Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mulla on ÄLYLLISESTI LAISKA mies

Vierailija
30.10.2012 |

Vastaavanlainen aihe oli täällä esillä joku aika sitten, siitä sain innoitusta kertoa oman tarinani. Ehkä löytyy kohtalotovereita??

Mun mieheni on älyllisesti laiska. Siis ei tyhmä, vaan älyllisesti laiska. Hän on omalla alallaan (tietotekniikka ja elektroniikka) lähes ilmiömäinen guru ja sen myötä työpaikallaan arvostettu, mutta siinäpä se sitten olikin.

Mieheni mielestä kaikki, mikä itseä ei kiinnosta, on turhaa. Tähän "turhaan" kategoriaan kuuluu hänen tapauksessaan aika paljon asioita, mm. biologia, maantiede, taide, kulttuuri, historia, politiikka ja kielet. Oman alansa lisäksi häntä kiinnostaa ehkä aavistuksen verran talousasiat, ja niitä hän ymmärtääkin mua paremmin.

Ei varmaan yllätä ketään että hänen yleissivistyksensä on säälittävän huono. Olen joskus kysynyt että kompensoiko hänen mielestään todella hyvä tietotekniikkatietämys puutteet esim. maantiedon ja politiikan tuntemuksessa, ja hänen mielestä kompensoi.

En pysty käsittämään moista ajattelutapaa. Mies ei katso uutisia, eikä lue lehtiä tai kirjoja. Vain oman alan lehdet ja artikkelit kiinnostavat, joten miten se yleissivistys voisikaan kehittyä.

Mitä tuollaisen kanssa pitäisi oikein tehdä? Mies kun ei ole tyhmä, vaan laiska oppimaan. Mikään ei kiinnosta. Edes se ei herättänyt, kun huomautin, että kavereiden, työkavereiden tai sukulaistenkaan kanssa hän ei saa kunnon keskustelua aikaan mistään muusta kuin omasta alastaan. Vanhempansa ovat muuten aivan samanlaisia, joten kai toi jotenkin opittu tapa on.

Pistää kiehuttamaan tämä tilanne!!

Niin ja kun joku kumminkin kysyy, niin mä olen 26-vuotias ja mies 25.

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
30.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että tuo toinen on hyödyllinen ja sinä täysin hyödytön. Vai miten ajattelit hyödyntää maantiedon tietämyksesi

Hyödynnän maantiedon tietämystäni siihen, etten vaikuta täydelliseltä uuvatilta. Näin minun on mahdollista päästä joskus lähestymään myös muitakin, kuin vain ja ainoastaan oman kapean osaamisalani ihmisiä.

Terveisin hyödytön M27

Vierailija
2/26 |
30.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ompa TYHMÄ mies!! Mutta kaikki miehet ovatkin niin TYHMIÄ!!! Kannattaa heittää tuommoinen pojankloppi pihalle ja ottaa tilalle AIKUINEN MIES!!!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
30.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älykkyyttäkin on monenlaista. Tieteellinen älykkyys ei välttämättä korreloi esimerkiksi sosiaalisen tilannetajun tai tyylitajun kanssa.

Mielestäni ap:n kuvailema asennoituminen on tietynlaista intohimon puutetta ja älyllinen laiskuus kuvaa ilmiötä hyvin.

Olen itsekin henkisesti vaativassa ja kuormittavassa työssä, mutta silti ahmin tietoa niin paljon kuin ehdin. Saatan uppoutua vapaa-ajallani wikipedian syövereihin hypellen artikkelista toiseen ihan vain siksi, että maailmassa on niin paljon mielenkiintoisia asioita.

Se, että keskittyy vain omaan erikoisalaansa on vähän sama kuin kuuntelisi pelkkää metallia, vaikka maailma on täynnä upeaa musiikkia. Miksi loisi itse itselleen keinotekoisia rajoituksia?

Vierailija
4/26 |
30.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

On todella ikävää tulla tyrmätyksi aina, kun tekisi mieli puhua vaikka lukemastani hyvästä romaanista, taidenäyttelystä jossa olen käynyt, uutisesta jossa kerrotaan jostain maailmanpolitiikan asiasta... Esimerkkejä on loputtomasti.

-ap

Nämä on myös minulle niitä asioita jotka ei kiinnosta pätkääkään. Jos toinen niistä haluaa kertoilla niin toki saa kertoa ja kohteliaasti vastailen välillä "niin", "hmm" ja kuuntelen, enkä toista tyrmää, mutta en kyllä aktiivisesti keskustelekaan koska aiheet eivät kiinnosta. En ymmärrä miksi ihmisen pitäisi olla kaikesta tuollaisesta kiinnostunut?

Meillä ainakin parisuhde voi hyvin vaikkei kumpikaan noin haasta toisiaan käyttämään aivojaan. Niitä aivohaasteita saadaan työssä ihan tarpeeksi. Ja haastettahan on parisuhteessa myös ihan vaan toisenlaisen ihmisen ymmärtämisessä ja sen kanssa elämään opettelussa, ei tarvi keinotekoisesti haastaa älyllisellä knoppitiedolla ja keskustelulla.

t. 3 / 16

Vierailija
5/26 |
30.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

On todella ikävää tulla tyrmätyksi aina, kun tekisi mieli puhua vaikka lukemastani hyvästä romaanista, taidenäyttelystä jossa olen käynyt, uutisesta jossa kerrotaan jostain maailmanpolitiikan asiasta... Esimerkkejä on loputtomasti.

-ap

Nämä on myös minulle niitä asioita jotka ei kiinnosta pätkääkään. Jos toinen niistä haluaa kertoilla niin toki saa kertoa ja kohteliaasti vastailen välillä "niin", "hmm" ja kuuntelen, enkä toista tyrmää, mutta en kyllä aktiivisesti keskustelekaan koska aiheet eivät kiinnosta. En ymmärrä miksi ihmisen pitäisi olla kaikesta tuollaisesta kiinnostunut?

Meillä ainakin parisuhde voi hyvin vaikkei kumpikaan noin haasta toisiaan käyttämään aivojaan. Niitä aivohaasteita saadaan työssä ihan tarpeeksi. Ja haastettahan on parisuhteessa myös ihan vaan toisenlaisen ihmisen ymmärtämisessä ja sen kanssa elämään opettelussa, ei tarvi keinotekoisesti haastaa älyllisellä knoppitiedolla ja keskustelulla.

t. 3 / 16

meitä on sitten moneen junaan, mutta minulle juuri keskustelu, pohdiskelu ja toisen ajatuksista oppiminen ovat elämän hienoimpia asioita. Kai sitten vaan olen vääränlaisen miehen kanssa.

Enkä nyt varsinaisesti nauti mistään "knoppitiedon" jakamisesta, vaan laajoista ja perustelluista mielipiteistä ja maailman ymmärtämisestä kokonaisuutena. Noita puutteita miehen "knoppitiedoissa" listasin vain siksi, että ne ehkä selittävät hiukan paremmin miksi hänen kanssaan on niin vaikea keskustella, asenteen lisäksi siis.

ap

Vierailija
6/26 |
30.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen seurustellut samanlaisen naisen kanssa, joka ei vain pystynyt muuttumaan. Oli muuten tosi ihana nuori nainen, mutta ei vain kyennyt kiinnostumaan mistään muusta kuin omasta alastaan (jolla oli oikeasti hyvä). Yleissivistys oli nollatasoa, sain muun muassa valistaa häntä siitä, että Israel ei ole kaupunki ja Rooma on Italiassa. Lopulta en sitten uskaltanut aloittaa koskaan mitään kehittävää keskustelua silloin kun hän oli paikalla, sillä hänen oli tästä puutteestaan huolimatta kuitenkin pakko olla äänessä koko ajan.

Minä valitettavasti olen täysin päinvastainen luonne, luen jatkuvasti ja minua kiinnostaa koko maailma ja sen asiat. Yritin muuttaa puolisoani tämän asian suhteen, saada hänet kiinnostumaan esim. uutisista ja politiikasta, mutta kuten moni vastaavassa tilanteessa ollut tietää, on usein turhaa yrittää muuttaa toisen perusluonnetta. Meille tuli lopulta ero, onneksi kuitenkin rauhaisa sellainen, kun tunsin etten saa suhteesta irti tarpeeksi niitä asioita, mitä haluaisin. Seksi yksistään ei riitä.

Haluan siis sanoa, että tiedän millaista tuollaisessa suhteessa roikkuminen on. Seuraava kumppanini olkoon sivistynyt kirjallisuusihminen!

M27

Että tuo toinen on hyödyllinen ja sinä täysin hyödytön. Vai miten ajattelit hyödyntää maantiedon tietämyksesi

Vierailija
7/26 |
30.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

meitä on sitten moneen junaan, mutta minulle juuri keskustelu, pohdiskelu ja toisen ajatuksista oppiminen ovat elämän hienoimpia asioita. Kai sitten vaan olen vääränlaisen miehen kanssa.

jos yrität siitä miehestä saada kumppania noihin keskusteluihisi. Toisaalta on mahdollista myös saada semmoisia keskustelukumppaneita muualta, ystävistä ja työtutuista, jolloin se ei välttämättä niin haittaa että ei se oma mies ole noissa keskusteluissa kummoinen kumppani.

Pääasia minusta, että jos sen miehen kanssa päättää olla, niin ei halveksi häntä koko ajan tämän erilaisuuden takia ja ylimielisesti ajattele hänen olevan "älyllisesti laiska". Hän on vain erilainen, eri asioista kiinnostunut. Toiset ihmiset on laajemmin kaikista asioista kiinnostuneita, toiset keskittää kaiken esim. omaan alaansa, eikä kummassakaan tavassa ole mitään vikaa eikä toinen ole toista parempaa. Ja se pitää myös muistaa ettei toista voi tuollaisessa asiassa muuttaa.

Vierailija
8/26 |
30.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin luultavasti olen monen mielestä älyllisesti laiska, sivistymätön ja ehkä junttikin, koska en ole koskaan lukenut kirjaa. Ei vain kiinnosta. En suinkaan väitä lukuharrastuksen olevan typerää ajanhukkaa. Minua se ei vain henkilökohtaisesti kiinnosta millään tasolla. En koe knoppitiedon hanskaamisen tai hyvä yleissivistyksen tekevän kenestäkään millään tavalla muita parempaa tai älykkäämpää, enkä itse koe olevani muita huonompi kehnohkon yleissivistykseni vuoksi. En vain jaksa välittää, jos ihmiset pitävät minua tyhmänä ja sivistymättömänä. Enkä tiedä, miksi pitäisikään.

Vierailija
9/26 |
30.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin luultavasti olen monen mielestä älyllisesti laiska, sivistymätön ja ehkä junttikin, koska en ole koskaan lukenut kirjaa. Ei vain kiinnosta. En suinkaan väitä lukuharrastuksen olevan typerää ajanhukkaa. Minua se ei vain henkilökohtaisesti kiinnosta millään tasolla. En koe knoppitiedon hanskaamisen tai hyvä yleissivistyksen tekevän kenestäkään millään tavalla muita parempaa tai älykkäämpää, enkä itse koe olevani muita huonompi kehnohkon yleissivistykseni vuoksi. En vain jaksa välittää, jos ihmiset pitävät minua tyhmänä ja sivistymättömänä. Enkä tiedä, miksi pitäisikään.

kyllähän se suoraan sanottuna on älyllistä laiskuutta jos ei kiinnosta _mikään_ kirja. Yleissivistyksen puute ei tee ihmisestä huonoa, mutta aika vaikea on pysyä yleisissä keskusteluissa mukana jos yleissivistystä ei kerta kaikkiaan ole.

Vierailija
10/26 |
30.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnekseni nykyinen mieheni on kiinnostunut kaikesta ja älyllisesti haastava.

Vierailija
11/26 |
30.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse samalainen, myös IT-ihminen, nainen 38 v. En pidä itseäni pätkääkään kyllä älyllisesti laiskana, eikä se sun miehesikään ole, kun kerran tekee älyllisesti luultavasti erittäin vaativaa työtä koko päivät työkseen!

Koita nyt ymmärtää, että kun sellaista jatkuvaa ajattelua ja keskittymistä ja uuden omaksumista vaativaa työtä tekee 8 tuntia päivässä, niin vapaa-ajallaan haluaa tehdä jotain ihan muuta kuin taas lisää älyllistä, ajattelua vaativaa hommaa. Itse esimerkiksi vietän iltani pelaamalla räiskintäpelejä, tuijottamalla mahdollisimman aivottomia telkkariohjelmia ja juomalla kaljaa. Uutisia en todellakaan katso enkä lehtiä tai kirjoja lue, infoähkyä saan tarpeeksi jo työssäni, vapaa-ajalla tarvitsen vastapainoa liialle aivojen käytölle. Tasapaino kaikessa, ja monelle vaativaa IT-työtä tekevälle tasapaino vaatii vapaa-ajalla aivolepoa, kun taas jollekin joka ei työssään saa älyllisiä haasteita kovin paljon voi tasapaino vaatia päinvastoin juuri älyä kehittäviä ja haastavia tekemisiä ja harrastuksia.

Jos mun mies alkaisi tuommoisia mäkättää kuin sinä, että pitäisi muka alkaa joka asiasta kiinnostua jotta voi sukulaisten kanssa keskustella ja yleissivistyksen takia niin lentäisi ukko vaatimuksineen hyvin äkkiä ulkoruokintaosastolle!

Olen ollut IT-alalla 23 vuotta ja edelleen kiinnostunut kaikesta myös vapaa-aikana. Mutta en olekaan älyllisesti laiska.

Vierailija
12/26 |
30.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen seurustellut samanlaisen naisen kanssa, joka ei vain pystynyt muuttumaan. Oli muuten tosi ihana nuori nainen, mutta ei vain kyennyt kiinnostumaan mistään muusta kuin omasta alastaan (jolla oli oikeasti hyvä). Yleissivistys oli nollatasoa, sain muun muassa valistaa häntä siitä, että Israel ei ole kaupunki ja Rooma on Italiassa. Lopulta en sitten uskaltanut aloittaa koskaan mitään kehittävää keskustelua silloin kun hän oli paikalla, sillä hänen oli tästä puutteestaan huolimatta kuitenkin pakko olla äänessä koko ajan.

Minä valitettavasti olen täysin päinvastainen luonne, luen jatkuvasti ja minua kiinnostaa koko maailma ja sen asiat. Yritin muuttaa puolisoani tämän asian suhteen, saada hänet kiinnostumaan esim. uutisista ja politiikasta, mutta kuten moni vastaavassa tilanteessa ollut tietää, on usein turhaa yrittää muuttaa toisen perusluonnetta. Meille tuli lopulta ero, onneksi kuitenkin rauhaisa sellainen, kun tunsin etten saa suhteesta irti tarpeeksi niitä asioita, mitä haluaisin. Seksi yksistään ei riitä.

Haluan siis sanoa, että tiedän millaista tuollaisessa suhteessa roikkuminen on. Seuraava kumppanini olkoon sivistynyt kirjallisuusihminen!

M27

Seurustelen judokattaeren kanssa.

häntä kiinnostaa vain kuristusotteet ja niskalenkit sekä nivellukot, ja niiden soveltaminen portsariudessa.

Tunnen kipusi. Eniten vituttaa että hän on oivaltanut Seitsemän veljeksen syvimmän sanoman...

Se syö miestä ja miekkaa miehen sisällä.

Vierailija
13/26 |
30.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

M27

Vierailija
14/26 |
30.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse samalainen, myös IT-ihminen, nainen 38 v. En pidä itseäni pätkääkään kyllä älyllisesti laiskana, eikä se sun miehesikään ole, kun kerran tekee älyllisesti luultavasti erittäin vaativaa työtä koko päivät työkseen!

Koita nyt ymmärtää, että kun sellaista jatkuvaa ajattelua ja keskittymistä ja uuden omaksumista vaativaa työtä tekee 8 tuntia päivässä, niin vapaa-ajallaan haluaa tehdä jotain ihan muuta kuin taas lisää älyllistä, ajattelua vaativaa hommaa. Itse esimerkiksi vietän iltani pelaamalla räiskintäpelejä, tuijottamalla mahdollisimman aivottomia telkkariohjelmia ja juomalla kaljaa. Uutisia en todellakaan katso enkä lehtiä tai kirjoja lue, infoähkyä saan tarpeeksi jo työssäni, vapaa-ajalla tarvitsen vastapainoa liialle aivojen käytölle. Tasapaino kaikessa, ja monelle vaativaa IT-työtä tekevälle tasapaino vaatii vapaa-ajalla aivolepoa, kun taas jollekin joka ei työssään saa älyllisiä haasteita kovin paljon voi tasapaino vaatia päinvastoin juuri älyä kehittäviä ja haastavia tekemisiä ja harrastuksia.

Jos mun mies alkaisi tuommoisia mäkättää kuin sinä, että pitäisi muka alkaa joka asiasta kiinnostua jotta voi sukulaisten kanssa keskustella ja yleissivistyksen takia niin lentäisi ukko vaatimuksineen hyvin äkkiä ulkoruokintaosastolle!

Vierailija
15/26 |
30.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
16/26 |
30.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikuttaa viehättävältä persoonalta...

teen itse aivotyötä, mutta seuraan silti muutakin maailmaa. En tunne AP:n miehen kaltaisia yhden asian ihmisiä, enkä erityisemmin haluakaan.

Kiinnostaako miestäsi esim. matkailu? Se voisi olla hyvä keino inostaa historiaan ja kulttuuriin. Jos ei, etkä halua jättää häntä, kannattaa ehkä hakea keskustelukumppani ja kulttuuririentoystävä muualta ja jakaa miehen kanssa vain arki.

Vierailija
17/26 |
30.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuitenkin että sulla on perusyleissivistys kunnossa? Mun miehellä ei todellakaan ole, ja siksi mun mielestä siitä on aiheellistakin hänelle sanoa. Ei me pystytä keskustelemaan yhtään mistään. Viimeksi elokuvissa käydessämme ihmetteli että mahtoiko se Abraham Lincoln olla oikeasti historiallinen henkilö.

Eli ei, en todellakaan vaadi liikoja.

ap

Vierailija
18/26 |
30.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikuttaa viehättävältä persoonalta...

teen itse aivotyötä, mutta seuraan silti muutakin maailmaa. En tunne AP:n miehen kaltaisia yhden asian ihmisiä, enkä erityisemmin haluakaan.

Kiinnostaako miestäsi esim. matkailu? Se voisi olla hyvä keino inostaa historiaan ja kulttuuriin. Jos ei, etkä halua jättää häntä, kannattaa ehkä hakea keskustelukumppani ja kulttuuririentoystävä muualta ja jakaa miehen kanssa vain arki.

kiinnostaa matkailu, ja olemmekin matkailleet jonkin verran kun itsekin rakastan sitä, mutta ei se mitään syvällisempiä ajatuksia ole hänessä vielä herättänyt. Kävimme viime vuonna Thaimaassa. Vähän matkan jälkeen kävi ilmi että mies ei edelleenkään osannut sijoittaa maata kartalle, ei muistanut että siellä valtaosa kansasta on buddhalaisia jne. vaikka tuonkin faktan luulisi ihan itsestään painuvan alitajuntaan kun joka paikka vilisee buddhalaismunkkeja.

ap

Vierailija
19/26 |
30.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

olla suhteessa tuollaisen miehen kanssa. Mistä te puhuitte seurusteluaikana? En voi tajuta, kai se jostain muustakin on silloin puhunut kuin työstään. Mistä sä siinä kiinnostuit, entä se sinussa?

Mä haluan elämänkumppanikseni ihmisen, joka on kiinnostunut laajasti eri elämänalueista. Haluan että kotona on juttuseuraa, ja että juttua riittää politiikasta automekaniikkaan ja baletista maailmansotiin. En halua soittaa kaverilleni joka kerta kun telkussa puhutaan jostain mielenkiintoisesta ja haluan keskustella siitä.

Vierailija
20/26 |
30.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse samalainen, myös IT-ihminen, nainen 38 v. En pidä itseäni pätkääkään kyllä älyllisesti laiskana, eikä se sun miehesikään ole, kun kerran tekee älyllisesti luultavasti erittäin vaativaa työtä koko päivät työkseen! Koita nyt ymmärtää, että kun sellaista jatkuvaa ajattelua ja keskittymistä ja uuden omaksumista vaativaa työtä tekee 8 tuntia päivässä, niin vapaa-ajallaan haluaa tehdä jotain ihan muuta kuin taas lisää älyllistä, ajattelua vaativaa hommaa. Itse esimerkiksi vietän iltani pelaamalla räiskintäpelejä, tuijottamalla mahdollisimman aivottomia telkkariohjelmia ja juomalla kaljaa. Uutisia en todellakaan katso enkä lehtiä tai kirjoja lue, infoähkyä saan tarpeeksi jo työssäni, vapaa-ajalla tarvitsen vastapainoa liialle aivojen käytölle. Tasapaino kaikessa, ja monelle vaativaa IT-työtä tekevälle tasapaino vaatii vapaa-ajalla aivolepoa, kun taas jollekin joka ei työssään saa älyllisiä haasteita kovin paljon voi tasapaino vaatia päinvastoin juuri älyä kehittäviä ja haastavia tekemisiä ja harrastuksia. Jos mun mies alkaisi tuommoisia mäkättää kuin sinä, että pitäisi muka alkaa joka asiasta kiinnostua jotta voi sukulaisten kanssa keskustella ja yleissivistyksen takia niin lentäisi ukko vaatimuksineen hyvin äkkiä ulkoruokintaosastolle!

sun aivoissa on-off -kytkin?

Mä en pysty kääntämään aivojani pois päältä työn jälkeen, vaan ne ajattelevat ja pohtivat ihan itsekseen. En voi olla kuulematta informaatiota ja ajattelematta sitä, en pysty sulkemaan aistejani vapaa-ajalla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi viisi