Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

G: Oletteko yhteiskunnan elättejä vai pärjäättekö itse?

Vierailija
03.11.2012 |

Voi myös perustella miksi kuuluu valitsemaansa ryhmään.

Kommentit (67)

Vierailija
41/67 |
06.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kulujen mukaan? Jos ette maksa noin 1000 euroa yhdestä lapsesta, et voi sanoa, ettette saisi veroillenne vastinetta. Lisäksi neuvolat, synnytysten kustannukset, poliisi, mahdollinen onnettomuuksien aiheuttama hoito sairaaloissa, kirjastot, tieverkko, julkinen liikenne, demokratia, poliisi, armeija, myöhemmin koulut, harrastukset, lenkkipolut, liikuntahallit, moni teatteri lippu on yhteiskunnan tukemaa, vaikka ns. alennuksia ei saisikaan, puistot, leikkipaikat...

Meidän perheemme maksaa veroina (lapsilisät vähennettynä pois)3200 euroa / kk. Sillä voi elättää vaikkapa yhtä Eteläniemen perhettä. Tai kenties useampaa koti-chillailija mammaa...

Lapsiemme päivähoitomaksuissa maksamme vielä tuplaprogression (kallein maksuluokka). Lipuista ei luonnollisestikaan tule alennuksia.

Täytyy sanoa, että välillä ottaa päähän ihan rutosti. Siis se, että itse puolison kanssa väännetään 8-10 h päivää,maksetaan asuntolainaa ja kannatetaan tätä suomalaista valtiota.

Toisaalta, tulee samalla opetettua lapsille mikä on todellinen vastuu ja itsestä huolehtiminen. Vaikkei sossu auta, niin rahaa jää vielä matkusteluun ja hauskanpitoon. Asumme ihan hulppeasti (rahat itse ansaittu, ei asumislisää).

Olemme molemmat lähtöisin vaatimattomista oloista - kotoa ei tukea tullut - 90-l lamakauden lapsina opiskeltiin vaativiin ammatteihin opintolainan voimin (maksettu). Työtä on painettu ja samalla pyritty auttamaan lähellä asuvia vanhoja sukulaisia.

Lasten kanssa ollaan vapaa-ajalla, eletään ja tehdään kaikkea kivaa. Lapset aloittivat päivähoidon jo 2-vuotiaana molemmat, joten ovat sosiaalisia ja reippaita ryhmässätoimijoita.

Suosittelen samaa muillekin. Työtä ja vaivaa se vaatii mutta kannattaa!

Vierailija
42/67 |
06.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotihoidontuella yhden lapsen yksinhuoltajana, eli lisäksi lapsilisä ja elatustuki. Syksyllä siirryn opintotuelle 3-5 vuodeksi. Sen jälkeen pääsen maksamaan yhteiskunnalle takaisin edes jotain veroina. Aion myös hakeutua töihin kunnalle, jotta työni hyödyttäisi yhteiskuntaa eniten.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/67 |
06.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kulujen mukaan? Jos ette maksa noin 1000 euroa yhdestä lapsesta, et voi sanoa, ettette saisi veroillenne vastinetta. Lisäksi neuvolat, synnytysten kustannukset, poliisi, mahdollinen onnettomuuksien aiheuttama hoito sairaaloissa, kirjastot, tieverkko, julkinen liikenne, demokratia, poliisi, armeija, myöhemmin koulut, harrastukset, lenkkipolut, liikuntahallit, moni teatteri lippu on yhteiskunnan tukemaa, vaikka ns. alennuksia ei saisikaan, puistot, leikkipaikat...

Olet oikeassa. Kansalaisuus ei ole kuntokerhon jäsenyys, jossa voit yksisilmäisesti vaatia "vastinetta rahoillesi". Toisaalta oikeuttaako kansalaisuus vaatimaan "vastikkeettomia tukia"? Vaikeita kysymyksiä. Missä on yksilön ja yhteisön vastuu?

Sosiaalitukiin liittyy myös hyviä puolia, tulonsiirrot takaavat yhteiskuntarauhan ts. niillä ostetaan turvallisuutta. Se on Suomen valtti verrattuna "rauhattomampiin" maihin. Alemman verotuksen maissa on enemmän epätoivoon perustuvaa rikollisuutta, meillä linnakundit ovat enemmän tai vähemmän päihdepuolen veijareita.

Lopultahan tullaan kysymykseen yhteiskuntasopimuksesta, mihin Suomikin perustuu. Mihin kansalaisuudellani sitoudun (velvoitteet) ja mitä saan (edut, joita luettelit + turvaverkot). Yhteiskuntasopimusta tulisi pitää mielessä koko ajan, ettei unohdu mistä vauraus kumpuaa (työstä ja taidoista).

Tällä foorumilla törmää usein mielipiteisiin, että äideillä on jokin "oikeus sinänsä" saada rahaa muilta kansalaisilta (tulonsiirtoja) tai että voi downshiftailla "jos nyt ei huvita tai uskalla töihin mennä". Se on vaarallista ajattelua ja johtaa pahimmillaan koko yhteiskunnan tuhoon.

Tietysti yhteiskunnan pitää tukea ja kannatella eri elämäntilanteissa, mutta silloin on tavallaan "kunniavelassa" valtiolle (muille kansalaisille). Työttömyydestä voi nousta kouluttautumalla, lihavuudesta laihduttamalla ja työkyvyttömyydestä vaihtamalla ammattia. Se ei ole helppoa - se on vaikeaa. Elämä on. Yrittää pitäisi kuitenkin. Niin täällä muutkin tekevät.

Vierailija
44/67 |
06.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen 22v, opiskelen. olen ollut kyllä 15-vuotiaasta asti kesätöissä :)

ps. en aio välttämättä mennä koskaan töihin, koska ollaan päätetty ettei käytetä ehkäisyä. toki jos emme saa lapsia, niin sitten..

Vierailija
45/67 |
06.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ollaan ainakin työssäkäyviä ihmisiä, eikä saada mitään tukia. On talo, tosin lainaa, ja laskut maksetaan ja ruoka tulee pöytään. Rahaa jää vaatteisiin ja pieniin extra-juttuihin.

Vierailija
46/67 |
06.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

siis en aio myöhemmin olla yhteiskunnan elätti. ja täälähetkella siis olen opintotuella, opiskelija-asunnossa

Vierailija
47/67 |
06.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tosin aiemmin on saatu mm.opintotukea, asumislisää ja asumistukea.

Mutta aina on tietty hyödytty ilmaisesta koulusta, julkisesta terveydenhuollosta ja päivähoidosta, julkisin verovaroin ylläpidetystä tieverkostosta jne jen.

Vierailija
48/67 |
06.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eläkkeellä jo 34-vuotiaana

Vierailija
49/67 |
06.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairastan vaikeaa syöpää.

Vierailija
50/67 |
06.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saan työkyvyttömyyseläkkeen ja lapsilisät kahdesta lapsesta. Muita tukia ei sitten tulekaan, kun ei tarvita enää noiden ja miehen hyvän palkan jälkeen.

Vierailija
51/67 |
06.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ok, ikää 41, ei lapsia, olen elättänyt itseni opiskeluajoista lähtien. Toki kaikki opintotuet olen nostanut, ja minut on koulutettu kalliisti ja pitkälle.

Ikinä en ole nostanut työttömyyskorvausta tai mitään herkinnanvaraisia tukia.

Maksan paljon veroja, tienaan hyvin. Uskoisin, että olen jo pari vuotta tässä ollut maksumiehenä, koulutukseni ja muut yhteiskunnan ilmaiset palvelut ovat kyllä sen verran arvokkaita, että en viitsi ruveta ynnäämään, olenko kuinka paljon jo tuottanut/maksanut. Voihan olla, että olen edelleenkin ns. velkaa?

Vierailija
52/67 |
06.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palkkatyöllä elätän itseni, mieheni ja kaksi lasta.

Vierailija
53/67 |
06.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

maksaa ison asuntolainamme vuoksi vähemmän veroja. Aika moni varmaan kuuluu tähän ryhmään, mutta ei tiedosta, että nämä rahat tulee yhteisestä kassasta.

Vierailija
54/67 |
06.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja aika vaikea tuota on varmaan ruveta laskemaan.

Itse esim. olen saanut ilmaisen korkeakoulutuksen Suomessa. Toisaalta sitten työskentelen yhteiskunnallisesti merkittävässä työssä, johon on vaikea saada työntekijöitä, julkisella sektorilla jonkun mielestä varmaan pelkkä kuluerä mutta itse väitän että ilman omaa ammattiryhmääni olisi enemmän paitsi inhimillistä kärsimystä myös yhteiskunnalla kustannuksia.

Saadaan lapsilisää ja aiemmin on saatu kotihoidontukea, opintorahaakin olen saanut (en tosin kovin paljon koska mulla oli aika paljon pääomatuloja, jotka taas siksi että vanhemmat ovat lahjoittaneet itselleni osakkeita).

Käytämme pääsääntöisesti julkisia terveyspalveluja (ja yksityisiäkin kela tukee). Kirjastossa käymme paljon ja käytämme aktiivisesti ilmaisia tai edullisia yhteiskunnallisesti tuettuja leikkipuisto- museo- ym. kulttuuripalveluita.

Kysymys on tosiaan musta tosi outo. Varmaan me kahden palkansaajan ihan kohtuutoimeentulevana perheenä, jolla on varallisuutta kuulutaan ei elättiryhmään mutta suomalaisessa kontekstissa kysymys on mielestäni tosi outo. Eniten tulonsiirtoja kuitenkin saavat keskimäärin varakkaat esim. juuri ilmaisen koulutuksen muodossa. Ja kyllä elämäni olisi huomattavasti "köyhempää" ilman esim edellä luettelemiani palveluita.

Vierailija
55/67 |
03.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikkakin palkkani tulee yhteiskunnalta :)

Olen siis julkisella töissä. Ainoa yhteiskunnan tuki, jonka hyödynnän on asuntolainan korkotuki. Ja mielestäni senkin voisi poistaa.

Vierailija
56/67 |
03.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

saan sen muutaman sadan euron kotihoidontuen valtiolta. Sen lisäksi käytän säästöjämme ja olen miehen elättinä. Kuulun tähän ryhmään, koska lapset on vielä niin pieniä, että hoidan heidät mieluiten itse kotona. Ensi syksystä lähtien poistun elättikategoriasta, vaikka toisaalta, silloinkin palkkani tulee kyllä valtiolta.

Vierailija
57/67 |
03.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsia neljä; 5-13- vuotiaat. Ollaan keskituloisia, oikeastaan kaikki menee mitä tulee, mutta pärjätään ihan hyvin ja ollaan onnellisia.

En tähän saumaan ottaisi tukia, jos niitä saisinkin ihan siksi, että pärjäämme näin tosi hyvin ja lapsemme ollaan itse haluttu.

Vierailija
58/67 |
03.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi päivähoidossa maksaa yhteiskunnalle ja veronmaksajille monin verroin enemmän kuin perheille maksettu kotihoidontuki. Ja lisäksi pienten lasten kotihoito näkyy myöhemmin myös lasten hyvinvoinnissa, sitäkin kautta tulee säästöjä.

Vierailija
59/67 |
03.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käymme töissä, meillä on isot tulot ja isot verot. Olen demari ja kristitty ja maksan mielelläni veroja, jotta saadaan yhteisiä asioita, kuten teitä ja koulutusta ja terveydenhuoltoa. Olen myös erilaisten tulonsiirtojen vankka kannattaja. Hyvin toimeentulevien pitää antaa heikommin pärjääville, olivat pudonneet kelkasta minkä tahansa syyn takia ja hetkellisesti tai pysyvästi. Kotona jo opetettiin, että lähimmäisiä pitää auttaa.

Vierailija
60/67 |
03.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

samoin ne jotka käyttävät neuvolapalveluja, peruskoulua, julkisia teitä, ottavat yksityislääkärin kela-korvaukset. Kaikissa näissä palveluissa käytetään yhteiskunnan verovaroja eli käytännöllisesti kaikki täällä ovat yhteiskunnan elättejä. Ai niin, näillä kriteereillä olen elätti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä kuusi