Kumpi kivempi kaupunki; Turku vai Tampere? Perustelut!
Kommentit (1978)
Molemmissa on puolensa.
Turussa viehättää historia. Linna, tuomiokirkko ja museot ovat upeita. Huonoja puolia ovat keskustan hajanaisuus ja ihmisten sisäänpäinlämpiävyys.
Tampereella hienointa on Näsijärvi ja Tammerkoski sekä vanhan tehdaskaupungin tunnelma. Myös ihmiset ovat rentoja.
Itse tykkään ehkä enemmän Tampereesta. Olen asunut molemmissa kaupungeista, mutta kummastakaan en ole alunperin kotoisin.
meri, jokiranta, historia
Suomen eurooppalaisin kaupunki.
Tampereella häiritsee se Manse-junttimeininki, joku Pate Mustajärvi -kaameustyyli.
Tykkää hakea joulufiilistä Turusta!
Ja ihmiset on mukavia!!
Suunnitellut jopa muuttoa Turkuun. Mutta on sinne vaan mukava mennä, kohta taas joulu tulossa. Ihanaa Turku! :)
kannattaa tutustua melomalla.
Näyttää tammerkoskikin ihan erilaiselta kun pääsee veteen! :)
T. Se manselaine joka tykkää Turusta
Näsijärvi on pelkkä rutakko ;)
Riippuu kummasta tykkää enemmän. Minun mielestäni Turun jokiranta ei ole kaunis, sillä Aurajoki on saastunut. Turun saaristo on kaunis, mutta merituuli vie siitäkin ilon.
Näsijärvi on kaunis ja puhdas, eikä siellä tuule liikaa. ;)
Riippuu kummasta tykkää enemmän. Minun mielestäni Turun jokiranta ei ole kaunis, sillä Aurajoki on saastunut. Turun saaristo on kaunis, mutta merituuli vie siitäkin ilon.
Hmm, minulla on erilaisia kokemuksia. Ehkäpä sitten satuin väärinä päivinä merelle Turussa.
Turku.
Kunnon kaupunki.
Vaikka onhan Tampereelle sellaista viehättävää maalaismaisuutta, jos sellaisesta pitää.
Mutta paljasjalkaisena tamperelaisena täytyy nyt kyllä vähän vetää kotiinpäin... Tampere on sopivan kokoinen, ei liian iso eikä liian pieni. Tampereella on säilytetty kaunista arkkitehtuuria (mm. Keskustorin Jugend-talot ja punatiiliset tehtaat Tammerkosken rannoilla). Tampereella luonto on lähellä (mm. Pyynikki ja Kauppi tarjoavat hyvät ulkoilupuitteet). Tampereella järvet ovat käytännössä ihan keskustassa (Näsijärveltä kävelee Pyhäjärvelle kymmenessä minuutissa kaupungin halki). Tampereella on hyvä kulttuuritarjonta. Tampere on nuorekas ja viriili.
Olen asunut molemmista ja pidän kummastakin. Turku on tietysti paljon isompi, joten meno- ja kulttuuritarjontaa on siellä ihan eri tavalla. Turussa on kauniita vanhoja rakennuksia jäljellä, vaikka on paljon ehditty purkaakin, ja historia eri tavalla läsnä kuin Tampereella. Meri ja saaristo ja koko rannikko on ihan erilaista kuin Tampereella.
Tampere sen sijaan on "nuorempi" paikka sekä historialtaan että fiilikseltään. Tuntuu, että siellä kuhisee koko ajan. Tamperekin on tosi kaunis rakennuksiltaan ja luonnoltaan. Tampereella on kyllä selvästi tehdasmaisempi punatiilituntu kuin Turulla, mutta jotenkin Tampereella innostutaan kaikista uudistuksista ja muoti-ilmiöistä paljon nopeammin kuin jähmeämmässä Turussa.
Jos minun pitäisi nyt valita, kumpaan muutan, niin hämmästyksekseni varmaan löytäisin itseni Turusta. Olen aina halunnut palata Tampereelle, mutta Turku on kuitenkin paljon isompi ja monipuolisempi tarjonnaltaan. Tampereella voi olla oma itsensä, koska asujaimisto on niin heterogeenistä, mutta Turku tuntuu silti kotoisammalta kaikessa jöröydessään. Ehkä johtuu siitä, että olen lounaisrannikolta kotoisin ja ymmärrän turkulaisen kielen ja mentaliteetin. Sitä paitsi meri-ilma on se syy, miksi joskus muutin rakkaalta Tampereelta takaisin rannikolle.
Ja kummassakin tuulee. Tampere on tosi avonainen, keskusta on kahden suuren järven välissä. Turku taas on rannikolla, ja missä tahansa rannikolla tuulee aina jonkin verran. Sitä ei huomaa, kun siihen tottuu. Ilman haju vain on kaupungeissa eri. Tampereella haisee tehtaat ja Turussa suola.
Eiköhän näistä vastauksista tule asia selviksi. Turkulaiset ovat itsetietoisen sisäänpäinlämpiäviä ja tamperelaiset rentoja juntteja.
Sen perusteella voit päättää, kumpi olisi kivempi paikka asua. ;)
Tampereen väkiluku: 216 586
Turun väkiluku: 179 529
Turku on tietysti paljon isompi, joten meno- ja kulttuuritarjontaa on siellä ihan eri tavalla.
Siis Tamperehan on Turkua isompi kaupunki. 220 000 vs 180 000.
Turku on tietysti paljon isompi, joten meno- ja kulttuuritarjontaa on siellä ihan eri tavalla.
Siis Tamperehan on Turkua isompi kaupunki. 220 000 vs 180 000.
t: ent. tamperelainen nyk. turkulainen
Lapsettomalle no-no, jos et satu olemaan opiskelija. Itse en pitänyt junttikulttuurista, jota siellä vieljellään Aamulehteä myöten.
Tampereen keskusta on aika tylsä ja pieni, kutn kaupungissa on kuitenkin vain yksi katu, jonka varrella kaikki liikkeet ovat. Turku näyttää ja tuntuu enemmän kaupungilta.
Toki Tampereella on Pyynikki, se on kieltämättä kaunis ja ihana!
[quote author="Vierailija" time="06.07.2015 klo 18:01"]
Turku on ihan kaunis, mutta niin on Tamperekin. Enkä ymmärrä mistä junttimeiningistä täällä puhutaan, Tampereella ei musta ole yhtään junttia. Lähiöräkälät tietty erikseen.
[/quote]
tirsk
t. Tampereella syntynyt helsinkiläinen