Miehen lapsi haluaisi muuttaa meille mutta äitinsä ei anna lupaa
Lapsi on 10 vuotias ja haluaisi asua meillä mutta hänen äitinsä pistää vastaan. Asumme miehen kanssa kahdestaan omakotitalossa joten tilaa olisi ja lapsi olisi minun puolestani tervetullut meille.
Äiti on jo nyt raivoissaan minulle siitä että lapsi tulee meille koulun jälkeen ja minä ruokin hänet ja lähetän sitten kotiin. Äitinsä on puoli viiden aikaan vasta kotona.
Mitä tällaisessa tilanteessa pitäisi tehdä? Odottaa se kaksi vuotta jolloin vasta kuunnellaan lasta vaiko toimia aikaisemmin?
Kommentit (239)
Vaan siitä että lapsi on sopinut jotain äitinsä kanssa ja isän kodin viesti on että sillä sopimisella ei ole mitään merkitystä. Äidin kanssa sovittuja ei asioita ei tarvitse noudattaa.
Lapsen kannalta annatte hänelle tarkoituksella todella ristiriitaisia ja vahingollisia viestejä.
Ei ole lapsen etu, että hän joutuu keskelle huoltajuuskiistaa. Pahimmassa tilanteessa lapsi jää sen yksinäisen puolelle eli vaihtaa mieltään äidin hyväksi, kun ei kestä äidin hätää. Tai tuntee syyllisyyttä loppuikänsä äidin yksinäisyydestä.
Aloittakaa siis sillä, että kysytte äidiltä järkeviä perusteluja sille, että lapsi ei saisi teillä olla ennen äidin kotiintuloa ja mahdollisesti syödä jotain (kevyttä), jos on nälkä. Jos syö kolmelta ja äiti tulee puoli viisi, niin ruokahan on aikaisintaan viideltä, luultavimmin kuudelta, joten ihan varmasti lapsi jaksaa syödä jotain. Äitikin ehtii halutessaan kokkailla ihan kunnon ruokia, kun ei ole kiire. Siis isä kysyy, miksi äiti syyllistää lasta tästä/mäkättää teille asiasta, ihan asiaperusteluja. Jos niitä ei tule, isä ilmoittaa, että jos äiti mieluummin haluaa lapsen olevan yksin kotona pari tuntia ennen äidin tuloa, niin hän ottaa lastenvalvojaan yhteyttä ja vaatii viikko-viikko-systeemiä.
Kun olette saaneet äidin ruotuun eikä valitusta tule noista iltapäivistä, voitte kysellä pidennettyjä viikonloppuja esim. kaksi kertaa kuukaudessa. Jälleen kerran kuunnelkaa perustelut, olkaa kohteliaita ja ymmärtäväisiä mutta lopulta kuitenkin jämäköitä. Mielestäni tuon ikäisen on hyvä nähdä, että hän ei voi pompotella teitä eikä äitiään näillä vaatimuksillaan, joten suoraa hyppäystä isälle en missään tilanteessa suosittele. Älkää edes luvatko lapselle sellaista.
Näillä eväillä menisin eteenpäin tuon kaksi vuotta, jolloin lapsi lähenee murrosikää. Voi olla helpotus tuossa vaiheessa, että ailahtelevainen murkku ei olekaan teillä lähes koko ajan tai sitten äiti voi suorastaan työntää lapsen teille. Joka tapauksessa hyvät välitä vanhempien välillä on tärkeä asia ja edesauttaa sitä, että lapsi selviää murrosiän myrskytkin läpi.
Vaan siitä että lapsi on sopinut jotain äitinsä kanssa ja isän kodin viesti on että sillä sopimisella ei ole mitään merkitystä. Äidin kanssa sovittuja ei asioita ei tarvitse noudattaa.
Lapsen kannalta annatte hänelle tarkoituksella todella ristiriitaisia ja vahingollisia viestejä.
ei äiti voi kaikkia asioita määrätä ja sanella. Kyllä miehelläkin on oikeus asettaa rajoja! Pääasia on että säännöt eivät kovin paljon sodi keskenään ja 15 minuuttia enemmän ei tosiaan ole erilaista kasvatusta! Ja tämäkin oli satunnaista.
Ihan yhtälailla äitikin rikkoo sääntöjä jotka ovat miehen kanssa sopineet, esim. ei herkkuja viikolla mutta kas kummaa kun äidillä oli nimpparit niin kävivät herkuttelemassa.
Pointti on vaan siinä että äiti luulee että vain hän voi sanella säännöt ja vain hän voi kumota ne.
jotenkin tuli mieleen että sä olet alunperin hajoittanut tuon perheen ja nyt haluat viedä viimeisenkin eli lapsen äidiltään,
ihan järkyttävää.
Te ootte kyllä sekaisin, bio äiti ei ole mikään valtias, ihan yhtä lailla esim. isä voisi asettaa tietokone ajat ja äiti sopeutukoon siihen. Mikä ihmeen sädekehä on äitien päällä, isät saa sitten toimia tasavertaisena vanhempana äidin sääntöjen mukaan? Kyllä eronneet naiset on kammottavia.
T: isä, joka ei alistu moiseen
Lapsi saa äidiltä kotiarestia, isän vastaus ei sillä äidin antamalla kotiarestilla ole mitään merkitystä tule tänne vaan.
Äiti on antanut rajat että tietokoneella saa olla vain 30 minuuttia, isän kanta äidin säännöt on tyhmiä ole vaan 45 minuuttia. Siskon kaima päättää peliajat ei äiti.
Kun olette äidin kanssa erimieltä kasvatuksesta teidän pitää keskustella aikuisten kesken ei vetää toiselta mattoa alta pois.
Vaikka lapsi nyt nauttiikin vanhempien vedättämisestä vuorotellen, loppupeleissä lapsi on se joka kärsii tilanteesta.
Mä en olekaan ennen käsittänyt, että aresti tarkoittaa sitä, että pitäisi olla yksin kotona. Miten ihmeessä se aresti isän luona ei käynyt? Eikö arestin idea ole se, että koulun jälkeen ei nähdä kavereita tai tehdä muita kivoja juttuja, vaan ollaan kotona? Miksi isän koti ei kelpaa arestipaikaksi?
Ja ihan oikeasti, jos 15 minuutin peliajan ylitys siksi, että paikalla oli toinen samanikäinen lapsi on NIIIIIN iso asia, niin ei mikään ihme että lapsi haluaa pois äitinsä mäkämäkäkämpästä.
Mikä siinä on naiset, että te kuvittelette omistavanne lapsenne? Ja kuvittelette pääsevänne hyvään lopputulokseen tuollaisella märinällä ja kiukuttelulla? 10-vuotias on jo niin iso, että todellakin ymmärtää ja aistii jos äitinsä pistää kapuloita rattaisiin ja on kireänä koko ajan. Eikä todellakaan silloin mene äitinsä puolelle vaan ahdistuu tilanteesta, ja kiintyy entistä enemmän isäänsä.
Olen itse ollut vastaavassa tilanteessa lapsen roolissa, tiedän todellakin mistä puhun.
Te ootte kyllä sekaisin, bio äiti ei ole mikään valtias, ihan yhtä lailla esim. isä voisi asettaa tietokone ajat ja äiti sopeutukoon siihen. Mikä ihmeen sädekehä on äitien päällä, isät saa sitten toimia tasavertaisena vanhempana äidin sääntöjen mukaan? Kyllä eronneet naiset on kammottavia.
kyllä eronneet ämmät on kauheita.
Tässä ei ollut kysymys minuuteista tietokoneella vaan sovituista säännöistä. Jos aikuiset on säännöistä erimieltä, aikuiset keskustelee keskenään ja sopii ei vedä mattoa toistensa jalkojen alta vaan tukevat toisiaan vanhemmuudessa.
Ap:n tapauksessa lapsi on riitakapula vanhempien välissä kun vanhemmat eivät kykene keskustelemaan keskenään.
Vertaa: äiti käskee kotiarestissa olevaa lasta tulemaan suoraan kotiin, isä sanoo ei sun tarvitse totella äidin käskyjä.
Te ootte kyllä sekaisin, bio äiti ei ole mikään valtias, ihan yhtä lailla esim. isä voisi asettaa tietokone ajat ja äiti sopeutukoon siihen. Mikä ihmeen sädekehä on äitien päällä, isät saa sitten toimia tasavertaisena vanhempana äidin sääntöjen mukaan? Kyllä eronneet naiset on kammottavia. T: isä, joka ei alistu moiseen
Kerro mulle, menikö sun alapää palasiksi kun lapsi syntyi? Entä onko sun maha täynnä raskausarpia lapsen takia? Ja miltäs sun tissit näyttää? Montako kuukautta olit työelämästä pois lapsen syntymän takia? Kuinka paljon se vähensi sun eläkettäs?
Että niin kauan, kuin mies ei joudu KÄRSIMÄÄN fyysisesti tai taloudellisesti lapsen saamisesta, saa äiti pitää edes pienen sädekehänsä.
10-vuotias on niin iso, että varmasti ymmärtää, että eri paikoissa on erilaisia sääntöjä, eiks niin?
Ja vartin ero tietokoneajassa on ihan maailman kamalin juttu...ei ihme että lapset lähtee sun kaltaisten neuroottisten nipoämmien luota niin äkkiä kuin pois vaan pääsee.
tuon vuoksi etä äitinsä on hankala tapaus. Ja ei, tätäkään emme ole lapselle sanoneet tai mitenkään edes siihen viitanneet.
Ruuasta sen verran että miehellä on kova nälkä kun tulee kotiin (syö töissä vaan pienet eväät) ja minäkin olen tottunut syömään tuohon aikaan. Myös lapsella on kova nälkä kun tulee koulusta ja en mitenkään voi sanoa lapselle että älä syö nyt kuin leipää kun on jo lusikoimassa muusia lautaselleen:)
Lapsi syö kyllä äidin kanssa iltapalan.
Pidennetyt viikonloput eivät ole sopineet (koska äiti ei suostu joustamaan arki-illoista) mutta meistä on kiva että lapsi viettää iltapäivät kanssamme ja tykkää tehdä läksyt isän kanssa, koulukin sujuu paremmin nyt kun aikuinen tukee ja kyselee läksyt.
Lastenvalvojalle mies ei ole mennyt ainoastaan siitä syystä ettei halua "näyttää" lapselle että hänestä riidellään mutta en tiedä kuinka tässä käy jos äiti puuttuu koko ajan miehen ja minun tapaan toimia lapsien kanssa. Yritämme jaksaa odottaa sen kaksi vuotta ainakin.
ap
Meillä lapsi on ollut kotiarestissa kavereiden luona, pihalla, kirjastossa ja uimahallilla. Toimii tosi hyvin, ei jonkun kotiarestin tarvitse rikkoa normaaleja rutiineja.
Niin kaverilla voi kumminkin pelata kun joka paikassahan on eri säännöt.
Te ootte kyllä sekaisin, bio äiti ei ole mikään valtias, ihan yhtä lailla esim. isä voisi asettaa tietokone ajat ja äiti sopeutukoon siihen. Mikä ihmeen sädekehä on äitien päällä, isät saa sitten toimia tasavertaisena vanhempana äidin sääntöjen mukaan? Kyllä eronneet naiset on kammottavia. T: isä, joka ei alistu moiseen
Kerro mulle, menikö sun alapää palasiksi kun lapsi syntyi? Entä onko sun maha täynnä raskausarpia lapsen takia? Ja miltäs sun tissit näyttää? Montako kuukautta olit työelämästä pois lapsen syntymän takia? Kuinka paljon se vähensi sun eläkettäs?
Että niin kauan, kuin mies ei joudu KÄRSIMÄÄN fyysisesti tai taloudellisesti lapsen saamisesta, saa äiti pitää edes pienen sädekehänsä.
En ole tuo jolle vastasit, enkä edes mies!
Mutta syy, että minä olen lapset maailmaan puskenut, on ihan naurettava syy sille, että minä saisin sitten olla päälle päsmärinä :D
Ihan samat oikeudet sillä isälläkin on kuin äidillä :)
En edes ymmärrä miksi nainen laitetaan kaikessa etusijalle, raskausarvet ja synnyttäminenkin on oma valinta, ei niihin ole pakko ryhtyä.
Jos lapsia tehdään, on lapsista vastuussa molemmat vanhemmat.
Niin kaverilla voi kumminkin pelata kun joka paikassahan on eri säännöt.
Kyse oli aikarajasta ei ikärajasta ja on siinä on vissi ero katsos kun ollaan jo sovittu mitä lapsi saa tehdä ja mitä ei saa! kyse oli minuuteista millä ei ole mitää vaikutusta lapsen kehitykseen!
T: isä, joka ei alistu moiseenTässä ei ollut kysymys minuuteista tietokoneella vaan sovituista säännöistä. Jos aikuiset on säännöistä erimieltä, aikuiset keskustelee keskenään ja sopii ei vedä mattoa toistensa jalkojen alta vaan tukevat toisiaan vanhemmuudessa.
Ap:n tapauksessa lapsi on riitakapula vanhempien välissä kun vanhemmat eivät kykene keskustelemaan keskenään.
Vertaa: äiti käskee kotiarestissa olevaa lasta tulemaan suoraan kotiin, isä sanoo ei sun tarvitse totella äidin käskyjä.
Vanhemmat keskustelevat keskenään mutta äiti on säännöissään ehdoton.
Mies antoi lapselle luvan olla 45 minuuttia tietokoneella kun pelasivat yhdessä siskontyttöni kanssa jotain peliä. Mies sanoi äidille että X on käyttänyt tietokone aikansa jo tänään kun pelasi Y:n kanssa peliäja sanoi samalla että meillä aika on 45min mistä hirveä mäkätys että hän on antaut ajaksi 30 minuuttia ja X tietää sen.
Ja toiseksi ISÄ ei ole koskaan sanonut lapselle ettei tarvi totella äidin käskyjä!! miten edes viitsit keksiä tuollaista.
Kerro mulle, menikö sun alapää palasiksi kun lapsi syntyi? Entä onko sun maha täynnä raskausarpia lapsen takia? Ja miltäs sun tissit näyttää? Montako kuukautta olit työelämästä pois lapsen syntymän takia? Kuinka paljon se vähensi sun eläkettäs? Että niin kauan, kuin mies ei joudu KÄRSIMÄÄN fyysisesti tai taloudellisesti lapsen saamisesta, saa äiti pitää edes pienen sädekehänsä.
En ole tuo jolle vastasit, enkä edes mies! Mutta syy, että minä olen lapset maailmaan puskenut, on ihan naurettava syy sille, että minä saisin sitten olla päälle päsmärinä :D Ihan samat oikeudet sillä isälläkin on kuin äidillä :) En edes ymmärrä miksi nainen laitetaan kaikessa etusijalle, raskausarvet ja synnyttäminenkin on oma valinta, ei niihin ole pakko ryhtyä. Jos lapsia tehdään, on lapsista vastuussa molemmat vanhemmat.
ei toteudu naisen osalta, niin miksi sen pitäisi toteutua miehen osalta??? Olishan se sitten helppoa, jos mieskin vois hoidella synnytyksen ja saada surkeemman eläkkeen, perheessä voisi sitten valita vaikka vuorotellen... Silloin voi puhua siitä että isällä ja äidillä on täsmälleen samat oikeudet. Olen aivan tosissani, että naisella on hitusen isommat oikeudet lapseen, kuin isällä, ottaen huomioon mitä nainen joutuu sen takia kärsimään.
Kerro mulle, menikö sun alapää palasiksi kun lapsi syntyi? Entä onko sun maha täynnä raskausarpia lapsen takia? Ja miltäs sun tissit näyttää? Montako kuukautta olit työelämästä pois lapsen syntymän takia? Kuinka paljon se vähensi sun eläkettäs? Että niin kauan, kuin mies ei joudu KÄRSIMÄÄN fyysisesti tai taloudellisesti lapsen saamisesta, saa äiti pitää edes pienen sädekehänsä.
En ole tuo jolle vastasit, enkä edes mies! Mutta syy, että minä olen lapset maailmaan puskenut, on ihan naurettava syy sille, että minä saisin sitten olla päälle päsmärinä :D Ihan samat oikeudet sillä isälläkin on kuin äidillä :) En edes ymmärrä miksi nainen laitetaan kaikessa etusijalle, raskausarvet ja synnyttäminenkin on oma valinta, ei niihin ole pakko ryhtyä. Jos lapsia tehdään, on lapsista vastuussa molemmat vanhemmat.
ei toteudu naisen osalta, niin miksi sen pitäisi toteutua miehen osalta??? Olishan se sitten helppoa, jos mieskin vois hoidella synnytyksen ja saada surkeemman eläkkeen, perheessä voisi sitten valita vaikka vuorotellen... Silloin voi puhua siitä että isällä ja äidillä on täsmälleen samat oikeudet. Olen aivan tosissani, että naisella on hitusen isommat oikeudet lapseen, kuin isällä, ottaen huomioon mitä nainen joutuu sen takia kärsimään.
synnytyksen ja imetyksen ja pääasiallisen vauvan hoidon ensimmäiset 1/2 vuotta jos se olisi mahdollista???
Luopuisitko sinä noista kolmesta vain että saisit paremman eläkkeen? Minä en.
Äiti saa pääasiallisesti olla vauvan kanssa läheinen sen ensimmäisen vuoden sen jälkeen miehellä ja naisella on ihan samat oikeudet.
Ei sinun ole pakko lapsia tehdä :) Ei ole pakko "kärsiä" :) Näin vinkkinä vain!
Osa miehistä varmasti tekisivätkin naisen puolesta lapsen jos siihen pystyisivät, mutta niin se vain elämä menee, mies ei pysty tulemaan raskaaksi.
Mutkun mutkun :D Onnea vain ukolles, toivottavasti on oikeasti tyytyväinen naiseen joka tykkää jyrätä ;)
Lapsi siis oli kotiarestissa isän luona (ei tietokonetta, ei pleikkaria, ei herkkuja) vaan läksyjen kertausta --> IHAN SAMA KOTIARESTI KUIN ÄIDIN LUONA
Isä on antanut tietokone aika rajaksi 45 min. (tosin tätä muutettiin äidin skitsoomisen vuoksi) Ja mainittakoon vielä että kun lapsi on meillä on hyvin harvoin koneella
Joten älä nyt liioittele että yksi vartti kerran enemmän tietokoneella olisi SÄÄNNÖLLISTÄ MATON JALKOJEN ALTA VETÄMISTÄ!