Haluatko kysyä purserilta?
Toimin purserina eli matkustamon esimiehenä lentokoneessa neljättä vuotta.
Monia kiinnostaa ilmailuala, joten lauantai-illan ratoksi voin vastailla teidän kysymyksiinne purserin/lentoemännän ammatista. :) Mieheni on lentäjä, joten jotain lentämisestäkin tiedän.
Kommentit (50)
lauantai-iltana parempaa tekemistä ole kuin täällä notkuminen?
Mieheni on kapteeni. Tosin kun tavattiin, oli vielä perämies. Tapasimme työreissulla, olin vähän aikaa sitten aloittanut lentoemäntänä.
Kun aloitin lentoemona, vannoin ystävälleni etten koskaan ala seurustelemaan kipparin/perämiehen kanssa, koska yhteistä aikaa ei juuri ole, ja tulevaisuudessa lasten kannalta vähän huono ammatti. No kuinkas kävikään, never say never :)
Nähtävästi ei ole parempaa tekemistä :) Mieheni on työreissulla ja olen flunssassa. Tosin kävin koiran kanssa lenkillä, mutta muuten la ilta on mennyt sohvan pohjalla...
ehkä vaan kiitosta antaisin. Lennän tosi usein Euroopan lentoja ja aina jaksatte olla ystävällisiä, tai en minä nyt muuta erityispalvelua vaadikaan, mutta ystävällinen tervehdyskin on kiva.
mutta jos haluaisit, saisitko helposti järjesteltyä työvuorot niin, että olisit töissä enemmän miehesi kanssa samoilla lennoilla?
Kiitos 33! Ilo kuulla, että olet palveluun tyytyväinen.
En usko, että pystyy paljoakaan vaikuttamaan työvuoroihin, Finnairillakin on niin paljon kapteeni-lentoemäntä pareja, että jos kaikki haluaisivat samaan aikaan työvuoronsa kuin miehellänsä, niin se menisi melkoiseksi härdelliksi...
Mieheni lentää paljon kaukolentoja, Bangkok, Hongkong, New York, Singapore jne. ja itselläni on ollut enemmän lyhyitä lentoja Eurooppaan.
niin mitä sieltä kannattaa ostaa? Itse olen lähdössä Nykiin parin viikon päästä ja kiinnostaisi tietää...
Työstäsi, pelottaako lennoilla ikinä esim. ukkosella? Joku mainitsi tuon lentoturmatutkinta ohjelman, niin pelkäätkö että jotain sen tapaista voisi käydä?
Paljonko noin keskimäärin tienaat?
New Yorkissa on tosiaan ihan mahtavat shoppailumahdollisuudet, ja jokaiselle löytyy varmasti jotakin. Kannattaa tsekata eri vaateliikkeiden outlet-myymälöitä, joissa siis myydään merkkivaatteita tosi edullisesti. Nykissä on myös ns. outletkyliä.
Itse olen kova Apple-fani, ja siellä Applen tuotteet on halvempia mitä Suomessa. Olen sieltä raahannut Suomeen iPadin, Macbookin ja iPhone 5.
Kummipojalleni olen tuonnut snapbackeja ja muuta vaatetta, mitkä on New Yorkissa in, mutta Suomeen tulevat vasta parin kk päästä.
Onnettomuuksia en pelkää, enkä koneessa oikein muutakaan. Konehan on ukkosella samanlainen kuin auto. Sillä on metallikuori ja ulkopuolella ukkosenjohdattimia, joten koneeseen salama ei voi iskeä.
Oikeastaan ennen työtäni olin lentopelkoinen. Ajan kanssa lentopelko alkoi helpottamaan, ja mulla on aina ollut niin, että kun menen koneeseen, unohdan pelon. Myös uran alussa toistuvasti lentoa edeltävänä yönä näin unta, että koneessa tapahtui jotain hirveää.
Onneksi olen päässyt noista peloista eroon, ja nykyään rakastan lentämistä.
Tunnen mieheni kautta myös monia Finnairin lentäjiä. He ovat todella ammattitaitoisia, ja luotan heihin sata prosenttisesti.
Ja kun tietää, että perillä pääsee hotellin ihaniin pehmeisiin sänkyihin.
Niin, niihin koenukuttuihin kalleimpiin 5 tähden hotelleihin... :)
Palkka muodostuu peruspalkasta ja lisistä. Lisät muodostavat 40 % palkasta. Lisiin kuuluu mm. päivärahat, yötyöt, sunnuntaityöt ja pitkät päivät. Myös työkokemus vaikuttaa.
Lisäksi lennon aikasesta myynnistä myyntiprovisiot.
Itse tienaan n. 3500 / kk.
Hotellit on 4-5 tähteä :) Kriteereihin kuuluu hyvä sijainti kentän lähellä, kuntosali, 24/7 auki oleva ruokakauppa, huonepalvelu tms. ja huone pitää saada täyspimentoon, jotta siellä saa nukuttua.
Hotellit on 4-5 tähteä :) Kriteereihin kuuluu hyvä sijainti kentän lähellä, kuntosali, 24/7 auki oleva ruokakauppa, huonepalvelu tms. ja huone pitää saada täyspimentoon, jotta siellä saa nukuttua.
Eikös se juttu siinä "kohussa" mennyt niin, että hotellin piti olla kaupungin keskustassa (jonne oli kentältä matkaa vaikka kuinka), koska emojen pitää päästä shoppailemaan!
Yleensä kentät on suht. keskustassa, joten silloin hotelli on lähellä kenttää ja shoppailumestoja. Itselleni maksimi matka kentän ja hotellin välillä on 30 km.
Yleensä pidemmällä (esim. Aasiassa) kohteessa ollaan vain yksi kokonainen päivä, esim. myöhään illalla tullaan ja seuraavana iltana lähdetään takaisin Suomeen. Yleensä tuokin aika menee, kun käydään syömässä, ehkä salilla ja laitetaan nukkumaan. Harva tosissaan jaksaa lähteä shoppailemaan vieraaseen kaupunkiin, lukuunottamatta kentän tax freeta.
Toki joskus on enemmänkin aikaa, silloin ehtii käydä kunnolla shoppailemassa.
Mihin vuoteen asti Finnair lentää A319, A320 ja A321 koneilla?
Yleensä kentät on suht. keskustassa, joten silloin hotelli on lähellä kenttää ja shoppailumestoja. Itselleni maksimi matka kentän ja hotellin välillä on 30 km.
Yleensä pidemmällä (esim. Aasiassa) kohteessa ollaan vain yksi kokonainen päivä, esim. myöhään illalla tullaan ja seuraavana iltana lähdetään takaisin Suomeen. Yleensä tuokin aika menee, kun käydään syömässä, ehkä salilla ja laitetaan nukkumaan. Harva tosissaan jaksaa lähteä shoppailemaan vieraaseen kaupunkiin, lukuunottamatta kentän tax freeta.
Toki joskus on enemmänkin aikaa, silloin ehtii käydä kunnolla shoppailemassa.
Kun Air Francen lentoemännät ja lentäjät yöpyivät Shanghain Sofitelissa Nanjing lulla. Hankalampaa paikkaa Pudongin kentän kannalta on vaikea ajatella, ydinkeskustan ruuhkat ja muutenkin kentälle reilusti yli tunnin matka. Mutta onhan se (ranskalainen) luksushotelli ja aivan ytimessä, se tuntui olevan tärkeintä. Emot sitten shoppailivat siellä 3 päivää merkkilaukut heiluen ja nyrpistelivät aamiaisen tarjoilulle. Tuli kyllä niin stereotyyppinen fiilis noista. Ehkä Finskillä ollaan nykyisin järkevämpiä kaikkien säästöjen keskellä.
Finnair ei todellakaan valitse hotelleja sen mukaan, miten henkilökunnan on helpoin päästä shoppaamaan.
Hotellin täytyy olla turvallinen, kuka tahansa ei saa päästä koputtelemaan oville ja tunkeutumaan sisään. Myös paloturvallinen, varauloskäynnit on oltava kunnossa. Finnairilta yksi stuertti kuollut tulipalossa Kairossa.
Hotellin on oltava hiljainen, koska olemme siellä minimiajan ja meidän täytyy voida nukkua.
Aamiainen pitäisi olla sellainen, ettemme saa jotain pöpöjä, koska paluulento ripulissa on ikimuistettava. Moni meistä saa ulkomaanreissuilta gambylobakteereita, ameeboja ym. ja niiden hoito kestää kuukausia.
Aasiassa ongelma ovat luteet. Niitä on tällä hetkellä yllättävän paljon jopa 4-5 tähden hotelleissa, saati jos asuisimme jossain motelleissa.
Vietämme jopa 10-12 yötä pois kotoa kotimaan, Euroopan, Aasian hotelleissa, totta kai hotellin pitää olla kunnollinen. Se, onko siitä helppo lähteä shoppaamaan, on aivan toisarvoista, itse kaadun lennon jälkeen puolikuolleena sänkyyn särkevin jaloin, ei tulis mieleenkään lähteä juoksemaan merkkilaukkujen perässä.
Toki se on strategian mukaista ja tuo rahaa yhtiöön, mutta vanha sanontahan kuuluu "kun kumarrat syvään yhteen suuntaan, pyllistät samalla toiseen suuntaan..."
Finnair ei todellakaan valitse hotelleja sen mukaan, miten henkilökunnan on helpoin päästä shoppaamaan.
Hotellin täytyy olla turvallinen, kuka tahansa ei saa päästä koputtelemaan oville ja tunkeutumaan sisään. Myös paloturvallinen, varauloskäynnit on oltava kunnossa. Finnairilta yksi stuertti kuollut tulipalossa Kairossa.
Hotellin on oltava hiljainen, koska olemme siellä minimiajan ja meidän täytyy voida nukkua.
Aamiainen pitäisi olla sellainen, ettemme saa jotain pöpöjä, koska paluulento ripulissa on ikimuistettava. Moni meistä saa ulkomaanreissuilta gambylobakteereita, ameeboja ym. ja niiden hoito kestää kuukausia.
Aasiassa ongelma ovat luteet. Niitä on tällä hetkellä yllättävän paljon jopa 4-5 tähden hotelleissa, saati jos asuisimme jossain motelleissa.
Vietämme jopa 10-12 yötä pois kotoa kotimaan, Euroopan, Aasian hotelleissa, totta kai hotellin pitää olla kunnollinen. Se, onko siitä helppo lähteä shoppaamaan, on aivan toisarvoista, itse kaadun lennon jälkeen puolikuolleena sänkyyn särkevin jaloin, ei tulis mieleenkään lähteä juoksemaan merkkilaukkujen perässä.
Ja nykyisin matkatöitä tekevän miehen puolisona mietin aina välillä tätä lentoemäntien vaatimuslistaa. Nuohan on periaatteessa ihan peruskauraa, kukaan ei varmaan oleta kenenkään työmatkalla yöpyvän jossain hikisessä motellissa jossa on luteita tai paloturvallisuus ei ole kunnossa. Mutta maailma on täynnä työkseen matkustavia ihmisiä, jotka samalla tavalla voivat saada ameeboja, nukkuvat huonosti turistiluokassa ja silti menevät suoraan kentältä asiakaspalaveriin myymään monen kymmenen miljoonan koneita. Ja viettävät paljon enemmän kuin 10-12 yötä kuukaudessa pois kotoa.
Minusta on ihan ok, että lentoemännillä on kunnon hotellit, en todellakaan ole mitenkään sitä vastaan! Mutta jotenkin hakkaatte aina välillä sitä omaa puutanne selittämällä kuinka rankkaa työnne on (ja se varmasti on) ja siksi olosuhteiden pitää luokkaa luxus. Mutta iso osa niistä teidän asiakkaistanne ei ole menossa lomalle, vaan todellakin usein suoraan tärkeään palaveriin, heitä ei kutsu "hotellin pehmeä sänky ja pimennetty huone" vaan normi työpäivä ja vastuut sen valvotun lennon, aikaeron ja lentokoneruoan jälkeen ja aika usein kälyinen lentokenttähotelli tai muu perustason hotelli, kai sitten luteineen, itse en Aasiassa ole törmännyt hotelleissa luteisiin, mutta en olekaan enää muutamaan vuoteen matkustanut työkseni, vaan nyt asun täällä.
Silti kiitän Finnairin mielestäni mukavia ja osaavia lentoemäntiä, palvelu ja myös tarjoilu on aina ollut reittilennoilla tosi ok, ainakin näillä pitkillä lennoilla!
Tutustuitteko töissä? Olittkeko molemmat sinkkuja silloin?