Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko lapsi erityisen lahjakas jos oppii lukemaan 5-vuotiaana

Vierailija
03.11.2012 |

Tai on taitava matematiikassa (laskettelee 1-5 kertotaulua helposti) esikouluikäisenä?

Minusta ei. Ei lahjakas eikä huippulahjakas. Etevä toki. Muttei lapsesta minusta voi vielä mitään neroa ennustaa.

Viittaan tuohon asperger-keskusteluun.

Kommentit (100)

Vierailija
81/100 |
27.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.04.2013 klo 09:46"]

lapset jotka oppivat koulussa lukemaan menestyvät yleensä koulussa. kehittyvät yleisen opetussuunnitelman mukaan ja eivtä tylsisty.

[/quote]

Ja tämä viittaa tietysti johonkin tärkeään tutkimukseen... Juu.

Vierailija
82/100 |
27.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei. Olen oppinut lukemaan neljävuotiaana, ollut koulussa vähän yli keskitasoa, matikassa hyvä, mutta en ole mikään nero. Minulla sytyttää joskus hitaasti, en osaa keksiä mitään erikoista ja matikassa on ollut vaikeuksia sitten kun mentiin soveltavaan matikkaan, ei pahoja, mutta niistä en saanut kymppejä kokeista. Olen tavallisessa keskituloisessa ammatissa, ollut takavuosina paljon työttömänäkin. Viisivuotiaana olen kirjoitellut pikkukirjojakin, mutta silti en ole lahjakas kirjoittaja tai kielellisesti mitenkään erityislahjakas.

Oma poikani oppi lukemaan alle 4-v itsestään ja hän on kyllä koulussa huipputasoa, melko älykäs; pärjännyt mm. erilaisissa matematiikka- ja vastaavissa kilpailuissa valtakunnallisestikin suhteellisen mukavasti, mutta ei ehkä ruudin veroista keksintöä tule silti tekemään. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/100 |
27.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.04.2013 klo 14:19"]

Tänne nyt vastaa tietysti kaikki ne, jotka ovat oppineet tai joiden lapset ovat oppineet, lukemaan 5-vuotiaina tai alle. Tosi asia kuitenkin on, että sen ikäisistä harvempi vielä lukee. Ei se nyt tietenkään niin harvinaista ole kuin 3-4-vuotiaan lukeminen, mutta ei se asia niinkään mene että "melkein kaikki" lukee tuossa iässä. Olen ollut päiväkodissa vuosikausia töissä ja keskimäärin 20 lapsen ryhmässä on muutama 5-vuotias, joka osaa lukea, mutta en ole koskaan törmännyt ryhmään, jossa esimerkiksi puolet jo lukisi. Edes eskareista ei puolet vielä lue. Jos täällä on muita lastentarhanopettajia paikalla niin joku voi varmaan vahvistaa? Sanoisin että ekaluokalla n.puolet lukee ennen kouluunmenoa ja puolet ei. Eikä sekään kerro että olisi tyhmä, jos ei 7-vuotiaana vielä lue! Eri ihmiset ovat kiinnostuneita eri asioista, kaikki eivät ole niin kiinnostuneita kirjaimista. 

[/quote]

Tuttavana lapsi aloitti koulun syksyllä. Alkukesästä ei tuntenut kaikkia kirjaimiakaan, nyt lukee sujuvasti. Yksinkertaisesti vain kiinnostus melko villkkaalla lapsella puuttui ja kun koulussa kuului asiaan oppia lukemaan, oppi nopeasti. 

Vierailija
84/100 |
27.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

no kyllähän se on lahjakas, jos 5-vuotiaana oppii lukemaan. Se ei todellakaan ole niin yleistä mitä täällä annetaan ymmärtää!

Vierailija
85/100 |
27.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.04.2013 klo 19:05"]

Ei. Olen oppinut lukemaan neljävuotiaana, ollut koulussa vähän yli keskitasoa, matikassa hyvä, mutta en ole mikään nero. Minulla sytyttää joskus hitaasti, en osaa keksiä mitään erikoista ja matikassa on ollut vaikeuksia sitten kun mentiin soveltavaan matikkaan, ei pahoja, mutta niistä en saanut kymppejä kokeista. Olen tavallisessa keskituloisessa ammatissa, ollut takavuosina paljon työttömänäkin. Viisivuotiaana olen kirjoitellut pikkukirjojakin, mutta silti en ole lahjakas kirjoittaja tai kielellisesti mitenkään erityislahjakas.

Oma poikani oppi lukemaan alle 4-v itsestään ja hän on kyllä koulussa huipputasoa, melko älykäs; pärjännyt mm. erilaisissa matematiikka- ja vastaavissa kilpailuissa valtakunnallisestikin suhteellisen mukavasti, mutta ei ehkä ruudin veroista keksintöä tule silti tekemään. 

[/quote]

Niin ja unohtui, että pojalla on lievä asperger ja käsittämättömän hyvä muisti. 

Vierailija
86/100 |
26.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapset jotka oppivat koulussa lukemaan menestyvät yleensä koulussa. kehittyvät yleisen opetussuunnitelman mukaan ja eivtä tylsisty.

Vierailija
87/100 |
26.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
88/100 |
26.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hohhoijaa. Herkkyyskausia varmasti on, mutta mihin ikään ne ajoittuvat, on taatusti yksilöllistä. Yksi lapsistani on oppinut kaiken ikätovereitaan myöhemmin. Mahalle kääntymisen, konttaamisen, kävelemisen, itse pukemisen, pyörällä ajamisen, lukemisen jne. On kuitenkin oppinut kaiken aikanaan, omassa tahdissaan ja nyt 10-vuotiaana osaa asioita ihan yhtä hyvin kuin muut. Ei sitä kukaan enää esim aikuiselta kysele koska opit lukemaan, pääasia, että osaa ja pärjää.

Vierailija
89/100 |
26.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä 4 lasta. 3 oppinut lukemaan vasta koulussa. Kaikki ovat aina olleet luokkansa parhaita. 1 oppi lukemaan itse ennen kouluun menoa. Hänellä on oppimisvaikeuksia.

Vierailija
90/100 |
26.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

On, täysin omaa luokkaansa!

Niinkuin ihan joka ikisen av-mamman lapsi... Ihan muulla levelillä kun muiden wt-pennut.

Vierailija
91/100 |
26.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.11.2012 klo 14:02"]

kun taas 7-vuotias joka ei osaa lukea on yleensä vähän tyhmä. Lukutaito ennustaa aika hyvin tulevaa
koulumenestystä.

[/quote]

no jaa yksi meidän lapsistamme oppi lukemaan vasta ekalla joskus vuoden vaihteessa eli kääntyessään vuoteen jolloin täytti  jo  8, muut oppi 4-5 vuotiaina ilman mitään ongelmia. Kaikki kyllä tykkää lukemisesta mutta vain tämä joka oppi tosi myöhään on sellainen joka heti opittuaan oli jatkuvasti nenä kirjassa kiinni, ja hän ainoa jolle tästä tullut myös ammatti (toimittaja) ja häntä voi nyt nuorena aikuisena hyvinkin kutsua sanallisesti älykkääksi kirjoittaminen ja lukemisen ymmärtäminen jo kouluaikoina todella hyvää tasoa. Tyhmäksi ei tee se että joidenkin asioiden oivaltamiseen menee hieman pidempää kuin muilla.

Vierailija
92/100 |
26.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.04.2013 klo 09:50"]

Hohhoijaa. Herkkyyskausia varmasti on, mutta mihin ikään ne ajoittuvat, on taatusti yksilöllistä. Yksi lapsistani on oppinut kaiken ikätovereitaan myöhemmin. Mahalle kääntymisen, konttaamisen, kävelemisen, itse pukemisen, pyörällä ajamisen, lukemisen jne. On kuitenkin oppinut kaiken aikanaan, omassa tahdissaan ja nyt 10-vuotiaana osaa asioita ihan yhtä hyvin kuin muut. Ei sitä kukaan enää esim aikuiselta kysele koska opit lukemaan, pääasia, että osaa ja pärjää.

[/quote]

Nimenomaan! Herkkyyskaudet ovat yksilöllisiä. Montessori-pedagogiikassa tämä otetaan huomioon! Materiaalia on tarjolla ja oletuksena on, että lapsi tekee niitä asioita, mitkä kullakin hetkellä kiinnostavat eli MIHIN ON HERKKYYSKAUSI MENEILLÄÄN.

Vierailija
93/100 |
03.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse opin lukemaan 8 vuotiaana koulussa. Koulu meni aivan reisille kun ei kiinostanut. Kirjoja en lue koskaan. Urheilusta tykkään ja oon aina tykänny. Nyt 32vuotiaana ilman koulutusta johdan omaa yritystä joka myy kaikenlaisia päivittäistavaroita kauppoihin. Liikevaihtomme on yli 8miljoonaa euroa. Olin luokan huonoin ja tietääkseni menestynein rahalla mitattuna. Yksi luokkalaiseni on ainakin asianajaja muttei sekään sillä tienaa kuten minä tällä;)

Vierailija
94/100 |
03.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opin itse lukemaan 5-vuotiaana. Vanhemmat ei mitenkään erityisesti ohjanneet siihen, mutta jotenkin olin kiinnostunut asiasta ja sen oppiminen oli mulle helppoa. Mulla ei ollutmitään lukivaikeuksia ja koulu sujui ihan hyvin, mutta mikään huippulahjakas kuuden ällän ylioppilas en ollut. Nyt olen yli 40. Eli omakokemukseni on, että aikainen lukemaan oppiminen ei tarkoita mitään erityislahjakkuutta.

Vierailija
95/100 |
03.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse opin lukemaan 4-vuotiaana kuin myos poikani, molemmat ilman kenenkaan opetusta. En ole nero, ehka lahjakas kirjoittaja; poika on musikaalinen ja matemaattinen lahjakkuus, oppii myos kielet nopeasti.

Pojasta siis polvi parantunut. 

Vierailija
96/100 |
03.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä tuo kertoo siitä, että lapsella ei ainakaan ole lukivaikeutta tai vastaavaa ongelmaa matematiikan alueella. Mutta suurin osa lapsista oppii lukemaan 5-vuotiaana, jos joku heitä opettaa ja innostaa siihen, joten ei tuo mitään erityislahjakkuutta takaa.

Voi olla ongelmia matematiikan alueella, vaikka olisi erittäin nopea lukemaan oppimisessa. Lukihäiriö ja dyskalkulia (matemaattinen oppimisvaikeus) eivät korreloi yleisen älykkyyden kanssa. Lapsi voi siis olla älykäs ja hän voi oppia lukemaan nopeasti, mutta hänellä voi silti olla oppimisvaikeus matematiikan alueella.

Vierailija
97/100 |
03.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnellinenidiootti kirjoitti:

Itse opin lukemaan 8 vuotiaana koulussa. Koulu meni aivan reisille kun ei kiinostanut. Kirjoja en lue koskaan. Urheilusta tykkään ja oon aina tykänny. Nyt 32vuotiaana ilman koulutusta johdan omaa yritystä joka myy kaikenlaisia päivittäistavaroita kauppoihin. Liikevaihtomme on yli 8miljoonaa euroa. Olin luokan huonoin ja tietääkseni menestynein rahalla mitattuna. Yksi luokkalaiseni on ainakin asianajaja muttei sekään sillä tienaa kuten minä tällä;)

Hienoa! Olet siis ollut kiinnostunut rahan tienaamisesta. :)

Vierailija
98/100 |
03.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen luullut, että 5v on sellainen keskivertoikä oppia lukemaan. Oma esikoiseni oppi juuri kun oli täyttänyt 5. Hän lukee kyllä nyt 9-vuotiaana todella paljon ja on tosi hyvä äidinkielessä. Muuten on koulussa keskiverto.

Mä ja mieheni opimme molemmat 3-vuotiaina ja olemme myös aina lukeneet paljon. Meillä on korkea koulutus, mutta emme ole poikkeuksellisen älykkäitä kumpikaan. 

Vierailija
99/100 |
03.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esikoinen oppi itsekseen lukemaan 5v . Ei ole mitenkään erityisen lahjakas... peruskoulun päästötodistuksen keskiarvo (kovalla työllä!!) vähän yli 8. Lukiossa 7-8 arvosanoja . Ihan tavan tallaaja!

Vierailija
100/100 |
22.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

On varmasti hyvä jos oppii 5 v lukemaan. Toki moni muukin asia vaikuttaa. jos lapsi tykkää vielä oppimisesta, on utelias, tykkää kirjoittaa ja peleistä tykkää vaikka shakista jo lapsena, kyllä ne ihan hienoja lähtökohtia obn peruskouluun. Mulla poika oppi itse 5 vuotiaana lukemaan ja lukee nyt mielellään itse kirjoja kovasti ja tekee satuja ja tarinoita ja kuvittaa niitä ja lautapeleistä tykkää shakista. on myös liikunnallinen ja tykkää piirtää ja laulaa. Englantia puhuu mielelläään ja nyt 6 v kuulin kun hän alkoi sujuvasti lukemaan lasten satuja englanniksi. Eli kokonaisuus ratkaisee. En ajattele, onko lapseni älykkö vai ei, vaan mietin että en ole huolissani lapsen koulun aloituksesta ensi vuonna ja ihanaa kun hän on kiinnostunut koko ajan oppimaan uusia asioita ja kokee ne helpoksi. Se on minusta tärkeintä. Tärkeeä on osata olla hyvä ystävä koulussa. Hienoa jos vanhempi jaksaa kannustaa edes jossain oppimiseen liittyvässä asiassa lasta vaikka leikin muodossa. Hauskaa pitää olla. Oppi tulee siinä sivussa.