Apua! Munattomat maidottomat gluteenittomat lihapullat!
Olen jo moneen kertaan yrittänyt tehdä lihapullia broilerin jauhelihasta ilman kananmunaa ja maitotuotteita. Tänään viimeksi kokeilin gluteenittomia korppujauhoja (maissi) ja perunajauhoja kananmunan korvikkeeksi.
Lopputuloksena pannulle levinnyt toffeemainen p***akasa, joka olisi varmaan maistunut ihan hyvälle jos sen olisi saanut paistettua.
Auttakaa mammat, miten saadaan aikaan moniallergiselle lihapullia (ainoastaan possunliha tai broilerinliha käyvät) ilman maitotuotteita, munaa ja gluteenia? Ja sellaisia pannulla paistettavia... osaako kukaan?
Ainekset joilla kokeilin tänään:
- 400g broilerin jauhelihaa
- 2rkl perunajauhoa
- 2dl vettä
- 1dl maissikorppujauhoa
- 1 sipuli tuhannen muusina
Kommentit (52)
aina uunissa, joten en osaa sanoa toimivatko pannulla.
Mutta me laitettiin polentaa, ei maissijauhoja. (En nyt oikein tiedä kumpaa sä olet käyttänyt.) Eikä perunajauhoja. Joskus testasin muistaakseni Moilaselta olevaa gluteenitonta "korppujauhoa" ja hyvää siitäkin tuli. Sokerijuurikaskuitu oli vähän hankalampi, mutta syötäviä niistäkin tuli.
Mä en oikein osaa sanoa mitä teet väärin, koska noita me ei saatu ikinä epäonnistumaan. Laitatko liikaa nestettä? Vai voisiko se olla tuo perunajauho?
Eikö toimi jauheliha ihan sellaisenaan? Niin ainakin itse paistan pihvejä naudan jauhelihasta. Hyviä tulee.
•500 g jauhelihaa (sika, lammas, hirvi, poro, nauta)
•1 1/2 dl perunaa survottuna
•1 dl vettä
•1 tl suolaa
•1 silputtu sipuli
Pyörittele pelkästä jauhelihasta ja mausteista. Laita aina possua sekaan (ei siis pelkästä broilerin jauhelihasta), niin tulee riittävästi rasvaa.
Sain sitä just tänään. Maissikorppujauhoilla kokeilin ja sitten laitoin perunajauhoja. Se yhdistelmä ei ainakaan toiminut.
Kiitos vinkistä! Pilaan heti huomenna uuden lihasatsin... :-P
Sain sitä just tänään. Maissikorppujauhoilla kokeilin ja sitten laitoin perunajauhoja. Se yhdistelmä ei ainakaan toiminut.
Kiitos vinkistä! Pilaan heti huomenna uuden lihasatsin... :-P
Siis Polentaa! :-D
pelkästä jauhelihasta. Pikkusen suolaa joukkoon ja mausteita, jos haluaa.
Hyviä tulee.
Pyörittele pelkästä jauhelihasta ja mausteista. Laita aina possua sekaan (ei siis pelkästä broilerin jauhelihasta), niin tulee riittävästi rasvaa.
Jäävät aina pannuun kiinni pelkästä broiskusta. En tiennyt uskallanko sekoittaa possua ja lintua, mut ei kai se possu ja lehmäkään sen kummempi ole.
Eikö toimi jauheliha ihan sellaisenaan? Niin ainakin itse paistan pihvejä naudan jauhelihasta. Hyviä tulee.
mutta kun tuolle naperolle ei voi naudanlihaa syöttää (maitoallergia reagoi naudanlihan proteiiniin).
uunissa suurin osa resepteistä toimii...
•500 g jauhelihaa (sika, lammas, hirvi, poro, nauta)
•1 1/2 dl perunaa survottuna
•1 dl vettä
•1 tl suolaa
•1 silputtu sipuli
Jos laittaa broilerin lihaa. Mutta hirvenlihalla voisinkin kokeilla, sitä löytyy pakkasesta.
ja uskon että voisi yhtälailla tehdä lihapullia näin:
kivennäisvettä ja siihen kaurahiutaleita turpoamaan (tässä tapauksessa gluteenittomia kaurahiutaleita, ettei varmasti ole vehnäjäämiä). Kun turvonneet, jauheliha sekaan. Ja pyöritys ja paistaminen.
Miksi niiden pitäisi olla pannulla paistettavia? uunissa suurin osa resepteistä toimii...
uunissa niistä tulee kaikki nesteet ulos ja tulee supermurenevia murekekokkareita. Olen varmaan maailman surkein kokki...
-ap
ja uskon että voisi yhtälailla tehdä lihapullia näin:
kivennäisvettä ja siihen kaurahiutaleita turpoamaan (tässä tapauksessa gluteenittomia kaurahiutaleita, ettei varmasti ole vehnäjäämiä). Kun turvonneet, jauheliha sekaan. Ja pyöritys ja paistaminen.
Tää lapsi on tosi haasteellinen näiden ruoka-aineallergioiden osalta. Mikään kotimainen vilja ei siis käy. Kaurahiutaleet ei käyny edes mielessä.
Siis ymmärsin kyllä ettei nauta sovi, mutta oletko siis kokeillut paistaa pelkästä jauhelihasta niitä pullia? On mulla pelkästä broiskun jauhelihasta onnistuneet nuo pihvitkin. Käsissä vaan puristelee ja paistaa öljyssä pannulla ja maustaa joko ennen tai sit vain pinnan.
Allergiselle on supermurenevia kokkareita, jollei muu onnistu. Jos maku on hyvä, niin se on sitten siinä.
Se toimii sidosaineena kananmunan tilalla :)
Mä tein lapsen ollessa moniallerginen tällä ohjeella ja oli tosi maukkaita:
500 g jauhelihaa
1,5 dl raastettua raakaa perunaa
1 tl suolaa
1 dl vettä
puolikas sipuli
Meilläkin isommalla maitoallergia, muttei koskaan reagoinut naudanlihalle. Eli jotkut reagoivat ja toiset eivät. Ei voi tietää, ellei kokeile. Nyt kun nuorimmaisella maitoallergia ja lääkäriltä kysyin, pitääkö jättää naudanlihakin pois, lääkäri sanoi että epätodennäköistä, että olisi naudanlihalle allerginen kun kuulemma eri proteiini siinä lihassa kuin maidossa. Kyseenalaistin mielessäni lääkärin mielipiteen, kun tiedän, että sille lihallekin voi olla allerginen ja korreloi juurikin maitoallergiaan. Ääneen en sanonut mitään. Täytyy kokeilla, tuleeko reaktiota.