Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kun pappi pitää seurakuntalaisiaan helvettiin menijöinä?

Vierailija
24.10.2012 |

Minua on viime aikoina mietityttänyt yksi asia: vanhoillislestadiolaisissa on paljon luterilaisessa kirkossa toimivia pappeja. On oikeastaan aika raju ajatus, että saarnaa ja jakaa ehtoollista seurakuntalaisille, joiden ei kuitenkaan usko pääsevän taivaaseen. Kiinnostaisi kuulla vl:ien ajatuksia tästä.

Tämä on kyllä vaikea aihe, mutta mielestäni Pitäisi olla mahdollista keskustella kysymyksestä asiallisesti. Asia on koskettanut henkilökohtaisesti.

Kaikkea hyvää päivääsi!

Kommentit (46)

Vierailija
1/46 |
24.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

En varmaan ole oikea ihminen kommentoimaan kun en ole pappi... Olen kylläkin paljon pohtinut tätä, olen siis vl. Toivon että osaan kertoa asiasta niin että ymmärrät! Monesti ihmiset tosiaan erehtyvät kuvittelemaan etteivät vl:t HALUA päästää Taivaaseen ketään muita itsensä lisäksi, tai että pitävät itseään jotenkin parempana ja muiden yläpuolella. Tämä ei tietenkään pidä ollenkaan paikkaansa! Me toivomme toki kaikkien ihmisten pääsevän Taivaaseen. Ja jos se meidän päätösvallassamme olisi, sinne pääsisivät kaikki ihmiset.

Mutta ei Raamattu valitettavasti tue tällaista ajattelua. Siellähän sanotaan jotankin tälleen että on vain yksi jumalanlasten joukko... Siis en nyt tähänhätään muista että missä kohtaa se on mutta näin siellä sanotaan. Usko perustuu Raamattuun, siitä ei pääse yli eikä ympäri....

Vierailija
2/46 |
24.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

näkee jopa asiallisen vl-aloituksen.

Todella hyvä ja mielenkiintoinen kysymys.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/46 |
24.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni tämä tulee selväksi kun käy seuroissa. Olet tervetullut uskovaisten tilaisuuksiin rauhanyhdistykselle! Seuroja pidetään lähes kaikilla Suomen paikkakunnilla.

www.rauhanyhdistys.fi

Vierailija
4/46 |
24.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raamattu sanoo, että vain yhdellä uskolla pelastuu. Se on niin yksinkertaista.

Maan päällä on vain pieni joukko oikealla tavalla uskovia ja niitä vähäisiäkin yritetään harhauttaa. Raamattu sanookin, että maailmanloppu lähestyy ja elämää maapallolla on lyhennetty, sillä muuten valitutkin eksytettäisiin.

On jo näkyvissä ensimmäiset lopun merkit. Jeesus sanoo: " Varokaa, ettei kukaan johda teitä harhaan. Monet Tulevat esiintymään minun nimelläni. He sanovat: minä se olen ja eksyttävät monia."

Joku väitti taannoin eräässä ketjussa, että vl:t ja el:t (esikoislest.) uskovat ihan samalla tavalla. Mutta miksi sitten el:t ovat aikoinaan lähteneet omille teilleen ja perustaneet eriseuran? Sehän se synti on...!

Tiedän muuten tässä heti kertoa yhden eroavaisuuden keskenämme: joku el nimittäin kirjoitti, että heidän seuroissaan käytetään huivia. Se on sitä ulkokultaisuutta ja synti. Vl:n seuroissa ei tarvitse esittää olevansa "hurskaampi" kuin mitä on. Saa olla oma itsensä.

Vierailija
5/46 |
24.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vl pappi voi jakaa ehtoollista (raamatun ja luterilaisen teologian mukaan armon väline) ja kastaa ja toimittaa muita kirkollisia toimituksia ihmisille, joiden hän ei usko tulevan pelastetuiksi?

Aika olennainen kysymys, koska usko pelastukseen on osa sitä, toimittaako noita sakramentteja oikein! Onko vl-pappi siis muille seurakuntalaisilleen valapatto?

Vierailija
6/46 |
24.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olivatko siis jo Jeesuksen opetuslapset lestadiolaisia?

Vierailija
7/46 |
24.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olivatko siis jo Jeesuksen opetuslapset lestadiolaisia?

Itse asiassa, meidän usko on sitä samaa uskoa joka alkoi silloin jeesuksen aikaan. Tämän saa selville kun Jumala puhuttelee syntistä ihmistä ja avaa sydämen uskomaan... Tervetuloa seuroihin rauhanyhdistykselle...

Vierailija
8/46 |
24.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vl pappi voi jakaa ehtoollista (raamatun ja luterilaisen teologian mukaan armon väline) ja kastaa ja toimittaa muita kirkollisia toimituksia ihmisille, joiden hän ei usko tulevan pelastetuiksi? Aika olennainen kysymys, koska usko pelastukseen on osa sitä, toimittaako noita sakramentteja oikein! Onko vl-pappi siis muille seurakuntalaisilleen valapatto?

Asia on suurin piirtein niin, että lestadioalinen pappi katsoo tekevänsä työtä lähetyskentällä ja yrittävänsä pelstaa edes osan seurakuntalaisistaan saarnaamalla heille vl oppia.

Vierailija
9/46 |
24.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vl pappi voi jakaa ehtoollista (raamatun ja luterilaisen teologian mukaan armon väline) ja kastaa ja toimittaa muita kirkollisia toimituksia ihmisille, joiden hän ei usko tulevan pelastetuiksi? Aika olennainen kysymys, koska usko pelastukseen on osa sitä, toimittaako noita sakramentteja oikein! Onko vl-pappi siis muille seurakuntalaisilleen valapatto?

Tämä on tosiaan olennainen kysymys.

Vanhoillislestadiolainen pappi ei pidä ev.lut. kirkkoamme kristuksen kirkkona. Se voisi olla mikä hyvänsä "kansalaisjärjestö" missä vl-pappi on vaan töissä.

http://freepathways.wordpress.com/2012/04/25/papit-pelkkaa-feikkia/

Lestadiolainen pappi pitää kirkkoamme harhaoppisena kirkkona ja valtaosaa seurakuntalaisista kadotettuina sieluina.

Vierailija
10/46 |
24.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vai onko metodi se, että ensin houkutellaan yhteisön jäseneksi ja sitten totuus valkenee? Miten törkeää yhteisönarsismia kuvitella, että vain joku pieni lestadiolaislauma ansaitsee taivaaseenpääsyn, kai tiedät että maailmassa on tuhansia samoin uskovia pikku puljuja. Törkeätä Jumalan pilkkaa, sanoisin.

Vierailija
11/46 |
24.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei tietenkään Jeesuksen aikaankäytetty nimitystä "lestadiolaiset". Oikea usko on kulkenut eri aikoin aeri nimillä mutta aina on maan päällä ollut vain yksi joukko jossa jumalanlapset ovat tehneet matkaa. Nyt Pyhä Henki vaikuttaa voimallisesti Suomessa ja Skandinavian maissa, ja myös Venäjällä, Virossa, Afrikassa...

t. vl

Vierailija
12/46 |
24.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja maapallolla elää nyt yli 7 miljardia ihmistä.

Millä perusteella vain muutaman kymmenen tuhannen vanhoillislestadiolaiset ovat niitä ainoita pelastettuja?

Vierailija
13/46 |
24.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

näihin joihinkin vl-uskon puolestapuhujiin. Oletteko koskaan kuulleet että raamattua voi tulkita ja sitä tulkitaankin monella eri tavalla, miten vain on edullisinta kunkin kiihkolahkon edustajille..

Vierailija
14/46 |
24.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

oletko valmis??

Vierailija
15/46 |
24.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun en usko satukirjoihin. :)

Vierailija
16/46 |
24.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun en usko satukirjoihin. :)

En minäkään. On helppo olla. :)

Vierailija
17/46 |
24.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raamattu sanoo, että vain yhdellä uskolla pelastuu. Se on niin yksinkertaista.

Maan päällä on vain pieni joukko oikealla tavalla uskovia ja niitä vähäisiäkin yritetään harhauttaa. Raamattu sanookin, että maailmanloppu lähestyy ja elämää maapallolla on lyhennetty, sillä muuten valitutkin eksytettäisiin.

On jo näkyvissä ensimmäiset lopun merkit. Jeesus sanoo: " Varokaa, ettei kukaan johda teitä harhaan. Monet Tulevat esiintymään minun nimelläni. He sanovat: minä se olen ja eksyttävät monia."

Joku väitti taannoin eräässä ketjussa, että vl:t ja el:t (esikoislest.) uskovat ihan samalla tavalla. Mutta miksi sitten el:t ovat aikoinaan lähteneet omille teilleen ja perustaneet eriseuran? Sehän se synti on...!

Tiedän muuten tässä heti kertoa yhden eroavaisuuden keskenämme: joku el nimittäin kirjoitti, että heidän seuroissaan käytetään huivia. Se on sitä ulkokultaisuutta ja synti. Vl:n seuroissa ei tarvitse esittää olevansa "hurskaampi" kuin mitä on. Saa olla oma itsensä.

sinä,eikä kukaan muukaan ei voi päättää kuka sinne Taivaaseen pääsee! Ainoastaan Jumala.

Jeesus sanoi joka minuun uskoo,ei ikinä kuole.

ja tähän luotan.että en ikinä uskaltaisi väittää,että vain lestadiolaiset pääsee Taivaaseen!

t.esikoislesu

Vierailija
18/46 |
24.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

On mielenkiintoista etät sinä es.lessuna olet keskustelemassa. En tiennytkään että teillä ajatellaan noin... Olen itse vl. Ei minulla henk.koht. olisi mitään sitä vastaan että "kaikki" pääsisi taivaaseen... Mutta jos asia todella olisi niin, niin se olisi vastoin Jumalan sanaa.

En pysty uskomaan muuta kuin siihen että Jumalan sana sanoo näin.

Ja en kai muutoin haluaisi näin "vaikeaa" elämää elää, mutta kun tämä on se ainoa kaita tie taivaaseen, silloin kun pitkä iankaikkisuus alkaa eikä se pääty koskaan. Kun uskovaisella (vl) on se jälleennäkemisen toivo... Toivon että en loukkaa teitä uskollani, halu ei ole loukata, ja minullakin on myös ei-vl-ystäviä... t. Eräs rauhanyhdistyksellä käyvä

Vierailija
19/46 |
24.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhhoillisissakin on niitä jotka pitää höperönä ajatusta että vain vl.t pelastuvat.

Monet nuoremman polven vl:t, joukossa myös pappeja, näkevät asian niin, että on epäkristillistä ja farisealaista ajatella, että "vain meidän porukkamme voi pelastua ja kaikki muut menevät helvettiin".

http://freepathways.wordpress.com/2012/03/29/lestadiolaisuus-murroksess…

Vierailija
20/46 |
24.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin inhottava sakki ei kuuna päivänä selviä viimeisestä tuomiosta.

En varmaan ole oikea ihminen kommentoimaan kun en ole pappi... Olen kylläkin paljon pohtinut tätä, olen siis vl. Toivon että osaan kertoa asiasta niin että ymmärrät! Monesti ihmiset tosiaan erehtyvät kuvittelemaan etteivät vl:t HALUA päästää Taivaaseen ketään muita itsensä lisäksi, tai että pitävät itseään jotenkin parempana ja muiden yläpuolella. Tämä ei tietenkään pidä ollenkaan paikkaansa! Me toivomme toki kaikkien ihmisten pääsevän Taivaaseen. Ja jos se meidän päätösvallassamme olisi, sinne pääsisivät kaikki ihmiset.

Mutta ei Raamattu valitettavasti tue tällaista ajattelua. Siellähän sanotaan jotankin tälleen että on vain yksi jumalanlasten joukko... Siis en nyt tähänhätään muista että missä kohtaa se on mutta näin siellä sanotaan. Usko perustuu Raamattuun, siitä ei pääse yli eikä ympäri....