Soitin synnärille & kerroin lapsivesien menosta. Kätilö kysyi: "mistä tiedät sen olevan lapsivettä?"
Pahoittelen toista lapsivesi-aiheista ketjua :)
Tapahtuneesta on siis vähän yli vuosi. Mulla alkoi yöllä mennä vedet, soitin aamulla synnärille ja kerroin asian. Kätilö kysyi tuon otsikossa mainitun kysymyksen, samoin se kätilö, jolle sitten viimein synnärillä ilmoittauduin.
Varsinainen kysymys: mitä MUUTA se voisi olla?
Kommentit (45)
(ja kyllä valmistaudun paskamyrskyyn koska en usko että kovin moni pystyy tai haluaa asettua muiden asemaan).
Sitä toisen ihmisen asemaan asettumistahan tässä on juuri toivottukin. Nimittäin että myös sairaalahenkilökunta voisi yrittää ymmärtää synnyttäjää eikä vain päinvastoin.
tulla monella tapaa, poks ja kaikki kerralla ulos ei ole ainoa vaihtoehto. Sitä voi tulla tihkumalla tai sitten kyseessä voi olla ns. korkea vedenmeno, jossa lapsivesikalvo puhkeaa ylempää kuin kohdunsuulta. Tällöin voi kestää pitkäänkin ennen kuin varsinainen synnytys lähtee käyntiin, eikä vuotoa välttämättä tule paljonkaan, mutta sairaalassa pitäisi aina käydä tsekkauttamassa tilanne. Minulla kuopuksen synnytys alkoi sillä, että kohdunsuulta alkoi tulla verta. Sitä tuli noin kahvikupillinen kylppärin lattialle ja ottivat sisään, vaikka vuoto loppuikin. Sairaalassa sitten alkoi pikkuhiljaa tihuttaa lapsivettä, edelleen veristä, ja vasta useamman tunnin kuluttua holahti loputkin ulos. Kaikki meni hyvin eikä verentulon syytä ikinä saatu selville, mutta kyllä säikäytti. En tiedä, mitä olisin siinä tilanteessa tullut tehneeksi, jos olisi sattunut joku kauhea kerberos puhelimeen silloin kun keskellä yötä paniikissa soittelin.
(ja kyllä valmistaudun paskamyrskyyn koska en usko että kovin moni pystyy tai haluaa asettua muiden asemaan).
Sitä toisen ihmisen asemaan asettumistahan tässä on juuri toivottukin. Nimittäin että myös sairaalahenkilökunta voisi yrittää ymmärtää synnyttäjää eikä vain päinvastoin.
Itselleni kävi esikoista synnyttäessä näin:
Soitin osastolle että olisin noin tunnin päästä siellä, kerroin että supistuksia tulee noin 3min välein ja että lapsivettä tihkuu. No kätilö kysyy todella tympeällä äänellä "monesko lapsi" vastasin että ensimäinen, tähän kätilö, edelleen tympääntyneenä "no et sä sitten voi tietää onko se lapsivettä, mutta tule nyt sitten." Tähän en sitten osannut sanoa mitään, tokaisin vain miehelleni että eipä tuo oma pissa ole ikinä ollut vaaleanpunaista ja hieman veristä. Ja onhan siinä muutenkin selkeä väriero..
Menin laitokselle ja se sama kätilöhän siinä oli vastassa. Supistukset tuli tuossa vaiheessa 1-2min välein. No ensimmäisenä kätilö sanoi että "ei ne supistukset noin paljoa satu" ja kun oli tehnyt lapsivesi testin, totesi että ei tämä mitään lapsivettä ole ja lähetti kotiin!
Mies sitten pysyi tiukkana ja vaati toista kätilöä paikalle. Pienen vänkytyksen jälkeen siihen tuli toinen kätilö joka totesi että saliin ja heti ja puoli tuntia tuon jälkeen vauva oli pihalla..
Onneksi ei enää asuta tuolla paikkakunnalla..
lapsi painaa niin virtsarakkoa, että virtsaa karkaa? Ylenmääräisesti valkovuotoa? Mulla kyllä uskoi ja pyysi tulemaan. vaikka vettä oli ryöpsähdellen 3 kertaa jo kotona, laitoin vaipan matkan ajaksi. Kun pääsin sairaalaan kätilö halusi katsoa vaippaa kun valmistauduin tutkimukseen ja totesi" Kyllä tämä on oikeasti lapsivettä"-
pissa tulee niin eri paikasta, että sen huomaa. Ja harvoin valkovuotoa tulee tyyliin yli desiä kerralla :D
Mulla tehtiin se testi synnärillä ja se näytti aluksi negatiivista.
Ap
ja samantien kaikki lapsivesi lorahti lattialle, silti pyysivät tarkistukselle.
taisin olla niin hämmästynyt tuosta kysymyksestä, että sanoin "mitä muuta se sitten vois olla", mutta ilmeisesti kätilö tulkitsi ihmettelyni retoriseksi :d
AP
jollain lorahtaa kaikkia, jollain tulee ryöpsähdellen, toisilla tulee tihkumalla. Kaveriltani tihkui pidempään lapsivettä, ei huomannut, koska häneltä tuli jostain syystä myös paljon valkovuotoa.
Itse istuin pissalla, kun lapsivesi meni. Jossakin vaiheessa tajusin, että tämä urean määrä ei ole kyllä missään suhteessa juotuun nesteeseen (etenkin, kun edellisestä vessareissusta oli n. 9 minsaa aikaa...). Mitenkään muuten en tajunnut, että kyse oli lapsivedestä.
Itse istuin pissalla, kun lapsivesi meni. Jossakin vaiheessa tajusin, että tämä urean määrä ei ole kyllä missään suhteessa juotuun nesteeseen (etenkin, kun edellisestä vessareissusta oli n. 9 minsaa aikaa...). Mitenkään muuten en tajunnut, että kyse oli lapsivedestä.
tuommoisessa tapauksessa tietty voi mennä sekaisin. Mulla lorahti noin desi pöksyyn, kun nousin ylös mennäkseni vessaan. Ei kyllä poksahtanut!
Ap
Ei meinattu millään uskoa että oli vedet mennyt, tyhmänä en ottanut sitä sidettä mukaan.
Mutta ei minulta ole kyllä ikinä tullut vaaleanpunaista pissaa eikä valkovuotoa....
Lakmustesi oli nega, ultrattiin ja lekuri totesi että on vain vähän lapsivettäkohdussa ja teki toisen testin vielä, kätilö vieressä vaan hokee ettei ollut lapsivetta kun hänen lakmus-testinsä ei värjääntynyt...
Jäi vähän hiljaiseksi kun se toinen tesi sitten näytti positiivista, että lapsivettä oli kyllä ollut.
(en muista mista han sen naytteen sai?) etta onko varmasti, ja muistan kysyneeni saman kysymyksen. Itsellani ei ollut epaillysta, silla tavalla se housuihin huljahti. Supistukset ei olleet alkaneet, eivatka alkaneetkaan ilman tippaa.
ja juuri samalla hetkellä supisti aivan kamalasti ja vedet valuivat jalkaa myöden lattialle, että "mitäs te tänne tulitte?". Öööö, no vaikka kahville!! Mutta tekivät hekin testin siitä lapsivedestä, vaikka sitä oli lammikko lattialla. Onneksi sain paljon paremman ja ihanemman kätilön synnytykseen.
Olen synnyttänyt 4 lasta ja yhden kerran vain oli kätilö,joka tuntui pitävän synnyttäjää täysjärkisenä.
Muina kertoina on kysytty tosiaan, että mitä täällä teen ja olenko varma, että se oli lapsivettä. Ja olenko varma, että supistelee. Ja jos ei nyt tutkittaisi vaan pikkurouva ottaa unilääkkeen ja menee osastolle nukkumaan.
No, se näissä kolmessa kerrassa on ollut kornia, että olen yrittänyt selittää olevani syöksysynnyttäjä. Asenne on ollut, että siinäpä taas yksi äiti yrittää tehdä itsestään erikoista. Ei aivan kuin tahallaan aleta tekemään alatutkimusta.
Sitten ollaan naama valkoisena työntämässä saliin hädissään, että voi helvetti, se muuten synty nyt, paikat on auki 9 cm.
Onneksi ei tarvitse enää mennä synnyttämään.
Olen synnyttänyt 4 lasta ja yhden kerran vain oli kätilö,joka tuntui pitävän synnyttäjää täysjärkisenä.
Muina kertoina on kysytty tosiaan, että mitä täällä teen ja olenko varma, että se oli lapsivettä. Ja olenko varma, että supistelee. Ja jos ei nyt tutkittaisi vaan pikkurouva ottaa unilääkkeen ja menee osastolle nukkumaan.
No, se näissä kolmessa kerrassa on ollut kornia, että olen yrittänyt selittää olevani syöksysynnyttäjä. Asenne on ollut, että siinäpä taas yksi äiti yrittää tehdä itsestään erikoista. Ei aivan kuin tahallaan aleta tekemään alatutkimusta.
Sitten ollaan naama valkoisena työntämässä saliin hädissään, että voi helvetti, se muuten synty nyt, paikat on auki 9 cm.
Onneksi ei tarvitse enää mennä synnyttämään.
Voisitte edes uudelleensynnyttajaa uskoa kun sanoo lapsen olevan jo tuloillaan. Miksi ei uskota?
Sitten pyysin anteeksi, että olin heitä häirinnyt näin tyhmällä jutulla. Kätilö sanoi, että ensisynnyttäjät usein hätääntyvät turhasta, jos ei ole supistuksia niin se oli todennäköisesti virtsaa. Kannattaa nukkua aamuun asti ja ottaa sitten yhteyttä.
Aamulla klo 6.30 soitin sinne äitipolille, sama kätilö vastasi ja muisti minut. Totesi jotenkin niin, että eikö ollutkin hyvä, että en turhaan lähtenyt sairaalaan. Vauva kirahti siinä sylissäni ja sanoin, että juuri niin. Kannatti jäädä kotiin ja luomusynnyttää.
joiden väli oli jotain 2min niin eivät kyselleet mitään typeriä.
Saa nähdä mitä käy tällä kertaa, mutta jos kyselevät jotain typeriä niin tasanvarmasti saavat typeriä vastauksiakin. En yleensäkään siedä sitä että minua pidetään tyhmänä, tai että tuntemuksiani vähätellään, joten jos saan tuollaisen kätilön, kieltäydyn yhteistyöstä. Joo, olen narttu, mutta vain silloin kun tarvitsee.
Sitten pyysin anteeksi, että olin heitä häirinnyt näin tyhmällä jutulla. Kätilö sanoi, että ensisynnyttäjät usein hätääntyvät turhasta, jos ei ole supistuksia niin se oli todennäköisesti virtsaa. Kannattaa nukkua aamuun asti ja ottaa sitten yhteyttä.
Aamulla klo 6.30 soitin sinne äitipolille, sama kätilö vastasi ja muisti minut. Totesi jotenkin niin, että eikö ollutkin hyvä, että en turhaan lähtenyt sairaalaan. Vauva kirahti siinä sylissäni ja sanoin, että juuri niin. Kannatti jäädä kotiin ja luomusynnyttää.
Eikos tuossa ole aika suuri tulehdusvaara, jos vedet on menneet mutta synnytys ei ala? Mulle ainakin heti laitettiin tippa antibioottia.
Juuri näin!
Synnyttäjän vähättely ei ole ainoastaan vaarallista (jotakin voi oikeasti olla vialla tai lapsi tulossa nopeasti, äiti ei ehkä vain kuvittele näin) vaan lisäksi hermostuttaa lisää synnyttämään tulossa olevaa. Tutkittu juttuhan on, että mitä varmemmaksi ja rauhallisemmaksi äiti itsensä tuntee, sitä paremmin synnytys yleensä menee ja harvemmin joudutaan turvautumaan ylimääräiseen välineistöön siinä synnytyksen kulussa.
Ja sitten vielä ihmetellään, kun ihmisillä on etukäteen toiveita leikkauksista tai puudutuksista yms. Eikä vain niillä, jotka ovat keskustelupalstojen kauhujuttuja lukeneita ensisynnyttäjiä vaan usein myös jo aikaisemmin synnyttäneillä - joilla siis on se kauhukokemus omasta takaa plakkarissa. En pidä synnytyssairaaloiden henkilökuntaa varsinaisesti asiakaspalvelijoina, joiden velvollisuus olisi tehdä synnytyksestä jonkinlainen elämyskokemus synnyttäjälle, mutta asiallinen kohtelu olisi kyllä paikallaan. Niin kuin itse haluaisit itseäsi kohdeltavan...