Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Soitin synnärille & kerroin lapsivesien menosta. Kätilö kysyi: "mistä tiedät sen olevan lapsivettä?"

Vierailija
23.10.2012 |

Pahoittelen toista lapsivesi-aiheista ketjua :)

Tapahtuneesta on siis vähän yli vuosi. Mulla alkoi yöllä mennä vedet, soitin aamulla synnärille ja kerroin asian. Kätilö kysyi tuon otsikossa mainitun kysymyksen, samoin se kätilö, jolle sitten viimein synnärillä ilmoittauduin.

Varsinainen kysymys: mitä MUUTA se voisi olla?

Kommentit (45)

Vierailija
21/45 |
23.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neljän tunnin sisällä on ollut vauva sylissä. Supistukset ovat alkaneet 1-2 tunnin kuluttua vesien menosta.

Vierailija
22/45 |
23.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten pyysin anteeksi, että olin heitä häirinnyt näin tyhmällä jutulla. Kätilö sanoi, että ensisynnyttäjät usein hätääntyvät turhasta, jos ei ole supistuksia niin se oli todennäköisesti virtsaa. Kannattaa nukkua aamuun asti ja ottaa sitten yhteyttä.

Aamulla klo 6.30 soitin sinne äitipolille, sama kätilö vastasi ja muisti minut. Totesi jotenkin niin, että eikö ollutkin hyvä, että en turhaan lähtenyt sairaalaan. Vauva kirahti siinä sylissäni ja sanoin, että juuri niin. Kannatti jäädä kotiin ja luomusynnyttää.

Eikos tuossa ole aika suuri tulehdusvaara, jos vedet on menneet mutta synnytys ei ala? Mulle ainakin heti laitettiin tippa antibioottia.

svaarasta välitä, vedet meni 38+4, otettiin tarkkailuun ja käynnistettiim vasta 38+6 kun CRP oli jo kohonnut. Olipa kivaa aloittaa elämä äitinä tupla-antibiooteilla kohtutulehduksen takia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/45 |
23.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän nykyään enää mitään, kun on ne TESTIT. Vissiin kätilötkin on niin lumottu testeillä, ettei mitään määrää eikä rajaa: ei tämä mitään synnytä kun ei mittarit näytä eikä testitulokset.

Ihan sama, vaikka kolmatta kertaa synnyttämään tulevat tasan tarkkaan tuntee nahoissaan, että se tulee nyt.

Siinähän sitten repeät häntäluuta myöten kun unilääkkeitä nielleenä punnerrat unenpöpperössä osastolla. Sellaistakin on sattunut.

Vierailija
24/45 |
23.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kätilö ei uskonut, että oli lapsivettä, koska testi näytti negatiivista. Koska supistuksetkaan eivät alkaneet, vettä ei tullut lisää ja kaikki vaikutti olevan muutenkin ok, lähetti kotiin odottamaan synnytyksen käynnistymistä. Kun vauva sitten lopulta syntyi, oli hän todella heikkokuntoinen.

Lastenlääkärin mukaan johtui todennäköisesti siitä, että kalvoissa oli ollut pieni reikä, josta vettä oli päässyt lirahtamaan ja toisaalta bakteereja päässyt sisään.

Vierailija
25/45 |
23.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

pissa tulee niin eri paikasta, että sen huomaa. Ja harvoin valkovuotoa tulee tyyliin yli desiä kerralla :D

Mulla tehtiin se testi synnärillä ja se näytti aluksi negatiivista.

Ap

Vierailija
26/45 |
23.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

pissa tulee niin eri paikasta, että sen huomaa. Ja harvoin valkovuotoa tulee tyyliin yli desiä kerralla :D

Mulla tehtiin se testi synnärillä ja se näytti aluksi negatiivista.

Ap

Vierailija
27/45 |
23.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vastaan molempien synnyttyä yöllä, eikä mitään kysytty. jotenki tyhmä toi kysymys, tai en tiiä :/

ekan kerran vesiä ei mennyt, mutta tokan muksun synnnyttyä vedet meni ja oikeen poksahtaen kastu koko lattia, etten ois voinu olla huomaamatta ainakaan :) molemmilla kerroilla kuitenki otettiin heti vastaan ku menin synnärille eikä käännytetty kotia :)

Vierailija
28/45 |
23.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten niin niiin eri paikasta?

No onhan sillä emättimellä ja virtsa-aukolla eroa. Tai no en kenestäkään muusta tiedä, mutta kyllä minä ainakin tunsin että kummasta se lapsivesi valui. o.o

Vierailija
29/45 |
23.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin jo valmiiksi osastolla, kun sängystä noustessani lorahti ainakin litra lapsivettä lattialle. Huikkasin yökätilölle, että nyt meni vedet, mihin tämä vastasi, että "oletko nyt varma, että oli lapsivettä?" Käskin mennä itse tarkastamaan ja siivota lammikon samalla, ettei huonekaveri liukastu.

Myönsi kätilökin, että vaaleanpunainen valtava lammikko ei ollut valkovuotoa.

Vierailija
30/45 |
23.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla lorahti lapsivettä muutaman kerran lyhyen ajan sisällä, ehkä puolisen desiä kerrallaan. Soitin Kättärille ja sanoin, että "mulla lorahti reilummin jotain nestettä housuihin ja mielestäni se ei ollut virtsaa eikä valkovuotoa vaan lapsivettä".

Kätilön ensimmäinen kysymys: "Oletko raskaana?"

No helvetti en, muuten vaan soittelen.

Vierailija
31/45 |
23.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ku uudelleen synnyttäjääkin pidetään jotenkin vasta-alkajana. Viimeksi (viides synnytys) kätilö arveli, ettei vauva synny hänen vuoronsa (loppu 7.00) aikana. Pääsin siis saliin 5.05, just olin miehelle sanonu, että menee ehkä tunti, ni vauva on maailmassa. Pikkusen tuli kätilölle kiire, ku tajus, että 5.30 jälkeen paikat onkin ihan auki ja ei oo laittanu mitään valmiiks vauvaa varten. No, ei suostunu puhkaisemaan kalvoja pyynnöstä huolimatta "kun ei siihen ole mitään lääketieteellistä perustetta", perusteeksi ei siis riittänyt, että se helpottais huomattavasti painetta kohdunsuulla. No, tyttö synty 6.05. Sillon taas ajattelin, että voishan sitä kuunnella, ku en ekaa ollu synnyttämässä..

Vierailija
32/45 |
23.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä mäkin ihmettelin, että siihen TESTIIN tuijotetaan niin paljon. Mulla kävi nimittäin näin: saavuin ä-polille n. 12 h vesien menosta. Mulla ei siis supistellut yhtään eikä sitä vettä ollut tullut valtavia määriä. No, siinä sitten käyräiltiin ja tunnin parin päästä mut otettiin lekurin tarkastukseen. Kätilö teki lakmustestin, joka näytti negatiivista, vaikka kätilön mukaan vettä oli emättimessä ihan reilusti noin niin kuin silmä- ja sormimääräisesti tarkasteltuna (siis tämä kätilö oli kaikin puolin muuten ihan tolkun ihminen ja erittäin mukava, en halua tässä häntä kritisoida!).

No, päättivät sitten kotiuttaa mut - sairaalassa on käytäntö, että osastolle otetaan, jos lapsivedet ovat menneet, mutta koska ei ollut varmuutta, niin kotiutuspäätös tuli :D MEnin odotushuoneeseen ja kohta tuli kätilö uudestaan sanomaan, että sori, unohdettiin ottaa yksi toinen testi, tuletko vielä takaisin. Kätilö teki lakmustestin uudestaan ja sillä kertaa se näytti positiivista, joten kotiutus peruutettiin! Käynnistys aloitettiin seuraavana aamuna, mutta meni siitäkin vielä 17 h, että synnytys alkoi. Mä sain jonkun tulehduksen, mutta vauva onneksi ei.

Tuosta syöksysynnytyksestä sen verran, että yksi tuttu sanoi samaa, ei uskottu, että vauva on tulossa ja OHOH, nyt on jo 9 cm auki! Ensimmäisellä kerralla sen ymmärtää, mutta tokalla kerralla hän osasi jo sairaalassa kertoa olevansa syöksysynnyttäjä, mutta taas sama juttu.

Ap

Vierailija
33/45 |
23.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kätilön ensimmäinen kysymys: "Oletko raskaana?"

No helvetti en, muuten vaan soittelen.

Vai soitteleekohan jotkut sinne ihan muuten vaan...?

Ap

Vierailija
34/45 |
23.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä heräsin housut märkinä ja toki luulin että se on lapsivettä. Mutta se oli vasta limatulppa. Toki luulisi, että limatulppa on jotenkin kiinteämpää, mutta ilmeisesti näin ei ole.

Vierailija
35/45 |
23.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

sanoin siitä kätilölle, joka jollain testillä katsoi ja sanoi, ettei se ole lapsivettä. Itse tiesin kyllä, että oli. No, kohta sitä samaa nestettä alkoi lirahdella "litrakaupalla". Siinä vaiheessa kätilön oli pakko uskoa, että kyllä se lapsi taitaa nyt olla tulossa.

Vierailija
36/45 |
23.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta ehkä sitä kysymystä voisi muotoilla jotenkin toisin, kuten että sanoisikin vain, että kuvailisitko miten paljon nestettä tuli, minkä väristä, missä tilanteessa niin kävi jne.

Aikaahan siinä vähän menee. Mutta eihän se asia muutenkaan yhdellä kysymyksellä selviä:

- Hei, vedet meni juuri, pitääköhän lähteä sinne päin?

- Oletko varma että se oli lapsivettä?

- Olen.

- Selvä, miten pian pääset tulemaan?

Tai

- Hei, vedet taisivat juuri mennä.

- Oletko varma että se oli lapsivettä?

- Ei se ehkä ollutkaan.

- Kiitos soitosta sitten vaan, kuulemiin!

Vierailija
37/45 |
23.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kolmannen kerran vesien menon jälkeen, ei enää naurattanut.

Mutta hassuin oli tosiaan se kerta kun otettiin käyrille ja viivaa vain näytti. Yritin selittää, että pentu on maaimassa varmaan tunnin sisään. Kätilö hyssytti ja sanoi, että ei se voi supistaa kun kone ei näytä supistuksia.

No kyllä perkele tiesin, että supistaa ja tiesin, että kohta ponnistetaan.

Kätilö tosiaan siihen, että rouva ottaa nyt unilääkkeen ja menee osastolle. Ei aleta mitään sisätutkimuksia tekemään.

Pyytämällä pyysin, että vilkaise nyt kuitenkin edes vähän sinne jalkoväliin, ole nyt kiltti. Että en nyt ota mitään lääkettä kun lähden synnyttämään.

Puhahdelleen vanhempi kätilönainen iski hanskan käteen ja sanoi, että hän nyt sitten kurkkaa kun jankutan.

Ja sitten mentiin lujaa saliin kun paikat oli auki ja vauva tulossa.

Joutui sitten myöntämään, että kone oli rikki ja siksi ei supistuksia näkynyt.

Eli vaikka on kolmas synnytys ja sanoo, että kohta ponnistetaan, kätilö väittää, ettei voi supsitaa kun kone ei näytä.

Se neljä kertaa synnyttänyt tuolta aiemmin

Sitä mäkin ihmettelin, että siihen TESTIIN tuijotetaan niin paljon. Mulla kävi nimittäin näin: saavuin ä-polille n. 12 h vesien menosta. Mulla ei siis supistellut yhtään eikä sitä vettä ollut tullut valtavia määriä. No, siinä sitten käyräiltiin ja tunnin parin päästä mut otettiin lekurin tarkastukseen. Kätilö teki lakmustestin, joka näytti negatiivista, vaikka kätilön mukaan vettä oli emättimessä ihan reilusti noin niin kuin silmä- ja sormimääräisesti tarkasteltuna (siis tämä kätilö oli kaikin puolin muuten ihan tolkun ihminen ja erittäin mukava, en halua tässä häntä kritisoida!).

No, päättivät sitten kotiuttaa mut - sairaalassa on käytäntö, että osastolle otetaan, jos lapsivedet ovat menneet, mutta koska ei ollut varmuutta, niin kotiutuspäätös tuli :D MEnin odotushuoneeseen ja kohta tuli kätilö uudestaan sanomaan, että sori, unohdettiin ottaa yksi toinen testi, tuletko vielä takaisin. Kätilö teki lakmustestin uudestaan ja sillä kertaa se näytti positiivista, joten kotiutus peruutettiin! Käynnistys aloitettiin seuraavana aamuna, mutta meni siitäkin vielä 17 h, että synnytys alkoi. Mä sain jonkun tulehduksen, mutta vauva onneksi ei.

Tuosta syöksysynnytyksestä sen verran, että yksi tuttu sanoi samaa, ei uskottu, että vauva on tulossa ja OHOH, nyt on jo 9 cm auki! Ensimmäisellä kerralla sen ymmärtää, mutta tokalla kerralla hän osasi jo sairaalassa kertoa olevansa syöksysynnyttäjä, mutta taas sama juttu.

Ap

Vierailija
38/45 |
23.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esikoisen synnytys käynnistyi vesien menolla, lorahti oikein kunnolla poksahtaen. Ei multa mitään kyselty, ku saavuttiin synnärille, eikä tehty testejä. Kaipa se uskoi muutenkin, kun sairaalan ovella lirahti loputkin. Kävellessä valui lattiallekin kiva puro. Enivei, pääsin suoraan saliin.

Tokassa synnytyksessä vedet menikin vasta kun olin jo aloittanut ponnistamaan.

Tää keskustelu yllätti mut, koska mä olen luullut, että noita testejä käytetään vaan oikeasti epäselvissä tilanteissa.

Vierailija
39/45 |
23.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikamoista tilannekomiikkaa, vaikkei sillä hetkellä varmaan nauratakaan! :D

Itse soitin varhain aamulla synnärille ja kerroin heränneeni lapsivedenmenoon. Eivät ehtineet kysellä tyhmiä, kun samaan hengenvetoon selitin, että tämän täytyy olla lapsivettä, sillä tätä tulee paljon ja olen siteen avulla varmistanut värin heleän vaaleanpunaiseksi.

Toivottivat tervetulleeksi.

(Taisi päivystyksen hoitaja kurkata silti siteestä värin, mutta ilmeisesti rutiininomaisesti varmistaakseen, että väri on oikea, eikä esim. vihreä. Sellainen testi minulle tehtiin vain kerran kontrollikäynnillä viikkoja ennen synnytystä, kun halusin varmistuksen, ettei runsas vetinen valkovuoto sisällä tihkuvaa lapsivettä.)

Vierailija
40/45 |
23.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt ei puhuta moni-synnyttäjistä.

Mutta nää muut, minä kyllä tiedän -asenne ja "typerät" kysymykset.. Onko tullut mieleen että siellä varmaan ravaa ihmisiä paljon vaikka kusen tai valkovuodon takia? Siksi on varmempaa kysyä että ollaanko varmoja. Ja kaikille sattuu virheitä, vaikkei saisikaan, mutta se on inhimillistä. Voi olla että se tidän kohdalla töpeksinyt hoitaja ei ole mokannut 10vuoteen.

Olisi kiva jos ihmiset osaisi ajatella vähän laajemmin kuin vain oma napa -asenteella, vaikka kyseessä onkin iso asia.

En ole itse hoitaja eikä mulla ole lapsiakaan. Mutta töissä tulee usein ihmisiä jotka hermostuu jos kysyn jonkun tarkentavan kysymyksen; ihan sen takia koska valtaosa samsat asiasta valittavista valittaa turhasta.

No hard feelings tought, ladies :) (ja kyllä valmistaudun paskamyrskyyn koska en usko että kovin moni pystyy tai haluaa asettua muiden asemaan).

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän neljä