Miksi helvetissä Suomen toimeentulotukijärjestelmää ei aleta rukkaamaan?
On ensinnäkin epätasa-arvoista, että on ylipäätään olemassa sellainen kuin harkinnanvarainen toimeentulotuki. Sehän tarkoittaa tosiaankin sitä, että jokainen sosiaalivirkailija itse arvioi mihin ja miten paljon tällaista tukea kullekin hakijalle myönnetään.
Eikös tämä ole täysin mielivaltaista?
Olisiko ihan mahdotonta laittaa harkinnanvaraiseenkin tukeen jonkinlainen katto, ja lisäksi vaatimus siitä että jos toimeentulotukiasiakkaalta hajoaa pesukone tai televisio, uutta ei saa vaan pitäisi ostaa käytettynä?
Minun oikeustajuuni kun ei vain millään sovi se, että meidän työssäkäyvien on pakko usein tyytyä siihen halvimpaan tarjousmalliin tai käytettyyn laitteeseen, koska maksamme palkoistamme isoja veroja, plus kaikesta muusta kuten päivähoidosta maksimisummat! Ja samaan aikaan toimeentulotukiasiakkaat (jotka eivät edes halua tehdä töitä elääkseen) saavat ostella uusia 3D-televisioita ja älypuhelimia. Tämähän on aivan mielipuolista touhua!
Kommentit (35)
Olin 5 vuotta tt-tuella, kun opiskellessa hajos pää. Ei todellakaan saa mitään televisioita. Pesukoneen sain kerran: se maksoi 80e käytettynä. Silmälasit meni rikki kolarissa, niin sain kehyksiin rahaa 40e, linssin halvimmat. Perusosa n. 400e on tarkoitettu ruokaan, vaatteisiin, liikkumiseen, harrastuksiin, kodinkoneisiin, lehtiin, nettiin, puhelimeen, kaikkeen. Vain sairaalakulut ja sähkölaskun saa, sekä vuokrasta max 400e. Mitään muuta ei.
Psykoterapian sain onneksi YTHS:ltä ja pään kuntoon - kiitos sen, olen nykyään iloinen ja tyytyväinen veronmaksaja. Toivonkin, että tuloveroprosenttia nostetaan että saataisiin sosiaaliturva ja terveydenhuolto sekä koululaitos säilytettyä edes nykytasolla, puhumattakaan eläkkeistä.
Olen myös ikuisesti kiitollinen Suomen valtiolle, että minusta pidettiin huolta kun olin heikoilla. Muuten olisin kenties ryöstellyt henkeni pitimiksi tai jotain... Kuntoutunut tuskin olisin.
En ymmärrä miten joku voi kadehtia tt-asiakkaan elämää. Se on niin köyhää ettei todellakaan mitään ylimääräistä voi ikinä hankkia. Ei koskaan uusia vaatteita, ei mitään. Liftattava on, jos haluaa kotiin käymään toiseen kaupunkiin jne.
Se on kehitetty aikana, jolloin ihmiset vielä halusivat tehdä töitä ja oli häpeä notkua yhteiskunnan elättinä. Nykyään ihmiset ovat ylpeitä, kun kehtaavat nostaa tukia. Kannatan tukien pienentämistä.
Hajoo vittu ap siihen yksinkertasuutees!
Vierailija - 31.10.12 12:24 (ID 15820030)
Olin 5 vuotta tt-tuella, kun opiskellessa hajos pää. Ei todellakaan saa mitään televisioita. Pesukoneen sain kerran: se maksoi 80e käytettynä. Silmälasit meni rikki kolarissa, niin sain kehyksiin rahaa 40e, linssin halvimmat. Perusosa n. 400e on tarkoitettu ruokaan, vaatteisiin, liikkumiseen, harrastuksiin, kodinkoneisiin, lehtiin, nettiin, puhelimeen, kaikkeen. Vain sairaalakulut ja sähkölaskun saa, sekä vuokrasta max 400e. Mitään muuta ei.
Psykoterapian sain onneksi YTHS:ltä ja pään kuntoon - kiitos sen, olen nykyään iloinen ja tyytyväinen veronmaksaja. Toivonkin, että tuloveroprosenttia nostetaan että saataisiin sosiaaliturva ja terveydenhuolto sekä koululaitos säilytettyä edes nykytasolla, puhumattakaan eläkkeistä.
Olen myös ikuisesti kiitollinen Suomen valtiolle, että minusta pidettiin huolta kun olin heikoilla. Muuten olisin kenties ryöstellyt henkeni pitimiksi tai jotain... Kuntoutunut tuskin olisin.
En ymmärrä miten joku voi kadehtia tt-asiakkaan elämää. Se on niin köyhää ettei todellakaan mitään ylimääräistä voi ikinä hankkia. Ei koskaan uusia vaatteita, ei mitään. Liftattava on, jos haluaa kotiin käymään toiseen kaupunkiin jne.
Ja opettele lukemaan. Missään ei sanottu että harkinnanvarainen tuki pitäisi lopettaa, vaan että siihen pitäisi tehdä jokin säätelysysteemi ja/tai katto.
Samoinhan se on kelan tuissakin. Mene töihin äläkä piipitä.
Mutta kyllä siinä olisi kovasti parantamisen varaa.
Helsingissä on kuulemma käytäntö, ettei lastenvaunuihin myönnetä toimeentulotukea lainkaan. Tarvitsivat voivat lainata kaupungin työpajassa kunnostetut vaunut(, joissa vielä lukee huomaamattomassa kohdassa vaunujen omistajan tunnus jälleenmyynnin estämiseksi). Vaunuja kunnostetaan tukityöllistettyjen toimesta.
Näin kukaan ei jää ilman välttämättömyyttä, mutta kunnan kulut saadaan pienemmiksi.
Samaa ideaa minusta voitaisiin soveltaa laajemminkin. Voisi olla vaikkapa sosiaaliviraston omistamia, vanhoja mutta käyttökelpoisia pinnasänkyjä, lasten jatkettavia sänkyjä, koululaisten työpöytiä, ruokapöytiä ja pinnatuoleja ruokapöydän tuoleiksi. Kaikenlaisen bisneksen tekeminen sossurahoilla muuttuisi vaikeammaksi, mutta jokainen lapsi saisi tarvitsemansa sängyn jne.
Lisäksi jos sossuperhe muuttaa paikkakunnalta, he palauttaisivat kunnan huonekalut sen sijaan, että sossu vielä joutuisi maksamaan muuttoavustusta jo maksamiensa huonekalujen kuljettamisesta toiselle paikkakunnalle.
Mutta kyllä siinä olisi kovasti parantamisen varaa.
Helsingissä on kuulemma käytäntö, ettei lastenvaunuihin myönnetä toimeentulotukea lainkaan. Tarvitsivat voivat lainata kaupungin työpajassa kunnostetut vaunut(, joissa vielä lukee huomaamattomassa kohdassa vaunujen omistajan tunnus jälleenmyynnin estämiseksi). Vaunuja kunnostetaan tukityöllistettyjen toimesta.
Näin kukaan ei jää ilman välttämättömyyttä, mutta kunnan kulut saadaan pienemmiksi.
Samaa ideaa minusta voitaisiin soveltaa laajemminkin. Voisi olla vaikkapa sosiaaliviraston omistamia, vanhoja mutta käyttökelpoisia pinnasänkyjä, lasten jatkettavia sänkyjä, koululaisten työpöytiä, ruokapöytiä ja pinnatuoleja ruokapöydän tuoleiksi. Kaikenlaisen bisneksen tekeminen sossurahoilla muuttuisi vaikeammaksi, mutta jokainen lapsi saisi tarvitsemansa sängyn jne.
Lisäksi jos sossuperhe muuttaa paikkakunnalta, he palauttaisivat kunnan huonekalut sen sijaan, että sossu vielä joutuisi maksamaan muuttoavustusta jo maksamiensa huonekalujen kuljettamisesta toiselle paikkakunnalle.
Varmistettaisiin se, että lapsi todella saisi tarvitsemansa sängyn tai työpöydän, eikä vanhempi voisi esim. käyttää omiin tarpeisiinsa lapselle tarkoitettua rahaa.
Kunnostaa voisi myös esim. vanhoja lasten polkupyöriä.
Kuulostaa hyvältä tuo Helsingin malli. Sosiaaliturvaa käytetään liikaa hyväksi nykyään.
Ja opettele lukemaan. Missään ei sanottu että harkinnanvarainen tuki pitäisi lopettaa, vaan että siihen pitäisi tehdä jokin säätelysysteemi ja/tai katto.
Samoinhan se on kelan tuissakin. Mene töihin äläkä piipitä.
Opettele itse ymmärtämään lukemaasi. Käyn töissä niin kuin jo mainitsin, kiitos sosiaaliturvallemme.
Harkinnanvaraisuus ei todella tarkoita sitä, että stt myöntää mitä vain kenelle vain huvittaa. Usein ei voida myöntää vaikka haluttaisiinkin myöntää.
Älä viitsi jankata kun et selvästikään tiedä mistä puhut - lehdistä luet kuinka tt-asiakkaat makaa rahassa ja kadehdit.
Harkinnanvaraisen myöntämistä pitäisi valvoa senkin takia, että joillekkin kun sitä myönnetään uusiin pesukoneisiin niin joltain muulta sossun asiakkaalta se on pois. Sossutätien lempparit saa roimat avustukset ja muut tarvitsevat jäävät nuolemaan näppejään.
Tätä tapahtuu erittäin paljon joka puolella suomea, ei oikein toteudu sosiaaliturva kaikkien kohdalla...
Varmistettaisiin se, että lapsi todella saisi tarvitsemansa sängyn tai työpöydän, eikä vanhempi voisi esim. käyttää omiin tarpeisiinsa lapselle tarkoitettua rahaa.
On hyvä idea lainata vaunuja yms., sillä eihän tosiaan kaikki omia tarvitse - kierrätetäänhän niitä muutenkin. Mutta. En ole koskaan kuullut, että tt-asiakas saisi rahat esim. sänkyyn noin vain. Ehei kuulkaa. Se on ensin ostettava sänky, ja kuittia vastaan saa rahat. Tai sitten annetaan maksusitoumus kauppaan, jos ei ole vara ostaa.
Niin, eikä todellakaan esim. meille myönnetty mitään avustusta vauvan tavaroiden hankintaa. Kirpparilta ostettiin tt-perusosalla ja sukulaisilta saatiin. Onneksi ne ajat ovat taaksejäänyttä elämää ja nykyään saan maksaa veroina muiden tt-tukia.
Kuulostaa hyvältä tuo Helsingin malli. Sosiaaliturvaa käytetään liikaa hyväksi nykyään.
Kuin sähköposti laulamaan ja ottamaan yhteyttä oman kunnan juuri valittuihin valtuutettuihin. Näistä asioista voi jokainen kunta päättää itse, ja aloite voi tulla yhdeltä kuntalaiseltakin. :)
On hyvä idea lainata vaunuja yms., sillä eihän tosiaan kaikki omia tarvitse - kierrätetäänhän niitä muutenkin. Mutta. En ole koskaan kuullut, että tt-asiakas saisi rahat esim. sänkyyn noin vain. Ehei kuulkaa. Se on ensin ostettava sänky, ja kuittia vastaan saa rahat. Tai sitten annetaan maksusitoumus kauppaan, jos ei ole vara ostaa.
Niin, eikä todellakaan esim. meille myönnetty mitään avustusta vauvan tavaroiden hankintaa. Kirpparilta ostettiin tt-perusosalla ja sukulaisilta saatiin. Onneksi ne ajat ovat taaksejäänyttä elämää ja nykyään saan maksaa veroina muiden tt-tukia.
Onneksi suunta on tiukentamaan päin.
Sanottin että pitäsi rukata järjetelmää missä joku yksittäinen sossuämmä saa päättää antaako 1 euron vai 1000 euroa diskorahaa. Eihän noita kukaan valvo mitä ne puuhaa. Mamuille antavat tietenkin enemmän kuin Reiskalle, ja kavereillee enemmän kuin vieraille
Silmälasit meni rikki kolarissa, niin sain kehyksiin rahaa 40e, linssin halvimmat. .
Specsaversilta saa jatkuvasti yksitehosilmälasit hintaan 29 €. Instrusta on saanut silmälaseja 10 € hintaan. Mun silmälääkärini ainoat omistamansa silmälasit on ostettu Tiimarista viitosella. Mut sossun asiakkaalle näistä tuskin kelpaisi mikään, onneksi sossu maksaa ne kalliimmatkin...
Ihan hyvin voitaisiin siirtyä sossun asiakkaillekin korvaamaan noita Tiimarin laseja tai nuo kympin lasit. Niilläkin Tulee Toimeen, vaikkei niihin Tukea saisikaan.
on järjestäen tuliterät fillarit. Eivät todellakaan ole mitään halvinta mallia. Ja jatkuvasti vaihtuvat muotivaatteet, joihin kaikilla työssäkäyvilläkään ei ole varaa.
Itse pidin propagandana "mamuille maksetaan kaikki" juttuja ennen tähän naapuristoon muuttamista, mutta mahdoton yhtälö tämä on. Ukot ja akat hengailevat aamusta iltaan kotipiirissä ja silti on kaikki priimaa.
Sitä en tiedä miksi suomalaisilla syrjäytyneillä ei ole vastaavaa laatutietoisuutta. Eivätkö osaa pyytää, vai onko sossussa kovemman luokan mamubonukset yhteiskunnan jäsenille jotka eivät ole missään polvessa rakentaneet näitä etuja?
Aikanaan minimisairauspäivärahalla, vauvan yh:na, enkä saanut tukea pesukoneeseen enkä silmälaseihin. Tuntuu kyllä väärältä sitten, että jotkut tuntuvat saavan kaiken, ja varsinkin julkisuudessa näin halutaan esittää. Lisää sitten katkeruutta niitäkin toimeentuloasiakkaita kohtaan, jotka todella taistelevat päivittäisen toimeentulonsa kanssa.
Ei sentään sossu missään maksa tv:tä kuitenkaan kellekään? Digiboxin saattoi aikoinaan saada.
Kun on ollut jo pitkään tt-asiakas. Ja tämä on fakta.
Silmälasit meni rikki kolarissa, niin sain kehyksiin rahaa 40e, linssin halvimmat. .
Specsaversilta saa jatkuvasti yksitehosilmälasit hintaan 29 €. Instrusta on saanut silmälaseja 10 € hintaan. Mun silmälääkärini ainoat omistamansa silmälasit on ostettu Tiimarista viitosella. Mut sossun asiakkaalle näistä tuskin kelpaisi mikään, onneksi sossu maksaa ne kalliimmatkin...
Ihan hyvin voitaisiin siirtyä sossun asiakkaillekin korvaamaan noita Tiimarin milaseja tai nuo kympin lasit. Niilläkin Tulee Toimeen, vaikkei niihin Tukea saisikaan.
Ja tiedätkö minkälaiset linssit saa tuohon 29 euroon jos miinusta on yhtään enemmän? Sellaiset että niitä ei saa kiinni kehyksiin kun ovat niin paksut.
Ihan hyvin voitaisiin siirtyä sossun asiakkaillekin korvaamaan noita Tiimarin laseja tai nuo kympin lasit. Niilläkin Tulee Toimeen, vaikkei niihin Tukea saisikaan.
Että asia ei ole noin yksinkertainen. Kuten joku jo kommentoikin, noi Tiimarin lasit on ihan ok lukulaseiksi, jos on siis ns. ikänäkö.
Likinäköisyyteen niistä ei ole apua.
Lisäksi, jos on yhtään enemmän miinusta ja vaikka vielä hajataittoa, pelkät linssit maksavat monta sataa euroa. Noihin Specsavers -laseihin saa ihan peruslinssit, jotka toimivat mainosti jossain -1 -2 likinäköisyydessä. Jouduin viime kesänä uusimaan lasit ja vaikka sain Instrun tarjouksesta pokat 1 eurolla, maksoivat lasit yli 200 €. Silmälasittoman ihmisen on ehkä vaikea ymmärtää, että ilman kunnollisia laseja likinäköinen ihminen on täysin toimintakyvytön.
Muuten olen kyllä ihan samaa mieltä sosiaaliturvan rukkaamisesta, mutta ihmisten terveyden kustannuksella on paha säästää. Sama kuin sanoisi halvaantuneelle, että tossa on sulle tollainen käsin rullatava pyörätuoli, et sä mitään sähkökäyttöistä tarvii.
Naapuri joutui yh:ksi, koska mies joutui mielisairaalaan skitsofrenian tähden.
yh-äiti sai paremmin palkattua työtä, mikä kylläkin edellytti öiseen aikaan liikkumista. tämä naapuri raiskattiin hänen työmatkallaan.
Sossu maksoi harkinnanvaraisesti hänelle yksityisen terapian kulut, jotta äiti saattoi jatkaa elämäänsä raiskauksesta johtuneen masennuksen jälkeen. Aika paljon olisi tullut yhteiskunnalle kalliimmaksi se, että lapset olisi otettu huostaan äidin itsemurhan jälkeen.