Nyt keksin, mikä persuissa viehättää
Ne ovat jotenkin karkeasti aitoja itsejään, eikä mainostoimiston konsultin kouluttamia sliipattuja esiintyjiä. Sellainen kai herättää maanläheisissä suomalaisissa myötätuntoa.
Kommentit (41)
Iltalehden tietojen mukaan Jusulan yli 30 000 euron lasku yksittäisestä kuntavaalimainoksesta olisi nostanut vastalauseita puolueen sisäpiirissä, eikä sitä olisi suostuttu maksamaan sellaisenaan, mutta lasku runnottiin väkisin läpi Soinin johtamassa puoluehallituksessa.
- Jos töitä on tilattu, laskut maksetaan, Ruohonen-Lerner toteaa.
Kavereita
Jusula ja Soini ovat erottamaton parivaljakko. Kun Soini nousi europarlamenttiin 2009, Jusulalle räätälöitiin työpaikka Brysseliin. Jusula sai europarlamenttiryhmän töissä 8 000 euron kuukausipalkan.
Kun Soini palasi Suomeen eduskuntavaaleissa 2011, Jusula seurasi pian perässä. Viime talven presidentinvaaleissa Jusula laskutti puolueelta 60 000 euroa.
- Olemme olleet täysin tyytyväisiä Jusulaan, Ruohonen-Lerner kehuu puolueen pitkäaikaista yhteistyökumppania.
Ruohonen-Lerner kertoo tunteneensa Jusulan jo parikymmentä vuotta. Jusula myös houkutteli hänet perussuomalaisten ehdokkaaksi vuoden 2007 eduskuntavaaleihin.
Eikös tämä tällaisen pitänyt olla sitä vanhojen puolueiden kähmintämeininkiä? Ei vissiin sitten.
Mä en ymmärrä tätä että Katainen olisi jotain kuorta
niin sitten mainostoimisto on tehnyt työnsä hyvin.
Pohjimmiltaan pahimipia rasisteja ovat yleensä ne, jotka toitottavat sitä, miten suvaitsevaisia he itse ovat. Tällä he nimenomaan asettavat itsensä muiden yläpuolella ja muita paremmiksi.
Nämä on niitä, jotka äänekkäästi haukkuvat persuja rasisteiksi, mutta tarkoituksella järjestävät lapsensa johonkin toisella puolella kaupunkia olevaan pitsinnypläyserikoiskouluun, jotta lapsi ei joutuisi siihen mamuja täynnä olevaan lähikouluun!
Olen myös johtokunnassa ja vanhempaintoimikunnassa. Ja olen sitä mieltä että persuissa on rasisteja enemmän kuin muissa puolueissa mutta edelleen pidän kaikkia ihmisiä samanarvoisina eli olen kyllä ihan aidosti suvaitsevainen. Luulen että se pohjautuu evakkomummoni ihmiskäsitykseen, hän opetti minulle nämä periaatteet jokapäiväisessä elämässä.
Jos haluaa keittää muslimit elävältä tai tappaa kaikki muslimitytöt, sehän on vain hienoa. Minä kuitenki mielummin äänestän sitä Punavuoren sliipattua huijaria, joka ei halua näin tehdä. Enkä edes valehtele itselleni.
Tai sitten se punavuoren tyyppi haluaa tehdä ihan saman, mutta konsulttitoimisto on kieltänyt sanomasta asiaa ääneen.
Nekin, jotka esittävtä suivaitsevaista ovat sisimmissään aikamoisia rasisteja, eivät vaan huomaa omia paheita kun koko ajan etsivät vikoja muista.
Monet luulevat että ihmiset ajattelevat kuin he jotenkin salaa mutta näin ei ole. Miten voi esittää suvaitsevaista jos on sellainen?
Jusula oikein teki sen 8000 euronsa eteen kun Soinikin havaittiin laiskimmaksi mepiksi.
Pohjimmiltaan pahimipia rasisteja ovat yleensä ne, jotka toitottavat sitä, miten suvaitsevaisia he itse ovat. Tällä he nimenomaan asettavat itsensä muiden yläpuolella ja muita paremmiksi.
SE olikin siis se suvaitsevainen joka viime viikonlopun yöbussissa huuteli mustille matkustajille, että "painukaa vittuun suomesta apinat". Ja me jotka pyysimme urhoa pitämään suunsa kiinni, olimme niitä rasisteja.
persujen kannatuksessa on paljon vanhan ajan herravihaa ja ulkopuolisuuden tunnetta. On iso osa ihmisiä, joiden älylliset resurssit eivät riitä monisyisten poliittisten ongelmien pohdintaan tai itsenäisten päätösten tai mielipiteiden muodostamiseen. Mutta ihan periaatteessa on oltava jotain vastaan. Persut puhuvat yksinkertaista kieltä ja antavat helppoja kohteita vihalle. Sitähän se on.
persujen kannatuksessa on paljon vanhan ajan herravihaa ja ulkopuolisuuden tunnetta. On iso osa ihmisiä, joiden älylliset resurssit eivät riitä monisyisten poliittisten ongelmien pohdintaan tai itsenäisten päätösten tai mielipiteiden muodostamiseen. Mutta ihan periaatteessa on oltava jotain vastaan. Persut puhuvat yksinkertaista kieltä ja antavat helppoja kohteita vihalle. Sitähän se on.
Ja Soini oppi populismin alkeet jo gradua tehdessään. Ja eikun soveltamaan.
-> Populismi (lat. populus, kansa) tarkoittaa kansansuosioon usein kansankiihotuksellisin keinoin tähtäävää poliittista toimintaa.[1]
Populismin ilmenemismuodot poikkeavat toisistaan huomattavasti.[2] Populismi tavoittelee laajaa kannatusta tarttuvilla iskulauseilla, vaatimalla asioita, joita enemmistö haluaisi, kehumalla ”todellista kansaa” ja pilkkaamalla räikeästi poliittisia vastustajiaan.[3] Populismin toimintamalli perustuu suosion tavoitteluun helposti omaksuttavien, usein tunneperäisten ja asioita yksinkertaistavien tunnusten avulla. Populismi ei ole varsinainen aatejärjestelmä, vaan sille on tyypillistä aatteiden tai käsitejärjestelmien vähättely ja kansanomaisuuden korostaminen.[4]
Populismi esiintyy mielellään uutena voimana kaikkia vanhoja, rappeutuneita puolueita vastaan, mutta arvoiltaan se on yleensä konservatiivista ja johtajakeskeistä.[4] Populismissa suhtaudutaan yleensä hyvin arvostelevasti eliittiin ja korostetaan tavallisen ihmisen näkemysten arvoa. Populismi yhdistelee poliittiseen ohjelmaansa aineksia sekä vasemmistolta että oikeistolta. Populistit vastustavat suuryritysten ja talouselämän valtaa, mutta suhtautuvat yleensä vihamielisesti perinteiseen työväenliikkeeseen ja vasemmistopuolueisiin.[5]
Tai sitten persut ovat realistisia, mutta monet muut ovat utopisteja esim. eurokriisin suhteen. Samoin maahanmuuton suhteen, esim Katainen halusi, että vuoteen 2025 mennessä Suomeen otettaisiin 1,8 miljoonaan maahanmuuttajaa. Realististako?
Voisi myös miettiä, mikä luo kysyntää "herravihalle". Olisiko se, että eliitti puuhastelee täysin omiaan, esim. pakkoruotsi on pelkästään poliittisen eliitin hanke, jota kansan suuri enemmistö vastustaa.
Katainen halusi, että vuoteen 2025 mennessä Suomeen otettaisiin 1,8 miljoonaan maahanmuuttajaa. Realististako?
Katainen ARVELI, ei HALUSI, että Suomi tarvitsisi vuoteen 2025 mennessä 1,8 miljoonaa maahanmuttaja, MIKÄLI työtyövoimapula pyrittäisiin ratkaisemaan ainoastaan korvaavalla työvoimalla. Tietenkään työvoimapulaa ei pyritä ratkaisemaan vain korvaavalla työvoimalla, mutta tuo vain kertoi haastattelussa sen minkä kokoluokan työntekijävajeesta on kyse kymmenien vuosien mittaan.
Ja tästä persuIDIOOTIT tietysti rakentelee mahtavat olkiukot joita sitten heilutellaan pitkin nettiä.
On iso osa ihmisiä, joiden älylliset resurssit eivät riitä monisyisten poliittisten ongelmien pohdintaan
lisäksi eivät itse tiedosta resurssiensa riittämättömyyttä.
Epäluottamuslause vanhoille poliitikoille. Myös kansanomaisuus ja samaistumisen mahdollisuus.
t. mainostoimiston täti stadista, joka lukee lehtiä ;-)
perussuomalaisten johtohahmot olisi hyvin tietoisesti luoneet imagon populismin oppikirjojen mukaan? Höynäytettävät. =)
Onneksi kuitenkin nyt on henkisesti vähäosaisillekin oma puolue. Se kanavoi niitä tunteita, jotka muuten voisivat patoutua ja sitten purkautua ilkeällä tavalla.
TUTKITUSTI persuissa viehättää protesti Epäluottamuslause vanhoille poliitikoille. Myös kansanomaisuus ja samaistumisen mahdollisuus.
t. mainostoimiston täti stadista, joka lukee lehtiä ;-)
Itse äänestin Persuja koska olen kyllästynyt vanhojen puolueiden touhuun, joka jatkuu ihan samana olipa vallassa oikeisto tai vasemmisto. Ihan protestiksi. En sinänsä usko että Persuilla on rahkeita sen enempää asioita parantaa kuin noilla muillakaan, mutta halusin silti lähettää oman signaaliini että mielestäni jotenkin suuntaa on muutettava.
Se kanavoi niitä tunteita, jotka muuten voisivat patoutua ja sitten purkautua ilkeällä tavalla.
että psykologiassakin on käännytty pois siitä ajatuksesta että ihmisen pitäisi esim. fyysisesti raivota pois patoutuneita tunteitaan. Tutkimuksissa on havaittu, että raivoaminen ei vähennäkään raivoa vaan lisää sitä.
Netissä on lähdetty vaaralliselle tielle kun totutetaan ihmisille raivomisen elämäntapaa sen sijaan, että opeteltaisiin hillitsemään itsemme ja pyrkimään rakentavaan kanssakäymiseen. Eikä henkisesti vähäosaiset ole mikään poikkeus, päinvastoin, koska heillä arvostelukyky on normaalia huonompi. Siitä seuraa se mitä tälläkin palstalla näkee ihan joka päivä jatkuvalla syötöllä, ihmisiä raivoamassa asioista joista eivät ymmärrä juuri mitään eivätkä varsinkaan pysty näkemään kokonaiskuvaa. Hirvittävät määrät täysin turhaa ja väärinkäsityksiin tai puuttelliisiin tietoihiin tai puutteelliseen käsityskykyyn perustuvaa raivoamista. Ei hyvä.
TUTKITUSTI persuissa viehättää protesti Epäluottamuslause vanhoille poliitikoille. Myös kansanomaisuus ja samaistumisen mahdollisuus. t. mainostoimiston täti stadista, joka lukee lehtiä ;-)
Itse äänestin Persuja koska olen kyllästynyt vanhojen puolueiden touhuun, joka jatkuu ihan samana olipa vallassa oikeisto tai vasemmisto. Ihan protestiksi. En sinänsä usko että Persuilla on rahkeita sen enempää asioita parantaa kuin noilla muillakaan, mutta halusin silti lähettää oman signaaliini että mielestäni jotenkin suuntaa on muutettava.
Jostain muistan kuulleeni tai lukeneeni, että Soinille tunnusomaiset huudahdukset eduskunnassa ym. "tykitykset" ovat itse asiassa käsikirjoitettuja, eikä edes Soinin itsensä kynästä. On tossakin se oikea aitous hieman hakusessaan.
tosiaan maksetaan 30 000 euroa yhdestä mainoksesta kuten Jusulalle.
Mainosmies Jukka Jusulan laskutus närästää osaa perussuomalaisista.
Porvoolainen Jusula on Timo Soinin pitkäaikainen luottomies, joka on paitsi tehnyt puolueen useat mainoskampanjat myös toiminut puheenjohtajan henkilökohtaisena sparraajana.
Kuntavaalien mainostoimisto päätettiin kuitenkin kilpailuttaa tällä kertaa. Puolue sai tarjouksen kolmelta muulta mainostoimistolta.
Puoluehallitus päätyi valitsemaan Jusulan, vaikkei hänen tarjouksensa ollut halvin. Puolue budjetoi tarkoitukseen 130 000 euroa.
- Siinä oli paras idea, joten valittiin Jusulan tarjous. Ja kun hän on parit vaalit vetänyt helevetin hyvin, niin ei ollut mitään syytä vaihtaa, puoluehallituksen jäsen Mikko Nurmo kertoo.
Soini vaikenee
Iltalehden tietojen mukaan puolue maksaa vaalikampanjoiden hoitamisen lisäksi Jusulalle jopa 10 000 euron kuukausipalkkioita. Puolueen johto ei tietoa suostu kommentoimaan.
- Minä en kommentoi kenenkään palkkoja, Soini vastaa Iltalehden kyselyyn.
Enempää hän ei suostunut asiasta keskustelemaan.
Puoluehallituksen jäsen Nurmo sanoo, ettei hän ole koskaan tällaisesta palkkiosta kuullutkaan.
Erään puolueen sisäpiiriläisen mukaan palkkio vaihtelee kuukausittain, mutta Jusula on "jatkuvasti puolueen palkkalistoilla".
Jukka Jusula itse vetoaa luottamuksellisiin sopimuksiin.
- Sopimukset ovat luottamukseen perustuvia asioita, Jusula toteaa.
Samaa sanoo perussuomalaisten eduskuntaryhmän puheenjohtaja Pirkko Ruohonen-Lerner.
- Jos on sopimuksia, niiden mukaan mennään - oli kyse Jusulasta tai kenestä tahansa yhteistyökumppanista, puoluehallituksessa istuva Ruohonen-Lerner sanoo.
Riita laskusta
Iltalehden tietojen mukaan Jusulan yli 30 000 euron lasku yksittäisestä kuntavaalimainoksesta olisi nostanut vastalauseita puolueen sisäpiirissä, eikä sitä olisi suostuttu maksamaan sellaisenaan, mutta lasku runnottiin väkisin läpi Soinin johtamassa puoluehallituksessa.
- Jos töitä on tilattu, laskut maksetaan, Ruohonen-Lerner toteaa.
Kavereita
Jusula ja Soini ovat erottamaton parivaljakko. Kun Soini nousi europarlamenttiin 2009, Jusulalle räätälöitiin työpaikka Brysseliin. Jusula sai europarlamenttiryhmän töissä 8 000 euron kuukausipalkan.
Kun Soini palasi Suomeen eduskuntavaaleissa 2011, Jusula seurasi pian perässä. Viime talven presidentinvaaleissa Jusula laskutti puolueelta 60 000 euroa.
- Olemme olleet täysin tyytyväisiä Jusulaan, Ruohonen-Lerner kehuu puolueen pitkäaikaista yhteistyökumppania.
Ruohonen-Lerner kertoo tunteneensa Jusulan jo parikymmentä vuotta. Jusula myös houkutteli hänet perussuomalaisten ehdokkaaksi vuoden 2007 eduskuntavaaleihin.