Hemmetin lapsiperheet ravintolassa!
Olinpa viikonloppuna eräässä buffet-tyyppisessä ravintolassa, jossa on ilmeisesti syyslomien takia ollut paljon lapsiperheitä viime aikoina. Kyllä oli kamala katsoa, kun vanhemmat eivät ollenkaan saaneet kersojaan kuriin. Monet lapsista juoksivat pöytien välissä ja huusivat; tulipa yksi konttimaan pöytämme allekin. Komensin tätä kyseistä lasta kyllä hyvin tiukasti painumaan muualle. Eli vanhemmat, älkää oikeasti menkö sinne ravintolaan, jos ette jaksa pitää lapsianne kurissa! Ihmiset kuitenkin maksavat siitä ravintolaan menosta ja haluaisivat sen olevan miellyttävä kokemus ilman huonosti käyttäytyviä lapsia. Ja eikö olisi parempi, että itse nätisti kasvatatte niitä lapsianne, ettei joku ilkeä "täti" sitten heitä töykeästi komenna?
Kommentit (95)
lapset on lapsia ja annettakoon vanhemmillekkin joskus armoa siitä ettei koko aikaa tarvitsi olla kuin "hitleri" komentamassa... ha ha mikä juttu tää oli lukea!
Itse olisin sanonut sille lapselle vaan että terve, tulit sitten meitäkin katsomaan :) Söpöjähän pienet lapset ja niiden touhuaminen vaan on.
Kaikkien mielestä kaikki lapset eivät ole söpöjä.
Itse olisin sanonut sille lapselle vaan että terve, tulit sitten meitäkin katsomaan :) Söpöjähän pienet lapset ja niiden touhuaminen vaan on.
minulla on lapsia mutta ravintolakäyttäytyminen on yleissivistystä. niinkuin kirjastokäyttäytyminen, bussikäyttäytyminen, lentokonekäyttäytyminen...ja tämä ei tarkoita mitään hitleriohjeita ja rivissä seisomista vaan normaaleja käytöstapoja jotka liian monelta on hukassa. aikuisiltakin! oma napa vaan suurenee..
ikäväkyllä pullamössösukupolven lapset on niin kaikenvoipia, hemmoteltuja ja saa tehdä mitävaan ja vanhemmat katsoo avuttomana vieressä selitellen että ne vaan on niin söpöjä..
laitetaan paljon mielipiteitä jakaneet lapsivapaat ravintolat ja sitten joku junteistakin juntein rax samaan lauseeseen
Ja ravintola ei kyllä ollut Rax, eikä mikään hampurilaisravintolakaan, vaan buffet, josta saa ihan "oikeaa" ruokaa. Onko niin vaikea uskoa, että kaikki eivät tykkää jaloissa möngertävistä ja huutavista vieraista lapsista?
Ap
laitetaan paljon mielipiteitä jakaneet lapsivapaat ravintolat ja sitten joku junteistakin juntein rax samaan lauseeseen
Ja ravintola ei kyllä ollut Rax, eikä mikään hampurilaisravintolakaan, vaan buffet, josta saa ihan "oikeaa" ruokaa. Onko niin vaikea uskoa, että kaikki eivät tykkää jaloissa möngertävistä ja huutavista vieraista lapsista?
Ap
Menkää oikeisiin ravintoloihin, joissa lapset osaavat käyttäytyä ja joihin mennään pukeutuneina.
minulla on lapsia mutta ravintolakäyttäytyminen on yleissivistystä. niinkuin kirjastokäyttäytyminen, bussikäyttäytyminen, lentokonekäyttäytyminen...ja tämä ei tarkoita mitään hitleriohjeita ja rivissä seisomista vaan normaaleja käytöstapoja jotka liian monelta on hukassa. aikuisiltakin! oma napa vaan suurenee..
ikäväkyllä pullamössösukupolven lapset on niin kaikenvoipia, hemmoteltuja ja saa tehdä mitävaan ja vanhemmat katsoo avuttomana vieressä selitellen että ne vaan on niin söpöjä..
Pienten lasten vanhemmat, varsinkaan äidit, eivät koskaan tee mitään oikein. Annas olla kun komennat kunnolla --> seurauksena saat jonkun mummon suulliset moitteet siitä, että aiheutat lapsiparalle pelkotiloja. Ja sitten kun antaa olla, niin ap:n kaltaiset niuhottajat iskee.
Olisi tietysti parempi, jos lapset viettäisivät koko alaikäisen elämänsä kodin tai koulun seinien sisällä, mutta kun käytännössä se on aika hankala järjestää. Kas kun perheetkin haluavat liikkua ihmisten ilmoilla.
eikä kaikki vielä osaa käyttäytyä, silti en muista, että olisin koskaan missään lapsista juurikaan häiriintynyt... Käynkö erilaisissa paikossa vai vaan paremmalla ajalla?
Pienten lasten vanhemmat, varsinkaan äidit, eivät koskaan tee mitään oikein. Annas olla kun komennat kunnolla --> seurauksena saat jonkun mummon suulliset moitteet siitä, että aiheutat lapsiparalle pelkotiloja. Ja sitten kun antaa olla, niin ap:n kaltaiset niuhottajat iskee.
Olisi tietysti parempi, jos lapset viettäisivät koko alaikäisen elämänsä kodin tai koulun seinien sisällä, mutta kun käytännössä se on aika hankala järjestää. Kas kun perheetkin haluavat liikkua ihmisten ilmoilla.
Meidän perhe ainakin on käynyt kirkoissa, kirjastoissa, ravintoloissa jne. aina, kun on ollut lapsia eli 20 vuotta, mutta heidän täytyy oppia ja osata käyttäytymistä, tietysti ja tottakai!
Kukas heitä kasvattaa ellei vanhemmat ja kuinkas sitä opitaan olemaan edellämainituissa paikoissa ellei niissä käymällä!
Lapsi osaa ja oppii, kunnäytetaan hyvää esimerkkiä ja pidetään säännöistä kiinni, eikä vain lässytetä turhan päiten!
Ap
Mainitsepa yksikin tasokas "buffet-ravintola"? Menkää oikeisiin ravintoloihin, joissa lapset osaavat käyttäytyä ja joihin mennään pukeutuneina.
Ai että kun on "hieno" ravintola, lapset ovat siellä automaattisesti kuin sivistyneet pikku aikuiset? Senkin jälkeen, kun ovat ensin sata kertaa saaneet riehua ympäri Raxia ja Heseä? On kuule nähty, kuultu ja koettu ap:n kuvailemia tilanteita ihan niissä hienoissakin ravintoloissa. Yhdessäkin ravintolassa tarjoilija tuli meiltä erikseen pyytämään anteeksi muiden vieraiden mukuloiden häirintää, tarjoilija oli jo kertaalleen käynyt ystävällisesti pyytämässä naapuripöydän väkeä pitämään lapsensa omassa loosissa eikä juoksentelemassa joka puolella mutta turhaan.
Ap on ihan oikeassa. Jos kerran pitää mennä ulos syömään, niin siinä on sitten hyvä hetki opettaa lapsille, miten siellä ravintolassa käyttäydytään. Ravintola ei ole leikkipuisto eikä leikkipuiston penkki, jolla haukataan äkkiä äidin kassista trippiä ja voikkaria ja sitten kirmataan suu täynnä ruokaa.
verrataan siihen ranskalaiseen bebe-kirjaan ja ihastellaan kuinka nätisti ranskalaislapset käyttäytyvät ravintolassa.
No, jos suomalainen äiti Suomessa antaisi pienen litsarin (ransk. "gifle") lapselle, mikä sinänsä tehoaa hyvin ja minkä ansiosta bebet Ranskassa tottelevat vanhempiaan, niin johan ap ja muut soittaisivat sossuun.
ne akkaporukat siideripäissään ravintoloissa kun kikattavat ja kaikki puhuu yhtäaikaa. Melu on korvia huumaava... ei auta vaikka tarjoilija pyytäisi olemaan hiljempaa, siinä vaan porukalla haukutaan koko paikka alimpaan helvettiin ja vaaditaan korvausta
ja en tykkää toisten lapsista. Minun lapseni ei juokse ravintoloissa, olemme käyneet perheenä' yhdessä syömässä jo kun lapsi oli vauva.
Nyt on 7-vuotias suloinen poika joka on aina osannut istua paikoillaan ravintoloissa sekä muissa vastaavissa paikoissa joissa pitäåä osata käyttäytyä. Minun ei tarvitse komentaa ja huutaa hänelle missään. Autossa muistutetaan joka kerta miten kuuluu käyttäytyä ja se on aina ollut jopa pienellekkin selvää.
Ja vielä sen verran, että lapseni on maailman suloin MINUN mielestäni, en odota että hän olisi sitä jonkun toisen mielestä, varsinkaan ravintoloissa joissa on hänelle ventovieraita ihmisiä.
Ja vaikka minulla on lapsi se ei tarkoita ettenkö ärsyyntyisi toisten räkänokista jotka mellastavat ruokapaikoissa.
Meillä käyttäydytään, on aina käyttäydytty. Apinoidaan ja mellastetaan sitten kotona tai paikoissa joissa se on sallittua, esim. HopLopeissa jne.
Itselläni on 5-vuotias villikko, hänkin pysyy kuitenkin kummasti aloillaan sen harvan kerran kun ravintolassa käydään (jos paikassa on leikkialue, sinne voi mennä ennen + jälkeen aterian, ei kesken syömisten, ja leikit pidetään siellä). Olen ihmeissäni katsellut etenkin mamu-taustaisten naisten touhuja läheisen buffet-paikan ruokasalissa: kasa naisia juoruaa ison pöydän äärellä ja lapset juoksentelevat sinnetänne salissa keskenään. Komensin itsekin kerran yhden muksun pois jaloistani hyörimästä, onneksi äitinsä tajusi tilanteen ja haki tämän pois. Seuraavaksi olisin varmaan mennyt sanomaan vähemmän nätisti...
buffet-tyyppisessä ravintolassa
kantsiko mennä sinne raxiin?!?
jos näkisi jonkun antavan pikku litsarin lapselleen. Mielestäni se on ihan suotavaa tilanteessa, jossa lasta ei muuten saada kuriin. Riippuu tietenkin niin lapsesta, ei tietenkään mennä läpsimään hiljaista ja kilttiä lasta.