Voiko lapsi olla kipsatun jalan takia poissa koulusta, niin kauan että jalka parantuu?
Kommentit (113)
Siksi koska häpeää kipsiä ja sitä että on nyt "vammainen" ja ei kehtaa sitä että taksilla kurvataan koulun oven eteen ja hänet myös siitä haetaan eli saa oikein erityiskohtelua ja muutenkin liikkuminen keppien kanssa on tuskaisempaa, pysyä terve jalkaisten ikäistensä perässä.
t. ap
Jos oma lapseni sanoisi tuon syyksi niin sanoisin vain että voivoi ja luultavasti veisin hänet moikkaamaan kaveriani joka on pyörätuolissa ja toteasin myöhemmin että kipsi on väliaikainen homma tuohon verrattuna.
Joo en todellakaan antaisi lapsen olla poissa koulusta yhden kipsin häpeämisen takia. tsiisus.
Koulussa kyllä autetaan esim. sen ruokatarjottimen kanssa. Minulla on ollut oppilaita jalka paketissa koulussa ja hyvin on pärjätty. Jos lapsi on kotona, niin silloin on huolehdittava kouluhommat kotona. t. ope
Suomessa ei ole koulupakkoa. On vain oppivelvollisuus, eli poissaolon ajaksi täytyy vanhempien järjestää opetus.
Kannattaa laittaa lapselle vaikka hyvä motorisoitu sänky television ääreen. Käden ulottuville limpparia, suklaata ym. Kannatte sitten vessaan ettei lapsiparan lihakset vaan rasitu liikaa jos joutuu sisällä kinkata muutaman metrin.
Viimeisen ap:n viestin jälkeen alkaa tuntua että tämän on pakko olla provo. Tai sitten aito curling mamma.
Viimeisen ap:n viestin jälkeen alkaa tuntua että tämän on pakko olla provo.
En kerkeä vastaamaan kaikkiin kommentteihin kun näitä sataa niin kamalan paljon.
Mutta lääkärin mielestä lapsi olisi voinut mennä siis kouluun. Mutta lapsi ei sitä itse halua ja olen alkanut ymmärtää lasta.
Kyllä itsekin pyytäisin sairaslomaa. Ja miehellä se nyt tulisi automaattisesti, koska työkin on sellasta, että ei siellä kepeillä voi pomppia.
Jos aikuisella oikeus. Miksei lapsellakin?
t.ap
joten jos haluat pitää silti lapsen kotiopetuksessa, joudut sopimaan asiasta rehtorin kanssa ja takaat sen, että lapsi selviää 5-6 viikon poissaolostaan ilman tarvetta tukiopetukselle. Mieti vielä, koulukyyditys nimittäin kyllä järjestetään tuollaisessa tapauksessa. Voi olla, että lapsesi jopa tykkäisi olla luokan lemmikkinä, jonka kipsiin saa piirtää ja jota autetaan. Ja jonka ei tarvitse osallistua jumppatunteihin ;-)
Positiivinen asenne peliin siis, kannusta tyttöäsi kokeilemaan edes. Erilaisuuden nolostelu ja siitä palkitseminen (=annat jäädä kotiin katselemaan videoita, kuten itse kuvailit) ei ole hyvä ajatus.
Eihän se ole yhtään sama asia, väliaikainen haitta. Olet kyllä aika idiootti, jos et lastasi kouluun pistä.
Pojan 7 v kaveri oli onnettomuudessa, tuli pian kouluun pyörätuolilla, sitten kepeillä.
Tyttärestäsi tule yhtä hölmö kuin sinustakin, ap.
vaikka lenkillekkö pitäs lähtee keppejen kanssa?
Sitä se on, jos se taivaltaa tuolla kavereidensa kanssa. Sanon jo nyt ettei siitä tuu hevonpersettäkään suoraan sanottuna ja jos tulee, nii teloo uudestaan ittensä tai sit jos ei päästetä niin itkuvonkuparku ja raivari päälle.
Eli parempana näen pitää lapsen tyytyväisenä kotona katsomassa videoita ja jos ulkona käydään, niin hyppää pyörätuoliin ja minä työnnän. Ja kaverit voi käydä katsomassa meillä ja tuoda läksyt.
Ei 3-luokkalaisen kouluasiat ole vielä niin vaikeita etten minä saisi töiden jälkeen niitä opetettua. Tai pystyisi valvomaan läksyjen tekoa.
t. ap
Ja ennenkuin joku älähtää sanon, että kielelliset valmiudet kertoo henkisistä ja älyllisistä valmiuksista.
Pidä vaan se tyttö kotona ja kadu sitten myöhemmin. Puhumattakaan siitä miten paljon tyttö katuu.
nykyään ihan validi peruste loikoilla kotona, kun se taksilla liikkuminen niin hävettää ja keppien kanssa kävelykin on vaikeaa.
Minun kouluaikanani 80-90 lukujen vaihteessa jalkansa katkaisseet tulivat kävellen kouluun, jos asuivat lähellä, loput tuotiin taksilla.
Eri asiahan se on, jos lääkäri on erikseen kieltänyt kouluun menon samalla kuin muunkin liikkumisen kipsatun raajan paranemista helpottaakseen. Erilaisia tapauksiahan riittää, siististi poikki tai luu murskana on eri asioita.
Mutta lääkärin mielestä lapsi olisi voinut mennä siis kouluun. Mutta lapsi ei sitä itse halua ja olen alkanut ymmärtää lasta.
Kyllä itsekin pyytäisin sairaslomaa. Ja miehellä se nyt tulisi automaattisesti, koska työkin on sellasta, että ei siellä kepeillä voi pomppia.
Jos aikuisella oikeus. Miksei lapsellakin?
t.ap
Rautalangasta väännettynä kyllä lapsellakin voi olla oikeus jäädä kotiin. Ei kait sitä ole väitettykkään. Mutta onko se järkevää on jo toinen juttu.
Jos lapsi jää kotiin häpeän ym. takia:
- Lapsi oppii luovuttajaksi
- Lapsen lihakset kärsii kun ei saa senkään vertaa liikuntaa mitä saisi koulussa käydessään (liikuntaa on muutakin kuin maratoni ihan vinkiksi)
- Lapsi menettää sosiaalisissa suhteissa paljon
- Lapsen itsetunto menettää paljon verrattuna siihen että huomaisi selviävänsä koulussa jopa jalka paketissakin
jne.
t. provoa ehdottellut mutta vastaan siinä pelossa että jos tämä onkin totta, puistattaa...
Sen sijaan koulu voi järjestää ensi alkuun kotiopetusta jos tilanne sitä vaatii.
Jos lapsesi saa jo taksikyydit ei tilanne ilmeisesti sitä vaadi. Lapsi kouluun vaan, aina ei voi tehdä niin kuin itseä huvittaa.
vaan sen jalka on kipsissä! Sen ymmärrän, jos ei lapsi tajua eroa, mutta että äiti (joka lienee aikuinen) ...
Ei tämä ole totta, vaan provo. joku sai itselleen pienen maanantaihuvituksen.
Mutta minkäs teet, kerta lapsi niin tuntee.
Ja kuten sanoin, ei jää kotona paitsi opetuksestakaan kun kyllä minä 3-luokkalaisen asiat osaan opettaa. Niin osaisi kuka tahansa vanhempi.
Ja se että saa olla kotona, niin mitä hyvää nään. No nään sen, että lapsi saa olla rauhassa ja rentoutua. Ei tarvitse stressata. Tai olla poikien hähäteltävänäkään kömpelyytensä takia.
t.ap
toivottavasti sait hyvät naurut. Ei kukaan tee tuollaista omalle lapselle.
Suomessahan ei ole koulupakkoa, ainoastaan oppivelvollisuus. Jos on pois koulusta siihen saakka, että jalka on parantunut, niin vanhempien pitää vaan huolehtia että lapsi tuona aikana opiskelee ne samat asiat, mitkä muut koulussa. Ja suorittaa samat kokeet. Ja tukiopetukseen ei sitten tällaisen pitkän poissaolon jälkeen ole mahdollisuutta.
Mutta tosiaan kouluun ei ole pakko mennä;)
Mun poikaa aluksi nolotti, mutta loppujen lopuksi sai ihan älyttömän hyvää hoivaa ja huomiota luokkakavereiltaan. AIna oli joku auttamassa. Yritti sitten olla kotonakin avuttomampi kuin mitä olikaan. Ei uppoa äitiin. Hah.
kävi koulussa. Taksi vei ja taksi toi. Ei edes ajateltu sellaista vaihtoehtoa, ettei menisi kouluun. Lisäksi kaverit olivat kepeistä tohkeissaan, vuorotellen hyppelivät niillä, ja tytär taisi loppujen lopuksi olla jopa ylpeä kipsistään ja kepeistään.
putosin hevosen selästä.. Ja kyllä, olin kyllä koulussa paria ensimmäistä päivää lukuunottamatta. Käsityö- kuvistunnit ja liikuntatunnit olin kotona ja kokeet tein siten, että sanelin vastaukset, kouluavustaja tai ope kirjoitti ne, osam kokeista tein kipsinpoiston jälkeen.
Lukiossa minulla oli kipsi jalassa nilkasta reiteen 5 vkoa. Olin koulussa, taksilla kuljin.
Hmm, oletko Ap kotona itse? Miten tyttösi pärjää yksin kotona päivät kipsijalan kanssa? Kyllä tosiaankin oman lapseni laittaisin kouluun kipsin kanssa. Esim välitunnit voi varmaan olla sisällä ja apua löytynee kyllä, jos sitä kysyy.
on oppivelvollisuus, että jos sinulla ei ole lääkärin lausuntoa asiasta joka tukee kotiin jäämistä, niin tytön on mentävä kouluun tai pian kolkuttelee sosiaalitantat ovella.
on oppivelvollisuus, että jos sinulla ei ole lääkärin lausuntoa asiasta joka tukee kotiin jäämistä, niin tytön on mentävä kouluun tai pian kolkuttelee sosiaalitantat ovella.
Kotiopetus on täysin laillinen mahdollisuus, siitä sovitaan vain koulun kanssa.
Ilmeisesti voi siis lääkärin mielestä mennä kouluun...