Pienen lapsen pakottaminen päivähoitoon,en ymmärrä!
Sosiaalityöntekijä on huolissaan voinnistani eron jälkeen,ja haluaa minun menevän johonkin työtoimintaan päivisin,jotta lapseni(1v.3kk) pääsee hoitoon ja saa näin päiväänsä rytmiä,niinkuin täti asian ilmaisi.En ymmärrä logiikkaa,sillä mielestäni pienen lapsen paikka olisi kotona,eikä päivähoidossa tätin huolen vuoksi.Mitä mieltä olette?
Kommentit (67)
Sosiaalityöntekijöiden koulutus ei ole kovin korkea. He omaavat ainoastaan yleistä tietoa yhteiskunnallisista asiosta. Päätelmiä lastensuojelun asiakkaista tehdään mutu-tuntumalla. Usein tietenkin selvät tosiasiat ohjaavat päätöksiä mutta ei aina. Paljon riippuu siitä millainen tantta toimistossa hyörii. Osa on vanhoja piikoja ja ei niin ollen mitään käsitystä vanhemmuudesta tai äitiydestä. Sosiaalitoimistossa on helpompi olla töissä jos empatiakyky ei ole kovin kehittynyt.
et voisi olla kotihoidontuella siihen saakka kun lapsi on 3-vuotias?
Ei 1v3kk tarvitse muuta rytmiä kuin yhdet tai kahdet päikkärit ja säännöllisesti sapuskaa. Päiväkotihoito ei voi tarjota 1v 3 kk lapselle mitään hyvää mitä ei voisi kotona äiti antaa.
Eri asia jos et jaksa olla kontaktissa lapsen kanssa. Jos olet masentunut.
Ihmettelen kuitenkin jos teillä juuri ero takana, miksi lapselle väkisin toinen iso muutos lyhyen ajan sisään.
Jos oikeasti jaksat ja pystyt sanot tädille että sinulla on lakisääteinen oikeus hoitovapaaseen siihen saakka kun lapsi on 3-vuotias. Tällöin varmaan toimeentulosi huononee, koska putoat työttömyyspäivärahalta kotihoidontuelle, mutta jos olet päättänyt hoitaa lapsen kotona niin sen verran se kirpaisee. Todennäköisesti saat kuitenkin harkinnanvaraista toimeentulotukea sekä asumistukea?
Sosiaalityöntekijöiden koulutus ei ole kovin korkea. He omaavat ainoastaan yleistä tietoa yhteiskunnallisista asiosta. Päätelmiä lastensuojelun asiakkaista tehdään mutu-tuntumalla. Usein tietenkin selvät tosiasiat ohjaavat päätöksiä mutta ei aina. Paljon riippuu siitä millainen tantta toimistossa hyörii. Osa on vanhoja piikoja ja ei niin ollen mitään käsitystä vanhemmuudesta tai äitiydestä. Sosiaalitoimistossa on helpompi olla töissä jos empatiakyky ei ole kovin kehittynyt.
Voi hyvänen aika. Jos ihminen on mennyt hankkimaan lapsen ilman, että on kykenevä lastaan elättämään, niin turha on marista. Paras on vaan ottaa lusikka kauniiseen käteen ja hyväksyä se, että jos yhteiskunnan tuilla elää ja perheensä elättää, voi matkan varrella joutua vähän elämästään sosiaalityöntekijän kanssa keskustelemaan.
Kuka vain voi joutua tuohon tilanteeseen.
Ei tuollaista syyttä suotta ehdotella. Miksi perhetyöntekijä tuli teille? Pyysitkö apua? Tässähän sitä nyt on tarjolla, eikä se siis kelpaakaan.
Normaali-ihmiset menevät tuossa tilanteessa töihin. Ei niin ole tarkoitettu, että ihmiset on lasten kanssa kotona kotihoidontuella ja toimeentulotuella, jos on vaihtoehtona mennä töihin. Toimeentulotuki on tarkoitettu tilapäisen tilanteisiin, mutta eihän ap sun tulot kasva ellet töihin mene.
Jos puhutaan kuntouttavasta työtoiminnasta, niin asiat on jo sika huonosti sun toimeentuloedellytysten suhteen.
Minäkin epäilisin, että onko lapsen etu olla kotona tuossa tilanteessa.
Jos itse olisin tilanteessa, jossa tarvitsen apua, en todellakaan alkaisi syytellä auttajiani. Ihan törkeää yleistystä "sossutädeistä". Ne ihmisethän tekee ihan surkealla palkalla sairaan raskasta duunia. Itse en lähtis ikinä tuohon kun asenteet on vielä tuollaiset! Ei ihme, että lapsia huostaanotetaan niin paljon kun jotkut äidit ovat näin kypsymättömiä.
Ja miten niin se palkka on pieni?
Käytännössä 90 % sossutädeistä on vasta opiskelijoita tai muuten ammattitaidottomia. Silti tienaavat 2 500 - 3 000 euroa kuussa. Mäkkärissä ei samoille palkoille pääse 1. vuoden opiskelijat tai lähihoitajat.
Ja mitä se työ on? Tuollaisten neuvojen jakamista ja päiväkodin havaintojen selaamista ja niistä sitten sählätään kasaan joku raportintapainen. Ilman dedistä, koska lakiakaan ei tarvitse noudatttaa, vaan aikataulutkin omissa käsissä.
Johtavaksi sosiaalityöntekijäksi pääsee jos on akateeminen loppututkinto. Eli se pilipali parin vuoden pläsäys valtsikasta. Sitten palkka on jo 3 4500 tonnia, lomaa monta viikkoa vuodessa ja muut täydet kunnan edut.
Sosiaalityöntekijä on huolissaan voinnistani eron jälkeen,ja haluaa minun menevän johonkin työtoimintaan päivisin,jotta lapseni(1v.3kk) pääsee hoitoon ja saa näin päiväänsä rytmiä,niinkuin täti asian ilmaisi.En ymmärrä logiikkaa,sillä mielestäni pienen lapsen paikka olisi kotona,eikä päivähoidossa tätin huolen vuoksi.Mitä mieltä olette?
Vaikeahan tuohon on vastat, kun ei tiedä tarkalleen miksi se sosiaalityöntekijä on huolissaan voinnistasi.
Jos kuitenkin päivärytminne on vähän sitä ja tätä, niin en ymmärrä miksi et ottaisi apua vastaan. Eihän sen lapsen pitäisi siellä tarhassa olla täyttä päivää eikä täyttä viikkoa.
Minulla on lapsuudesta asti tuttu kaveri, joka on sosiaalityöntekijä ja inhoaa lapsia.
Useamman lapsen äitinä kylmää hänen työjuttunsa, joista ilmenee, ettei hän tiedä esimerkiksi kasvatuspsykologiasta mitään tai ylipäänsäkään lapsiperheen arjesta muuten kuin taloudellisesta näkökulmasta. Hänen näkökulmansa hoitovapaaseen on mitä paheksuvin. Vauva pitäisi laittaa hoitoon niin pian kuin suinkin, jotta äiti pääsisi töihin. Hoitovapaalle ei kai pitäisi jäädä kenenkään, mutta ei varmasti ainakaan niiden, jotka joutuvat turvautumaan toimeentulotukeen. Varma keino joutua hänen epäsuosioonsa on tuoda vauva mukana tapaamiseen, koska ihan varmasti sillä vain yritetään herutella hänen myötätuntoaan - miksei voida jättää vauvaa siksi ajaksi "jollekin hoitajalle"?
Meillä on kaksi adoptiolasta.
Hän alkaa aina "keskustella" sävyllä, että "mitä ongelmia teillä on ollut"? "Tehän tiedätte, että luvassa on vaikeuksia". "Koulussa viimeistään tulee sitten niitä kolhuja".
Joka kerta kun sitten totuudenmukaisesti kerron, että eipä ole ongelmia ollut tai vaikeuksia tai kolhuja, hänen päänsä painuu tietyllä tapaa vinoon ja hän alkaa selittää, kuinka "on varmaan vaikeaa aina tunnistaa niitä ongelmia/vaikeuksia/kohluja".
ARGH.
Kuka vain voi joutua tuohon tilanteeseen.
Periaatteessa toki elämä voi yllättää, MUTTA jos ihmisellä on koulutus ja työkokemusta, kun lapsia hankkii, on kohtuullisen epätodennäköistä, että ero ajaisi sosiaaliluukulle. Minusta vastuulliseen aikuisuuteen kuuluu se, että lapset hankitaan, kun ollaan niitä kykeneviä elättämään.
27
Ei se koulutus tai elämänkokemus auta, jos esimerkiksi jää työttömäksi, sairastuu tms.
Nykyään ei mikään koulutus takaa täystyöllisyyttä, eikä mikään työpaikka ole varma.
Ja sitähän varten nuo järjestelmät on juuri luotu, että autetaan.
työtön sen takia kun ei ole mitään työtä saatavilla kuin sen takia ettei osaa yhtikäs mitään!!!!
Jälkimmäiseen on lääkkeenä, että hankkii jonkin koulutuksen kun tämä yhteiskunta avittaa niin mielellään! Nostaahan se itsetuntoakin nuorella jos on ammatti!!
meillä mikään perhetyöntekijä käy,vaan kävin sossussa hakemassa toimeentulotukea ja samalla tämä täti antoi ajan aktivointisuunnitelmaan,jonka tarkoitus on saada minut ns. töihin ja lapsi hoitoon koska epäilee ettei meillä ole rytmiä arjessa.Tosiasia kuitenkin on että herään normaalisti aamulla n. klo. 8,lapsi herää samoihin aikoihin ja teen ihan samoja asioita kuin muutkin ihmiset,siivoan,käyn kaupassa,teen ruokaa,ja käyn kavereillä kylässä(joilla on siis lapsia ja jotka ovat kotona päivisin)ja illalla kylpy,ja nukkumaan klo.20-21.Oen hakenut töitä koko ajan ja haastatteluunkin olen yhden kerran päässyt,mutta en luovuta.
ap
Jos sulla ei ole päivähoito järjestettynä.
Mun mielestä sosiaalityöntekijän neuvo oli hyvä. Haet päivähoitopaikan, päivähoitoajan haet aktiivisesti töitä tai osallistut koulutukseen tai työtoimintaan.
Jos sulla ei ole rahaa elättää itseäsi ja perhettäsi, et voi jäädä kotihoidontuelle vaikka kuinka houkuttelevaa se olisikin.
Ja kunnallahan on velvollisuus järjestää se kahdessa viikossa, jos äkkityöllistyy.
Jos sulla ei ole päivähoito järjestettynä.
Mun mielestä sosiaalityöntekijän neuvo oli hyvä. Haet päivähoitopaikan, päivähoitoajan haet aktiivisesti töitä tai osallistut koulutukseen tai työtoimintaan.
Jos sulla ei ole rahaa elättää itseäsi ja perhettäsi, et voi jäädä kotihoidontuelle vaikka kuinka houkuttelevaa se olisikin.
ole aikonut jäädä kotiin,mutta outoa onkin tämä syy miksi suosittelevat päiväkotia lapselle.Olen aina ollut siinä luulossa,että pienen lapsen kehityksen kannalta on parempi olla kotona.Nyt kun olen työttömänä työnhakijana,niin todellakin voivat velvoittaa minut menemään töihin 9e/päivä,ja tuntuukin että taidan jäädä kotihoidontuelle,ja etsiä siltikin niitä töitä aktiivisesti.
ap
piti lisätä vielä että vaikka menisin kuntouttavaan työtoimintaan,niin siltikin olisin toimeentulotuen varassa,joten kuluja lapsen päivähoitopaikasta vaan tulee kunnalle kun en oikeissa töissä olisi oikealla palkalla.
ap
tälle ``tädille`` tiettäväksi? On kyse sinun lapsestasi ja jos teillä yöllä nukutaan ja päivät valvotaan sekä syödään, ulkoillaan, leikitään ja jutellaan niin napakoidu hieman. Jos kuitenkin päivä alkaa vasta ip niin kuuntelisin tätä tätiä!
Muistuttaisin, että aikanaan oli huippuopetus tämä 4-tunnin ruokailurytmitys pikkuvauvasta lähtien...!!! Tässä kohtaa tekisi mieleni kirota sillä niin sitä tuputettiin kymmeniä vuosia oikeana tapana syöttää vauva! Syy oli juuri tämä lapsen opettaminen ruokailurytmiin. Lapsi kun muuten EI opi sitä sanoi terkkari mulle!
Naapurin äitee itki mulle myöhemmin kun huudatti poikaansa joka päivä kun ei uskaltanut syöttää isoa poikaansa useammin. Minä kuuntelin tätä huutoa seinän läpi ja luulin lapsen olevan sairas. Asuimme pikkasen aikaa seinänaapureina.
Itse onneksi otin toisen kannan asiaan ja kävimme terkkarin kanssa ``keskustelun`` asiasta. Pakko sanoa, että tämä 4h ruokailuväli oli yksi niistä huujahaa -opetuksista mutta kaipa sekin oli tieteellisesti tutkittu!!!