Olen raskaana ja pakko lopettaa tupakointi mut en pysty :'(
Mä luulen että on virhe kirjoittaa tänne kun tiedän saavani kasan haukkuja, mutta ehkä se auttaa minua lopettamaan. Toki toivon kannustavaa apua..
Tein viikko sitten positiivisen raskaustestin ja vaikka raskaus oli vahinko, lapsi on toivottu. Nyt en vain enää koe ansaitsevani sitä, sillä en vain yksinkertaisesti pysty lopettamaan tupakointia. Minulla menee aski tupakkaa päivässä enkä ole saanut edes vähennettyä sitä raskauden myötä. Ja minun on pakko, minä tahdon! Mutten vain käsitä miksi se on vain nii helvetin vaikeaa...
Yritin (ja elämäni aikana olen yrittänyt lopettaa kymmeniä kertoja onnistumatta) mutta päivän jälkeen sorruin. Tuntuu että mitä enemmän koen syyllisyyttä, sitä enemmän minun tekee mieli polttaa. Olen jopa ajoittain alkanut polttaa ketjussa, itkien. Minä olen vain niin heikko, myönnän sen. Tupakka pitää mua otteessaan tiukasti.
Ja kyllä tiedän kaikki tupakan vaarat, mutta jollain tavalla suljen ne asiat mielestäni pois. Tiedän tuhoavani itseni tätä menoa, ja näköjään myös syntymättömän lapseni. Miten riippuvuus niinkin typerästä ja turhasta asiasta kuin tupakka voi olla näin paha? Tiedän monia äitejä jotka lopettivat polttamasta heti saatuaan positiivisen. Heille se on vain ollut helppoa "sen kun vaan lopettaa". Miksi helvetissä se ei minulle ole??
Minä pyydän, auttakaa minua! Tsempatkaa, haukkukaa, jotain edes? :(
Mieheni kyllä koittaa parhaansa mukaan tsempata, mutta hän itsekin tupakoi, muttei ole valmis luopumaan siitä... Muulle lähipiirille tilanteesta en halua kertoa, sillä häpeä tulisi olemaan liian suuri. Ja syyllistäminen. täällä kasvottomana ehkä hieman helpompaa...
Kommentit (83)
Mikä ihme ihmisiä vaivaa? Ei raskaaksi tulla vahingossa, käyttäkää sitä ehkäisyä jos ette ole valmiita vanhemmuuteen, jos vaikka tupakoitte.
Ja ehdottomasti miehen pitää lopettaa tupakointi kanssa!
Lopeta kerralla tupakanpoltto, niin mäkin tein. Ei ole reilua tuhota lapsen terveyttä jo ennen hänen syntymäänsä. Kestäisitkö ajatuksen, että lapsesi joskus sairastuisi syöpään sinun itsekkään toimintasi vuoksi?
Aamusta vähentämällä onnistuu parhaiten. Siis kitkuttele pitkään ennen kuin otat ensimmäisen tupakan aamulla. Seuraavana aamuna voit olla ylpeempi jos pystyt olla pitempään tupakatta.. Mulla auttoi ja sain lopulta lopetettua raskauden aikana. TSEMPPIÄ!
Itse kamppailen myös tupakoinnin lopettamisen kanssa nyt. Alkuraskaus käynnissä, onnistuin jo olemaan pari päivää ilman kunnes taas retkahdin. Ja pahalta tuntuu! Voi kun onnistuisin totaalisesti lopettamaan. :(
Nämä menee niille rajoille että jos ei tuon vertaa pysty sen lapsen eteen tekemään, olisi ihan hyvä miettiä kannattaako sen sikiön antaa kehittyä vauvaksi ja syntyä ollenkaa jos voi vielä abortoida. Mitä jos olette tilanteessa jossa pitää valita ostaako päihteitä vai ruokaa vauvalle? Meneekö se rööki tai muut riippuvuudet silloinkin lapsen terveyden edelle?
Neuvolaan mars ja rehellisesti siellä ongelma esille. Siellä on ammattiapu. Mikään täällä palstalla ei ongelmaa ratkaise teidän puolestanne jos ei ole itsestään selvyys jo lopettaa päihteitä. Niin haitallista tuo on sille sikiölle.
Kannattaisi tehdä abortti. Näen jo nyt tulevaisuutesi : kouluttamaton, jatkossa yh-äiti, tuilla huonomaineisessa lähiössä.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaisi tehdä abortti. Näen jo nyt tulevaisuutesi : kouluttamaton, jatkossa yh-äiti, tuilla huonomaineisessa lähiössä.
Niinkuin tällä palstalla muuten muutkin.
Vierailija kirjoitti:
Tuskin yli 8 vuoden jälkeen enää aborttia voi tehdä
Mä en jaksanut kaikkia lukea, sori siitä. Mulla on 3 tervettä lasta, kaikki syntyivät normaali pituisina ja painoisina, 10p vauvoja. Tupakoin kaikki raskauteni, koska en pystynyt lopettamaan. Lapset ovat nyt 30- 40v ja edelleenkään heissä ei ole mitään minun tupakointini aiheuttamia vaurioita. Propagandaa koko juttu.
Haluatko sairaan lapsen. Jos et pysty lopettamaan tupakointia , niin vähennä kahteen tupakkaan päivässä.
Älä anna periksi! Ota kontrolli ja mieti, että nuo typerät kääreet eivät vain voi hallita sinua. Vähennä vaikka, jos et pysty lopettamaan. Mutta tiedä, että alku on vaikeinta ja mitä pidemmälle jaksat niin sitä helpommaksi käy.
Nyt se rööki pois kokonaan. Älä sairastuta lastasi. Katso netistä mistä voit hakea apua siihen.
Vierailija kirjoitti:
Mä poltin itse raskausajan, eli en ole tuomitsemassa. Ehkä sun kannattaisi ensin rauhoittua ja ajatella nyt asiaa niin että nyt on näin ja miten saisin ongelmaa ratkaistuksi parhaiten. Sinuna ensin yrittäisin vaihtaa light-savukkeisiin (olikohan marlboro missä oli vähiten nikotiinia, häkää ja tervaa) ja samalla yrittää jättää vaikka joka toinen tupakka pois. Eli kun oot menossa tupakalle niin meetkin juomaan lasin vettä sen sijaan.
Eli yrität vaan pidentää polttovälejä jotta polttaisit mahdollisimman vähän. Itse vähensin ensin 20 -> 15 päivässä n.rv.4-8 välillä, sitten 15->10 rv.8-12 välillä. Keksiraskaudessa pyrin polttamaan 5-10 päivässä ja siinä se pysyi poislukien eräs hyvin stressaava jakso ennen vikaa raskauskolmannetta. Ja vikan raskauskolmanneksen yritin pitää siinä 5 pv koska sikiö alkaa tuntemaan kipua n.rv 24 joten siitä lähtien olisi hyvä polttaa hyvin vähän.
Lopettamisen avuksi kannattaa kokeilla nikotiinivalmisteita koska poltat noin paljon, mulla ne ei auttaneet mutta joitain voivat auttaa. Yksi mikä sai mut lopettamaan melkein 2kk ajaksi oli kirja Stumppaa tähän. Se kannattaa lukea, löytyy varmaan kirjastostakin.
Eli mun neuvot on että vähennä ja vaihda vähiten myrkkyjä sisältävään merkkiin ensiavuksi. Kokeile nikotiinikorvaustuotteita ja tuon kirjan lukemista. Ja yritä lopettaa missä tahansa vaiheessa raskautta tai imetystä, se on aina plussaa vaikket heti onnistuisikaan lopettamaan. Tutkimustulosten mukaan alle 5 tupakkaa päivä ei ole aiheuttanut sikiölle haittoja, mutta sen rv.24 jälkeen sikiö voi tuntea tukehtumiskipua joten sillon viimestään yrittää jättää kokonaan tupakan pois.
Yritä saada mies tukemaan sua enemmän, ettei hän polttaisi sun seurassa ollenkaan vaan menisi ulos mielummin vähän kauemmas tupakalle. Ja lopettamisen kanssa auttaa se että voit ihan laskea viikkoja päiviä raskauden loppuun ja jotenkin palkitset itseäsi jokaisesta viikosta/päivästä polttamatta. Tuo yksi päivä polttamatta esim. on jo yks päivä joka on sujunut hyvin! nyt vaan yrität saada niitä hyviä päiviä tai jopa tunteja sujumaan hyvin. Vedenjuonti ja vaikka karkinsyöntikin on hyviä korvaavia keinoja kun iskee tupakanhimo (ja se himo menee aika nopeasti aina ohikin kun ei vaan kiinnitä siihen huomiota vaan ajattelee vaikka että poltan sitten myöhemmin ei mun nyt just tartte) + hävitä kaikki tupakat ja sytyttimet että joudut joka kerran ostamaan uudet kun poltat. Vaikka heti sen ekan tupkan jälkeen heität loppuaskin pois. Jossain vaiheessa tääkin ainakin vähentää kun menee niin paljon rahaa. Sikiön kuvien katsominen voi myös auttaa. ja jos on varaa niin käykää ultraäänissä katsomassa sikiötä usein :)
Yök. Rakastat tupakkaa enemmän kuin omaa lastasi.
Miksi aloitit tupakoinnin silloin aikoinaan?
Vierailija kirjoitti:
Itse olin samassa tilanteessa 3v. sitten. Raskaus tuli täytenä yllätyksenä ja oli alkuun aika shokkikin kun en ollut edes osannut ajatella haluavani lapsia. 13 vuoden tupakointi loppui niihin kahteen viivaan. Positiivisen testin jälkeen en polttanut yhtäkään tupakkaa.
Vaikeaa se oli, kun siihen asti olin polttanut sen reilun askin päivässä. En kuitenkaan halunnut vahingoittaa vauvaa. Kerroin lähimmille ystävilleni ja perheelle heti raskaudesta ja vannotin paasaamaan tupakan vaaroista jos yhtäkään savuketta haaveilisin. Mieheni tupakoi vielä silloin ja pakotin hänet käymään tupakalla "salaa" ja piilottamaan tupakat niin etten niitä hätätilassakaan löytäis... Vähitellen miehenkin tupakointi väheni ja on nyt ollut pari vuotta polttamatta hänkin.
Kerro niille läheisille, ehkä se syyllistäminen auttaisi jotain ja voisit edes vähentää... Lääkäristä/neuvolasta saa myös apua ja etenkin tietoa mitä riskejä vauvalle on tupakoinnista! HAEN ENNE KAIKKEA SITÄ APUA NYT! Et selvästi pääse tupakasta miehen avulla pelkästään. Ajattele sitä pientä syntymätöntä lasta joka TAHTOMATTAAN altistuu tupakalle. Käy vaikka YouTubesta katsomassa videopötkä missä näytetää miten sikiö reagoi tupakkaan...
Ajattele myös sitä kuinka paljon pahemmalta tuntuu lapsen synnyttyä jos ongelmia ilmenee ja syy on tupakoinnissasi...
Jos lapsi on toivottu,se on sempari JO lopetaa tupakointi.Punnitse kaksi vaihtoehtoa tupakoitko raskaus aikana? Teet halla sikiölle ja hän syntyy nikotiini riipuvaisena?Vai valitsetko silti savukseen? Välittämättä mitä tuhoa nikotiini tekee sikiölle?Voit toki valita savukeen ja tehdä abortin.
Vierailija kirjoitti:
Mä en jaksanut kaikkia lukea, sori siitä. Mulla on 3 tervettä lasta, kaikki syntyivät normaali pituisina ja painoisina, 10p vauvoja. Tupakoin kaikki raskauteni, koska en pystynyt lopettamaan. Lapset ovat nyt 30- 40v ja edelleenkään heissä ei ole mitään minun tupakointini aiheuttamia vaurioita. Propagandaa koko juttu.
Toivottovasti tämä vanha nikotinistiakka on trolli.
Suurin osa nikotiiniriippuvaisista ei kykene lopettamaan ennen kuolemaansa, koska nikotiiniriippuvuus on yksi voimakkaimpia päihderiippuvuuksia maailmassa.
Vierailija kirjoitti:
[quote author="Vierailija" time="16.07.2013 klo 13:38"]
Itse lopetin kun tajusin haluavani joskus lapsia. Se oli yhtä tuskaa, hikoilua ja kärsimystä. Uskon todellakin erästä katsomaani dokumenttia miten tupakasta on vaikeampi päästä eroon kuin viinasta tai jopa huumeista. Syy tähän on ne sadat eri kemikaalit, joista tupakoitsija on tullut riippuvaiseksi.Siltikin sanoisin lopeta heti ja kokonaan. Jos saat jotain apua hyvä mutta mutta...! Lapsesi vieroitusoireet tulevat olemaan kovat vaikka ei niin pahat jos teillä vielä pössytellään sisällä:(
Mielestäni täällä on joitain hyviä vinkkejä eroon pääsemiseksi tai vähentämiseksi!
Tämä taas on niin synkkää paskaa kuin ikinä voi olla. Äkillisesti viinan tai huumeet lopettamiseen voi KUOLLA, sitä ei todellakaan tapahdu tupakan kanssa.
Ja jos on joskus nähnyt heroinistin vierotusoireissaan, ei ikinä IKINÄ kehtaisi lässyttää mitään noin typerää.
Tupakoinnin lopettamisen vaikeutta on ihan turha glorifioida. Sen vieroitusoireet fyysisesti on mitättömät, ja henkinen riippuvuus muodostuu ihan yhtä voimakkaaksi mihin tahansa aineeseen/asiaan, olipa kysymys pelaamisesta, ruoasta, viinasta, seksistä, röökistä...
T: 15 vuotta röökannut
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/nama-ovat-maailman-viisi-addiktoivi…
"Nämä ovat maailman viisi addiktoivinta ainetta: Alkoholi ja tupakka samassa sarjassa kovien huumeiden kanssa."
Vierailija kirjoitti:
Idioottimaisin tupakoinninpuolustuspuhe ikinä!
Mistä tiedät kaikki aikuisten lastesi terveysasiat?
Serkkuni on samanlainen itsekäs pälli kuon sinä, hänen mielestään kaikki oli lapsilla ok, kun olivat syntyessään normaalipainoisia.
No, yhdellä on.astma, toisella lapsettomuutta(on siis mies, äidin raskaudenaikainen tupakointihan vaikuttaa syntymättömän poikalapsen siittiöihin), kolmannella oppimisvaikeuksia..
Joten älä viitsi tulla selittämään mitään typeryyksiä tupakan haitattomuudesta.
SINÄ olet vahingoittanut tupakoinnillasi lapsiasi, tajua se.
Kaikista varmaan pahin raskaudenaikaisessa tupakoinnissa on se, että lapsesi joutuu olemaan paljon ilman täyttä happimäärää, jonka hänen kuuluisi saada- mutta tupakoitsija tappaa hapen häkällä. Lapsen sydän joutuu tekemään moninkertaisen työn saadakseen sen hapen verestä jonka hän tarvitsee. Pieni sydän on alinomaisessa voimakkaassa ylikuormituksessa.
Osta mielummin nikotiinipurukumia tai imeskelytabletteja, silloin lapsi saa sen tarvitsemansa hapen, vaikka saakin myös nikotiinia. Niitä on eri vahvuisia, esim. 1-2mg. Se on kuitenkin vähemmän haitallista.
Paras on tietenkin ihan ilman. Mutta tsemppiä sulle- muista että jokaisella tupakalla laitat lapsesi kärsimään!