Neuvoja. Pojan kaveri ADHD
Yläasteikäisen poikani kaverilla on ADHD. Mukava kaveri, mutta hiukan liian impulssiherkkä. Kun on meillä kylässä, jännittää kai kyläilyä niin, että pursuu ns. yli.
Hajotti toisen lapsen sängyn viimeisellä kyläreissullaan. Kysyin pojaltani, että miksi et komenna olemaan kunnolla. Ei kuulemma halua loukata kaveriaan.
Tätä poikaa kiusataan jonkin verran ja ovat tehneet diilin, että oma poikani puolustaa ja suojelee, koska on isompi.
Eli nyt se kysymys ja varsinkin ehkä teille ADHD-nuorten äideille. En haluaisi kieltää tätä poikaa käymästä meillä. On kiva kaveri ja hänestä näkee, että vanhemmat rakastavat häntä. On tasapainoinen ja iloinen. Mutta itsekin kärsii impulssiherkkyydestään. Vertaan tyttöni kaveriin, kenellä on lääkitys ja kykenee näin hallitsemaan riehaantumistaan.
Mutta loukkaantuisitteko te jos minä äitinä komentaisin poikaa kun alkaa riehuminen ja älytön huutaminen ja painiminen. En tunne pojan vanhempia ja pelkään ottaa yhteyttä, että mitä he sanovat jos kysyisin neuvoa.
Vähän olen hukassa, mitä tekisin. Koska minusta poikaa ei saa hyljätä. Oma poikani on kuulemma tämän pojan elämänsä toinen kaveri vasta ja ikää on jo 14v. Haluaisin heidän kaveruutensa säilyvän. Mutta miten saisin nämä kyläilyt toimimaan. Olen nuorilleni selittänyt tämän, että poikaa jännittää tulla ja siksi ei kestä sitä jännitystä ja saattaa riehaantua ja huutaa ja metelöidä ja hyppiä yms.
Olisiko teillä neuvoja, miten äitinä käyttäydyn. Voinko mennä komentamaan ja sanomaan suoraan lujasti, että nyt lopetat ja rauhoitut. Loukkaannutteko te vanhempina jos teidän lasta komentaa kovasti, jotta vierailu voisi jatkua.
Vaihtoehtona on, että kyläilyt loppuu kokonaan meillä.
Kommentit (23)
Esikoisellamma on lievä kehitysvamma ja ei hänkään voi riehua kenenkään kotona ja en edes odota erityiskohtelua vaikka olen erityislapsen äiti.
Toisten kotona vaan on käyttäydyttävä kunnolla, jos haluaa kylään päästä.
vaan sanon suoraan, että esim "Juoksentelun sisällä on loputtava nyt heti". Kun ei lopu lisään, "Sinä tiedät meidän säännöt ja ymmärrät ne. Jos on vaikeaa, niin menkää ulos tai jos väsyttää, etkä jaksa leikkiä kunnolla, niin voit lähteä kotiisikin."
10.
jonka takia nämä lapset kärsivät enemmän kuin tarpeen olisi. Komentaa saa, mutta onko ihan pakko olla väkisin "auktoriteetti" jos samaan lopputulokseen tai parempaankin pääsisi lastakin kunnioittamalla?
Opeta se pipipää pentusi tottelemaan ja kuuntelemaan, niin silloin sitä voidaan kunnioittaakin.
Mitään persenaamapentuja ei kukaan jaksa.
saatika hajota mitään eli pitää komentaa ihan kaikkia lapsia, jos se on tarpeen.
Selkeä kielto ja jos se ei toimi niin väliaikainen porttikielto asialliseen tyyliin.