Kumpi kivempi kaupunki; Turku vai Tampere? Perustelut!
Kommentit (1978)
Aurajoen ruskea väri johtuu lietteisyydestä, ei saasteista. Oli ruskea jo keskiajalla ja aiemmin, eli aina.
[quote author="Vierailija" time="06.07.2015 klo 14:36"]
[quote author="Vierailija" time="06.07.2015 klo 14:23"][quote author="Vierailija" time="06.07.2015 klo 14:08"] [quote author="Vierailija" time="06.07.2015 klo 13:56"]Olen asunut molemmissa piiiiiiiitkään ja TAMPERE on parempi. Turussa hienoa on saaristo ja historialliset paikat mutta siinä se sitten onkin, ikävä kyllä. Turun keskusta on aivan järkyttävä, Aurajoki likainen ja haiseva prutakko, mamuja joka paikka väärällään jne jne. Tampereen keskusta paremmin toimiva, mamuja ei läheskään niin paljon, Tammerkoski hakkaa kevyesti Aurajoen ja keskusta muutenkin kauniimpi. Tampereella ihania vesistöjä. Liikkeissä, kampaamoissa jne on ihmiset paljon mukavempia. Tampereella voi jokainen olla oma itsensä, Turussa "tuijotetaan" helpommin vaikka sen pitäisi olla niin "eurooppalainen" kaupunki. [/quote] Ai Tampereella voi olla oma itsensä, paitsi jos ei ole syntyperältään kantasuomalainen. En oikein tiedä mitä tarkoitat noilla "tuijottajilla, mutta jos oikein yritän niin tulee mieleen joku kaltaisesi tyyppi. [/quote] Tarkoitan sitä että Tampereella niin Punkkarit, hipit kuin muutkin voi kulkea ilman että joku poraa heihin katseellaan reiät, Turussa ei voi. Siellä niin "hienoa" porukkaa. Niin ja todettakoon että itse en ole punkkari, hippi tms. eli ei ole tuojoteltu enkä itse tuijottele...kunhan ärsyttää muiden puolesta. [/quote] Minua taas ärsyttää syntyjään ulkomaalaisten puolesta. Tekopyhää mielestäni surkutella punkkareiden ym. puolesta, kun samalla harmittelet kun niitä kamalia mamuja on joka paikassa. Itsekään en kannata minkään ihmisryhmän dissaamista, mutta tämä tosiaan koskee kaikkia ihmisiä. P.S. Se eurooppalaisuus tarkoittaa mm. sitä, että Turussa on aina asunut monista eri kulttuureista lähtöisin olevia ihmisiä.
[/quote] Itseäskin harmittaa ne mamut kun ovat pilanneet Turu maineen, et vaan viitsi myöntää sitä julkisesti :)
[quote author="Vierailija" time="06.07.2015 klo 14:56"]
Aurajoen ruskea väri johtuu lietteisyydestä, ei saasteista. Oli ruskea jo keskiajalla ja aiemmin, eli aina.
[/quote]
Kyllä siellä Aurajoessa saasteita on. Onhan sieltä löytynyt ruumiitakin, fillareista ja muusta roskasta nyt puhumattakaan.
[quote author="Vierailija" time="06.07.2015 klo 14:42"]
Turussa on eurooppalainen fiilis, Tampere on vaan niin junttila
[/quote]Suomen sivistys on lähtöisin Turusta ja sen huomaa. Vanha pääkaupunki, tiedon, kaupan (Hansakaupunki), kulttuurin, uskon keskus vs Tampere, nuorempi teollisuuskaupunki.
[quote author="Vierailija" time="06.07.2015 klo 14:57"]
[quote author="Vierailija" time="06.07.2015 klo 14:56"]
[/quote]
Kyllä siellä Aurajoessa saasteita on. Onhan sieltä löytynyt ruumiitakin, fillareista ja muusta roskasta nyt puhumattakaan.
[/quote]Niitä on löytynyt Tammerkoskestakin. Moni tuntuu vain luulevan että Aurajoki on todella likainen kun vesi ei ole kirkasta.
[quote author="Vierailija" time="06.07.2015 klo 12:02"]
Molemmat on perseestä. Toinen on Suomen junttilandia (popeda, eppu, kummeli), toisessa samat sisäsiittoiset piirit edustavat kaupunkia vuosikymmenestä toiseen. Tässä esimerkki http://www.iltasanomat.fi/viihde/art-1436069358558.html
lola, ressu, sedu.. ressu on nyt jo neljättä vuosikymmentä esillä! Eikö siellä muuta ole kuin nämä sisäsiittoiset pienet piirit?
[/quote]
Älä höpötä. Jos en voisi asua Helsingissä (pk-seudulla) ja pakko olisi Suomessa asua niin ei olisi kuin kaksi vaihtoehtoa: Turku ja Tampere.
Turku kaupunkina kivempi, mutta ihmiset kamalia. Tampere kaupunkina huonompi, mutta ihmiset rennompia. T molemmissa asunut, mutta pk-seudulta kotoisin oleva
Turun keskustalle (siis ihan sille kauppatorin alueelle) pitäisi tosiaan tehdä jotain. Kaupat kuolee, väki vähenee, ja ei oo kivaa. Ainoastaan jotain toriparkkia on ehdotettu iät ajat ratkaisuksi, kun sehän kaiken muuttaa. Just oli TS:ssä Louhen edustaja ehdottamassa että keskustan parkit vois pitää kaksi kertaa vuodessa ilmaisen päivän, että saisivat asiakkaat takaisin keskustaan. Mutta eihän se riitä, jotain muutakin tarvittaisiin. En tiedä mitä, mutta oikeasti musta surullista tää kehitys.
Onneksi joen varsi säilyy vilkkaana. Lähempää jokea ja itse asiassa kumpaankin suuntaan juoksua on nykyään pikkuputiikkeja niiden kahviloiden, ravintoloiden sun muiden lisäksi.
Mutta silti kaipaan edelleen niitä kuolleita keskustan pieniä elokuvateattereita ja jätskibaareja :(
Ainiin, ja en tiedä tampereesta. Ihan kauniita taloja on, ja järvet sun muut kauniita. Itseäni ei se yleisilmapiiri hirveästi miellytä, mutta toisaalta en kauheasti ole tampereella aikaa viettänyt sanoakseni mitään lopullista :)
[quote author="Vierailija" time="06.07.2015 klo 15:03"]Turku kaupunkina kivempi, mutta ihmiset kamalia. Tampere kaupunkina huonompi, mutta ihmiset rennompia. T molemmissa asunut, mutta pk-seudulta kotoisin oleva
[/quote]
En oo koskaan kuullut yhdenkään turkulaisen luonnehtivat jonkun toisen kaupungin väestöä "kamaliksi". Sen sijaan tätä kuulee muiden suomalaisten taholta paljon. Mitä se kertoo näistä muista? Itse olen turkulainen ja ihan mukava, ihmisten kanssa toimeentuleva ihminen. Ettekö ymmärrä, että haukkuminen loukkaa?
Jaa valitse kahesta paskasta se paeempi... Tampere!
Suurin osa tykkää Turusta? Minä sanon ehdottomasti Tampere:) Kummassakaan en ole asunut, mutta molemmissa olen useaan kertaan vieraillut. Tampereella on kiva tunnelma eikä ruotsin kieltä kuule niin paljoa
[quote author="Vierailija" time="06.07.2015 klo 12:01"]
[quote author="Vierailija" time="03.11.2012 klo 13:54"]
Tampereen väkiluku: 216 586
Turun väkiluku: 179 529
[/quote]
Tampere on kasvanut naapurikuntien liittymisten kautta. Tampereen asukastieheysthän on niin pieni että EU sääntöjen mukaan sitä ei saisi kutsua edes kaupungiksi. Kyllä Turku vaikuttaa enemmän kaupungilta kuin Tarmpere.
[/quote]
Tampereella on vimeksi tehty kuntaliitos 1970/luvulla, kun Teisko liittyi Tampereeseen. Asukasluvun kasvu ei siis peeustu lainkaan kuntaliitoksiin. Tampereen naapurikunnissa asuu aika paljon porukkaa...
Aivan, ei Tampere ole mitenkään kuntaliitosten kautta kasvanut viime aikoina (toisin kuten esim. Oulu tai Kouvola yms.). Sitä paitsi Suomessa kuntien/kaupunkien asukasluvun tai -tiheyden vertailu on aika turhaa, koska kaupunkiin saattaa kuulua vaikka kuinka laajoja lähes asumattomia alueita, kuten Teisko Tampereella ja suuri osa nykyisestä Oulusta ja erityisesti viime aikoina myös kuntaliitokset ovat muuttaneet kuntien rajoja merkittävästi - Oulustakin tuli yhdessä yössä Turkua reilusti suurempi, mutta vain paperilla.
Parempi tapa on vertailla vaikkapa yhtenäisen taajama-alueen asukaslukua ja -tiheyttä. Helsingin keskustaajama on luonnollisesti suurin Suomessa. Tampereen keskustaajama on asukasluvultaan Suomen toiseksi suurin ja Pohjoismaiden kuudenneksi suurin ja lisäksi sen asukastiheys on suurempi kuin Turun taajama-alueen.
fi.wikipedia.org/wiki/Taajama#Suurimmat_taajamat_vuonna_2011
fi.wikipedia.org/wiki/Pohjoismaat#Suurimmat_taajamat
[quote author="Vierailija" time="06.07.2015 klo 14:58"]
[/quote]Suomen sivistys on lähtöisin Turusta ja sen huomaa. Vanha pääkaupunki, tiedon, kaupan (Hansakaupunki), kulttuurin, uskon keskus vs Tampere, nuorempi teollisuuskaupunki.
[/quote] Sivistys on tosiaan Turusta lähtöisin...lähti jo kauan sitten eikä ole ikinä palannut :D
[quote author="Vierailija" time="06.07.2015 klo 16:33"]
[quote author="Vierailija" time="06.07.2015 klo 14:58"]
[/quote] Sivistys on tosiaan Turusta lähtöisin...lähti jo kauan sitten eikä ole ikinä palannut :D
[/quote]Olla lähtöisin jostain on eri asia kuin lähteä pois jostakin. Vahinko että se sivistys ei ole vielä saavuttanut koko Suomea :(
Kummatkin ovat tosi kivoja. Itse sanoisin Tampere sen vuoksi, että olen siellä opiskellut ja asunut ja myös sijainnillisesti sijaitisisi mulle paremmassa paikassa. Turku olisi vähän syrjässä kaikista sukulaisista ja läheisistä. Mutta siis lomalle menen oikein mielelläni kumpaan vaan ja myös asua voisin kummassa tahansa.
Merivesi on kylmää.Tampereella asun ja järvet on parasta ja se luonto.
[quote author="Vierailija" time="03.11.2012 klo 13:31"]
Tampereella häiritsee se Manse-junttimeininki, joku Pate Mustajärvi -kaameustyyli.
[/quote]
Pate on muuten ihana. Tapasin kerran jatkoilla. Lakkasi muuten käyttämästä leijona-korua, kun hänen mielestään sitä käytetään väärin. Siis rasistit käyttävät.
Turku on ihan kaunis, mutta niin on Tamperekin. Enkä ymmärrä mistä junttimeiningistä täällä puhutaan, Tampereella ei musta ole yhtään junttia. Lähiöräkälät tietty erikseen.