Naapurin muutti suomalaisperhe Espanjasta, jolla ei ole talvipukeutumiskokemusta.
Pihalla ovat ilman pipoa ja hanskoja, kesäkengissä, mutta toppahaalari päällä.
Perhe on muuten tosi ihana ja kaikki kunnossa, eivät rahan tai älykkyyden takia jätä lapsiaan pukematta. Eivät vaan ole koskaan asuneet lasten kanssa Suomessa.
Miten sanoa ystävällisesti vaikuttamatta idiootilta, että lapsilla tulee olla pipo ja hanskat sekä lämpimät kengät näin kylmällä? Toppahaalarit ovat hyvät ja laadukkaat, mutta kaikki muut vermeet puuttuvat.
Äiti on siis kotiäiti ja leikkivät kerrostalon pihassa.
Kommentit (8)
Muutenhan he kyllä osaisivat itse valittaa kylmää jos heillä kylmä on, ja vanhemmat sitten heidät varmaan pukisivat toisin.
Ei muuten meilläkään (asumme Helsingissä) vielä talvivaatteisiin ole siirrytty, ei ole pipoja ja hanskoja tai talvikenkiä vielä. En itse käytä kun en vielä ilmankaan palele eikä lapsetkaan ole kylmää valittaneet. Meillä tosin lapset sen verran isompia että osaavat itse pukea hanskat, pipot yms jos haluavat ja valittaa kylmästä.
tumman perheen leikkipuistossa samoin pukeutuneena. Varvassandaalit, ei siis edes suojaavammat sandaalit, toppahaalari, ei hanskoja, ei pipoja. Täällä ei kyllä tänään voi toppavaatteita pitää 6 astetta lämmintä mut yksi kylmempi päivä oli näin pukeutunut. En vaan käsitä et mistä mieleen tulee se toppahaalari kuitenkin laittaa, siis onko ihmiset ihan idiootteja, luullaan ettei varpaat palele????
Eiköhän ne totu ilmastoon ajan mittaan ja mukauta pukeutumisenkin sen mukaan. Ei ne lapset kylmyyteen kuole.
Minä asun Keski-Euroopassa ja on minullakin usein "väärät" vaatteet Suomessa, jos sinne talvisaikaan erehdyn.
hoitaisin sen kysymällä kohteliaasti haluaisivatko pieneksi jääneitä pipoja, hanskoja ja kenkiä. Sen suoremmin asiaa ei minusta voi kohteliaisuutta noudattaen hoitaa. Varmaan sitten kertoo, jos hänen mielestään sellaisia ei (vielä) tarvita tms.
ihmettele näitä muualta muuttaneita perheitä, joiden vanhemmat ovat lämpimämmästä ilmastosta kotoisin, heillä ei ole sitä kokemusta itsellään. Useinhan nämä kaapuihin puetut äidit kulkevat sandaaleissa pitkälle syksyyn, joten eivät tule lapsillekaan ehkä hankkineeksi muuta.
Ihmettelen kyllä suomalaisperhettä, että eivät muista omasta lapsuudestaan mitään pukeutumisesta. Ehkä kokeilisin tarjota talviasusteita heille sillä verukkeella että eivät ehkä ole ehtineet hankkimaan itse kaikkea.
Muutenhan he kyllä osaisivat itse valittaa kylmää jos heillä kylmä on, ja vanhemmat sitten heidät varmaan pukisivat toisin.
Ei muuten meilläkään (asumme Helsingissä) vielä talvivaatteisiin ole siirrytty, ei ole pipoja ja hanskoja tai talvikenkiä vielä. En itse käytä kun en vielä ilmankaan palele eikä lapsetkaan ole kylmää valittaneet. Meillä tosin lapset sen verran isompia että osaavat itse pukea hanskat, pipot yms jos haluavat ja valittaa kylmästä.
Tänään on +3. Olet kyllä todella outo, jos et lapsillesi laita pipoja ja hanskoja. Ihan sama käytätkö itse pakkasella vaatteita ollenkaan, mutta lapsilla on oltava!
Toinen helsinkiläinen.
No eikö se näe miten muut lapset on puettu? Eikö sen lapsilla ole kylmä?
Sano suoraan tai tarjoa ohimennen jotain teiltä pieneksi jääneitä vaatteita, jos he eivät "ole vielä ehtineet kaikkea hankkia".
Ei siis välttämättä näe, miten muut pukevat lapsiaan. Ajattelin tuota vaatteiden tarjoamista, mutta juuri nyt meillä ei ole yhtään ylimääräisiä tai pieniksi jääneitä vaatteita. Annoin ne suursiivouksen yhteydessä vaatekeräykseen.
Lapset ovat 1v ja 3v. Ihan varmasti on tosi kylmä, varsinkin tuo pienempi istuu paljon paikallaan hiekkalaatikolla tai keinussa.
ap
No eikö se näe miten muut lapset on puettu? Eikö sen lapsilla ole kylmä?
Sano suoraan tai tarjoa ohimennen jotain teiltä pieneksi jääneitä vaatteita, jos he eivät "ole vielä ehtineet kaikkea hankkia".