä tullaan hakemaan. Hän luulee varmasti että se liittyy vainoamiseen.

Tämä ei oikeasti ole leikin asia, soita lääkäriin heti. Ja psykoosipotilaana mies joutuu pakkohoitoon, eli ei ole miehen suostumuksesta kiinni.

Soita nyt oikeasti heti jos mies ei ole kuulolla! Äläkä anna miehen epäillä mitään!

Vierailija
42/143 |
15.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

sanoin miehelle heti ettei se oo mikään maailmanloppu, ei me nälkään kuolla, ja mä oon itse alalla jolla löytyy heti töitä = voin mennä töihin heti kunhan kuopus ihan hitusen kasvanu. ap

kunhan saa asianmukaista hoitoa.

Miten miehesi nukkuu?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/143 |
15.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän että kun elät siinä arjessa sun on varmaan vaikea nähdä metsää puilta mutta jos kertomasi on totta on näiden kaikkien kommentoijien huoli aitoa!

Ota tilanne vakavasti,varmasti miehesikin ymmärtää kunhan paranee ja jos muka liioittelisit mitä ET siis tee niin voithan aina sanoa miehelle että tuo käytös nyt ei vaan ole normaalia.

Älä tuudittautu siihen että mies ei ole ollut ennen väkivaltainen,jos hän on sairastunut psykoosiin ei hän voi enää yksin pitää tunteitaan kasassa.

Mitä tulee tuohon herkkyyteen niin tiedän kokemuksesta että nimenomaan herkillä ihmisillä lähtee ns.mopo käsistä helpommin.

Olet vastuussa myös lapsistasi!

Vierailija
44/143 |
15.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan tosissaan täällä ollaan. Tuo on juuri niitä "perhesurmatapauksia". Mies ei ole nykyisellään se mies, jonka sinä tunnet.

Soitat nyt 112 tai kriisipäivystykseen ja kerrot sinne nuo asiat, jotka täälläkin kerroit. Turha sun on sanoa miehellesi mitään, hän ei nyt pysty ajattelamaan järkevästi eikä näe omaa käytöstään. Lääkitys ja osastohoito, niin hänet saadaan kuntoon.

Vierailija
45/143 |
15.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

hakenut apua miehellesi. Miehesitarvitsee ääkärin hoitoa välittömästi.

Vierailija
46/143 |
15.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun kaverille kävi ihan samalla tavalla erään vaikean elämänkokemuksen jälkeen. Nukkui tosi vähän ja alkoi kuvittelemaan kaikenlaista. Sen onneksi sen kuvitteli myös fyysisiä vaivoja, joiden takia hakeutui itse sairaalaan ja siellä aika pian huomattiin mistä oikeasti kiikastaa. Lääkkeillä harhat katosi jo n. kuukaudessa, mutta hän oli joku puolisen vuotta ainakin vielä masentunut tuon jälkeen.

Ei tämä minun kaverini kyllä ollut ollenkaan väkivaltainen, oli vaan niitä harhoja tosi paljon. Hän oli epäluuloinen ja luuli muiden tahtovan hänelle pahaa, muttei hän tehnyt pahaa muille. Joka tapauksessa miehesi pitäisi saada mahd. pian hoitoon.

Vierailija
47/143 |
15.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Masennus voi johtaa psykoottisiin oireisiin tai sitten piilevä skitsofrenia on kriisiytymisen myötä putkahtanut esiin.

Eli välittömästi apua hakemaan!

Vierailija
48/143 |
15.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieheni puolesta oon kyllä huolissani, tajuan jo ettei se ole oma itsensä ja että se on jotenkin seonnut. Mutta se ei ole ikinä, IKINÄ, ollut mua saati lapsia kohtaan millään tavalla väkivaltainen, päinvastoin varmaan maailman kiltein ihminen.

On muutenkin niin herkkä, joskus esim itki koska oli vahingossa maantiellä ajanut vahingossa pikkulinnun kuoliaaksi..! Ei se ole väkivaltainen yhtään. Rakastaa mua ja lapsia yli kaiken.

Lisäksi mietin sitä, jos jonnekin soitan - mitä jos mies kieltää kaiken?Hänen äidilleen( =mulle läheinen anoppi) kerroin asiasta, mies väitti että oon käsittänyt jotain väärin. Hän on siis riittävän fiksu, ettei kerro näitä "epäilyjään" kelle vaan. MInä oon hänen uskottu.

Joku minussa sanoo, etten voi "pettää häntä", mutta tajuan nyt ettei ole oma itsensä eikä kunnossa, haluan et hän paranee, auttaako tällaseen lääkkeet oikeesti? :(

ap

entäs ne rikotut vaatteet ym vai mitä siinä aloitusviestissä oli. Onhan sekin teitä vastaan suunnattu. Ajan kysymys milloin käy teihin käsiksi. Vaikka olisi maailman kiltein ihminen, yritä nyt hyvä ihminen tajuta että HÄN EI OLE OMA ITSENSÄ. HÄN EI OLE TERVE. Ja silloin kiltteydellä ei ole mitään sijaa tässä koska hän ei ole oma itsensä. Seuraavaksi hän voi kuvitella että TE olette kääntyneet häntä vastaan ja mitä sitten tapahtuu? Riippumatta siitä haetko apua, hän voi kuvitella että olette vaikka liittoutuneet niiden kaikkien muiden kanssa häntä vastaan.

Hei kuule, petät miehen sillä ettet hae hänelle apua. Hän ei itse voi sitä tehdä. Kun on jo nyt tuossa jamassa niin hän ei tuosta itsekseen toivu. inun pitäisi AUTTAA häntä ja hakea apua ihmiselle joka sitä tarvii.

Kyllä ne psykiatrit ym alan ammattilaiset varmasti näkevät miehen läpi vaikka hän väittäisi mitä muuta, eikös "hulluilla" ole kyky esittää tervettä tai saada muut näyttämään hulluilta, tiettyyn rajaan asti.

Kauanko ajattelit odotella? Ei mies tuosta itsekseen parane. Eikä osaa itse hoitoon hakeutua. Petät hänet sillä ettet auta häntä. Kyllä hän taas tervehdyttyään ymmärtää että toimit hänen parhaakseen.

Vierailija
49/143 |
15.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

minulle läheinen ihminen meni psykoosiin ja oikeasti tilanne vaatii pikaista hoitoa.

Meille tuli silloin lääkäri kotiin tekemään arvion, mutta tämä sairastunut ihminen oli niin ovela, että huijasi lääkäriä ja näin ollen ei häntä ei viety hoitoon.

Meni muutama päivä ja harhat jatkuivat, ehkä jopa pahenikin. Sitten hän katosi.

Tilanne oli aivan hirveä. Pelotti, että jotain kamalaa oli tapahtunut.

No, meni lähes puolivuotta ennenkuin tämä psykoosissa ollut läheiseni löytyi. Ja tosiaan kaikkea oli ehtinyt tapahtua ja hänet löydettiin ulkomailta huonossa kunnossa.

Suomeen hänet lennätettiin ja pääsi sitten hoitoon, mutta toipuminen vei aikansa, lähes vuoden.

Vaikeinta toipumisessa oli, kun hän muisti lähes kaiken mitä oli psykoosissa tehnyt ja sanonut :(

Ihminen voi olla psykoosissa aivan äärimmäisen ovela, fiksu ja varovainen. Myös arvaamaton ja väkivaltainen.

Jos rakastat miestäsi, niin oikeasti auta häntä pääsemään hoitoon ja ole tukena. Nyt on sinun otettava ohjat ja tehtävä asialle jotain, ennenkuin tilanne pahenee :(

Voimia! Älä epäröi, luota vaistoihisi.

Vierailija
50/143 |
15.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun joku on ns. liian kiltti. Nyt en ehdi selittää tarkemmin tuota asiaa, vaan ihan tosissani kehotan hakemaan apua jo tänään. Miehesi kuulostaa paranoidiselta ja puheensa tällä hetkellä ovat enemmän hyviä. Ilman hoitoa valitettavasti muuttuu muutamassa päivässä tai viikossa huonompaan suuntaan. Ja sitä et varmastikaan halua?

Mieheni puolesta oon kyllä huolissani, tajuan jo ettei se ole oma itsensä ja että se on jotenkin seonnut. Mutta se ei ole ikinä, IKINÄ, ollut mua saati lapsia kohtaan millään tavalla väkivaltainen, päinvastoin varmaan maailman kiltein ihminen.

On muutenkin niin herkkä, joskus esim itki koska oli vahingossa maantiellä ajanut vahingossa pikkulinnun kuoliaaksi..! Ei se ole väkivaltainen yhtään. Rakastaa mua ja lapsia yli kaiken.

Lisäksi mietin sitä, jos jonnekin soitan - mitä jos mies kieltää kaiken?Hänen äidilleen( =mulle läheinen anoppi) kerroin asiasta, mies väitti että oon käsittänyt jotain väärin. Hän on siis riittävän fiksu, ettei kerro näitä "epäilyjään" kelle vaan. MInä oon hänen uskottu.

Joku minussa sanoo, etten voi "pettää häntä", mutta tajuan nyt ettei ole oma itsensä eikä kunnossa, haluan et hän paranee, auttaako tällaseen lääkkeet oikeesti? :(

ap

Vierailija
51/143 |
15.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei aina voi oikein ymmärtää.

Vaikka hän ei KOSKAAN olisi ollut väkivaltainen, hänellä saattaa olla tunne, että joku ulkopuolinen vainoaa teitä ja ainoa tapa pelastaa teidät vainoojilta on kuolema.

Ihan oikeasti hae apua jostain muualta kuin täältä ja nopeasti!

Miehesi on varmasti todella ahdistunut ja tarvitsee apua!

ps. Itse olen myös joutunut hankkimaan aikoinaan miehelleni apua ja nyt olen maailman onnellisin kuin terapiat, lääkkeet ja muut jutut on voitu lopettaa. Olen saanut takaisin kotiimme sen persoonan johon aikoinaan rakastuin!!

Vierailija
52/143 |
15.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitettavasti ihmiset ovat täällä kyllä tosissaan. Todella huolestuttavalta tilanne kuulostaa. Kerrot, että miehesi on herkkä ja kiltti, herkille ihmiselle tulee herkemmin myös psyykkistä ylireagointia työttömyystilanteissa. Ajan myötä tilanne pahenee, miehesi tarvitsee hoitoa nyt heti.

Olen nähnyt psyykosin perheenjäsenelläni kaksi kertaa, sekä työskennellyt psykiatrisessa sairaalassa.

Vierailija
53/143 |
15.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

täällä nyt tuli ehkä vähän yliampuvaa juttua siitä, kuinka psykoottiset ihmiset on vaarallisia ja te olette suorastaan hengenvaarassa. Näinhän ei todellakaan yleensä ole, psykoottinen ihminen on harvoin väkivaltainen. Kuitenkin, hän on psykoottinen ja siksi arvaamaton, joten hän ei ehkä toimi luonteelleen tyypillisellä tavalla. Varsinkaan jos kokee olevansa vaarassa eli on todella peloissaan.

Joka tapauksessa, hae apua. Psykoosi ei itsekseen parane, vaan tilanne teillä tulee vain pahentumaan. Nyt voit vielä yrittää keskustella miehesi kanssa lääkärillä käynnistä, mutta jos ei suostu, sitten olet itse yhteydessä miehen selän takana terveyskeskukseen. Se on väistämätöntä, että miehesi loukkaantuu tällöin sinulle, näin käy aina, mutta ei siitä teille korvaamatonta vahinkoa tule vaan miehesi tullessa kuntoon hän kyllä ymmärtää miksi teit niin.

T. se psyk. sh edelleen

Vierailija
54/143 |
15.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehesi tarvitse välittömästi apua. Tilanne kuulostaa sellaiselta ettei se itsestään mene parempaan suuntaan vaan pahenee koko ajan. Minä tekisin nyt niin että veisin lapset johonkin hoitoon. Olisiko sinulla joku tuttu joka voisi ottaa lapset (tai ainakin isommat) hoitoon. Kerro vaikka ensi hätään joku tekosyy esim. pakko lähteä itse lääkäriin tai muuta. Mene sitten itse terveyskeskukseen ja pyydä päästä keskustelemaan lääkärin kanssa. Kerro rehellisesti mistä on kyse ja älä anna periksi ennen kuin pääset keskustelemaan rauhallisesti lääkärin kanssa. Kerro sitten lääkärille rehellisesti kaikki. Laita vaikka etukäteen asioita paperille, että muistat kertoa kaiken oleellisen ja pystyt kertomaan sen rauhallisesti. Lääkärin velvollisuus on hankkia miehellesi apua. Tärkeää on että lapset ovat poissa kotoa koska tilanne kuulostaaa siltä, ettei miehesi missään tapauksessa lähde vapaaehtoisesti hoitoon eikä lapset saa nähdä siitä syntyvää tilannetta. Toimi jo tänään.

Sinä olet nyt vastuussa siitä että miehesi saa apua. Tilanne kuulostaa siltä, että on tärkeää toimia välittömästi.

Tilanne on minulle tuttu sekä työelämästä että yksityiselämästä.

Vierailija
55/143 |
15.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos miehesi saa apua ajoissa, on parantumisennuste parempi kuin se, että viivyttelette avun hakemisen kanssa. Joka tapausksessa miehelläsi on harhoja ja realiteetit kadonneet.

On myös joitakin fyysisiä sairauksia jotka aiheuttaa vastaavanlaista harhaisuutta, esim aivokalvontulehdus.

Vierailija
56/143 |
15.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaan toimi. Soita vaikka 112 ja pyydä sieltä päivystävän psykiatrin numero (tai osaavat paremmin neuvoa eteenpäin) ja ko. lääkäriltä sähköpostiosoite ja laita tämä ketju mailina menemään. Saattaa olla että alat suojelemaan miestä vähättelemällä oireita ja puolustella häntä mitä enemmän mietit asiaa.

Hän ei ole nyt se mies jonka sinä tunnet ja tarvii apua. Älä jahkaa enää vaan toimi nyt kun häntä vielä voi auttaa, ymmärrätkö?

Se ettet tee mitään,ei auta häntä eikä teitä millään tavalla. Hän on tällä hetkellä "aikapommi" ja hänen psyykkinen tilansa saattaa huonontua äkillisesti ja rajusti.

Nyt toimit, heti. Älä jää tänne palstalle enää jahkaamaan ja miettimään uskotaanko sinua. Me kaikki uskoimme.

Vierailija
57/143 |
15.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se kai tolla tavalla vaan puhkea.

Psykoottinen masennus kuulostaa järkevämmältä. Eli masennuksen aikana miehellä on psykoottisia oireita. Eipä taida muu auttaa kun lääkkeet.

Vierailija
58/143 |
15.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

F20.0 Paranoidinen skitsofrenia

Tähän sisältyy: Parafreeninen skitsofrenia

Tämä on yleisin skitsofrenian muoto useimmissa osissa maailmaa. Kliinistä kuvaa hallitsevat suhteellisen vakaat, sisällöltään usein vainoavat harhaluulot, joihin tavallisesti liittyy varsinkin kuuloaistimuksina ilmeneviä aistiharhoja sekä havaintohäiriöitä. Tunne-, tahto- ja puhehäiriöt sekä katatoniset oireet eivät ole hallitsevia. Esimerkkejä tavallisimmista paranoidisista oireista ovat:

Vainoamisharhaluulo, kohdistamisharhat, korkeata syntyperää koskevat harhaluulot, erityistä tehtävää koskevat harhaluulot, kehon muuttumista koskevat harhaluulot ja mustasukkaisuusharhaluulot.

Harhaäänet, jotka uhkailevat potilasta tai antavat käskyjä tai kuuloharhat, jotka eivät ole muodoltaan sanallisia kuten viheltelyä, hyräilyä tai naurua.

Haju- tai makuaistiin liittyviä aistiharhoja tai aistiharhoja seksuaalisista tai muista ruumiillisista tuntemuksista. Näköharhoja saattaa esiintyä, mutta ne ovat harvoin hallitsevia.

Selviä ajattelun häiriötä saattaa olla äkillisten psykoottisten tilojen yhteydessä, mutta silloinkaan ne eivät estä potilasta kuvailemasta selkeästi tyypillisiä harhaluuloja tai aistiharhoja. Tunneilmaisut ovat yleensä lievemmin latistuneita kuin muissa skitsofrenian muodoissa. Lievä tunteiden tilanteisiin sopimattomuus on tavallista, samoin kuin mielialahäiriöt kuten ärtyneisyys, äkillinen vihastuminen, pelokkuus ja epäluuloisuus. "Negatiivisia" oireita, kuten tunteiden latteutta ja tahdon häiriöitä ilmenee usein, mutta ne eivät hallitse kliinistä kuvaa. Paranoidisen skitsofrenia oireet voivat olla pysyviä tai jaksottaisia, jolloin potilas välillä toipuu osittain tai täydellisesti. Pitkäaikaisissa tapauksissa avoimet psykoottiset oireet jatkuvat vuosien ajan ja sairaudessa on vaikea erottaa erillisiä jaksoja.

Vierailija
59/143 |
15.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

lyömään jo diagnooseja otsaan. Tärkeintä nyt on hoitoon toimittaminen ja tosiaan mielellään niin, etteivät lapset ole näkemässä tilannetta. Kyseessä voi olla elämäntilanteeseen liittyvä psykoosi, josta voi parantua täydellisesti. Nyt vaan ambulanssia tilaamaan. Se on hyvin raskas päätös, tiedän kokemuksesta. Mutta ainut oikea päätös.

Vierailija
60/143 |
15.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinkuin aikaisemmatkin kirjoittaneet hänellä on mielenterveys järkkynyt, on psykoosissa, ei hallitse itseään ja ympäristöään, on ahdistunut. Soitat hätänumeroon ja vaadit sieltä ambulanssin sekä poliisit hakemaan hänet hoitoon. Paljon voimia!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän seitsemän