Pienen lapsen pakottaminen päivähoitoon,en ymmärrä!
Sosiaalityöntekijä on huolissaan voinnistani eron jälkeen,ja haluaa minun menevän johonkin työtoimintaan päivisin,jotta lapseni(1v.3kk) pääsee hoitoon ja saa näin päiväänsä rytmiä,niinkuin täti asian ilmaisi.En ymmärrä logiikkaa,sillä mielestäni pienen lapsen paikka olisi kotona,eikä päivähoidossa tätin huolen vuoksi.Mitä mieltä olette?
Kommentit (67)
Sosiaalityöntekijä ei ole mikä tahansa "täti" vaan ylemmän korkeakoulututkinnon suorittanut ihminen.
Miksi ylipäätään olet sosiaalitoimiston asiakas, jos asiasi ovat kunnossa?
Yksin pärjäämisen eetos on johtanut moniin vaikeisiin tilanteisiin, kun ei a) haeta apua b) osata ottaa sitä vastaan.
[quote author="Vierailija" time="24.10.2012 klo 09:38"]
Näytä siis vaan kaikille, että sinä PÄRJÄÄT yksin lapsen kanssa, ilman että olet koko ajan väsynyt :)
[/quote]
Mikä ihmeen "oikeus", jos ei ole työpaikkaa? Oikeus hoitovapaaseen liittyy työsuhteeseen.
[quote author="Vierailija" time="24.10.2012 klo 10:17"]
Jos oikeasti jaksat ja pystyt sanot tädille että sinulla on lakisääteinen oikeus hoitovapaaseen siihen saakka kun lapsi on 3-vuotias.
[/quote]
Työtön työnhakija ei ole hoitovapaalla. Jos olet hoitovapaalla, et ole kirjoilla työkkärissä työttömänä, vaan kotihoidontuella ilman oikeutta työttömyyspäivärahaann.
Työttömän on oltava valmis kuntouttavaan työtoimintaan tai erilaisille kursseille, siksi ajaksi lapselle pitää järjestää hoitopaikka. Jos et ole tähän valmis, jää hoitovapaalle. Silloin et vain ole oikeutettu työttömyysturvaan.
...että lapsella on parempi olla päivähoidossa. Ei kotihoito todellakaan ole autuaaksi tekevä järjestely esim. tilanteissa, joissa vanhempien voimavarat ovat vähäiset. Kaipa hänellä perustelunsa on tuohon.
.En ymmärrä logiikkaa,sillä mielestäni pienen lapsen paikka olisi kotona,eikä päivähoidossa tätin huolen vuoksi.Mitä mieltä olette?
ettet tarjoa lapsellesi säännöllistä rytmiä touhuineen, ruokailuineen jne. Pelkää, että haahuilet yökkärissä iltapäivään asti, lapsi saa aamupalan jälkeen vapaasti leikkiä ja katsoa muumeja.
Jos kerran itse koet että jaksat kotona etkä tosiaan tarvitse "taukoa lapsesta" niin älä suostu missään nimessä rääpöttämään turhaan lasta päivähoitoon! Ei 1 v 3 kk vanha tarvitse mitään rytmiä päiväänsä, ei todellakaan! Jso SINÄ olisit eron vuoksi niin rikki että lapsen kokopäiväinen hoito olisi vaikeaa, niin toki olisi ok että hoitaisit jaksamistasi lapsen päivähoidolla, mutta kun kerran itse haluat lapsen pitää kotona niin pidä!
t. lapset olleet kouluun asti kotona ilman mitään "rytmiä päivissä" ja oikein hyvin mennyt kaikki
eipä kai,mutta tuntuu ihan hullulta että täti tietää muutaman tapaamisen jälkeen mikä on kaikille paras ratkaisu.Olen aika voimaton tällaisten tilanteiden edessä,kun mikään vakuuttelu ei riitä tätille.Täti kuvittelee että ero olisi ollut minulle raskas,vaikka tunnen vain helpotusta.
ap
ettet tarjoa lapsellesi säännöllistä rytmiä touhuineen, ruokailuineen jne. Pelkää, että haahuilet yökkärissä iltapäivään asti, lapsi saa aamupalan jälkeen vapaasti leikkiä ja katsoa muumeja.
pienelle lapselle. Aika karua se on että päinvastoin joutuu jo vähän päälle vuoden iässä kellon mukaan elämään.
Ihmettelen myös aina miten ihmiset jaksaa uskoa noihin sosiaali-ihmisten kaikkitietävyyteen, niin että aina moni vastaa että jos sosiaalitäti on katsonut hoidon lapselle parhaaksi niin sitten näin myös väkisin on, että kotioloissa on oltava jotain pahaa vikaa. Kuitenkin koko ajan tapahtuu vakavia ylilyöntejä näissä esim. siksi, että sosiaalitädin ja äidin henkilökemiat ei kohtaa ja siksi äidistä epäillään täysin perusteetta ties mitä.
Onko neuvola huolissaan tilanteesta ?
Jakstko ulkoilla lapsen kanssa ja touhilla muuten ?
Miten 1v3kk ikäinen katsoo muumeja ?
Vaikea ottaa kantaa , kun kerrot niin vähän . Tosiasiassa joskus kotihoito ei pienellekään ole paras vaihtoehto. Masentunut , kontaktia ottamaton äiti ei ole tervettä seuraa lapselle.
Hölmöä viedä noin pieni lapsi päivähoitoon. Jos vain suinkin jaksat olla kotona lapsen kanssa niin teet arvokasta työtä lapsesi hyväksi. Onko sinulla ystäviä ja harrastuksia, jotka tarjoaisivat henkireikiä kotona olemiseen ja aikuisten maailmaan ? Pienen lapsen ensimmäiset vuodet ovat tärkeitä kehityksen kannalta. Monesti nuo virkanaiset eivät itse ole erityisen äidillisiä luonteeltaan. He eivät käsitä, mikä lapselle on parasta. He ovat itse vieneet lapsensa pienenä hoitoon. Se on tutkitusti vahingollista ainakin kolmivuotiaaksi asti ja senkin jälkeen kotihoito on suositeltavaa. Voimia sulle tärkeässä työssäsi !
Itse kymmenen vuotta kotiäitiuraa ja sen jälkeen sossuksi kouluttautunut
pienelle lapselle. Aika karua se on että päinvastoin joutuu jo vähän päälle vuoden iässä kellon mukaan elämään. Ihmettelen myös aina miten ihmiset jaksaa uskoa noihin sosiaali-ihmisten kaikkitietävyyteen, niin että aina moni vastaa että jos sosiaalitäti on katsonut hoidon lapselle parhaaksi niin sitten näin myös väkisin on, että kotioloissa on oltava jotain pahaa vikaa. Kuitenkin koko ajan tapahtuu vakavia ylilyöntejä näissä esim. siksi, että sosiaalitädin ja äidin henkilökemiat ei kohtaa ja siksi äidistä epäillään täysin perusteetta ties mitä.
Mutta siis, minä vain avasin ajatuksen, jota se täti ehkä epäilee...
Hoitoon laittamisesta en ota kantaa puoleen jos toiseenkaan, se on jokaisen oma asia.
kun jäin yksin lapsen (6 kk vanha, minä 19) kanssa. Ehdotti, että olisi vaikka mitä keskusteluryhmiä, joissa on paljon muita ketkä ovat jääneet yksin. Ehdotti myös yhteydenottoa lastensuojelun puolelle, että saan tukiperheen. Tokaisin tädille, että minähän PÄRJÄÄN ihan hyvin itsekseni, onhan minulla vanhemmatkin lyhyen ajomatkan päässä, minulla oli ihanat naapurit ja lapsella muutama tosi hyvä kummi.
Näytin, että pärjään hyvinkin yksin lapsen kanssa ja niin minä pärjäsinkin :)
Näytä siis vaan kaikille, että sinä PÄRJÄÄT yksin lapsen kanssa, ilman että olet koko ajan väsynyt :)
kun jäin yksin lapsen (6 kk vanha, minä 19) kanssa. Ehdotti, että olisi vaikka mitä keskusteluryhmiä, joissa on paljon muita ketkä ovat jääneet yksin. Ehdotti myös yhteydenottoa lastensuojelun puolelle, että saan tukiperheen. Tokaisin tädille, että minähän PÄRJÄÄN ihan hyvin itsekseni, onhan minulla vanhemmatkin lyhyen ajomatkan päässä, minulla oli ihanat naapurit ja lapsella muutama tosi hyvä kummi.
Näytin, että pärjään hyvinkin yksin lapsen kanssa ja niin minä pärjäsinkin :)
Jääkö jotain kertomatta?
Olen minäkin eronnut, kun lapset olivat pieniä, mutta ei meillä mitään sosiaalityöntekijää tavattu.
minäkin haluaisn tietää , miksi näinä nykyisinä säästön aikina olet tavannut sos.hoitajaa oseamman kerran ?
Miksi puhut tädistä , kuin olisit avuton pikkulapsi ?
Uskomatonta , että täällä mammat vaan kannustaa kotihoitoon , vaikka tilanne voi olla vaikka mikä .
joku syy olemassa, minkä vuoksi olet tavannut sosiaalityöntekijää? Olisi aika olennainen tieto, minkä vuoksi, jotta voisi sanoa juuta tai jaata.
Itsekin olen eronnut, kun olin kolmen pienen lapsen äiti, mutta en minä sosiaalityöntekijää missään vaiheessa tavannut. Onko siis perheessä olemassa jokin syy, minkä vuoksi epäillään äidin voimavaroja lapsen hoitamiseen, ilmeisesti, koska sosiaalityöntekijän luona on käyty kertomuksen perusteella ainakin kaksi kertaa?
ettei täti luota mun ns.kykyihin hoitaa lasta päivisin,mutta mites sitten pystyn hoitamaan lastani iltaisin? Toimeentulotuestani kuulemma vähennetään 20% jollen suostu tähän järjestelyyn,joten olen aika ahdistunut tällaisesta.
ap
Ja kartuttaa mapillinen aineistoa lapsesta.
Päiväkotiinhan menee tieto taustasta ja nyt ne hoitajat voi alkaa tarkkailla häntä.
Siinä on sitten aineistoa sille sosiaalivirastolle.
Siitä on helppo napsia sitten - vaikka asiayhteydestä irrottaen - perusteet ihan mihin vaan.
[quote author="Vierailija" time="24.10.2012 klo 09:40"]
Miksi puhut tädistä , kuin olisit avuton pikkulapsi ?
Sos.puolen naiset ovat kyllä niin tätejä, niin tätejä. Minäkin ammattikasvattaja puhun viraston naisista yleisesti "täti", vaikka olen kohta eläkeiässä. Ärsyttää se kaikkien perheiden asioihin puuttuminen. Olemme jo lähellä sitä, että vanhemmilla on enää oikeus hankkia lapset ja antaa heille nimet, yhteiskunta hoitaa loput.
JOS MAHDOLLISTA PITÄKÄÄ LAPSET KOTONA VÄHINTÄÄN 3-4 VUOTEEN ASTI. SITTEN JOHONKIN PÄIVÄKERHOON (3-4 h/pv). SE SUO ÄIDILLE JAKSAMISTA, SIIVOUSAIKAA, KAUPPAREISSUJEN RAUHASSA SUORITTAMISTA (HUOM! LASTEN PAIKKOJA OSTOSKESKUKSET JA YLEENSÄ OSTOKSILLA OLEMINEN EI OLE) JA KYLLÄ ÄITIKIN OMAA AIKAA TARVITSEE.
HIENOA, ETTÄ VIELÄ LÖYTYY ÄITEJÄ, JOTKA HALUAVAT ITSE HOITAA LAPSENSA, PITÄKÄÄ SIITÄ OIKEUDESTA KIINNI, KUN SE MAHDOLLISUUS VIELÄ ON!
Toki joskus on tilanteita, jolloin lapsi laitetaan sos. tätien toimesta "lapsen parhaaksi" päiväkotiin ja jossa lapsi saa olla jopa 8h/pv ja siihen sos.tädit eivät puutu. Äidin päivärytmiin pääsemiseen riittäisi lapselle 3-4h päivähoidossa. Ja kyllä silloinkin ihmettelen, jos ainoa tarjottava hoitopaikka on päiväkoti, se, jonka itse valitsisin ammatti-ihmisenä viimeiseksi.
[/quote]