Ulkosuomalainen ihmettelee, miksei Suomessa osata leipoa leipää/sämpylöitä?
Hypersupermarketeissa järjetön valikoima ja kaikki yhtä ja samaa karmeaa pullamössöä, ei tietoakaan rapeasta kuoresta esim. ns. ranskanleivässä, sämpylöistä puhumattakaan. Makukin ala-arvoinen.
Ruisleipä on varmaan ihan ok mutta ei kai kukaan sitä joka päivä viitsi järsiä.
t. rapeakuorista sämpylää juuri mutusteleva ulkosuomalainen
Kommentit (82)
ja missään muualla ei ole paino-ongelmaa ja vain suomalaiset naiset on läskejä ja joka paikassa muualla ollaan niin hoikkia ja voi ja voi ja voi ja voi...
http://www.iltasanomat.fi/laihdutus/art-1288430623075.html
Lihavimmat lapset löytyy Kreikka, Yhdysvallat ja Italia
ympäri Eurooppaa ja vähän kauempaakin olen huomannut jo aikaa sitten tämän leipäjutun ja ihmetellyt miksei esim. Martat/ravitsemusterapeutit...aukaise suutaan! Sitäpaitsi naiset muualla ovat huomattavasti hoikempia kuin me suomalaiset. XL-kokoa on lähes mahdotonta löytää Keski-Euroopasta.
Otetaan esimerkiksi vaikka Ciabatta -ja patonki. Molemmat taikinat kuuluu hapattaa mutta mitä tekee meitin leipämonopolit? Minunkin täytyi itse opetella leipomaan kunnon patonki. Nam!
verrattuna moneen muuhun maahan. Etelä-Euroopassakin on aika turha etsiä tummaa leipää tai kunnollista graham/siemenleipää, täältä löytyy koko laaja kirjo. Muovipussiin pakatut leivät toki ovat aika pehmeitä pinnasta, mutta melkein kaikissa marketeissa on jo oma paistopiste, josta ne vaaleat leivät kannattaa tietysti ostaakin, silloin saa rapean kuoren.
Olen asunut jonkin aikaa sekä Espanjassa että Ranskassa ja minusta suomalainen leipävalikoima ei ainakaan täällä stadin kaupoissa häviä niille ollenkaan.
OK, croissantteja ei saa täällä ihan yhtä hyviä joka kulmalta, mutta haloo, ei saa sieltä E-Euroopastakaan hyvää ruisleipää. Kokonaisuudessaan ne leipävalikoimat on silti täällä oikein hyvät.
http://www.iltasanomat.fi/laihdutus/art-1288430623075.html
Leipää siinä syödään kohtuu reippaasti,mutta se käytetään runsaan oliiviöljyn kanssa, siinä paistettuna, haudutettuna tai dipattuna. Lisäksi täysrasvaisia maitotuotteita käytettiin huomattavasti meikäläistä ruokavaliota enemmän. Kreetalla esim rasvaa oli ruoassa 40 E-%, mikä on meikäläisten suositusten vastaista ja näiltä osin en ymmärräkään välimeren ruokavalion hehkutusta. Käytetyistä ruoka-aineistahna voimme päätellä, että tyydyttynyttä eläinrasvaa on käytetty lotraamalla.
Lidlin paistopisteestä, ja ovat olleet hemmetin hyviä. Ainakin meidän Kaivokselan Lidlissä!
Lisäksi ohrarieska on hyvää.
Näitä en ole löytänyt koskaan ulkomailta. Toisaalta, en ole kyllä koskaan tykännyt vaaleasta leivästä.
Suomessa on minusta todella hyvät jälkiuunileivät ja ruisleivät ja erityisesti ylhäisten näkkileipä on todella hyvää.
verrattuna moneen muuhun maahan. Etelä-Euroopassakin on aika turha etsiä tummaa leipää tai kunnollista graham/siemenleipää, täältä löytyy koko laaja kirjo.
Muovipussiin pakatut leivät toki ovat aika pehmeitä pinnasta, mutta melkein kaikissa marketeissa on jo oma paistopiste, josta ne vaaleat leivät kannattaa tietysti ostaakin, silloin saa rapean kuoren.
XL en löydä mistään Euroopasta vaatteita vaikka olen himoshoppailija??? Ole hyvä ja kommentoi!
Ja kyllä on totta, että muualla maailmassa naisilla on vyötäröt -usko tai älä näin se vaan on yleisesti ottaen!! Kipaseppa ihan vaikka tohon Viroon kattomaan ja vertaa
Ja sanoinko minä ettei muualla ole paino-ongelmaa? EN sanonut!
edes syödäkään monessa maassa!!! Ja nyt puhutaan hapatetun leivän terveellisyydestä verrattuna pieruhötönhöttöön, joka on pilannut monen makunystyrät!
Ja tuo yksi suomalainen jossain ei totu muun leivän makuun kun on tottunut höttölän höttöön eikä ymmärrä muuttaa makutottumuksiaan. Sama asia kun suomalaiset meni aikoinaan Kanarialle etsivät syödäkseen pottua ja lihapullia.kysyy yksi eteläisessä Euroopassa syntynyt joka ei pidä suomalaisesta leivästä vaan haluaa sitä "höttölän höttöä" eikä muutenkaan ole omaksunut suomalaisia ruokatapoja, eikä näe asiassa mitään pahaa. Minusta myös suomalainen Kanarialla syömässä perunaa ja lihapullia on täysin ok, miksi pitäisi syödä jotain mistä ei pidä jos on saatavilla tuttuja itseä miellyttäviäkin ruokia? Vain siksikö että joidenkin mielestä se on junttimaista syödä sitä mistä pitää?
tuon tuliaisinakin joskus Reissumiestä tai jälkiuunileipää. Löytyy tosi hyvää ruisleipää täältäkin mutta se vaatii hieman etsiskelyä - useimmat on maustettu kuminalla, josta en oikein pidä. Mutta en minä ruisleipää joka päivä söisi.
Minulla on käsitys, että Suomessa valkoisen leivän katsotaan muutenkin olevan suoraan saatanasta. Ei kai sen tekemiseen sitten kannata panostaakaan.
Ap.
höttöleipä, joka on kohotettu 2x hiivamäärällä! Mahtaa syöjillä olla suolistobakteerit sekasin!
Minä en ole ikinä kuullut sellaista väitettä täällä Suomessa, että vaalea leipä olisi saatanasta.
Nyt sinulla menee jo vähän yli tämä Suomivihasi. Kannattaisi hommata joku harrastus jos päätä alkaa kiristämään noin paljon.
tuon tuliaisinakin joskus Reissumiestä tai jälkiuunileipää. Löytyy tosi hyvää ruisleipää täältäkin mutta se vaatii hieman etsiskelyä - useimmat on maustettu kuminalla, josta en oikein pidä. Mutta en minä ruisleipää joka päivä söisi.
Minulla on käsitys, että Suomessa valkoisen leivän katsotaan muutenkin olevan suoraan saatanasta. Ei kai sen tekemiseen sitten kannata panostaakaan.
Ap.
eikös ne välimeren maiden asukkaat mahda kuitenkin elää kutakuinkin yhtä pitkään kuin suomalaisetkin? Joten, ei se ruokavalio niille kovin pahaksi näytä olevan.
Kutakuinkin yhtä pitkään melkein. Mutta olennainen ero tulee siinä että suomalaislla on harvinaisen vähän terveitä elinvuosia kun verrataan muihin euroopan maihin. Ihmettelen vaan tuota välimeren dietin terveellisyyttä kun kuitenkin rasvaa käytetään merkittävästi enemmän kuin mitä virallisterveellisissä suosituksissa meille suositellaan, eritoten tuota tyydyttynyttä.
XL en löydä mistään Euroopasta vaatteita vaikka olen himoshoppailija??? Ole hyvä ja kommentoi!
Ja kyllä on totta, että muualla maailmassa naisilla on vyötäröt -usko tai älä näin se vaan on yleisesti ottaen!! Kipaseppa ihan vaikka tohon Viroon kattomaan ja vertaa
Ja sanoinko minä ettei muualla ole paino-ongelmaa? EN sanonut!
Minä en ole ikinä kuullut sellaista väitettä täällä Suomessa, että vaalea leipä olisi saatanasta.
Nyt sinulla menee jo vähän yli tämä Suomivihasi. Kannattaisi hommata joku harrastus jos päätä alkaa kiristämään noin paljon.
Näkeehän sen tällä palstallakin vaikka lasten aamu- tai välipalagallupeissa. Jos joku erehtyy kirjoittamaan valkoisesta leivästä niin paskaa tulee niskaan välittömästi.
Ap.
Vaalea leipä on yksiselitteisesti kiellettyä virallisten ravitsemussuositusten mukaan, aiheuttaa sv-tauteja.
edes syödäkään monessa maassa!!! Ja nyt puhutaan hapatetun leivän terveellisyydestä verrattuna pieruhötönhöttöön, joka on pilannut monen makunystyrät!
Mutta täällä syödään, ja hei: ruislimppu on tietysti myös hapatettua, vai mitä itse kuvittelit?
MINKÄ lisäksi täältä saa vaaleita E-Euroopan leipälaatuja todella hyvin.
-45-
Vittuakos ylipäätään teet vauva.FI sivuilla jos oot jonkun karvakäsi puzzanptörittäjän paksuksi panema maastaloikkari ylipäätään? Jos on niin Italian leivät ja kyrvät niin upeita, tunge niitä vaan mamupatjahuora vittuus ja anna meidän suomalaisten nauttia arjestamme!!!
on unkarilainen maalaisleipä. Otin ohjeen vuosia sitten Maku-lehdestä ja tuossa leivässä on sopiva happamuus ja rapea kuori.
Vittuakos ylipäätään teet vauva.FI sivuilla jos oot jonkun karvakäsi puzzanptörittäjän paksuksi panema maastaloikkari ylipäätään? Jos on niin Italian leivät ja kyrvät niin upeita, tunge niitä vaan mamupatjahuora vittuus ja anna meidän suomalaisten nauttia arjestamme!!!
Ja jos ei auta niin latvaosastot varmaan päivystää 24 h.
kutakuinkin yhtä pitkään kuin suomalaisetkin?
Joten, ei se ruokavalio niille kovin pahaksi näytä olevan.