Olen raskaana ja pakko lopettaa tupakointi mut en pysty :'(
Mä luulen että on virhe kirjoittaa tänne kun tiedän saavani kasan haukkuja, mutta ehkä se auttaa minua lopettamaan. Toki toivon kannustavaa apua..
Tein viikko sitten positiivisen raskaustestin ja vaikka raskaus oli vahinko, lapsi on toivottu. Nyt en vain enää koe ansaitsevani sitä, sillä en vain yksinkertaisesti pysty lopettamaan tupakointia. Minulla menee aski tupakkaa päivässä enkä ole saanut edes vähennettyä sitä raskauden myötä. Ja minun on pakko, minä tahdon! Mutten vain käsitä miksi se on vain nii helvetin vaikeaa...
Yritin (ja elämäni aikana olen yrittänyt lopettaa kymmeniä kertoja onnistumatta) mutta päivän jälkeen sorruin. Tuntuu että mitä enemmän koen syyllisyyttä, sitä enemmän minun tekee mieli polttaa. Olen jopa ajoittain alkanut polttaa ketjussa, itkien. Minä olen vain niin heikko, myönnän sen. Tupakka pitää mua otteessaan tiukasti.
Ja kyllä tiedän kaikki tupakan vaarat, mutta jollain tavalla suljen ne asiat mielestäni pois. Tiedän tuhoavani itseni tätä menoa, ja näköjään myös syntymättömän lapseni. Miten riippuvuus niinkin typerästä ja turhasta asiasta kuin tupakka voi olla näin paha? Tiedän monia äitejä jotka lopettivat polttamasta heti saatuaan positiivisen. Heille se on vain ollut helppoa "sen kun vaan lopettaa". Miksi helvetissä se ei minulle ole??
Minä pyydän, auttakaa minua! Tsempatkaa, haukkukaa, jotain edes? :(
Mieheni kyllä koittaa parhaansa mukaan tsempata, mutta hän itsekin tupakoi, muttei ole valmis luopumaan siitä... Muulle lähipiirille tilanteesta en halua kertoa, sillä häpeä tulisi olemaan liian suuri. Ja syyllistäminen. täällä kasvottomana ehkä hieman helpompaa...
Kommentit (83)
[quote author="Vierailija" time="16.07.2013 klo 13:38"]
Itse lopetin kun tajusin haluavani joskus lapsia. Se oli yhtä tuskaa, hikoilua ja kärsimystä. Uskon todellakin erästä katsomaani dokumenttia miten tupakasta on vaikeampi päästä eroon kuin viinasta tai jopa huumeista. Syy tähän on ne sadat eri kemikaalit, joista tupakoitsija on tullut riippuvaiseksi.
Siltikin sanoisin lopeta heti ja kokonaan. Jos saat jotain apua hyvä mutta mutta...! Lapsesi vieroitusoireet tulevat olemaan kovat vaikka ei niin pahat jos teillä vielä pössytellään sisällä:(
Mielestäni täällä on joitain hyviä vinkkejä eroon pääsemiseksi tai vähentämiseksi!
[/quote]
Tämä taas on niin synkkää paskaa kuin ikinä voi olla. Äkillisesti viinan tai huumeet lopettamiseen voi KUOLLA, sitä ei todellakaan tapahdu tupakan kanssa.
Ja jos on joskus nähnyt heroinistin vierotusoireissaan, ei ikinä IKINÄ kehtaisi lässyttää mitään noin typerää.
Tupakoinnin lopettamisen vaikeutta on ihan turha glorifioida. Sen vieroitusoireet fyysisesti on mitättömät, ja henkinen riippuvuus muodostuu ihan yhtä voimakkaaksi mihin tahansa aineeseen/asiaan, olipa kysymys pelaamisesta, ruoasta, viinasta, seksistä, röökistä...
T: 15 vuotta röökannut
Vaihda sähkötupakkaan. Poistat käytännössä kaikki tupakan haitalliset terveysvaikutukset saman tien.
Tupakka on ihan sairas aine ja sen lopettaminen ihan käsittämättömän vaikeaa! Tsemppiä sinulle! Yhtä paljon kuin sitä tupakkaa, ihmettelen ihmisiä, joilla on tarve morkata ja haukkua ihmisiä, jotka ei pääse tupakasta eroon. He kaiketi tarvitsevat isää elämänkokemusta ja sitä kautta avarempaa maailmankatsomusta ja ymmärrystä erilaisia asioita kohtaan.
Mene lääkäriin. Mieti vaikka että raskaus + imetys ja sitten voit taas polttaa. Vähennä! 5 tupakkaa päivässä on ihan eri kuin aski!
Se, ettei ihminen pysty lopettamaan raskaana, ei ole sen erikoisempaa kuin sekään, ettei ihminen pysty lopettamaan muutenkaan. Kaikki tietävät, miten vaarallista rööki on, aivot vaan kiertävät tiedon ja kehottavat polttamaan silti, sama logiikka toimii raskaanakin, älä siitä syyllistä itseäsi. Et ole huono äiti, kaikki me olemme ihmisinä tavalla tai toisella vajaita.
Lue tupakan vaaroista sikiölle ja vauvalle! Lue imetyksen ja tupakoinnin haitoista! Tekstit on usein tosi järkyttäviä ja hyvä niin! Lue niitä joka päivä. Ole rehellinen itsellesi, ja kirjoita ylös, miksi silti poltat.
Lapsia jää autojen alle, pienhiukkasia kerääntyy keuhkoihin ilmasta, lihavat odottajat sairastuttavat myös lapsensa, taloja palaa ja laivoja kaatuu. Elämä on sellaista. Jotkut polttavat ja saavat terveitä lapsia, jotkut astmaatikkoja ja keskittymishäiriöisiä. Jotkut eivät ikinä polta ja saavat kehitysvammaisia lapsia. Ei elämässä ole takeita muutenkaan suuntaan eikä toiseen, lapselle kuitenkin tärkeintä on, että äiti voi hyvin eikä itke nurkassa raipaten itseään siitä hyvästä että on niin paska ihminen, kun sen aivoissa toimii kemikaalit, joiden edessä se äiti on vaan täysin avuton.
Mene sinne lääkäriin ja kerro rehellisesti, ettet pysty lopettamaan. Ja vähennä! Ja voi hyvin!
Sori mä olen tällainen tuomitsija ja haukkuja. Miksi ihmeessä et lopettanut ennen raskauden yrittämistä tupakointia (sanoit että lapsi on toivottu)? Minä poltin aikoinaan 10 vuotta, ja kun puheet alkoi tulla että jossain vaiheessa voitaisiin lapsia hankkia, niin aloin silloin määrätietoisesti yrittää lopettamista. Tupakoinnin lopettaminen epäonnistumisineen vei minulta aikaa kaiken kaikkiaan puoli vuotta! Ja todellakin tiedostin sen jo silloin, ettei helppoa tule olemaan. En olisi ikinä toiminut niin että lopetan jahka plussa pärähtää. Anteeksi, tiedän ettet toivonut tällaista vastausta, mutta oon aina ihmetelly että miksi ihmiset polttaa raskaana, ja tuossahan se vastaus tulikin, kuvitellaan että se loppuu maagisesti kuin seinään kun tullaan raskaaksi! Jos et olisi raskaana neuvoisin sinua lopettamaan pikkuhiljaa, ja korvaamaan osan tupakasta nikotiinipurkalla, kunnes enää on käytössä purkka. Nyt tekee mieli vaan sanoa että häpeä tyhmyyttäsi, niin ehkä se häpeä toimii motivaattorina lopettaa se röökinpoltto kuin seinään! Ja kyllä olen tässä aiheessa ylimielinen, koska tuon olet täysin itse aiheuttanut omalla tyhmyydelläsi, ja voin täysin rehellisesti hyvällä omatunnolla sanoa, että minä toimin kyseisessä tilanteessa fiksummin.
32 pyytää anteeksi, sanoitkin että lapsi on vahinko, eli ette ole yrittäneet lasta. Sillä siis perun suurimman osan puheistani!
Osta nikotiinipurkkaa, vaikka sitä ei saisi jauhaa raskaana, niin on se parempi kuin tupakka!
Mä poltin enemmän ja vähemmän kymmenen vuotta. Siitä noin 7 vuotta 1-2 askia päivässä. Yritin monta kertaa lopettaa, pisimmillään onnistuin noin 3 kuukauden ajaksi. Ja aina repsahdin uudestaan.
Sitten tajusin, että jos todella haluan lopettaa, täytyy halun lähteä itsestäni. Tein hetken "surutyötä", ajattelin esimerkiksi, että enää ikinä en voi polttaa vaikka olen stressaantunut, vi*uttaa tai olen oikein iloinen. Pohdin asiaa, ja tulin siihen tulokseen että siitä on vain päästävä yli. Eräänä päivänä lopetin, ja nyt olen ollut polttamatta jo yhdeksän kuukautta. Harva se päivä tulee mieleen, että olisipa kiva polttaa rööki kun on noin hieno ilma / töissä on rankkaa tms. Pysyn kuitenkin lujana. Eniten auttaa oma onnistumisen tunne: pystyin siihen! Myös mies on onnessaan. Aiemmin ajattelin, että vain positiivinen raskaustesti saisi minut lopettamaan, mutta silti onnistuin. Söin aluksi nikotiinipurkkaa, mutta siitä tuli huono olo (sekin auttoi lopettamaan, koska ajattelin että se paskan makuinen purkka on ainoa mahdollisuus koska tupakkaa en polta, joten purkkaakin söin pahan maun takia vain pari päivää).
Henkilökohtainen mielipiteeni on, että myös miehesi pitäisi lopettaa. Myös hänen tupakointinsa vaikuttaa vauvaan. Voisitte tsempata yhdessä ja tukea toisianne. Tsemppiä ja voimia sinulle joka tapauksessa, pystyt siihen kyllä! Aseta tavoitteeksi vaikka se, että viikkoon 20 mennessä olet vähentänyt päivittäistä määrää ja tehnyt sitä "surutyötä". Sitten lopetat, ennen kuin vauva tuntee kipua.
poltin ihan reilusti ennen raskautta ja ehkä 3 viikkoa vielä positiivisen testin jälkeenkin. Sitten alkoi niin hirveä pahoinvointi, että ei vaan pystynyt polttamaan. Koko loppuraskauden olinkin polttamatta, samoin imetysajan (3kk). harmi vaan että aloitin uudestaan polttamaan... :/
Minun lapsellani on todettu astma, ja jos tietäisin, että olen ehkä itse aiheuttanut sen lapselleni, en varmaan kestäisi syyllisyyttä. Joten onneksi lopetin.
Tsemppiä sulle, koita edes vähentää jos et kokonaan pysty lopettamaan. Ja hae sitä apua, neuvolasta tai terveyskeskuksesta.
Kuvittele tokaluokkalainen lapsi joka itkien vääntää kotitläksyjä kun -ei pysty keskittymään - matikka ei vaan mene päähän. Tätä yhdeksän vuotta ja koko loppuelämä
se että kuvittelet painavasi tyynyn sikiön kasvoille joka kerta kun poltat. Koska niinhän se oikeastikin menee. Vauva ei saa normaalisti happea kun poltat.
Itse yritin lopettaa vuosikausia, mutta aina sorruin uudestaan eikä tupakkalakoista tullut yhtikäs mitään. Sitten tulin raskaaksi ja koin ettei minulla ollut enää vaihtoehtoja. Oma terveys ei koskaan motivoinut minua tarpeeksi, mutta vauva olikin eri asia. Ajattelin,, että minun on nyt vain pakko kärsiä vieroitusoireet pois sillä millainen pelkuri olisin jos jättäisin ne vauvalleni kun en itse en muka pysty. Tiesin myös varsin hyvin, että tupakointi raskauden aikana lisää niin keskenmenon kuin kohtukuolemankin riskiä ja altistaa lasta hengitystiesairauksille. Lisäksi se myös lisää kätkytkuoleman riskiä ja lapsuusajan syöpäsairauksien riskiä. Enkä missään tapauksessa halunnut nostaa niitä todennäköisyyksiä oman lapseni kohdalla.
En ole täydelllinen ihminen todellakaan, mutta jos minäkin pystyin lopettamaan pystyt sinäkin. Helppoa se ei ole, mutta ne pahimmat vieroitusoireet kestävät vain noin kaksi viikkoa jos ei yhtään mene polttamaan (sortuminen pidentää tuota aikaa) ja sen jälkeen se on vain kiinni siitä omasta päätöksestä. Kyllä minun teki mieli tupakkaa koko raskauden ajan, mutta ne halut oli helppo ohittaa kun ei ollut enää nikkiksiä.
Sinä pystyt siihen kyllä. Omalla kohdallani salmiakkipurkka helpotti pahimpina hetkinä :)
Minun lapsellani on todettu astma, ja jos tietäisin, että olen ehkä itse aiheuttanut sen lapselleni, en varmaan kestäisi syyllisyyttä. Joten onneksi lopetin.
Sähän poltit vielä kolme viikkoa positiivisen testin jälkeen.
jolloin hänestä olisi eniten tukea, jos lopettaisi itsekin. Sitten yhdessä keksitte jotain tilalle. Päätät vaan lopettaa. Itse lopetin niin, että päätin, että ei ole olemassa asiaa, joka saisi minut polttamaan tupakkaa. Edes läheisen kuolema. Tupakoitsijalle on aina hyviä tekosyitä polttaa. Kahvitauko, hermotupakka, tauko, ongelma parisuhteessa, uksinäisyys, huoli, suru, iloittelu. Aina on syitä polttaa. Päätä, että niitä syitä ei ole. Käyt ostamassa vaikka joka päivä yhden bodyn tai potkarit sillä rahalla lapsellesi, jonka pistäisit muuten tupakkaan.
Kyllä minun on pakko sanoa, että halveksin äitejä jotka polttaa. Tietenkin. Ei sitä voi hyvällä katsoa, kun joku aiheuttaa happivajeen syntymättömälle lapselle. Voit vaikka itse kokeilla jättää joka toisen hengityksen väliin. Lisäksi lapsi jää nikotiinikoukkuun ennen ensimmäistä päiväänsä ulkomaailmassa.
Nyt vaan sitkeästi. Lopetat sen polttamisen ja pidät mielessä ne kauhukuvat, mitä polttamisesta seuraa. Ja mies mukaan talkoisiin. Passiivinen tupakointi on myös huono juttu. Sitäpaitsi tupakkaa polttavat haisevat ihan kamalalle. Pidä kirkkaana mielessä se päivä, kun keuhkot ovat puhtaat, hengitys tuoksuu raikkaalle, eikä sinulle edes tulisi mieleen ottaa tupakkaa suuhun. Se päivä tulee. Siihen tosin menee se vuosi helposti. Mutta tuskallista se ei ole kuin kuukausi pari. Ei mitään muttia. Päätät ja toimit päätöksen mukaisesti.
on vaikeaa, koska olet riippuvainen nikotiinista. Aivosi suorastaan huutavat sitä.
Tupakoinnin lopettaminen ei ole pelkästään tahdon asia juuri tuon riippuvuuden vuoksi.
Nyt tarvitset apua. Mene lääkäriin tai kysy apua neuvolasta. Syytteleminen ja haukkuminen eivät auta.
Itse en ole ikinä tupakoinut, mutta itseni tuntien uskon, että en pystyisi sitä kovin helposti lopettamaan.
Tsemppiä ja iloa raskauteen!
Tahdon asia. Tupakoiminen on yksi niistä. Kukaan ei sua pakota sitä röökiä sytyttämään. Se on ihan omasta tahdosta kiinni. Jos siihen ei pysty niin on heikko ihminen, vielä heikompi jos on raskaana ja toisen elämä kyseessä, eikä siltikään pysty. Hei haloo taas!
Mistä vitusta se muustakaan on kiinni kuin omasta tahdosta? Jos jostain on riippuvainen, niin siitä pääsee eroon jos itse niin haluaa!
Sähän poltit vielä kolme viikkoa positiivisen testin jälkeen.
Mieleen..
tämä on typerä vinkki mutta toimi mulla eli tei juuri tuota että laskin koko ajan paljonko menee.Ennen raskautta meni yli aski ja siitä vähensin ensin katkomalla röökit lyhyemmiksi joka toimikin yllättävän hyvin,tarkoitan sitä että lisää nikotiinia en ainakaan kaivannut. Sitten tein sitä että päätin että nyt esim. kolmeen tuntiin en polta ja sitten menin imuttamaan sen typerän tupakan pätkäni...Säälittävää nisteyttä tuo tupakointi aiheuttaa.
Eräässä ketjussa minut haukuttiin heikoksi lehmäksi tämän asian tiimoilta mutta ketää ei kiinnostanut keskustella kanssani vakavasti/asiallisesti että mikä helvetti tuossa tupakassa on kun ei irti noin vaan pääse.
Pelkkä nikotiini tai henkinen voima se ei ole...
Olen aikanaan jäänyt aikamoiseen vuosia kestävään lääkekoukkuun erään läheisen poismenon jälkeen ja kun mitta tuli täyteen niin ihan omin voimin pääsin tuosta yli ja kärsin aivan järkyttävistä vierotusoireista,tämä vain esimerkkinä siitä että olen keskimääräistä "vahvempi" tuollaisissa asioissa ja erittäin tarkka lasteni terveydestä ja siltikin poltin!!??
Haluaisin itsekin ymmärtää tätä tupakkakoukkua paremmin ehkä se olisi helpompaa sitten lopettaakin..
Itse lopetin sähkötupakalla. Alkuun voit ostaa siihen nikotiininestettä ja vähentää nikotiinimäärää vähitellen. Joka tapauksessa siitä jäävät muut tupakan myrkyt pois.
Osta heti alkuun myös nikotiinitonta nestettä, koska yllättävän nopeasti silläkin pärjää. Lisäksi voit sillä lantrata nikotiinillista nestettä, joten siirtyminen on asteittaista.
www.finnvape.com on suomenkielinen kauppa, mistä saa nesteitä sekä nikotiinilla että ilman. Sinne voit soittaa asiakaspalveluun ja kysyä, millainen vekotin olisi hyvä vasta-alkajalle, jolla ei ole mahdollisuutta repsahtaa uudelleen röökiin.
Voit myös kysyä täältä, jos haluat tietää, millaisen ostat.
Nikotiinipurkkaakin kuitenkin suositellaan odottajille röökin sijaan, joten ei se nikotiini niissä vauvan kannalta pahin myrkky ole.
että se muutaman viikon tupakointi ei ole voinut aiheuttaa astmaa. Käsittääkseni alkuraskauden tupakointi lisää lähinnä keskenmenoriskiä ja pidempi jatkuva altistus niitä hengitystiesairauksia. Ja poltin aika vähän ne muutamat viikot. Mutta voin olla väärässäkin. Ja joka tapauksessa tuntisin huomattavasti suurempaa syyllisyyttä jos en olisi tupakointia pystynyt lopettamaan.
[quote author="Vierailija" time="06.11.2012 klo 11:52"]
että se muutaman viikon tupakointi ei ole voinut aiheuttaa astmaa. Käsittääkseni alkuraskauden tupakointi lisää lähinnä keskenmenoriskiä ja pidempi jatkuva altistus niitä hengitystiesairauksia. Ja poltin aika vähän ne muutamat viikot. Mutta voin olla väärässäkin. Ja joka tapauksessa tuntisin huomattavasti suurempaa syyllisyyttä jos en olisi tupakointia pystynyt lopettamaan.
[/quote]
mistä ihmeestä ihmiset veti et näin vähästä ajasta tuli astma?? Eihän sikiö-- alkio ole edes vielä niitä hengitysteitä kehittänyt kolmessa viikossa, mitä vois tuhota.
Tupakoinnissa on liian isot riskit oman ja lapsesi terveyden kannalta. Lopeta se heti!
Myös miehesi tupakointi vaikuttaa sinun ja lapsen terveyteen. Viime viikolla luin jostain tutkimuksesta, jossa oli todettu että jopa "kolmannen tason" (en tiedä olisiko oikeampi käännös tertiaalinen/kolmannen asteen) tupakoinnilla on negatiivisia terveysvaikutuksia. Tällä tarkoitetaan esim. tekstiileihin jääviä tupakoinnin jäämiä. Eli pelkästään tupakointi itse tai toisen tupakoivan lähellä oleskelu mutta jopa oleskelu tilassa jossa joku on vaikka tunti aiemmin tupakoinut on vaaraksi terveydelle.
Valitetavasti tupakoinnin seurauksena myös keskenmenoriski nousee, joten voi olla että ongelmasi saattaa ratketa niinkin ikävällä tavalla. Ja koska sinä ja miehesi poltatte molemmat uusi raskaus on vaikeampi saada aikaiseksi kuin jos että polttaisi ollenkaan.
[quote author="Vierailija" time="06.11.2012 klo 09:59"]
Mä luulen että on virhe kirjoittaa tänne kun tiedän saavani kasan haukkuja, mutta ehkä se auttaa minua lopettamaan. Toki toivon kannustavaa apua..
Tein viikko sitten positiivisen raskaustestin ja vaikka raskaus oli vahinko, lapsi on toivottu. Nyt en vain enää koe ansaitsevani sitä, sillä en vain yksinkertaisesti pysty lopettamaan tupakointia. Minulla menee aski tupakkaa päivässä enkä ole saanut edes vähennettyä sitä raskauden myötä. Ja minun on pakko, minä tahdon! Mutten vain käsitä miksi se on vain nii helvetin vaikeaa...
Yritin (ja elämäni aikana olen yrittänyt lopettaa kymmeniä kertoja onnistumatta) mutta päivän jälkeen sorruin. Tuntuu että mitä enemmän koen syyllisyyttä, sitä enemmän minun tekee mieli polttaa. Olen jopa ajoittain alkanut polttaa ketjussa, itkien. Minä olen vain niin heikko, myönnän sen. Tupakka pitää mua otteessaan tiukasti.
Ja kyllä tiedän kaikki tupakan vaarat, mutta jollain tavalla suljen ne asiat mielestäni pois. Tiedän tuhoavani itseni tätä menoa, ja näköjään myös syntymättömän lapseni. Miten riippuvuus niinkin typerästä ja turhasta asiasta kuin tupakka voi olla näin paha? Tiedän monia äitejä jotka lopettivat polttamasta heti saatuaan positiivisen. Heille se on vain ollut helppoa "sen kun vaan lopettaa". Miksi helvetissä se ei minulle ole??
Minä pyydän, auttakaa minua! Tsempatkaa, haukkukaa, jotain edes? :(
Mieheni kyllä koittaa parhaansa mukaan tsempata, mutta hän itsekin tupakoi, muttei ole valmis luopumaan siitä... Muulle lähipiirille tilanteesta en halua kertoa, sillä häpeä tulisi olemaan liian suuri. Ja syyllistäminen. täällä kasvottomana ehkä hieman helpompaa...
[/quote]
Sun ois pitänyt lopettaa sen + merkin kohdalla kuin seinään. Tiedän ettei auta enää, mutta se on ollut mulle ja muutamalle nikotinistikaverille se ainoa tapa. Ei yhtä ainoaa, ikinä kun on raskaana. Koska sen yhden jälkeen on niinhelppo ottaa toinen.