Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ulkosuomalainen ihmettelee, miksei Suomessa osata leipoa leipää/sämpylöitä?

Vierailija
01.11.2012 |

Hypersupermarketeissa järjetön valikoima ja kaikki yhtä ja samaa karmeaa pullamössöä, ei tietoakaan rapeasta kuoresta esim. ns. ranskanleivässä, sämpylöistä puhumattakaan. Makukin ala-arvoinen.

Ruisleipä on varmaan ihan ok mutta ei kai kukaan sitä joka päivä viitsi järsiä.

t. rapeakuorista sämpylää juuri mutusteleva ulkosuomalainen

Kommentit (82)

Vierailija
61/82 |
01.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieluummin vaaleata leipää kuin munkkeja.

Minä en ole ikinä kuullut sellaista väitettä täällä Suomessa, että vaalea leipä olisi saatanasta.

Vaalea leipä on yksiselitteisesti kiellettyä virallisten ravitsemussuositusten mukaan, aiheuttaa sv-tauteja.

Vierailija
62/82 |
01.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

leipäkulttuuria ja leipiä. Itse rakastan juuri noita rapeakuorisia, sisältä pehmeitä leipiä. Ihaninta on ottaa kaupan paistopisteeltä mukaan lämmin rapsakan tuntuinen leipä, nam.

Olen erään kaupan leipäosastonvastaava ja mielelläni paistelen niitä ihania tuoksuvia, rapeita leipiä mutta, mitä tekee asiakkaat, kokeilee niitä leipiä, "voi, voi, onkohan nää nyt VARMASTI tuoreita ja tänään paistettuja, kun nää ei oo yhtään pehmeitä.." Sitten kun paistan niitä pullamössö leipiä, mistä sormet menee läpi kun ottaa käteen, niin johan menee laatikko tolkulla niitä.. :(

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/82 |
01.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruisleipähän on parasta ja terveellisintä leipää. Teillä siellä Ulkosuomessa ei vain ole oikeaa ruisleipää.

Vierailija
64/82 |
01.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kiertänyt monena vuonna, joten ei tarvitse. Sitäpaitsi panin hoikat uumat merkille siellä kierrellessäni jo vuosia sitten. Myös vanhoillakin ihmisillä oli hoikkia uumia!!

Kait sinäkin ymmärrät etten nähnyt ihan jokaista ihmistä vai ymmärrätkö?

i]

XL en löydä mistään Euroopasta vaatteita vaikka olen himoshoppailija??? Ole hyvä ja kommentoi!

Ja kyllä on totta, että muualla maailmassa naisilla on vyötäröt -usko tai älä näin se vaan on yleisesti ottaen!! Kipaseppa ihan vaikka tohon Viroon kattomaan ja vertaa

Ja sanoinko minä ettei muualla ole paino-ongelmaa? EN sanonut!

Vierailija
65/82 |
01.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

sitäkin nykyään tehdään pikapanona eli ei hapateta aina vaan pikasesti hiivalla, joka sitten prut prut!!

Ruisleipähän on parasta ja terveellisintä leipää. Teillä siellä Ulkosuomessa ei vain ole oikeaa ruisleipää.

Vierailija
66/82 |
01.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vittuakos ylipäätään teet vauva.FI sivuilla jos oot jonkun karvakäsi puzzanptörittäjän paksuksi panema maastaloikkari ylipäätään? Jos on niin Italian leivät ja kyrvät niin upeita, tunge niitä vaan mamupatjahuora vittuus ja anna meidän suomalaisten nauttia arjestamme!!!

Ja jos ei auta niin latvaosastot varmaan päivystää 24 h.

Vierailija
67/82 |
01.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

on unkarilainen maalaisleipä. Otin ohjeen vuosia sitten Maku-lehdestä ja tuossa leivässä on sopiva happamuus ja rapea kuori.

Vierailija
68/82 |
01.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

oliiviöljyä ja paljon yrttejä sen kanssa!

eikös ne välimeren maiden asukkaat mahda kuitenkin elää kutakuinkin yhtä pitkään kuin suomalaisetkin? Joten, ei se ruokavalio niille kovin pahaksi näytä olevan.

Kutakuinkin yhtä pitkään melkein. Mutta olennainen ero tulee siinä että suomalaislla on harvinaisen vähän terveitä elinvuosia kun verrataan muihin euroopan maihin. Ihmettelen vaan tuota välimeren dietin terveellisyyttä kun kuitenkin rasvaa käytetään merkittävästi enemmän kuin mitä virallisterveellisissä suosituksissa meille suositellaan, eritoten tuota tyydyttynyttä.

Vierailija
69/82 |
01.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihan kateeksi käy.

Vierailija
70/82 |
01.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja paperipusseisa leipä kuivuu pian. Tuoretta rapeakuorista leipää saa leipomoista ja kauppojen paistopisteistä. Suurin osta vaan haluaa ostaa sen muoviin pakatun leivän joka säilyy viikon.

Vierailija
71/82 |
08.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikissa.

Vierailija
72/82 |
08.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.11.2012 klo 09:44"]

Hypersupermarketeissa järjetön valikoima ja kaikki yhtä ja samaa karmeaa pullamössöä, ei tietoakaan rapeasta kuoresta esim. ns. ranskanleivässä, sämpylöistä puhumattakaan. Makukin ala-arvoinen.

Ruisleipä on varmaan ihan ok mutta ei kai kukaan sitä joka päivä viitsi järsiä.

t. rapeakuorista sämpylää juuri mutusteleva ulkosuomalainen

[/quote]'Ruisleipä on varmaan ihan ok mutta ei kai kukaan sitä joka päivä viitsi järsiä.'

Tämä kertoo ihan kaiken. Suomessa ei tarvitse olla mitään hyviä vaaleita leipiä, koska ruisleipä on ainoa leipä jota tulee syödä.

Vierailija
73/82 |
08.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus aikanaan pikkukaupoista sai mm. rapeakuorista ranskista yms. Pikkukaupat on korvaantuneet toinen toistaan isommilla s- tai k- jättijumbomegamarketeilla. Näihin tuppaa tulemaan leivät noilta isoilta toimittajilta erinäisistä syistä.

Pienistä leipomoista saa edelleen hyvää leipää. Katso vaikka tämän hans välidlmäen.. äh mikä sen ukon nimi oli? Paras leipomo sarjaa. 

Vierailija
74/82 |
08.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
75/82 |
08.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa nimenomaan leipäkulttuuri on vanhaa ja runsasta. Eripuolilla Suomea valmistetaan erityyppisiä leipiä, ruisleipiä, rieviä, rieskoja ja sämpylöitä. Ja jokainen voi halutessaan leipoa itse jos ei kaupan anti kiinnosta. Nuo rapeakuoriset leivät jaksaa aina ihmetyttää. Ällöttää kun muruja on joka paikka täynnä ja rapeakuorinen leipä/sämpylä on kova. En tykkää. Parasta on itsetehty sämpylä(ei ihan vaalea).Kyllä Suomi on ihan leipämaa jos on muutakin kiertänyt kuin sen lähikaupan leipähyllyä ;)

Vierailija
76/82 |
08.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.11.2012 klo 14:26"]

tuon tuliaisinakin joskus Reissumiestä tai jälkiuunileipää. Löytyy tosi hyvää ruisleipää täältäkin mutta se vaatii hieman etsiskelyä - useimmat on maustettu kuminalla, josta en oikein pidä. Mutta en minä ruisleipää joka päivä söisi.

Minulla on käsitys, että Suomessa valkoisen leivän katsotaan muutenkin olevan suoraan saatanasta. Ei kai sen tekemiseen sitten kannata panostaakaan.

Ap.

[/quote]Nyt kyllä pomppas! Vai vaalea leipä saatanasta????On kyllä ap nyt pahasti kuulut väärin.DDDDDDDDDDDDD. Vähän vois miettiä mitä kirjoittaa..... Vai saatanasta.;DD

Vierailija
77/82 |
08.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.11.2012 klo 14:29"]

eikös ne välimeren maiden asukkaat mahda kuitenkin elää kutakuinkin yhtä pitkään kuin suomalaisetkin? Joten, ei se ruokavalio niille kovin pahaksi näytä olevan.

Kutakuinkin yhtä pitkään melkein. Mutta olennainen ero tulee siinä että suomalaislla on harvinaisen vähän terveitä elinvuosia kun verrataan muihin euroopan maihin. Ihmettelen vaan tuota välimeren dietin terveellisyyttä kun kuitenkin rasvaa käytetään merkittävästi enemmän kuin mitä virallisterveellisissä suosituksissa meille suositellaan, eritoten tuota tyydyttynyttä.

Puhu vaan itestäs. Miten niin Suomalaisilla vähän terveitä vuosia. Minä taas tunnen enimmäkseen terveitä vanhoja ihmisiä. Isänikin 93v ja täysin terve, ei mitään lääkkeitä. Riippuu varmaan vähän niistä elintavoistakin onko terve vai ei , mutta tuskin Suomalaiset sen sairaanpia on kuin muutkaan kansat.

Vierailija
78/82 |
08.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä Suomessa just tehdään hyviä leipiä. Esim. Englannissa on paljon vähemmän valikoimaa ja kaikki maistuu samalta.

Vierailija
79/82 |
08.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmasti osaisin, mutta valkoset jauhot ei kuulu mun ruokavalioon, eikä pitäis kuulua kenenkään muunkaan.

Vierailija
80/82 |
08.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käy stockalla tai erikoiskauppoissa/kahviloissa, niissä voisi olla?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi seitsemän