Uskotteko oikeasti, että Suomi on hieno maa ?
Asumme saksankielisessä maassa täällä Keski-Euroopassa, jo 7 vuotta 5 kk.
Kävimme perheen kanssa pari viikkoa sitten katsomassa hoitokodissa erästä omaistamme, koska hän oli huonossa kunnossa ja lapsillakin oli syysloma koulusta. Käymme toki kesälomillakin.
Reissu oli aika pettymys, jo itse hoitokodin touhut on oma lukunsa mm. ällöttävä ruoka, vaipat vanhuksilla, jotenkin laiskahko helnkilökunta ja sukulaisemme oli välillä jalat sängyn kaiteiden välissä tuntikaupalla yksin huoneessa.
Muutenkin kzlmää, sateista, kaikki kallista tai jos on ok-hintaista niin huonoa mm. kahvi ja pulla oli eräässä paikassa edullinen, mutta kahvi oli minikupissa ja pulla eilistä... vähintään.
Ihmiset viikonloppuna melusivat kännissä kaduilla, yt:tä joka puolella, firmoja menee konkkaan ym... yleensäkin, kun kuuntelee/vertailee miten palkansaajan asema Suomessa on = melko paskaa. Ihmiset elää jossain kummallisessa kuplassa, että näin on kaikki hienosti ja Suomessa on lähes kaikki parasta.
Lapset ihmetteli mitä lapset tekevät, kun täällä on niin tylsää... mitä tuohon sanoisi ?
Ei millään pahalla, olenhan itsekin Suomessa asunut zli 30 vuotta, mutta on se aika hurjaa kuvitella, että Suomi on henkisesti ja elämän laadulta hyvä maa.
Kommentit (12)
niin, iso pointti oli, että oikeasti koko zhteiskunnassa puuttuu sellainen lämpö ja toisesta ihmisestä välittäminen... "puristan sinua kovasti, kun olet niin tärkeä kuten kaikki me" -asenne.
Suomi on minun kotimaani, rakastan tätä maata! En karkaa muille maille vierahille, vaan haluan tehdä parhaani tämän maan eteen.
Onneksi itse saan nauttia töissä sekä vapaa ajallani lämmöstä ja välittämisestä, kuulun johonkin ja tunnen olevani rakastettu.
En koe mitään yltiöisänmaallisia tunteita täällä asuessani ja huomaan usein huomaan miettiväni asumista jossain muussa maassa.
Täälä on kurja ilmasto, se on suurin syy. Pidän myös Suomea korruptoituneena, hyväveli-sisko järjestelmän maana ja maassa jossa on paljon ongelmia. Toki täällä on todella moni asia erittäin hyvinkin, mutta kyllä mulla ihan realistinen kuva tästä maasta on. Kyllä täälä moni asia mättääkin.
siellä hoidetaan vanhuksia hoitokodeissa paremmin? Että vain Suomessa on liian vähän henkilökuntaa ja pitää säästää kaikesta? Koskeeko tää lama vain Suomea?
Ja mitä ihmeellistä tekemistä siellä on lapsilla? Sellaista mitä täällä ei ole?
Avaa nyt helkatissa ne silmäs ja huomaa ne viat siellä uudessa kotimaassasi, ei se mikään paratiisi ole, kuten ei Suomikaan.
Täällä ei ole työtä eikä mahdollisuus vaikuttaa omaan elämäänsä. Ihmiset ovat kielteisiä, kyräileviä ja ankeita. Hyväveli-kerhot rulaa. Korruptio rulaa. Suomalainen ruoka on TOSI huonoa ja pahaa nykyisin. Suomalaiset tavarat ovat huononpia kuin kiinalaiset!
En mä usko, että kaikkialla muuallakaan sen paremmin on. Eilisen hullu juttu-ohjelmaan mukaan esim. USA:ssa asiat ovat varsin huonosti. Enkä usko, että Saksassakaan mitään sen parempaa on.
Jo lämmin asenne hoitokodeissa on kiva vanhukselle ja paljon vanhuksia hoidetaan ihan heidän kotiinsa tai lasten kotona kts. perheverotus. Hoitokoti ei ole ollenkaan mikään yleinen hoitomuoto.
Lapsilla on paljon tekemistä ihan koulun toimesta, harrastuksia löytyy laidasta laitaan ja naapurustokin on täznnä lapsiperheitä, joten tekemistä on.
t. aloittaja
Kotimaassanikin on vikoja, mutta ne eivät vaikuta juurikaan elämän laatuun, yhteisöllisyyteen ja ihmisten ystävällisyyteen, joten eipä juuri häiritse jokapäiväistä elämää.
Tämä maa on selvästi enemmän paratiisi kuin Suomi.
Jokainen, joka on ollut töissä mm. Keski-Euroopassa tai muissa Pohjoismaissa tietää tämän. Palkansaajana Suomessa olet kuin kupattava porsas lyhyessä narussa.
Kieltää voi asian tai väittää asiasta sitkeästi vastaan, mutta ei se muuksi muutu.
t. nykyisin Ruotsissa
olen aina ollut isänmaallinen, mutta pitempi oleskelu Iso-Britannian rannikolla avasi silmät ja sai mut haluamaan muuttamaan sinne lopullisesti.
Jopa siellä oli parempi ilmasto kuin täällä ja talvellakin päivät paljon valoisampia. Ihmisillä todella yhteisöllinen tapa elää ja lapsista välitettiin aidosti. Ruokakin oli hyvää, kunhan ei lähtenyt kalapuikot ja ranskalaiset linjalle.
Ja ne paljon parjatut talotkin on nykyään varustettu keskuslämmityksellä ja tuplaikkunoilla. Olen muuten nähnyt Suomessa ihmisten asuvan paljon kamalammissa mörskissä varsinkin maaseudulla...
Ja puhumattakaan Britannian maaseudun luonnosta ja merenrannoista, aivan uskomattoman kaunista ja lapset hinkuivat ulos koko ajan.
Ainoa asia mikä surettaisi jättää taakse Suomeen olisi sukulaiset ja ystävät. Vaikka eihän tuo välimatka niin pitkä ole loppujen lopuksi.
Ajattelisin sen johtuvan siitä, että kun tuota ylikoulutettua porukkaa on niin paljon ja heidän täytyy päteä jotenkin niin suorittavalta portaalta viedään oman työn hallinta pikkutarkoilla säännöillä pois. Lukija käyttäköön havaintokykyään!
Suht paljon reissanneena itse huomaan miten pienyrittäjyys pitäisi sukkelaan palauttaa kunniaan esim. leipomot. Tosin eikö heillekin tehty jokin yötyökielto, jolla tapettiin ihanat kyläleipomot? No, niitä me sitten matkoillamme ihastelemme!
niin, iso pointti oli, että oikeasti koko zhteiskunnassa puuttuu sellainen lämpö ja toisesta ihmisestä välittäminen... "puristan sinua kovasti, kun olet niin tärkeä kuten kaikki me" -asenne.