4,5 - vuotiaalla asperger? vai mikä?
Olen ollut jo pitkään vahvasti sitä mieltä, että meidän 4-v (ensi kesänä täyttää 5) ei ole ihan täysin normaali. Tässä joitakin asioita:
Uudet vaatteet/kengät/ulkovaatteet hanskat ja pipot mukaan lukien ovat vaikeita hyväksyä. Peseminen ei auta, eli kyse on siitä, kun ekan kerran jokin uusi puetaan päälle. Poika saa hirveän hepulin, eikä suostu pukemaan. Vaatteissa ei saa olla mitään kuvia, eikä erivärisiä naruja tms. Esim. housut täytyy olla yksiväriset verkkarit, joissa naru. Ilman narua housut tippuu, tai ainakin niin hän luulee, ja samoin myös, jos naru on auki.
Paidassa tai housuissa ei saa olla kuvia. Vaikka kuva olisi jokin kiva, esim. Salama McQueen, josta poika tykkää kovasti. Kaupassa poika saattaa sanoa, että jokin vaate on kiva, mutta kotona ei sitten suostukaan pukemaan sitä päälleen. (Pikkuveli (n.3v) pukee innoissaan uusia vaatteita.)
KEväällä ei meinannut vaihtaa toppahaalaria ohuempaan ulkoilupukuun (takki ja housut) ja syksyn tullen oli hankala saada taas pukemaan ulkohousuja, joita ei kesälä käytetty. Nyt kun vaihdettiin taas toppahaalariin ja talvikenkiin, niin hirveän huudon kanssa puettiin. Pari kertaa laittoi lenkkarit, vaikka oli pakkasta ja lunta aamulla, ja sai hirveän huutoraivarin kun pyysin vaihtamaan talvikengät. (Pikkuveli oli jälleen innoissaan, kun puettiin lämpimiä ulkovaatteita. Ainoastaan pipon suhteen tuli kinaa, mutta kun mieleinen pipo löytyi laatikosta, ei ole enää ollut ongelmia sen suhteen.)
Päiväkodissa kun pitää olla sisätossut, ja pojan tossut on jo liian pienet ja kuluneetkin, ei suostu pukemaan uusia tossuja, vaikka sellaiset on. Haluaa vaan ne vanhat tutut kuluneet tossut. Vuosi sitten hoidon alettua meni monta päivää, ennenkuin suostui pukemaan tossuja ylipäätään. Ja hoitoonkin jäi aamuisin itkmään n. parin kuukauden ajan. Nykyisin menee hyvillä mielin. (Taas jälleen kerran pikkuveli laittoi uudet tossut mielellään jalkaan vanhojen kuluneiden tilalle. Ja vuosi sitten ei ollut ongelmia sen enempää tossujen kuin hoitoon jäämisen kanssa. Ovat samassa pienryhmässä)
Lenkkareita laittoi jalkaan siten, että kiristi tarrat niin kireälle kuin vain mahdollista, ettei kengät vain putoa jalasta. (ei olisi pudonneet, vaikka olisi ollut vähän löysemmälläkin)
Poika järjestelee autoja loputtomasti. Huoneensa lattialla on rivi autoja, ja jos jokin auto on vähänkin vinossa, poika heti huomaa sen, ja järjestää sen, sekä kaikki muutkin autot uudestaan. Saa hepulin, jos joku vahingossa tönäisee jotain autoa, saati sitten tahalleen. Pikkuveli joskus tahallaan ärsyttää ja potkii autoja, ja siitäkös raivari syntyy *huoh*. Selvästi jumittuu näihin autoihin, kun esim. pitäisi mennä syömään tai aamulla lähteä, niin pojan täytyy ensin saada laittaa autot valmiiksi.
Iltapesurutiinit täytyy suorittaa samalla tavalla joka ilta samassa järjestyksessä. Ensin pikkuvelin hampaat, ja sitten hänen. Ja vaatteet riisutaan vasta iltasadun jälkeen. Poika käy ennen iltasatua vessassa, ja usein vessassa käydessä riisuu housut kokonaan pois. Sanoin joskus pojalle, että ei turhaan laittaisi housuja takaisin, kun mennään sänkyyn heti. Haluaa välttämättä laittaa housut jalkaan iltasadun ajaksi. Ja kerran halusin laittaa rasvaa (atooppinen iho pojalla myös) ennen iltasatua. päätin riisua pojan housut. Hirveä huuto-itkuraivari tuli, kun liian aikaisin olin ottamassa housuja pois ja laittamassa rasvaa. Kun se rasva pitää aina vasta iltasadun jälkeen laittaa. Minun olisi pitänyt laittaa housut ja sukat takaisin jalkaan iltasadun ajaksi. En laittanut, ja poika sitten huusi lähes puoli tuntia, kunnes nukahti. (Minulle jäi tästä morkkis, ja päätin, että en enää riisu ennen iltasatua :-/ )
Poika haluaa nukkua pelkät alshousut jalassa peiton alle kääriytyneenä. Kesälläkin, vaikka oli lämmin, poika käpertyi paksun peiton alle. Ei saanut olla pelkkää lakanaa peittona. Pienempänä poika halusi nukkua pitkät housut ja sukat jalassa.
Pojalla on jonkin verran tic-oireita, mutta ne on kuulema ihan yleisiä tuonikäisillä lapsilla muutenkin, joten en niistä ole vielä huolissani.
Kavereita pojalla on aika vähän. Päiväkodissa oli viime vuoden aikana yksi hyvä kaveri, ja muut sellaisia "ihan kivoja". Tämä hyvä kaveri siirtyi toiseen ryhmään., ja nyt poika on löytänyt toisen hyvän kaverin. Vähän saa houkutella leikkimään muiden kanssa. Usein leikeissä haluaa olla se, joka päättää kaikesta. Etenkin pikkuveljen kanssa tulee riitaa (tämä kai ihan normaalia...) Leikit on yleensä aina samoja, ja kovin nihkeästi suhtautuu uusiin leikkeihin ja peleihin. Pitkän suostuttelun jälkeen huomaakin, että se uusi juttu onkin kiva :)
Poika ei tykkää piirtää eikä askerrella. (En tiedä, onko hahmottamisessa jotain.) Ei myöskään välitä palapeleistä niin paljon. Pikkuveljensä taas tekee mielellään palapelejä ja askartelee/piirtää/ värittää. Tosin tässäkin asiassa lapset on erilaisia, joten kai tämä vielä on normaalia...
Jos poika on esim. lyönyt pikkuveljeä (tekee tätä usein), niin jäähylle laitan. Jäähyllä huutaa, raivoaa, haukkuu, heittelee tavaroita, jos sellaisia saa käsiinsä, sylkee jne. Ja kun haluan puhua asiasta tilanteen rauhoituttua, niin poika ei suostu katsomaan silmiin, vaan kääntää päänsä minua kohti, mutta silmät katsoo sivulle. Jos poika on rikkonut jonkin esim, minun tai pikkuveljen tavaran tai kuten eilen, hakkasi ruokapöydän pintaan komeat jäljet, niin ei näyttänyt katuvan mitenkään. Virnuili vain. Kysyin rauhallisena, että mitä poika luulee, miltä äitistä tuntuu, kun pöydässä on noin isot kolhut. (tai miltä pikkuveljestä tuntuu, kun on lelu rikottu) niin poika ehkä näyttää tajuavan, että se harmittaa. Mutta jos kysyn, että miltä pojasta itsestään tuntuu, kun on rikkonut jonkun toisen tavaran, niin poika hymilee, ja sanoo, että kivalta. En oikeasti tiedä, onko tämä vain huonon kasvatuksen tulosta, vai onko pojalla oikeasti jokin sairaus. Suvussa on autismin kirjoa (mm. touretten syndrooma) mutta ei lähisuvussa.
Mistä lähden hakemaan apua? PErheneuvolasta vai ihan lääkäriin ja pyydän lähetteen johonkin? Tutkitaanko näin pieniä edes vielä.
Kommentit (39)
että suht tyhmälle tavikselle (ei nyt siis millään pahalla) on syntynyt liiankin älykäs lapsi?
enemmän kuin Aspergerilta tuo kuulostaa juuri mitä mainitsit. Mutta se VOI olla myös Asperger, oleellista on ettei sitä voi mitenkään tietää annetuilla tiedoilla koska kumpikin sopii vielä täysin.
että suht tyhmälle tavikselle (ei nyt siis millään pahalla) on syntynyt liiankin älykäs lapsi?
mielenkiinnolla, mutta siitä lähtien kun se yksi itseään tosi älykkäänä pitävä osallistui keskusteluun, meni ihme jänkkäämiseksi. Ovatko nämä kaikki tällaiset jänkkäysviestin tän saman jäbän tekosia. Mitä jos huippuälykäs menisit jakamaan näitä sosiaalisesti tosi heikkolahjaisia "kultajyviäsi" jonnekin muualle? Mä haluaisin lukea oikeasti fiksujen ihmisten arvioita tapauksesta. Niitä täällä olikin, kunnes "huippuälykäs" toi oman "antinsa" keskusteluun.
Eikäs se niin ole, että monilla kuuluisuuksilla on vaikka mitä, esim. eikäs Mozartillakin ollut jokin dg. Oliko tourette vai mikä.
Kuulema monilla muusikoillakin on ADHD:ta ym. eli olisko niin, että nämä erityiset ovat myös erityisen lahjakkaita, ainakin joissakin asioissa. Kun jokin asia on heikompaa, niin joissakin asioissa on sitten keskivertoa lahjakkaampi.
Tämä sukulainen, jolla on tourette, hän on lahjakas mm. musiikissa. Pienestä asti on harrastanut erilaisia soittimia, ja on hyvä niissä. Koulumenestyskin on hyvä, mutta esim. tavaroita hukkaa koko ajan, eikä pysty yksinkertaisista päivärutiineista suoriutumaan. Tarvitsee toiminnanohjausta, vaikka on kohta teini-ikäinen.
En missään nimessä vertaa poikia toisiinsa, ainakan ääneen. Olen vain viime aikoina alkanut vertaamaan itsekseni enemmänkin sitä, millainen isompi poika oli parivuotiaana, ja millainen kuopus on nyt.
Mutta nyt menen... saa kommentoida toki lisää, poikkean illemmalla lukemassa.
ap
mielenkiinnolla, mutta siitä lähtien kun se yksi itseään tosi älykkäänä pitävä osallistui keskusteluun, meni ihme jänkkäämiseksi. Ovatko nämä kaikki tällaiset jänkkäysviestin tän saman jäbän tekosia. Mitä jos huippuälykäs menisit jakamaan näitä sosiaalisesti tosi heikkolahjaisia "kultajyviäsi" jonnekin muualle? Mä haluaisin lukea oikeasti fiksujen ihmisten arvioita tapauksesta. Niitä täällä olikin, kunnes "huippuälykäs" toi oman "antinsa" keskusteluun.
Sun viestisi sisältö on sun oman mielikuvituksesi tuotosta. En myöskään puhellut omista älynlahjoistani yhtikäs mitään. Ok??
ap:n pojalle, niin monet seikat käyttäytymisessä viittaavat asperger-oireeseen. Diagnoosi voi auttaa saamaan apua ja kuntoutusta ajoissa, etteivät vaikeudet tule ryminällä kouluiässä tai pahimmassa tapauksessa aikuisuuden kynnyksellä.
Nykyään on reipas ja älykäs ekaluokkalainen. Vieläkin suhtautuu varauksella kaikkeen uuteen. Uudet vaatteet pitää olla aina kerran päällä niin sitten kelpaavat. On huolissaan siitä miten muut suhtautuvat uusiin vaatteisiin esim. koulussa. Ihan normaali poika kysessä, eiköhän teilläkin ole. Uhmaikä oli todella haastava.
Mulla tulee mieleen, että ap:n poika haluaa että hänellä on kaikki ympäristön tapahtumat täydellisesti omassa kontrollissaan. Jos tapahtuu jotain odottamatonta, aivot menee umpisolmuun ja alkaa huuto.
Meidän 5-vuotiaalla paljon samoja piirteitä. AS-diagnoosia ei tullut, mutta AS-piirteitä lääkäreiden mukaan on.
Moni ap:n luettelemista jutuista tosi tutun oloisia.
Kyllä niitä vikoja löytyy, kun vaan jaksaa etsiä. Hanki itsellesi vaikka joku harrastus ap, ja jätä lasten tarkkailu vähemmälle. Vaadit aivan liikoja noin pieneltä lapselta. Jokainen on oma persoonansa, ei sitä voi vanhemmat muokata mielin määrin, erilaisuuttakin voi sietää.
Jos 60-v sitten olisi tiedetty aspergerista yms jotain, niin minä olisin ollut ihan sairas.
olin juuri tuollainen lapsi, joita täällä kuvataan.
Olen kuitenkin hankkinut hyvän ammatin ja ollut työelömässä koko ikäni paitsi nyt, kun olen jo eläkkeellä.
Aina olen pärjännyt hyvin elämässä.
Onneksi ennen sai olla sellainen kuin halusi.
Lapsellasi on aivan selkeästi autistisia piirteitä, ei niinkään Asperger.
AUTISMIA ihan selvästi!! ..Ei ole siis mitään tekemistä kasvatuksella tai, että pitäisi potea morkkiksia!
Varaisin ajan yksityiselle lasten neurologille. Turha jäädä mitään lähetteitä odottelemaan.
Touretten mahdollisuutta?
Olen miettinyt, mutta ainakin tällä hetkellä en usko pojallani olevan tourettea. Pojalla on hyvin vähän ticejä ja muita pakkotoimintoja. Niillä ei ts-diagnoosia saa. Ei ole ääntelyitä myöskään. Saa nähdä, mitä tulevaisuus tuo tullessaan.
Juttelin tänään pk:n pienryhmän hoitajan kanssa. Eli siis pieni ryhmä jaettu vielä pieniin ryhmiin :). Omahoitaja oli sitä mieltä, että poika on vain tavallista jääräpäisempi. No jaa.. Otan asian kuitenkin esille neuvolassa, jonne olemme menossa toisen lapsen kanssapiakkoin. En haluaisi odottaa 5-v. tarkastusta, joka on vasta kesällä , tai käytännössä varmaan alkusyksystä lomien takia.
En jaksanut lukea koko ketjua. Mutta jos vaatteet puristaa yms niin aistit reagoivat väärin. Eli kyseessä sensorisen integraation häiriö. Googleta sensorisen integraation terapia yhdistys tms...
Siitä saat selville, mikä lapsellasi on :)
Tai jos osaat englantia niin tästä:
http://www.sensory-processing-disorder.com/sensory-processing-disorder-…