Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Apuja atooppiseen ihottumaan, etenkin silmäluomet kamalassa kunnossa :/

Vierailija
12.11.2012 |

Osaako kukaan antaa neuvoja kuinka saada atooppinen ihottuma kuriin? Etenkin silmäluomet nyt kaameassa kunnossa, kirvelee, kutiaa, punoittaa ja turvottaa. Ihottumaa myös käsissä, mutta sen saan pidettyä suht hyvin kurissa ihotautilääkärin määräämilla voiteilla (vahva kortisoni, Protopic ja perusvoide (Miniderm)). Mutta luomiin ei tunnu tehoavan nyt mikään :/

Osaisiko joku neuvoa esim. jotain öljyä/sisäisesti nautittavia lisäravinteita tms., jotka voisivat auttaa? Onko kookosäljystä tai helokkiöljyistä apua? Entä vitamiinivalmisteista?

Kiitos jo etukäteen!

Kommentit (78)

Vierailija
21/78 |
24.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin olen tehnyt ihmiskokeita itselläni, kun kyllästyin hirveään rahanmenoon eri voiteita kokeillessa. Minulla toimii myös tuo edellä mainittu viljattomuus ja lisäksi teollisten kasvirasvojen poisjättö. Atooppisen ihottuman saan takaisin jos syön jompaakumpaa.

Vierailija
22/78 |
29.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei
Mulla voisi olla kokeilemisen arvoisia ideoita. Oisko sulla laittaa s-postiosotetta, vaikka nimetöntäkin jos et halua nimeäsi kertoa. En taida nimittäin saada mainostaa täällä.
Satu

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/78 |
29.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mullakin atopia johtui ruokajutuista, mutta syynä oli histamiini, eli liika histamiini ruoassa aiheuttaa atooppista ihottumaa, googleta histadelia.

Nimenomaan silmäluomet menee mulla ekana ihan rupisiksi histamiinista.

Eniten histamiinia on mm. tummassa suklaassa, lihassa, hapatetuissa tuotteissa, vanhoissa juustoissa, kalassa jne. Punaviinissä on histamiinin lisäksi sellainen ainesosa, joka estää kokonaan histamiinin poiston elimistössä joksikin aikaa, eli se on yksi pahimpia.

Monilla johtuu atopian lisäksi migreeni histamiinista ja tyramiinista.

Vierailija
24/78 |
29.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Apteekista saatavaa Xyliderm-geeliä voi laittaa myös silmäluomille.

Vierailija
25/78 |
29.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avenelta sellainen pikkutuubi jotain silmänympärysvoidetta. Mulla tehonnut ainakin noin kolmessa päivässä kun on päässyt luomet kuivumaan kunnolla. On tosi ohutta voidetta ettei uskoisi tehoavan mutta eipä silmänympärysiholle mitään paksua tököttiä saakkaan laittaa

Vierailija
26/78 |
29.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei! Tsemppiä atopian kanssa painiskeluun, se vaatii aikamoista kärsivällisyyttä eikä kovin nopeita ja pysyviä ratkaisuja ole - kokemusta on vuosien ja vuosien ajalta.

- Sisäisesti nautittavat rasvat ovat kaiken a ja o. Minulla koko lapsuuden kestänyt ihottuma lähti lopulta pois helokkiöljykapseleilla. 2kpl aamuin ja 2kpl illoin. Tätä vain kärsivällisesti jatkoi ja yritti jättää ihon muuten rauhaan kaikelta hinkuttamiselta ja rasvaili vain perusvoiteilla, niin ajan kanssa kaikki lopulta hävisi.

- Mustaherukansiemenöljyä on moni minullekin kehunut, se oikeasti lienee kokeilemisen arvoinen.

- Muutenkin, niin kuin täällä moni sanoi, niin yleisesti hyvien rasvojen saanti ruokavaliosta tarpeeksi pitkällä ajanjaksolla päivittäin on se, mikä lopulta saa muutoksen aikaan. Siitä vain yksinkertaisesti täytyy tehdä prioriteetti.

- Tietysti on tarpeen käyttää ihollesi sopivaa perusvoidetta säännöllisesti

- Muuten nuo vahvemmat rasvat, kortisonivoiteet yms. ovat kaksipiippuinen juttu. Niillä saa kuurinomaisesti pahaa ihottumaa hillittyä, jos tosiaan ei ole jatkuvasti käytössä. Tiedän, että on aina vaikeaa luopua edes hetkeksi siitä "pelastavasta oljenkorresta", mutta loppujen lopuksi teho heikkenisi kuitenkin, jos taukoa ei pidä. Omasta mielestäni näitä voiteita kannattaa ehdottomasti käyttää mahdollisimman vähän, vain ärhäkkään ihottumaan. Kuten varmaan tiedätkin, kortisonivoiteet haurastuttavat ihoa ja ovat muutenkin todella ronskeja lääkkeitä - pitkällä tähtäimellä tarkoituksena on kuitenkin vahvistaa omaa ihoa, eikä päin vastoin. Tämän vuoksi sisältä päin vaikuttavat lääkkeet ovat se kestävin vaihtoehto.

- Jotkut täällä mainitsivatkin muista ruokavalion muutoksista, esim. maidottomuudesta. Kokeile ihmeessä, jos siltä vaikuttaa.

- Yritä jaksaa. :) Ole mahdollisimman hellä ihollesi ja anna sille aikaa toipua. Kasvojen ihottuma on tosi ikävää, kokemusta on, mutta luota siihen että se on vain vaihe, ja jätä meikit yms. minimiin.

Vierailija
27/78 |
29.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Vierailija
28/78 |
29.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei ole atooppista ihoa, mutta silmäluomet ärtyvät välillä pahasti. Tutulta kuullostaa tuo kutiaminen, kirvely ja hilseily. Itse olen saanut avun ottamalla kuuriluontoisesti allergialääkettä ja rasvaamalla luomia perusvoiteella.

Vierailija
29/78 |
29.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Krilliöljykapselit, neljäs vuosi käytössä, eikä tarvitse rasvata edes käsiä kuin vasta joskus helmikuun lopulla extrana ; )

Vierailija
30/78 |
29.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ultracortenol ole mihinkään poistunut ja hyvä niin. Viimeksi pari viikkoa sitten hain sitä apteekista, iriittiin.

Vierailija
31/78 |
29.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä myös atooppinen ihottuma ja punertavat silmänaluset olivatkin vilja-allergiaa.

Vierailija
32/78 |
29.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.09.2014 klo 14:43"]

Krilliöljykapselit, neljäs vuosi käytössä, eikä tarvitse rasvata edes käsiä kuin vasta joskus helmikuun lopulla extrana ; )

[/quote]

Meitä on sitten myös monia atoopikkoja, joilla öljyt ei ole auttaneet, minulla ei krilliöljy tehnyt esim. mitään.

Kalaöljy pahensi tilannetta, helokkiöljy myös, kookosöljy on neutraali.

On olemassa teoria, jonka mukaan pufaöljyt pahentavat tilannetta, ja ainakin itselläni se pitää paikkansa, eikä sisäisestä rasvauksesta ole ollut mitään hyötyä.

Joten, jos se sisäinen rasvaus ei toimi, niin ei kannata hakata päätä seinään, vaan kokeilla muita mahdollisuuksia.

Vierailija
33/78 |
29.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Protopic, suosittelen!

Vierailija
34/78 |
29.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanha ketju, mutta jospa tänne eksyis vielä saman asian kanssa painiskelevia. Olen atoopikko, ja kasvoissa oireilee pahiten silmäluomet. Nyt on ollut useampi oireeton vuosi. Käytän kasvoille kosteusvoiteena apteekin Humektania ja pakkasten alettua yläluomille öisin Aqualan L-voidetta. Käytän meikkiä, mutta puhdistan kasvoni hajusteettomilla ja alkoholittomilla tuotteilla.

Vierailija
35/78 |
29.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Physiogel. Sillä sain kuriin kasvojen laajan ihottuman, joka taas poistuessaan vei mennessään päänahan hilseilyn ja pari kestoihottumaläikkää jaloista.

Vierailija
36/78 |
29.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain juuri uuden elämän kun jätin vehnän pois ruokavaliosta. Iho on loistokunnossa, eikä kuivu vaikken edes käytä perusrasvaa kuin silloin tällöin. Miten nyt jälkikäteen neljän vuoden helvetin jälkeen tuntuukin niin itsestäänselvältä, että se oli se ilmiselvä ratkaisu. Miksei lääkäri patistanut kokeilla vehnättömyyttä niillä kymmenillä lääkärikäynneillä? Tästä pitäisi saada näkyvä kampanja joka mediaan, koska uskon monen muunkin sairastavan tietämättään herkkyyttä viljoille.

Vierailija
37/78 |
29.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ultracortenolille ääni täältäkin. Ainoa mikä auttaa.

Vierailija
38/78 |
29.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruokavaliomuutos, suolistostahan ne iho-ongelmat lähtee. Vehnä ja sokeri, einekset ja muut turhat pitkälle prosessoidut tuotteet pois. Mahdollisimman puhdasta ja prosessoimatonta ruokaa, paljon kasviksia ja paljon vettä ja hyviä öljyjä. Lääkäreiltä turha hakea apua tähän, mulle on useampikin lääkäri tuumannut ettei ruokavaliolla ole mitään tekemistä atooppisen ihon kanssa, mutta niin vaan olen oman ihoni kuitenkin saanut kuntoon nimenomaan ruokavaliolla ja jättämällä KAIKKI lääkärin määräämät kemikaalisotkuvoiteet pois (perusvoiteista kortisoniin ja protopiciin jne).

Vierailija
39/78 |
18.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla parani todella sitkeä ja pitkäaikainen silmäluomien ja suun ympäryksen atooppinen ihottuma viiden päivän mehupaaston aikana täysin. Odottamaton bonus - en ihon vuoksi ryhtynyt paastolle mutta siitä oli yllättäen apua tähänkin vaivaan. Puolisen vuotta iho pysyi hyvänä, mutta nyt ihottuma on taas palannut kiusaamaan enkä nykyisen lääkitykseni kanssa voi enää paastota. Mutta kokemukseni perusteella vaikuttaa todella siltä, että sillä mitä suuhun laittaa on enemmän merkitystä kuin sillä miten ihoa hoitaa. Sokeri ainakin itsellä ärsyttää ihoa, mutta miten siitä sitten malttaisi luopua, sitä en tiedä...

Vierailija
40/78 |
18.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teille atooppisesta ihottumasta kärsiville kysymys: onko teillä myös kausittain yskää?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä seitsemän