Maalaiset tai maalta kotoisin olevat sanovat "hesa", syntyperäiset stadilaiset sanovat "stadi",
tämä kai on kaikille selvä asia, vain onko joku muka eri mieltä tästä asiasta?
Kommentit (42)
ja en kyllä ole koskaan kuullut kenenkään Helsinkiläisen käyttävän sanaa hesa. Mutta saa siis sitä sanaa ihan vapaasti käyttää, ei vaan istu mun suuhun. Ja me kyllä lähetään Ogelista stadiin tai kaupungille kun mennään keskustaan. Toi on muuten ihme ennakkoluulo että helsinkiläiset pitäis muita jotenkin huonompina. Mä en ole itse ainakaan sellaiseen törmännyt. Vaikka olen itse Helsingissä syntynyt, en edes mitenkään kauheasti fanita kaupunkia. Jos löytyi töitä, voisin muuttaa vaikka Joensuuhun tai Kuopioon. Espooseen tai Vantaalle en kyllä muuttais ikinä.
Terv. Helsinkiläinen 4. polvessa
Mä sanon ihan yhtä sujuvasti Hesa kuin Stadikin. Ja oon syntyperäinen helsinkiläinen.
ja sanon stadi, Hesa ja Helsinki. En jotenkaan osaa tehdä kotikaupunkini nimestä ongelmaa. Ja mulle on aika sama mistä kukin on kotoisin - ei kuulu mulle, noin yleisesti ottaen.
Kun sanon Sörkka tarkoitan vankilaa, kun taas Sörkkä, tarkoitan kaupunginosaa Sörnäinen (tää on ihan mun oma "systeemi" :)).
Kun en osaa päättää kuuluuko sanoa Töölöön vai Töölööseen, sanon Tölikkään.
Tällaisista asioista ei kannata tehdä itselleen ongelmaa.
eli jätän sen stadin slangin niille osaaville ihmisille :D
En ole Helsingistä enkä pamlaa stadii bylsat jalassa, joten jätän slangin alkuperäisille helsinkiläisille, jotka sitä haluavat käyttää (käyttääköhän monikaan enää nykyään?)
byysat tiedän kyllä, mutta bylsat? Sivistä junttia.
luulin muuten sanovani housut, mutta olen sitten aina kuullut sen sanan väärin tai jotain :D
Ihan keskustaan kun mennään niin stadiin matkataan. Virallisemmin Helsinki mutta ei koskaan Hesa. Vieraan kuuloinen sana. Jotkut menee myös ytimeen.
"menen kaupunkiin" kun olen menossa keskustaan tai jostain muualta Suomesta kotiin. Stadi sanaa harvoin käytän vaikka olen syntynyt Helsingissä. Hesaa en käytä koskaan.
Olen syntynyt Helsingissä, Vallilassa. Isovanhempani ovat myös syntyneet Helsingissä. Isoisoäitini syntyi täällä vuonna 1894 ja kuoli vuonna 1989 asuttuaan koko elämänsä Sturenkadulla tai samoilla kulmilla.
Vasta täällä idioottimaisella palstalla olen törmännyt tähän tappeluun stadi vs. hesa. Isäni sanoi joskus hesa, joskus stadi. setäni sanoo aina hesa. Vaarini puhui aina hesasta. Mummi puhui kaupungista. Isomummi puhui helsingistä.
Ei helvetti te olette yksinkertaisa tapellaksenne tällaisesta asiasta. Olen syntynyt vuonna 1971, olen 4. polven helsinkiläinen. En kutsu kotikaupunkiani nimellä stadi enkä hesa vaan helsinki.
ole edes persu. Ihmettelen vaan, että miksi tällaisesta asiasta tehdään numero? Mitä helkutin väliä sillä on miksi kukakin jotain kaupunkia sanoo?
nuorena matkustin usein naapurikunnasta Helsinkiin bussilla ja pyysin lipun Helsinkiin, niin bussikuski näsäviisaasti kysyi: Ai stadiin vai? He hee
sama kun ekalla vastaajalla että helsinki= kaupunki muu mailma sen ympärillä on landea? ;)
tuosta hesa -sanasta. Joskus lapsena mun kaveri haukku kaikki ihmiset, jotka puhu hesasta ja hesalaisista. Sen jälkeen en ole kyseiseen sanaan koskenut ja niskakarvat nousee pystyyn kun hesasta jutellaan :)
En ole Helsingistä enkä pamlaa stadii bylsat jalassa, joten jätän slangin alkuperäisille helsinkiläisille, jotka sitä haluavat käyttää (käyttääköhän monikaan enää nykyään?)
Mulle Helsinki on Helsinki, enkä koe ongelmaa sanoa asioita niinkuin ne virallisesti kuuluisikin sanoa :)
kaikki, siis ihan kaikki tuntemani helsinkiläiset ihmiset puhuvat helsingistä tai stadista, mutta ei koskaan hesasta.
Jos joku sanoo hesa, repeävät kaikki nauramaan (hyväntahtoisesti) että mikä vitun hesa :)
tuosta hesa -sanasta. Joskus lapsena mun kaveri haukku kaikki ihmiset, jotka puhu hesasta ja hesalaisista. Sen jälkeen en ole kyseiseen sanaan koskenut ja niskakarvat nousee pystyyn kun hesasta jutellaan :)
Mulle Helsinki on Helsinki, enkä koe ongelmaa sanoa asioita niinkuin ne virallisesti kuuluisikin sanoa :)
byysat tiedän kyllä, mutta bylsat? Sivistä junttia.
Mä elin ihan samassa luulossa kuin ap, paitsi että sana "stadi" kuulostaa kyllä mulle vähän teennäiseltä. Helsingistä yleensä puhutaan. "Hesa" kuulostaa musta vaan toivottoman juntilta, enkä koskaan ole täkäläisten kuullut sitä käyttävän, paitsi jos joku junantuoma haluaa erityisesti korostaa muukalaista identiteettiään tai ei vain välitä tai tiedä, miten täällä puhutaan...
t. paljasjalkainen stadilainen
Kempeleellä, kun käyvät Kempeleessä. Kuka siitä välittää? Ei kukaan. Mitä väliä on sillä, miksi kukakin sanoo Helsinkiä? Ovatko helsinkiläiset jumalia, jotka kovin suuttuvat väärästä sanomisesta? Vahingoittaako jotakuta, jos sanon Helsinkiä Hesaksi? Yleensä kyllä sanon ihan vaan Helsinki. Onko se oikeen vai väärin? Mitäs jos sanoo Tamperetta Manseksi? Onko se oikeen noin niikun helsinkiläisen näkökulmasta? Ja on Helsinki jotenkin autas paikka, josta tulee tuomio väärästä sanomisesta?
kaikki, siis ihan kaikki tuntemani helsinkiläiset ihmiset puhuvat helsingistä tai stadista, mutta ei koskaan hesasta.
Jos joku sanoo hesa, repeävät kaikki nauramaan (hyväntahtoisesti) että mikä vitun hesa :)
Mutta miksi Helsingin Sanomat on puhekielessä hesari?
Vai onko se teidän hilpeissä (mutta hyväntahtoisissa) piireissänne stadari?
Äiti taitaa olla kolmatta polvea ja isä neljättä. Isä on Itä-Helsingistä alkujaan, ja puhuu stadista, äiti on kantakaupungista ja puhuu hesasta.
Isän puolelta mummo puhuu vanhaa slangia ja äidin puolen suku ihan yleiskieltä.
Mulle stadi on Helsingin keskusta, ja kaupunki on ihan vaan Helsinki.
Näin meillä. Mun puolesta kukin sanokoon miksi lystää... Ei sillä mitään oleellista merkitystä ole.