Kun pappi pitää seurakuntalaisiaan helvettiin menijöinä?
Minua on viime aikoina mietityttänyt yksi asia: vanhoillislestadiolaisissa on paljon luterilaisessa kirkossa toimivia pappeja. On oikeastaan aika raju ajatus, että saarnaa ja jakaa ehtoollista seurakuntalaisille, joiden ei kuitenkaan usko pääsevän taivaaseen. Kiinnostaisi kuulla vl:ien ajatuksia tästä.
Tämä on kyllä vaikea aihe, mutta mielestäni Pitäisi olla mahdollista keskustella kysymyksestä asiallisesti. Asia on koskettanut henkilökohtaisesti.
Kaikkea hyvää päivääsi!
Kommentit (46)
On mielenkiintoista etät sinä es.lessuna olet keskustelemassa. En tiennytkään että teillä ajatellaan noin... Olen itse vl. Ei minulla henk.koht. olisi mitään sitä vastaan että "kaikki" pääsisi taivaaseen... Mutta jos asia todella olisi niin, niin se olisi vastoin Jumalan sanaa.
En pysty uskomaan muuta kuin siihen että Jumalan sana sanoo näin.
Ja en kai muutoin haluaisi näin "vaikeaa" elämää elää, mutta kun tämä on se ainoa kaita tie taivaaseen, silloin kun pitkä iankaikkisuus alkaa eikä se pääty koskaan. Kun uskovaisella (vl) on se jälleennäkemisen toivo... Toivon että en loukkaa teitä uskollani, halu ei ole loukata, ja minullakin on myös ei-vl-ystäviä... t. Eräs rauhanyhdistyksellä käyvä
riviluterilaisen ja lestadiolaisen uskon eri arvoisiksi pelastuksen kannalta? Ovatko ne ne teidän säännöt? Vai tietyt papit? Seurat? MIKÄ? Haluan todella tietää, kertokaa!
Vai ettekö osaa? Onko vastaus jotain käsittämätöntä ulkoapajatettavaa vl-liturgiaa, jonka olette imeneet jo äidinmaidossa? Vl-puhujien ja johtohahmojen keksimiä sanakiekuroita, jotka tekevät selväksi sen, että jos kuulut meihin ja teet näin, voit pelastua ja enhän minä tässä puhu, vaan Jumala. Vai oliko se sittenkin kuivahenki, höpöhenki, pahahenki vai joku muu keksimänne taikauskomörkö?
Vanhoillislestadiolaiset täällä "muistelevat, että on siellä raamatussa se kohta, en vain muista sitä". Tosiasia on se, että missään kohtaa Raamattua ei puhuta mitään sellaista, joka tukisi tätä näkemystä. Oireellista on se, etteivät lessut itsekään "muista" sitä kohtaa, missä puhutaan yhdestä pienestä joukosta, joka pääsee taivaaseen. Sitä raamatunkohtaa on vaikea muistaa tai löytää, koska sitä ei ole.
Koko vl-opin mieletön pelastusnäkemys perustuu ainoastaan suullisiin opetuksiin, ei Raamattuun. Lestadiolaiset eivät tunne Raamattua juuri lainkaan. Tämän olen huomannut vuosikymmenien aikana, minä, AGNOSTIKKO.
Kenenkään ei-vanhoillislestadiolaisen ei pidä koskaan hämmentyä moisista pelastusnäkemyksistä, julistipa niitä minkälainen vl-pappi tahansa ja kuinka korkealta tahansa. Mikäli kristinusko kiinnostaa, uskovaiseksi voi ja kannattaa alkaa jossain ihan muualla kuin Raamattua tuntemattomien lessujen laumassa.
Entisenä kristittynä olen Raamattuni tavannut vilpittömin mielin ainakin kymmenen kertaa. VL-uskovaisuus on aina naurattanut minua, koskapa tyypit sivuuttavat oman pyhän kirjansa mennen, tullen ja palatessa. Aivopesun uhreja, tietenkin, raukat.
Ihan aiheellista on kysyä, että olikos Jeesus siis itsekin vanhoillislestadiolainen. Ei nimittäin mahtanut olla :D
Jos tulis Jeesus nyt tänne ja menis lessupapin tykö, niin tulimerituomio lasahtaisi hänelle heti kättelyssä.
(Vaikka tässä auon päätäni, tiedän samalla, että aihe on kipeä monelle. Tuon uskon varjolla on nimittäin tuhottu liian monta elämää, eikä tässä ole huumorihommasta kyse oikeasti laisinkaan. Että koettakaa vl:ien uhrit jotenkin selvitä, jos mahd.)
Minun kotiseurakuntani on ev.lut.srk, jossa valtaosa papeista kuuluu Kansanlähetykseen. Myös nämä kansanlähetysläiset ovat sitä mieltä, että suurin osa kirkkokansasta on menossa helvettiin.
Kirkon sisällä on todella merkittävä joukko porukkaa, jonka mielestä me tavalliset seurakuntalaiset emme taivaaseen kelpaa. Emme ole uudestisyntyneet oikein, emme ajattele tai elä oikein tai emme käy oikeassa paikassa tunnustamassa syntejämme.
Niin että ei ole lessujen yksinoikeus tämä tuomitseminen. On koko joukko kirkon työntekijöitä, jotka ajattelevat seurakuntaansa joukkona helvettiin meneviä pakanoita.
tässä liikkeessä on mukana aikuisia ihmisiä.
Huivin käyttäminen on minun mielestäni
nöyryyttä
Pitäisikö meidän tavallisten luterilaistenkin päättää ja ilmoittaa se sitten lestoille, että he eivät pääse? Ai, mutta sellainen tuomitsevuus kuuluu vain aniharvojen ei-lestadiolaisten evlut-uskovaisten ajatusmaailmaan.
Et ole ap ainoa, joka tätä asiaa on ihmetellyt. Seuroista varmaan tosiaan mekin kuulisimme miksi emme voi pelastua ennenkuin liitymme rauhanyhdistyksen jäseniksi, toisin sanoen Jumalan Seurakunnan jäseniksi. Ajatella, että raamattu ja Jeesukseen uskominen eivät tarjoakaan meille pelastusta, vaikka Jeesus itse on näistä asioista kertonut. Muistaakseni myös puhunut itsensä ylentämisestä jne. Mutta ei, armoa ei liene tarjolla, kun käytämme korvakoruja emmekä tajua liittyä jäseniksi.
Mieltäni on myös vaivannut se, että eikö Rauhanyhdistyksen nostaminen Jumalalliseen ja pelastusen kannalta ratkaisevaan asemaan johda hieman kyseistä seurakuntaa sivuraiteille itse päähenkilöstä Jeesuksesta. Palvooko kyseinen Jumalan Seurakunta Rauhanyhdistystä vai Jumalaa? Jos lestadiolaisten omat lait ja johtohahmot nousevat tärkeämmiksi kuin raamatun sana raamatusta luettuna (esim. ei-vl-papin lukemana), niin eikö olla hieman väärillä teillä?