Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voinko ostaa/ottaa asunnon nimiini, vaikka minulla ei ole mitään tuloja?

Vierailija
20.10.2012 |

Meillä siis tilanne, että olisimme ostamassa toista asuntoa, jonka mies aikoinaan osti omiin nimiinsä ja ilman velkaa, ja vältti ensiasunnon ostajana sen veron. Nyt mietimme, että millä saisimme tämän toisen asunnon minun nimiini niin, ettei minä olisin nyt se ensiasunnon ostaja, vaikka mies olisi siis se joka lainan ottaisi ja asunnon maksaisi? Onko sillä mitään väliä mitä papereissa omistajana lukee ja kuka on asunnon todellinen maksaja? Olemme siis naimisissa.

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
20.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos laina on täysin miehesi nimissä, kuuluvat osakkeetkin (eli omistajuus) suoraan vain ja ainoastaan miehellesi. Erotilanteessa tosin yhteistä pottia sitten jaetaan, mutta automaattisesti et pääse apajille kuitenkaan. Eriasia, jos maksatte asunnon suoraan itse, eli ette asioi pankissa lainaa hakemassa. Silloin voitte jakaa osakkuuden esim 50/50%.

Suosittelen ottamaan yhteyttä lakimieheen ja kysymään häneltä neuvot kuinka voisitte mahdollisesti toimia. Pankki on kuitenkin se taho, joka merkitsee omistajuuasiat ja ilmoittaa ne eteenpäin, ei kukaan muu.

Vierailija
2/26 |
20.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos laina on täysin miehesi nimissä, kuuluvat osakkeetkin (eli omistajuus) suoraan vain ja ainoastaan miehellesi.

Voinko ottaa lainaa mieheni kanssa yhdessä, vaikka minulla ei ole tuloa? Jos siihen lasketaan siis yhteiset tulot, jotka siis käytännössä ovat vain miehen tulot? Olemme saaneet pankista jo lainalupauksen, mutta sen mies haki yksinään, joten yksin hönen tuloillaankin sen myönsivät, mikseivät siis myös meille molemmille, koska tulot ovat ne samat? Mitä mieltä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
20.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta miksi ei vain voi maksaa sitä leimaveroa ei se nyt niin hirveän iso raha ole tehän olette toista asuntoa ostamassa, eli ette mitään köyhiä.

Vierailija
4/26 |
20.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

siis keplotella mihellesi oikeasti kuuluvista maksuista yhteiskunnan kustannuksella ja oikein kyselet pikku huijaukseenne neuvoja? Kaikenlaisia se leipä elätää;)

Vierailija
5/26 |
20.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

siis keplotella mihellesi oikeasti kuuluvista maksuista yhteiskunnan kustannuksella ja oikein kyselet pikku huijaukseenne neuvoja? Kaikenlaisia se leipä elätää;)

ja sitä paitsi en ymmärtänyt aloitusta. Olette ostamassa asuntoa, jonka mies aikanaan osti omiin nimiinsä? Ja nytkö sen omistaa joku toinen? Miksi tarvitsette toisen asunnon? Sijoitusmielessäkö, jotta voitte kiskoa joltain vuokraa?

Vierailija
6/26 |
20.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika pieniä nuo maksut. Tonni tai pari korkeintaan. Jos on varaa omaan asuntoon, ihmettelen miten jaksaa edes miettiä moista.

Vierailija
7/26 |
20.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta miksi ei vain voi maksaa sitä leimaveroa ei se nyt niin hirveän iso raha ole tehän olette toista asuntoa ostamassa, eli ette mitään köyhiä.

mutta kyllä useampi tuhat euroa rahaa on, joten ei sitä nyt kankkulan kaivoon kai kukaan halua heittää?

Vierailija
8/26 |
20.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja en siis ilmeisesti saisi käyttääkään? Aika paljon ollaan veroja maksettu ja mm. julkisia terveyspalveluja säästetty niitä kipeämin tarvitseville kun käydään yksityisellä, mutta silti mikään ei riitä... Ne joilla rahaa on, niiltä myös pitää rahat saada pois?

Vierailija
9/26 |
20.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

[ja sitä paitsi en ymmärtänyt aloitusta. Olette ostamassa asuntoa, jonka mies aikanaan osti omiin nimiinsä? Ja nytkö sen omistaa joku toinen? Miksi tarvitsette toisen asunnon? Sijoitusmielessäkö, jotta voitte kiskoa joltain vuokraa?

Niin siis miehellä on yksi pieni asunto, ja haluaisimme nyt ostaa toisen, mutta minun nimiini. Milloin tavallisesta vuokraustoiminnasta on tullut kiskontaa?

Vierailija
10/26 |
20.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

siinä on se, että verotaja katsoo kyseessä olevan lahjan, mies maksaa ja sinä omistat. Lahjavero on 28% kun säästettävä leimavero on 1,6%

Vierailija
11/26 |
20.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

siinä on se, että verotaja katsoo kyseessä olevan lahjan, mies maksaa ja sinä omistat. Lahjavero on 28% kun säästettävä leimavero on 1,6%

että mies on lainannut minulle tuon summan? Eli siis voiko aviopuolisoltaan lainata, virallisesti?

Vierailija
12/26 |
20.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asunnon verran niin toki miehellä pitää olla vakuuksia tuohon lainaan. Yleensä ostettava asunto on osa vakuuksia, eli silloin asunto myös miehen nimiin. Tietty jos laittaa jo olemassa olevan asunnon (joka ilmeisesti velaton) pantiksi lainalle (jos arvo riittävä) niin voidaanhan se uusi asunto myös sun nimiin kirjata, mutta kuten joku jo totesi voi verottaja tulla perään kun tuloton hankkiikin yhtäkkiä asunnon. Kantsii miettii onko pienessä säästössä oikeasti säästöä vai kostautuuko myöhemmin..

Jos teette keskenänne velkakirjan ja olet edelleen tuloton niin kyllä verottaja voi siihenkin tarttua kun kyseessä selvästi veronkierto!

Vierailija
13/26 |
20.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voittehan hankkia asunnon yhdessä ja laittaa omistussuhteeksi 50/50 ja silloin säästätte sun osuudesta ensiasunnon varainsiirtoveron eli vain miehesi maksaa omistamastaan osuudesta. Ja kyllä vaikka olette naimisissa kannattaisi omaisuus laittaa molempien nimiin, jos tulee ero ja kaikki miehesi nimissä ja sinä ollut vuosia tuloton niin ihan tasan ei varmasti mene...vaikka toivottavasti liitto säilyy :)

Vierailija
14/26 |
20.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta mies on maksanut koko lainan yksin.

Omistamme asunnon 50%/50%.

Vierailija
15/26 |
20.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihan itse sen lainan. Ei elätit mitään lainoja saa.

Vierailija
16/26 |
20.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä tämä elätti ainakin sai miehen kanssa sen asuntolainan...ei pankkia kiinnostanut kuka sen lainan maksaa kunhan se vain maksetaan.

Eli laina oli molempien nimissä ja ihan virallisesti omistan kodistani puolet vaikka mieheni on tämän lainan maksanut.

Asia ei kiinnostanut pankkia eikä verottajaa.

Olemme naimisissa ja vaikka molemmilla on omat tilit niin on myös käyttöoikeus toisen tilille eli käytännössä yhteiset rahat.

Minulla on myös rinnakkaispankkikortti miehen tilille.

Vierailija
17/26 |
20.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä tämä elätti ainakin sai miehen kanssa sen asuntolainan...ei pankkia kiinnostanut kuka sen lainan maksaa kunhan se vain maksetaan.

Mutta oliko sulla silloin tuloja kun sen lainan otitte, eli oliko se laskettu osin myös sinun tulojen mukaan?

Vierailija
18/26 |
20.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin tottakai saatte sen myös yhdessä. HALOOOO!!!!! Tulot on ne mitkä pankkia kiinnostaa, ei mikään muu. Ja jos toinen teistä ei maksa lyhennyksiä niin toisen on pakko. Eli miehesi maksaa yksinään ja omistussuhde on 50/50.

Vierailija
19/26 |
20.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin tottakai saatte sen myös yhdessä. HALOOOO!!!!! Tulot on ne mitkä pankkia kiinnostaa, ei mikään muu. Ja jos toinen teistä ei maksa lyhennyksiä niin toisen on pakko. Eli miehesi maksaa yksinään ja omistussuhde on 50/50.

vaikka takaisinmaksun mahdollistavia tuloja ei ole?

Ja tuosta olisin edelleen kiinnostunut, jos joku tietäisi, että voiko aviopuolisoltaan lainata rahaa, samoin kuin keltä tahansa muulta?

Ja jos yksi ihminen elättää koko perheen, niin miksi sitä ei sitten katsota lahjaveron alaiseksi tuloksi, jos minä ostan vaatteet yms. puolisoni rahoilla, vuosikausia?

Vierailija
20/26 |
20.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ollut muita tuloja kuin lapsilisät jotka tuli minun tilille.

Nuorin lapsi oli jo yli 3v. niin en saanut enää edes kodinhoidontukea.

Mutta tämä asuntolaina oli jo 2. kyseisestä pankista niin oli "hyvä asiakassuhde".

Saimme jopa tämän uuden asuntolainan ennenkuin myimme edellisen asunnon ja siitä oli vielä lainaa jäljellä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi yhdeksän