Te, jotka "ette anna" nuoren lapsenne seurustella
Miten estätte?
Kun aina näissä keskusteluissa, joissa puhutaan esim. alle 15-vuotiaan seurustelusta, sinne tulee kommentteja että "en antaisi noin nuoren/tuon ikäisen vielä edes seurustella". Niin miten te, jotka näin vastaatte, estäisitte sen seurustelun?
Tähän ei saa ikinä vastausta noista ketjuista, joten siksi tein ihan erillisen keskustelun tästä.
Kommentit (141)
Ja ihan korkeasti koulutettu hyvän kodin tytär olen. Vanhemmille olikin ennen kaikkea tärkeää, että olin kunnollinen tytär. Poikaystävääni ei suvaittu. Seurustelin salaa yli 2 vuotta! Panimme koulun, harrastuspaikkojen ja nuorisotilojen vessoissa. Ja ihan päivittäin, jopa monta kertaa päivässä. Suhde kesti 10 vuotta, lapsenkin saimme. Nyt lapsemme on teini ja uskon, etten todellakaan voi kieltää häntä seurustelemasta. Eikä tulisi mieleenikään kieltää!
Ihan varmasti jokaisella yläasteella. En väittänytkään että joka päivä, mutta tapahtuu.
linkki tutkimukseen tai kerro sen nimi. Minä kun en usko siihen, että sinä olet joka yläasteen vessassa naimassa käynyt (ihan varmasti!).
Eli oma elämäsi on vain sinun mittapuusi, normaalit nuoret käyttäytyvät toisin.
Ihan varmasti jokaisella yläasteella. En väittänytkään että joka päivä, mutta tapahtuu.
linkki tutkimukseen tai kerro sen nimi. Minä kun en usko siihen, että sinä olet joka yläasteen vessassa naimassa käynyt (ihan varmasti!).Eli oma elämäsi on vain sinun mittapuusi, normaalit nuoret käyttäytyvät toisin.
Jos väität ettei näin tapahdu.
Itselleni tulee äkkiseltään nyt seitsemän yläastetta jossa tiedän tätä tapahtuneen, toisissa se on yleisempää, toisissa ei.
Olen nuorisokodissa töissä, ei minulla mitään tutkimustietoa ole, mutta nuorilta kuulee aika paljon siitä todellisesta meiningistä, mikä vanhemmilta pyritään viimeiseen asti pitämään salassa.
ja voin kertoa teille että kyllä siellä paneskellaan vessoissa. Harvat sitä tekee mutta tiedän useammankin parin jotka panevat aina kun mahdollista vaikkeivat saa olla yötä toistensa tykönä. Tiedän paitsi meidän koulusta niin myös kaupungin muista kouluista näitä juttuja ja netissä kun pyörii siellä missä nuoret pyörii ja puhuu näitä juttuja niin se on aika selvää että ei ole harvinaista.
askarteluhuone. Menetin siellä neitsyyteni. Fillarikellarit, vintit, pyykkituvat yms. oli myös aikoinaan kovassa käytössä.
ja ppinnanneet koulupäivät ja ryypänneet ja antaneet jalkapallojoukkueen panna itseään puskassa yms.
Siis aina kun tulee puhetta siitä, että teiniä ei voi muka estää ryyppäämästä tai seurustelemasta tai muuta sellaista.
Tämä av-aines vähän vääristää sitä oikeaa todellisuutta. Jos av-mammojen työpaikoilla paneskellaan ja heidän pentunsa panevat kouluissa niin se ei silti meinaa, että joka paikassa tehdään samalla tavalla.
Ja vaikka minäkin olen av-mamma kun tänne kirjoittelen, minun koulussa ei paneskeltu, ei minun työpaikan vessassa. Minä en ryypännyt koulussa, en karannut ikkunoista. Ja kyllä. Minua estettiin seurustelemasta täysi-ikäisen pojan kanssa.
Kylmästi arestiin ja aika äkkiä se poika kyllästyi. Vuodatin surkeita kyyneleitä, mutta jälkeen päin kiitin vanhempiani. Poika paljastui huumeidenkäyttäjäski ja pieksi kaikki tyttöystävänsä.
ovat teiniäitien äitejä ;) Mitä enemmän estää, sitä enemmän lasta asia kiinnostaa. Äiti sanoo, että et saa harrastaa seksiä, ennen kuin olet 18v, mitä lapsi tekee? ;) Ei ainakaan lue sitä raamattua huoneessaan...
Vahtikaa ja saarnatkaa, vakoilkaa ja udelkaa ja muistakaa myös kieltää! Luokaa ahdistava mutta omasta mielestänne turvallinen ja säädyllinen ilmapiiri.
Kunhan nuorenne täyttää 18 tulee kiire pois kotoota, maailmassa on niin paljon nähtävää ja koettavaa. Älkää ihmetelkö, jos ei sitten tulla edes jouluksi kotiin. On näet niin kiire panna kaikki nuoruuden panemattomat kerrat nyt aikuisena ja luvan kanssa, kokeiltava kaikki se, minkä on ollut tähän asti kiellettyä.
kyllä sykkivä teinikulli loppujen lopuksi pääsee ruiskaisemaan lastinsa kuumana sykkivään teinipilluun vaikka kuinka yrittäisitte moista estää!
Vituttaako? :)
Onko ihanaa, kun saa käydä vähän kirjottamassa pikku tuhmia vauvapalstalle. Vähänx jännää? Kuuma pillu, hih hih hii.. siellä joku lapsi tai lapsenmielinen pääsee itseään toteuttamaan.
No, omasta kokemuksestani voin sanoa, että sain tuota sykkivää kullia kuumaan pilluuni sen jälkeen, kun täytin 18.
Minun lapseni eivät tule harrastamaan yhdyntää alaikäisiä, kos
Niin ja muutaman vuoden päästä menin tämän samaisen miehen kanssa naimisiin ja siitä parin vuoden päästä saimme ensimmäisen lapsemme.
Jos koittaisitten vaan opettaa niille lapsillenne hieman itsensä kunnioitusta, sillä itse kun olin yläasteella näin miten tytöt jakoivat rasiaansa vanhemmille pojille ja sitten oltiin itku kurkussa, kun se ei seuraavana päivänä soittanutkaan. Ja ei, en ollut heille kateellinen, vaan tajusin jo tuolloin, että se ei ollut tervettä.
Totta kai teininä harmitti, kun porukat ei päästänyt mihinkään, mutta tiedän, että olisin ollut aivan yhtä raukka kuin nuo ikätoverini ja olisin painostuksen alla saattanut antaa jollekin vähä vanhemmalle jätkälle. Sillä teineillä on ihan oikeasti sellainen miellyttämisen tarve, eivätkä he osaa ajatella aikuismaisesti, vaikka sitä teille väittävät.
Omat lapseni eivät tule kulkemaan öitä myöten kaupungilla ja niin pois päin. Ainakin minut oli jo lapsesta asti opetettu kunnioittamaan vanhempia niin, että ei tullut mieleenikään heidän luottamustaan pettää. En sitten tiedä, kuinka teidät on kasvatettu, jotka olette persettänne kylillä juosseet jakamassa. Osalle nuorista lapsuudessani vanhemmat ostivat jopa alkoholia, ei siinä heidän paljoa tarvinnut vaivaa edes nähdä. Alkoholin käytön aloitin myös vasta täysi-ikäisenä, koska tiesin sen olevan vasta silloin laillista. Niin minulle oli yleissivistävästi opetettu ja hyvin olen kerennyt viinaa maistella senkin jälkeen.
Vahtikaa ja saarnatkaa, vakoilkaa ja udelkaa ja muistakaa myös kieltää! Luokaa ahdistava mutta omasta mielestänne turvallinen ja säädyllinen ilmapiiri. Kunhan nuorenne täyttää 18 tulee kiire pois kotoota, maailmassa on niin paljon nähtävää ja koettavaa. Älkää ihmetelkö, jos ei sitten tulla edes jouluksi kotiin. On näet niin kiire panna kaikki nuoruuden panemattomat kerrat nyt aikuisena ja luvan kanssa, kokeiltava kaikki se, minkä on ollut tähän asti kiellettyä.
ja vanhempien tehtävä on seksi 12v:ltä kieltää, koska se nyt vaan sattuu olemaan lapselle vaarallista. Vaikka kroppa on aikuisen, ei henkinen puoli vielä ole kypsä
Jossainn tutkimuksessa kerrottiin, että suuri osa suomalaisista nuorista on vielä 17v iässä neitsyitä eli ei tuo nuorena seksin harrastaminen ole mikään yleinen asia.
ovat teiniäitien äitejä ;) Mitä enemmän estää, sitä enemmän lasta asia kiinnostaa. Äiti sanoo, että et saa harrastaa seksiä, ennen kuin olet 18v, mitä lapsi tekee? ;) Ei ainakaan lue sitä raamattua huoneessaan...
että Raamattua kannattaa muuten lukea. Mutta sitä voitaisiin lukea perheen kesken yhdessä. Sieltä, kun löytyy paljon hyviä vinkkejä elämään niin nuorille kuin vanhoille.
Minusta lapsien kieltäminen, teinihän siis on vielä lapsi, jos ette sitä vielä ole tienneet, ei ole ainoa ratkaisu. Asiat eivät ole niin musta-valkoisia, joko tai tilanteita. Miksi lasta ei voisi kasvattaa kunnioittamaan itseään ja muita ilman, että kaikki puettaisiin kieltomuotoon?
Jos kaiken kieltää, niin voi hyvinkin olla, että lapsi tekee juuri sitä kiellettyä. On muitakin tapoja kasvattaa lapsiaan. Opettaminen ja valistaminen ovat hyviä vaihtoehtoja jatkuvalle kieltämiselle.
Tuollaista tilastoa kun ei kerätä mistään. Sen sijaan kun on selvitetty teiniäitien omien äitien ikää raskauksien aikana, on heistä moni itsekin teiniäiti.
linkki tutkimukseen tai kerro sen nimi. Minä kun en usko siihen, että sinä olet joka yläasteen vessassa naimassa käynyt (ihan varmasti!). Eli oma elämäsi on vain sinun mittapuusi, normaalit nuoret käyttäytyvät toisin.
Jos väität ettei näin tapahdu. Itselleni tulee äkkiseltään nyt seitsemän yläastetta jossa tiedän tätä tapahtuneen, toisissa se on yleisempää, toisissa ei. Olen nuorisokodissa töissä, ei minulla mitään tutkimustietoa ole, mutta nuorilta kuulee aika paljon siitä todellisesta meiningistä, mikä vanhemmilta pyritään viimeiseen asti pitämään salassa.
Siksi he tietävät parhaiten, millaista kaikissa Suomen 7 peruskoulussa on! Outoa, että netin mukaan niitä peruskouluja olisi satoja, mutta kyllä sitä nuorisokodissa tiedetään, että oikea määrä on tasan 7 ja kaikissa paneskellaan vessassa.
itsekin olen jälkeen päin ollut kiitollinen vanhemmilleni siitä, että en päässyt kylille humputtelemaan toisten tyttöjen kanssa, joilla oli jo täysi-ikäiset poikakaverit.
Eikä siihen kiitollisuuden heräämiseen mennyt kuin noin viisi vuotta korkeintaan eli kun pääsi siitä pahimmasta teini-iästä yli.
Sen verran kun vanhemmat jaksaisivat pitää näistä lapsistaan huolta niin yhteiskunnallisestikin hyödyttäisiin. Ei tulisi niin paljon teiniäitejä, itsemurhia tai muuten vain ihmisraunioita. Nuorena tehdyt töppäilyt, kun voivat saada pitkäkantoiset seuraukset, esim. huonon itsetunnon pettymyksistä poikystävien käyttäessä vain hyväksi, mikä saattaa heijastua aikuisiän parisuhteisiin vaikka luottamuspulana.
ja ppinnanneet koulupäivät ja ryypänneet ja antaneet jalkapallojoukkueen panna itseään puskassa yms.
Siis aina kun tulee puhetta siitä, että teiniä ei voi muka estää ryyppäämästä tai seurustelemasta tai muuta sellaista.
Tämä av-aines vähän vääristää sitä oikeaa todellisuutta. Jos av-mammojen työpaikoilla paneskellaan ja heidän pentunsa panevat kouluissa niin se ei silti meinaa, että joka paikassa tehdään samalla tavalla.
Ja vaikka minäkin olen av-mamma kun tänne kirjoittelen, minun koulussa ei paneskeltu, ei minun työpaikan vessassa. Minä en ryypännyt koulussa, en karannut ikkunoista. Ja kyllä. Minua estettiin seurustelemasta täysi-ikäisen pojan kanssa.
Kylmästi arestiin ja aika äkkiä se poika kyllästyi. Vuodatin surkeita kyyneleitä, mutta jälkeen päin kiitin vanhempiani. Poika paljastui huumeidenkäyttäjäski ja pieksi kaikki tyttöystävänsä.
jos lapsi seurustelee, saa ottaa kotonakin aikuisen velvollisuudet eli maksaa omat kulunsa ruokaa ja vaatteita lukuunottamatta. Omasta huoneesta joutuu luopumaan ja muuttamaan olohuoneeseen, läppärin ja kännykän tietty menettää, ostakoon omat.
Harva nuori on niin rakastunut, että luopuu kaikesta kivasta tavarasta ja kodin avaimesta. Kotiin kun pääsee vain silloin, kun vanhemmatkin siellä ovat.
Meillä on esikoisen kanssa olen tehnyt niin että seurustelua en hyväksynyt ennen 13v. ja onneksi lapsi ei ollutkaan silloin edes seurustelemassa. Koska kyllä kaikkien alle teini-ikäisten elää lapsuutta ja ei siihen mikään seurustelu kuulu! ja onneksi tuo tulee ihan itsestäänkin jo heiltä, koska ei ole murrosikä päällä ja hormonit hyrrää..
No se että jos jotain 13-vuotiasta kieltää seurustelemasta niin se ei minusta ole ihan tervettä. Hän on teini-ikäinen ja tuohon ikään alkaa normaalisti kuulua se pikku pusuttelu, kädestä pito, haliminen ja se ihana ihastumisen kutkutus tuolla mahan pohjassa. Ja se ensirakastuminen teininä (mikä näin yleensä käy) on kokemisen arvoinen tunne, jokaiselle, muistelkaa nyt itseännekin, eikä lapselta tarvitse evätä niin ihanaa asiaa pois kun rakkaus!
Se on molempien sydäntä lämmittävää. :)
Mutta yökyläilyn kanssa meillä on kyllä ollut niin että sitä ei oo tapahtunu sitten puolin että toisin kun lapsi on ollut 13 ja 14-vuotias.
15-vuotiaana olen antanut jo sitten luvan.
Ja ilokseni voin kertoa että kun meillä on lapsen kanssa ollut aina avoin keskusteluyhteys että ollaan voitu jakaa lähes kaikki jutut keskenämme niin lapsi sitten nyt 17-vuotiaana vasta ilmoitti minulle iloissaan eräänä iltana että hän harrasti eilen seksiä ensimmäisen kerran elämässään ja ehkäisy oli kunnossa.
Minä olin vaan äitinä onnellinen ja koen että olen onnistunut kasvatuksessa.
opettajia välituntivalvojina eikä valvontakameroita?
ja voin kertoa teille että kyllä siellä paneskellaan vessoissa. Harvat sitä tekee mutta tiedän useammankin parin jotka panevat aina kun mahdollista vaikkeivat saa olla yötä toistensa tykönä. Tiedän paitsi meidän koulusta niin myös kaupungin muista kouluista näitä juttuja ja netissä kun pyörii siellä missä nuoret pyörii ja puhuu näitä juttuja niin se on aika selvää että ei ole harvinaista.
ja täällä ylpeänä vielä kerrot näitä!
onneksi olkoon, kun tuo tyttäresi tulee ilmoittamaan, että on raskaana.
ja jos 15-vuotiaana saa jo olla yökylässä, niin ihme, ettei ole jo ollut maha pystyssä.
tässä malliesimerkki siitä, miten vanhemmille jotkus lapset saavat uskoteltua, että äidillä on homma hanskassa, vaikka ties mitä touhuavat. Sitten äiti ylpeänä jeesustelee, kuinka on onnellinen ja onnistunut kasvatuksessa! Tämä on varmaan joku vitsi tai sitten osaat kääntää tämän asian itsellesi mieluisaksi.
Avoin keskusteluyhteys :D Salli mun nauraa, tämä oli jo päivän paras. Mistähän kasvatusoppaasta tämän luit? Ei hitto, naurattaa niin, että ei tartte tehdä päivän vatsalihastreeniä ollenkaan, huh huh, mitä itsepetosta.
Meillä on esikoisen kanssa olen tehnyt niin että seurustelua en hyväksynyt ennen 13v. ja onneksi lapsi ei ollutkaan silloin edes seurustelemassa. Koska kyllä kaikkien alle teini-ikäisten elää lapsuutta ja ei siihen mikään seurustelu kuulu! ja onneksi tuo tulee ihan itsestäänkin jo heiltä, koska ei ole murrosikä päällä ja hormonit hyrrää..
No se että jos jotain 13-vuotiasta kieltää seurustelemasta niin se ei minusta ole ihan tervettä. Hän on teini-ikäinen ja tuohon ikään alkaa normaalisti kuulua se pikku pusuttelu, kädestä pito, haliminen ja se ihana ihastumisen kutkutus tuolla mahan pohjassa. Ja se ensirakastuminen teininä (mikä näin yleensä käy) on kokemisen arvoinen tunne, jokaiselle, muistelkaa nyt itseännekin, eikä lapselta tarvitse evätä niin ihanaa asiaa pois kun rakkaus!
Se on molempien sydäntä lämmittävää. :)
Mutta yökyläilyn kanssa meillä on kyllä ollut niin että sitä ei oo tapahtunu sitten puolin että toisin kun lapsi on ollut 13 ja 14-vuotias.
15-vuotiaana olen antanut jo sitten luvan.
Ja ilokseni voin kertoa että kun meillä on lapsen kanssa ollut aina avoin keskusteluyhteys että ollaan voitu jakaa lähes kaikki jutut keskenämme niin lapsi sitten nyt 17-vuotiaana vasta ilmoitti minulle iloissaan eräänä iltana että hän harrasti eilen seksiä ensimmäisen kerran elämässään ja ehkäisy oli kunnossa.
Minä olin vaan äitinä onnellinen ja koen että olen onnistunut kasvatuksessa.
Ja on siis nyt 17v. täyttää tammikuussa 18.
Mitäs siihen tuumit?
Meidän leirisaarella jotkut ottivat sen naimaluvan kirjaimellisesti.