*~*HEINÄKUISET 2013*~*
Kommentit (605)
Taikku: Sama täällä.. Tekisi niin mieli liikkua enemmän ja ulkoilla, mutta työpäivän jälkeen on yksinkertaisesti vaan niin naatti, ettei jaksa. Töissä aina suunnittelen kaikenlaista, että tänään kyllä käydään lenkillä ja puuhastellaan pihalla, mutta sitten kun sen aika olisi niin ei sitä jaksa edes ajatella.
Toki suurin syy tähän väsymykseen voi olla sekin, etten paljon ehdi tai jaksa ulkoilla. Ja sekin, dttä unet on keskimälrin 4-6h yössä. Mutta sekin, että kun nouset neljältä ja meet kuudeksi töihin, oot siellä sen 8h ja kauppareissu päälle nin kotona ollaan joskus neljältä. Sitten kotityöt ja evästä poppoolle, äkkiä saunaan ja vähän akikaa vauvafoorumilla oloa niin sitä onkin jo valmis nukkumaan. Mies käyttää koirat aina jossain välissä. En keksi missä välissä sitä vielä ehtisi ulkoilla.. Tuntuu että vuorokaudessa on liian vähän tunteja.. Eteenkin sitä valoisaa aikaa.
Tai sit tää on tätä ”syysmasennusta”, meinaan kyllä mun mielestä kesämmällä tuli ulkoiltua paljon enemmän kun sitä valosan aikaakin oli.. Inhoon pimeetä;)
Harvassa varmaan onkaan ne ihmiset, jotka oikeasti työpäivän jälkeen riemusta kiljuen lähtevät lenkille tai harrastuksiin ylipäätään näin pimeän aikaan. Se ei auta kuin pakottaa itsensä liikkeelle. Paras on toki, jos pystyy lähtemään aivan saman tien töiden jälkeen joko ihan suoraan tai käy vaan vaihtamassa vaatteet. Minä suosin sitä taktiikkaa. Syödä ei kuitenkaan voi ennen urheilua, niin yksi banaani siirtää nälän sopivasti.
Teen muuten itse 10 tunnin työpäiviä 5 päivänä viikossa. Olen järkeillyt asian niin, että yksinkertaisesti fiilis ja omat voimat loppuu, jos käy vain töissä ja istuu illan kotona. Se motivoi kyllä liikkeelle, kun tietää miten hyvän olon siitä saa. :)
Tsemppailen täältä kaikkia muitakin patistamaan itsensä liikkeelle edes sen 3 kertaa viikossa, mikä on terveyden kannalta tärkeää. :)
Se liikunta helpottaa sitä raskautumistakin monella tavalla. ;)
Marjana: Sitä yrittää keksiä noita "järkeviä" syitä ettei sitten pettyisi niin kovaa kun menkat alkaa..
Mutta: tänä aamuna taas etovaa oloa. Alkoi heti ku aamukahvin sai puoleen väliin juotua. Ja melkein yökkäsin kun tiskialtaaseen olin jättänyt likoomaan eilisen vuoan, hyi että haisi ja näytti pahalta. Siinä sitten vettä nieleskelin muutaman minuutin.
Eilen pisti myöskin hajut nenään. Haistelin loppupäivästä vielä lakkaa mitä työkaverin päähän olin suihkuttanu, haisi muka sormissa vieläkin, vaikka olin ehtinyt aika monta kertaa jo kädet pestä..
Alkaa vähän jännittää että voisko nää sittenkin olla raskausoireita.. Tosin rinnat ei ole yhtään kipeät, joten se mua vähän arveluttaa. No ehkä parempi kun ei liikaa toivo..
Pohojalaanen: 23/28-30 yk3
Huomenta! Tänään ollut aamun pientä nippailua alavattas..niin toivon et se olis sitä mitä odotan niin kovasti..mutta tällä kertaa olen päättäny että testit pysyy kaupassa siihen asti kunnes menkat kunnolla myöhässä..tietääkö kukaan et täs vaihees ku ei vielä tiedä olevansa raskaana,niin onkohan papa-kokeen otosta haittaa?
Meillä mies eilen kyseli, että millon se ovis nyt on ja kaikkee mitä se ei oo koskaan ennen kyselly :D
Sen sisko oli kyselly siltä millon meille tulee lapsia ja vinkannu, että nyt olis rahallisestikkin hyvä hetki ;) (siitä en kyllä tiiä).
Annoin itselleni luvan katsella ENSIMMÄISTÄ kertaa tavaroita ja vaatteita vauvalle netistä :)
Liikunnasta vielä sen verran, että olen alkuvuodesta lopettanut rakkaan harrastukseni, jota harrastin 2-5 krt viikossa, enkä ole uutta harrastusta löytänyt tilalle.. Kunto on selvästi huonontunut ja se ärsyttää! Pari kiloa on kans tullu, mut ei haittaa, koska oon edelleen ihan normaalipainoinen.
Tänään menen iltavuoroon niin liikunta varmaan taas jää.. :(
Pohojalaanen: Kuulostaa kyllä ihan oikeilta r-oireilta :) Tsemppiä piinaan!
Marjana: Tottahan tuo on, että liikunnasta saa iloa. Itse kuitenkin kuulun kans tähän porukkaan, kun kaipaa sitä auringonvaloa että saa itestään jotain irti... Kadehdittavaa tuo tuollainen energisyys! Hyvällä tapaa ;)
Eli... Jos sitä kuitenkin taas kerran päättäisi "ottaa itseään niskasta kiinni" :)
Sitten... Täällä kanssa ollut pientä nippailua vatsas, pahoinvointia ja sen sellasta...... Hirmuisesti toivon, että nyt olis tärpännyt!!! Maanantaina sitten tarkoitus testailla. Jos nega tulee niin pettymys on kyllä suuri, on tässä jo sen verran yritystä takana :p
Tsemppiä kaikille :) :)
Papa kokeessa käyty ja terkka sanoi että hyvin paljon mahdollista et ooy raskaana..mistä se sen jo näki..mutta toivottavasti oli oikeessa
Ihailtavaa tämän ketjun positiivinen asenne, nostan hattua kyllä kaikille pitkäänkin yrittäneille että jaksatte olla positiivisella mielellä :) Toivottavasti tästä ketjusta siirtyisi mahdollisimman moni plussaketjujen puolelle, sen kyllä ansaitsisi moni :)
Liikunnasta olen itsekin vähän miettinyt, että mitä sitä sitten uskaltaa tehdä, kun tietää olevansa raskaana. tai onko siitä haittaa jos tekee treeniä kun olisi "kiinnittymisen päivät" käsillä?
Viime raskaudessani tein niin pitkiä päiviä töissä ja vieläpä toisella paikkakunnalla, ettei liikunnalle jäänyt ihan kauheasti edes aikaa. Nyt olen päättänyt jatkaa salilla ja jumpissa käyntiä niin pitkään kuin vain mahdollista. Mutta jos on tottunut tekemään rankkojakin treenejä ainakin kaksi-kolme tai jopa neljä kertaa viikossa, niin kuinka paljon sitä sitten uskaltaakaan... No, ei taida muu auttaa kuin kuunnella kroppaansa ja tehdä kaikki sen ehdoilla.
Auringonkukkanen: Kerrot kyllä heti tuleeko plussaa vai ei :) Taidat olla ensimmäinen joka testaa.
Mulla taisi alkaa piinaviikko nyt kun kp20/25-26. Alavatsassa tosin on tuntunut ihan normaalikierrolle tuttuja vähäisiä, menkkamaisia kipuja, joita tunnen yleensä muutamia päiviä ennen kuin menkat alkaa :( Muuten ei sitten mitään oireita ole ollut. Ties vaikka tämä olis nyt sitten hyvä merkki, kun viime kierrossa oireilin kiireestä kantapäähän ja niinhän ne menkat tuli ihan ajallaan.
Pompula kp20/25-26
Papa kokeessa käyty ja terkka sanoi että hyvin paljon mahdollista et ooy raskaana..mistä se sen jo näki..mutta toivottavasti oli oikeessa
Haaveissa neljäs: Peukut pystyssä sinulle, tuliskohan sulle sitten eka plussa tähän ketjuun! :)
Hei vaan, taas on tullut kauheena juttua tänne! Hyvä et on aktiivista porukkaa :)
Tsempit kaikille keillä kierto siinä vaiheessa et saattais päästä testailee piakkoin! Monilla olikin lupaavan kuuloisia oireita, kun noita viestejänne lueskelin.Toivottavasti tulis paljon plussia nyt niin ens heinäkuussa voitais sit poksahdella vuoron perään:D
Täällä kans vaivaa joku syysväsymys, on niin pimee kylmä ja märkä et ketuttaa jotenki lähtä tuonne ulos välil.Tietenkään en osaa pukee tarpeeks vaatetta ja sit värjöttelen kylmissäni.Mut ajattelin mä täs kohta puoli lähtä pikku vaunulenkille.Liikuntaa nyt mulla tulee aktiivisesti harrastettua kun vähintään 3 kertaa käyn viikossa salilla mut tota ulkoilua sais kyl olla enempi..Heti jotenki jaksaa paremmin jos käy vähän happihyppelyllä raittiissa syyssäässä.Oih mä vaan odotan et tulis lunta niin ois vähän valoisammat illat sit.
ON: Kp 14 nyt meneillään ja laskurin mukaan jos mun kierto on keskimäärin 30pv niin hedelmällisemmät päivät ois 17.10.2012 - 23.10.2012 välillä.Mitään selkeitä ovisoireita en ole ainakaan vielä havainnut,mut yleensä on kyl kolottanut munasarjaa siihen malliin ym. oireita ollut ettei ole tarvinnut arvailla mistä on kyse.Ollaan miehen kans vähän laiskasti tällä viikolla touhuiltu, ma tai ti tais olla viimeks äksöniä makuhuoneessa.Eilen mies kyllä ehdotteli mut mä en jaksanut,olin ihan väsynyt. Mut on täs viel loppuviikko aikaa jos vaikka sattuis oviskin kohdalle :) Onneks saatiin puhuttuu miehen kans ja se selvis et hällä on niitä paineita niin osaa sit itse suhtautuu vähän erilailla, kerkesin jo luulla et vika olis mussa.Toivottavasti mies osais unohtaa noi paineet ja ottaa rennosti, hänellä on vaa joku kauhee vimma saada mut raskaaksi heti eka yrittämällä vaik ei täs ole mikään kiire.
Mukavaa loppuviikkoa kaikille! Mulla se on aika kiireistä, kun on kauheena kaikkee tekemistä mut koitan keretä jossai vaiheessa käydä pyörähtää täällä :)
Onpa täällä paljon juttua jo heti aamupäivästä, kiva!
Komppaan Marjanaa tuossa liikunta-asiassa. Mulelkin säännöllinen liikkuminen on tärkeää ja antaa tarvitsemaani lisävirtaa. Pyrin käymään juoksemassa 2-4 krt/vko ja lisäksi potkunyrkkeilen kerran viikossa. Aina ei kyllä jaksa tuota määrää, kun pitää käydä töissä, lasten kanssa hakuan tietenkin viettää mahdollisimman paljon aikaa ja lisäksi opiskelen töiden ja perhe-elämän ohella. Senpä vuoski usein ajoitan oman liikuntani iltaan klo 21 --> jolloin lapset on nukkumassa.
ON: Nothing new... Ei mitään tuntemuksia tai oireita, ei mitään!
napsunen 24/28-43, yk1 (dpo 7-8?)
Jaahas, tuli sitten edellinen viesti kahteen kertaa...
Marjana: juu ei, en lähde vielä testaamaan, kunhan ajatukset lentelivät jo tuohon ensi viikkoon... Minäkö malttamaton? Mahtavaa, kun jaksat kuntoilla, se on sitä parasta terapiaa! Minulla kuntoilu menee aina aalloissa, välillä treenan enemmän ja hinku liikkumaan sen kuin kasvaa, sitten tulee vaikka flunssa tms ja tipahtaa taas sinne lähtöruutuun motivaatio nolla. Mutta kyllä henkisesti jaksaa niin paljon paremmin, jos tulee liikuttua. Ja kroppa kiittää myös! Onnea sitten ensi viikolle kun sulla lähtee hoidot taas pyörimään! Kiitos, kun jaksat meitä uusia kuumeilijoita tsempata!
Pohjolaanen86, luupaavia oireita sulla :) pidetään peukkuja!
Haaveissa neljäs: ei pitäis papa-kokeen otolla olla mitään vaikutusta raskautumiseen, siitä kohdun suultahan se koe vain otetaan. Minäkin kävin tänään papassa... Jaa mitenköhän kokeen ottaja osasi sanoa että olisit raskaana?! Toivottavasti oli oikeassa!!
Sateista päivänjatkoa,
Sabriina kp 18/~28, yk 1
Sitä olinkin tänne seuraavaksi tulossa kysymään,että mistä se viikkoa ennen oletettuja menkkoja osasi sanoa yhtään mitään..jäi kyllä vaivaamaan itteeki :/ ja tosiaan varmistin asian ennen kokeen ottoa,niin ei ole haitaksi vaikka nyt sit raskaana olisinkin :) kaikkee sitä ihminen miettii,ku niin kovasti toivoo :) en oo siis kolmella ekalla kerralla ollu ees näin malttamaton,kuin nyt :D
Hassua, että gynetäti vihjaili noin.. toivotaan sen enteilevän jotain ;)
Pystyyköhän sen muka oikeesti tuntemaan jo tuossa vaiheessa? Siis vaikka itsekin? Itse joskus aikoinaan luulin olevani raskaana kun tunsin kohdunkaulannipukan hirmu alhaalla ja ennen menkkoja se on tosi kovakin.. Nyt tuo on jo enemmän oikeestaan sääntö kun poikkeus,. Tuli vaan mieleen tuosta :P
Ja tuohon liikkumisjuttuun vielä.. Että itse liikun kyllä paljon sisätiloissa.. Työ on oikeestaan pelkkää liikkumista ja käytännössä punttisalia 8h ilman taukoja:) mutta se ulos lähteminen on vaikeeta.. Tuntuu ettei siihen oo aikaa kun kokoajan pitäs tehdä jotain:D usein on pääkin kipee vaan siks kun on töissä huonossa hitsauskäry/maalinkatku/pöly ilmassa ja kotonakin vaan sisätiloissa :(
ja siis mun mielestä se ei tehnyt sen kummempaa tutkimusta,kuin otti papan..niin toivon et ois pitäny suunsa kiinni,kun ei voi olla varma..pitäisiköhän hälle soittaa ja kysyy et miks näin epäili..hmm :/
Vastaus oli tämä,et yli 30 vuotta äitiysnla työtä tehneenä päätteli limakalvujen väristä ja näppituntumasta..lisäsi toki,et voi johtua muustakin :) mistä??? lisää kysymyksiä :(
Töissä ollut haipakkaa pari viikkoa ja flunssa vetänyt mehut, joten täällä käynyt vain muiden kuulumisia lukemassa. Monilla jo jännät paikat, hengessä mukana ++++puhureita hönkäilen.
Mulla kanssa toista viikkoa taukoa kunnon liikunnasta, kun sairastelu katkaisi hyvän jumppaputken. Tänään aion mennä, kun vointi jo ok. Miten toi sohva vaan houkuttelee näin syksyisin niin paljon, vaikka kunnon kamppeet kun vetää päälle, niin pärjäisi kyllä. Täytyykin viikonloppuna tehdä joku kunnon lenkki.
Mulla oli nyt niin kamalat oviskivut, että aloin jo pelätä että mitä tuolla tapahtuu. Ihan aristi vasen puoli ja kävellessäkin ikäänkuin tärähteli, auts. Viime kierrossa ei ollut mitään tuntemuksia. Miten teillä muilla?
Muutoin aktiivisesti talleteltu joka toinen päivä taktiikalla. Tuntus sopivan meille. Ei tarvitse stressata, että koska on se ovis, vaan nyt siellä pitäisi olla jatkuvasti kavereita kytiksessä ;-)
Tällä hetkellä aika rento olo tän raskautumisen kanssa. En usko, että vielä mitään tapahtuu, mutta se ei niin ahdista enää. Olen henkisesti valmistautunut pidempään aikaan. Tietysti toivon kovasti, mutta ei mitään verrattuna ensimmäisen yrityskuukauteen. Menin aika korkealla ja kovaa!
pikkujoulutkin on kuukauden päästä ja pomo niihin tosiaan panostanut kunnolla tänä vuonna, koko viikonlopun reissu. Että katsotaas nyt, onko glögi vai GLÖGI linja :-D
Kaikki sormet ja varpaat pystyyn, että saataisiin kunnon plussaporukka kasaan!
Tänään tosiaan ollut koko päivän pientä nippailua oikeella puolen alhaalla ja vau.fi laskurin mukaan olis kyseessä kiinnittyminen :) tavallaan hauskaa "tutkia" muutoksia omassa kropassa,joihin ei aiemmin oo kiinnittänyt huomioo.. Ketäs muita tääl olikaan samois kiertopäivis? Mulla siis tosiaan 23/30 :) pitkä aika viel odotella plussaamista tai tippua taas kovaa ja korkeelta :/
Poholaanen: Ne rinnat ehtii kyllä vielä kipeytyä. Tuo hajujen etominen lupailee hyvää!
Taikku: Kokeile aamulenkkeilyä. Se toimii piristävänä tekijänä monelle! Jos menen vasta kymmeneen töihin, tykkään itse käydä aamulla lenkillä. Yhdeksään menen yleensä töihin ja silloin en jaksa aamulenkkeilyä harrastaa kyllä. Korkeintaan joskus kesällä.
Auringonkukkanen: Suomessa on keljua tämä pimeä vuoden aika... Kaikilla ei ole edes iltavuoroja, että voi aamulla nauttia valosta. Tsemppiä viimeisiin piinapäiviin. Toivottavasti maanantaina päästään kuulemaan ilouutisia. :)
Pompula: Kyselin lääkäriltä tätä liikunta-asiaa ja hänen mukaansa mistään normaalista liikunnasta ei ole haittaa missään vaiheessa yritystä. Eri asia on sitten, jos urheilu on niin tosimielellä tapahtuvaa, että siitä syntyy stressiä elimistölle. Tähän varmaan vaaditaan jo melkeinpä kilpaurheilijan treeni, jossa kroppa joutuu tosiaan koville. Mutta normaalia liikuntaa saa harrastaa. Kerran kyselin inseminaation jälkeen, että saanko minä mitä tehdä samana päivänä, niin lääkärin kommentti oli, että sen kun lähdet vaan vaikka suoraan tunnin juoksulenkille, että ei haittaa mitään. :) Mutta raskauden aikana varmasti on tärkeää kuunnella sitten omaa kroppaansa. Jos tuntuu pahalta, niin sitten pitää lopettaa.
naminami: Teille on sitten tiedossa mukava viikonvaihde ovista hyödyntäessä. :) Yrittäkää vaan nyt ottaa rennosti asian suhteen, että ne miehen paineet pysyy hallinnassa. Hauskaahan tämän kuuluu olla. :)
napsunen: Tuo potkunyrkkeily onkin rankka laji. Minulle tekisi hyvää myös joku tuollainen rankempi laji, mutta toistaiseksi en ole vielä saanut itseäni sellaiseen motivoiduttua. Tykkään enemmän ulkona liikkumisesta, joten sisäliikunta on rajoittunut miehen kanssa sulkapallon pelaamiseen. Hän kun puolestaan siitä tykkää kovasti ja on se minustakin mukavaa.
Sabriina: Sairastin itse viime talvena niin rajun kuumetaudin (ilmeisesti influenssan), että sen jälkeen olin vielä 1,5 kuukauden päästä paljon huonommassa fyysisessä kunnossa kuin vuosiin sitä ennen. Todella hitaasti se kunto lähtee nousemaan, jos kunnolla sairastuu. Jotenkin hullulta se tuntuu... Ja sitä varten täällä ollaan, että tsempataan toinen toisiamme. :)
haaveissa neljäs: No onpas gynetäti tosiaan heittänyt mystisen kommentin. :D Kun eivät lapsettomuuslääkäritkään osaa raskauden alkua sanoa ennen veritestiä. :D
Maizaana: Minulla on yleensä rajut ovulaatiokivut. 2-3 tunnin ajan ei meinaa kärsiä liikkua ollenkaan ja kaikki tärähdys sattuu. Tuo joka toinen päivä -taktiikka on hyvä, niin varmasti on siittiöitä oikeaan aikaan paikalla.
ON: Ihan hurjat menkkakivut ja -vuoto! Kaksi päivää olen nyt vuotanut kuin seula, ja alavatsaa ja alaselkää särkee jatkuvasti. Tänään treenien jälkeen tuntui ihan järkyttävältä, kun otti selkään niin kovasti. Lihasten väsymys vielä korosti tuota menkkasärkyä. Huh, toivottavasti huomenna jo helpottaisi. Muutenkin olisi mukava viikonloppuna päästä miehen kanssa peittoja heiluttelemaan, kun on viikon tauko jo edellisestä kerrasta. ;) Kovan vuodon aikana ei viitsi puuhastella...
Lauantai-iltaa odottelen kovasti... 6 päivää töitä tällä viikolla, niin lauantai-iltana aion töiden jälkeen ottaa vain rennosti! Jos kävisi miehen kanssa sulista pelaamassa ja saunoisi pitkän kaavan mukaan. :) Ja söisi jotain hyvää.
Marjana
Anteeksi kun en jaksa kommentoida mutta nyt on taas niin pielessä kaikki... Tänään puhkesi toiselta puolelta munasarjakysta (tekee muuten helvetin kiepeää, synnytyskään ei sattunut niin paljoa) ja luultavasti siellä on myös kasvain, samanlainen kuin 2 vuotta sitten toiseltapuolelta leikattiin. Lähete eteenpäin ja leikkaukseen. Tsemppiä kaikille jatkoon! tämä tyttö poistuu linjoilta ainakin loppuvuodeksi )`:
minni86
Hyvää yötä kaikille. Itse varmaan valvon vielä piiiitkään. Huomenna on stressaava työpäivä ja oon tänään ollu niin väsynyt, että oksat pois. Nukuin parin tunnin päiväunetkin ja heräsin niiltä vasta yhdeksän pintaan.
Kierron alkupäivät menee kanssa niin hitaasti.
marjana: Haluaisin kanssa ulkoilla ja liikkua enemmän, mutta väsymys on vienyt viime aikoina voiton :/ En tiiä mistä sais itsekuria ja energiaa lähteä salille ja jumppiin useammin.
Oispa jo viikonloppu niinkuin bellakin toivoi :)