Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi vanhemmat ihmiset halveksivat parikymppisiä?

Vierailija
30.10.2012 |

Olen 22 vuotias nuori nainen ja koen loukkaavana, jos ikäluokkani naisia nimitellään tytönheitukoiksi. En voi ymmärtää, miksi niin useat vanhemmat ihmiset kohtelevat parikymppisiä niin alentavasti. Jo se, että joku sanoo tytönheitukaksi tai kakaraksi, saa minut tuntemaan oloni mitättömäksi. Joten, kertokaas nyt te 30- 40- ja 50 kymppiset kaikkitietävät aikuiset, että miksi jotkut ikäisenne suhtautuvat parikymppisiin niin negatiivisesti?

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
30.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ehkä sitten kun itselläsi tulee enemmän ikää. 20-vuotiaat eivät oikeasti tiedä elämästä vielä mitään.

Vierailija
2/18 |
30.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Typerissä ihmisissä on kaikenikäisiä. Viimeksi näin typerän ihmisen uimahallissa: mummon joka talutti uimapukuisen lapsenlapsen uimahallin saunaan, juurikin sen kyltin vierestä jossa selitetään kloorin höyrystyvän uimapuvuista saunassa.

Nuoruus ja kokemattomuus saattavat tietysti lisätä typerää käytöstä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
30.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jotka suhtautuvat jokseenkin kaikkiin ja kaikkeen kielteisesti. Mieli on kuin myrkkytynnyri, eikä tällainen kaamea asenne ole iästä kiinni.

Vierailija
4/18 |
30.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ehkä sitten kun itselläsi tulee enemmän ikää. 20-vuotiaat eivät oikeasti tiedä elämästä vielä mitään.

Ikä ei kerro sitä mitä ihmisen elämässä on voinut jo tapahtua. Kyllä sitä keski-ikäisen pitäisi sekin tietää.

Vanhempien ihmisten suurimpia virheitä on aliarvioida nuorempiaan ja nuorien suurimpia virheitä on ylenkatsoa vanhempiaan.

Ihmisten ei pitäisi olettaa toisistaan yhtään mitään, eikä varsinkaan vertailla muita itseensä.

Vierailija
5/18 |
30.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näissä kuntavaaleissakin äänestin 23-vuotiasta, koska minusta nuorten pitää tulla mukaan yhteiseen päätöksentekoon ja ottmaan vastuuta yhteiskunnasta muutoinkin. Oma poika´on 20-vuotias ja suunnittelee yrittäjäksi ryhtymistä. Kannustan häntä. vaikka yritän samalla neuvoa rakentavasti vaaranpaikoista. Mitenkäs nuo nuoret pääsevät osaksi yhteiskuntaa, jos heille ei anna vastuuta? Näin ajattelen, vaikka kyllä ikääntyneilläkin on oma paikkansa ja paljon tietoa annettavanaan:)

Vierailija
6/18 |
30.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikä ei kerro sitä mitä ihmisen elämässä on voinut jo tapahtua. Kyllä sitä keski-ikäisen pitäisi sekin tietää.

Vanhempien ihmisten suurimpia virheitä on aliarvioida nuorempiaan ja nuorien suurimpia virheitä on ylenkatsoa vanhempiaan.

Ihmisten ei pitäisi olettaa toisistaan yhtään mitään, eikä varsinkaan vertailla muita itseensä.

Olen itsekin nuoruudessa kovia kokenut (mm. oma vakava sairaus) ja nähnyt järkyttäviä asioita. Silti väitän, että parikymppisenä olin vielä todella naivi ja oikeasti tietämätön maailmasta.

Kirjoitukseni oli vastaus ap:n kysymykseen, miksi parikymppisiä dissataan. Heitä väheksytään siksi, että he luulevat tietävänsä kaikesta kaiken, vaikka elämänkokemusta ei ole paljoa karttunut.

Ihanaa ideologiaa tuo, että toisesta ei koskaan pitäisi olettaa mitään etukäteen. Todellisuudessa ihmisillä on kuitenkin vahvat stereotypiat, mistä johtuu tuo ap:n ongelmakin.

Vierailija
7/18 |
30.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

koska kaikki muut työntekijät ovat minua vanhempia.

Joku yhteenkuuluvaisuusjuttu kai, heille?

Vierailija
8/18 |
30.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

läheltä seurata hänen elämää.

Yritän pitää turpani kiinni, mutta monesti ois sanottavaa.

Ei tulis mieleenikään arvostella ääneen tyttäreni ystäviä, vaikka ihmettelen kyllä heidänkin lapsellisia valintoja.

Vierailija
9/18 |
30.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihmetellyt kyselyjä, että onko 20 v. MUKA jo valmis päättämään itsenäisesti asioistaan jne. Mä itse sain ekan lapseni 22 v. ja olin tietysti vielä lapsellinen tavallaan, mutta silti aikuinen ja pätevä ja hyvä kaikessa mitä tein.

Ehkä osa vanhemmista ihmisistä on ollut ihan kakaroita sun ikäisenä eivätkä ymmärrä etteivät kaikki ole.

Vierailija
10/18 |
30.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja nyt 38-vuotiaana tajuan, miten vähän tiesin mistään silloin. Varmasti sellainen parikymppisen itsetietoisuus aiheuttaa joissakin vastareaktion - sen tunnistaa omasta menneisyydestään ja ärsyyntyy vaikkei haluaisikaan.

Sen kyllä sanon, että käytöstapoja olen opetellut niin etten ärsyyntymistäni näytä eikä tulisi mieleenkään nimitellä ketään. SE on moukkamaista, oli ikää ja kokemusta minkä verran tahansa.

Vierailija
11/18 |
30.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

parikymppiset on kaikesta, kun lähdin uudelleen opiskelemaan melkein nelikymppisenä. Tosi kivoja ja iloisia ihmisiä. Kyllä niistä vielä hyviä tulee, mutta monet perusasiat on oikeasti hukassa. Esimerkiksi tuossa koulussa sen näkee: ei oteta selvää, kuvitellaan, että joku muu on kaikesta vastuussa ja luikahdellaan kaikesta karkuun, jos mahdollista. Olen miettinyt sitä, kuinka alullaan noiden taidot on työelämään. Korkea koulutus tarkoittaa sitä, että ihminen pystyy ottamaan vastuun työstään ja ei kuvittele, että äiti, opettaja, pomo aina kantaa vastuun kaikesta. Oma-aloitteisuus, kyky ennakoida tulevaa jne. on aika tärkeitä työelämässä, kun mennään asiantuntijatöihin.

Mutta oppia ikä kaikki. Varmaan olin itse samanlainen parikymppisenä. Joskus vaan mietityttää, että kuinka paljon "korkeammalla" tasolla omat taidot on työelämään, jos mennään sen opiskeluosaamisen ulkopuolelle.

Vierailija
12/18 |
30.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liekkö sama kirjoittaja?

Jos on, niin hänellä tuntuu olevan sitten suurikin ongelma tälläisestä asiasta.

Itse en halveksi ketään iän perusteella. Mikä siinä on niin vaikeaa ymmärtää, että nuoret on nuoria ja vanhat on vanhoja.

Antakaa siis olla ja eläkää omaa elämäänne!

Mut pakko vielä loppuun lisätä, että iän perusteella halveksiminen on tosi väärin.

Vierailija
13/18 |
30.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en halveksu ketään nuoresta tai korkeasta iästä johtuen.

Isoisäni on fiksu 9-kymppinen ja tyttäreni on fiksu 2-kymppinen.

Myös kunnallisvaaleissa äänestin 2-kymppistä, jolla on samankaltaiset ajatukset asioista kuin minulla.

T: 4-kymppinen nainen

Vierailija
14/18 |
30.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vielä 20-vuotiaalla. Teini-ikä on ohitettu ja opiskelut alkamassa, työelämästä ei kokemusta. Hyvin harva 20-vuotias ymmärtää elämästä sitä mitä esim. 40-vuotias.

Vierailija
15/18 |
30.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoitukseni oli vastaus ap:n kysymykseen, miksi parikymppisiä dissataan. Heitä väheksytään siksi, että he luulevat tietävänsä kaikesta kaiken, vaikka elämänkokemusta ei ole paljoa karttunut.

Olen itse kolmikymppinen ja itseasiassa parikymppiset kohdistavat minuun noita samoja, kapeita ennakkoluuloja. Olen itse nyt kolmikymppisenä lapseton enkä asu miehen kanssa yhdessä. Ammattiakaan ei ole. Eivät parikymppiset kohdenna minuun mitään jaloa asennetta vaan jotkut hyvin kyseenalaistamatta omaa ajatteluaan näkevät minut sellaisena, jonkalainen he eivät ainakaan halua olla minun ikäisenäni.

Minusta siis kaikki ikäluokat voivat kohdistaa muihin ikäluokkiin odotuksia kuinka jonkun "kuuluisi olla", koska on tietyn ikäinen.

Moni parikymppinen ei ole vakavasti otettava. Toki on monia fiksuja parikymppisiä, mutta hekin käyttäytyvät monissa asioissa ikäistensä tavoin. Itse koen kyllä suhtautuvani myönteisesti parikymppisiin, minulla on mukavia parikymppisiä työkavereita. (He eivät tosin käyttäydy maailmanomistajan elkein.)

Vierailija
16/18 |
30.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se aliarviointi ole syy, vaan seuraus. Mikäli ihminen ei ole kehittynyt vuosien aikana, on kokenut itse nuorena samanlaista mitätöintiä tai kenties jotain hyvin negatiivista nuorten naisten taholta (esim. mies vaihtanut nuorempaan), niin nuori nainen koetaan uhkana. Ihmismieli tuppaa reagoimaan uhkaan vähättelemällä ja hyökkäämällä, antamalla kuvan että "et sä mulle pärjää". Oli varsin hyödyllistä kivikaudella.

Vierailija
17/18 |
30.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja haluan myös sanoa oman kantani tähän. Minua on myös useasti loukannut vanhempien ihmisten halveksiminen, ja se tuntuu painavan minua alas, ikään kuin en osaisi MITÄÄN, en tietäisi MITÄÄN maailman menosta, elämästä, ihmissuhteista, seksistä, rakkaudesta, yms. Ihan totta se on, etten todennäköisesti tiedä kaikkea, mutta kuitenkin JOTAIN. Minua ei voi verrata esimerkiksi 10-vuotiaaseen lapseen, joka ei oikeasti tiedä mitään. Älkää painako nuorempianne alemmas, vaan antakaa mieluummin rakentavaa palautetta. Luulisi että meitä vanhempina osaisitte jotain muutakin kuin haukkua ja alentaa. En minäkään hauku sitä 10-vuotiasta joka ylpeänä esittelee poikaystävänsä tai kokeilee ensimmäisiä kertoja huulipunaa ja luomiväriä.

Vierailija
18/18 |
30.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Vierailija - 30.10.2012 10:56 (2/17)

Ymmärrät

ehkä sitten kun itselläsi tulee enemmän ikää. 20-vuotiaat eivät oikeasti tiedä elämästä vielä mitään."

Saako siis lapsia haukkua yleisesti kakaroiksi , koska hekään eivät tiedä elämästä vielä mitään?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme kuusi