Voinko ostaa/ottaa asunnon nimiini, vaikka minulla ei ole mitään tuloja?
Meillä siis tilanne, että olisimme ostamassa toista asuntoa, jonka mies aikoinaan osti omiin nimiinsä ja ilman velkaa, ja vältti ensiasunnon ostajana sen veron. Nyt mietimme, että millä saisimme tämän toisen asunnon minun nimiini niin, ettei minä olisin nyt se ensiasunnon ostaja, vaikka mies olisi siis se joka lainan ottaisi ja asunnon maksaisi? Onko sillä mitään väliä mitä papereissa omistajana lukee ja kuka on asunnon todellinen maksaja? Olemme siis naimisissa.
Kommentit (26)
Se on ihan sama kuka sen todellisuudessa sitten maksaa. Asunnon omistajuus 51% sulle 49% miehellesi, niin säästätte varainsiirtoveron ensiasunnonostajana, kun omistat virallisesti enemmän. Leimaveroa ei ole ollu Suomessa enää vuosiin.
Tottakai voit lainata mieheltäsi rahaa ja voitte tehdä siitä velkakirjan takaisinmaksusuunnitelmineen. Niin mekin ollaan tehty. Ja kämppä molempien nimiin.
Voittehan hankkia asunnon yhdessä ja laittaa omistussuhteeksi 50/50 ja silloin säästätte sun osuudesta ensiasunnon varainsiirtoveron eli vain miehesi maksaa omistamastaan osuudesta. Ja kyllä vaikka olette naimisissa kannattaisi omaisuus laittaa molempien nimiin, jos tulee ero ja kaikki miehesi nimissä ja sinä ollut vuosia tuloton niin ihan tasan ei varmasti mene...vaikka toivottavasti liitto säilyy :)
ei siinä osituksessa tuloja lasketa. Tasan menee, jollei ole avioehtoa.
vaikka takaisinmaksun mahdollistavia tuloja ei ole?
Ja tuosta olisin edelleen kiinnostunut, jos joku tietäisi, että voiko aviopuolisoltaan lainata rahaa, samoin kuin keltä tahansa muulta?
Ja jos yksi ihminen elättää koko perheen, niin miksi sitä ei sitten katsota lahjaveron alaiseksi tuloksi, jos minä ostan vaatteet yms. puolisoni rahoilla, vuosikausia?
Se on ihan sama kuka sen todellisuudessa sitten maksaa. Asunnon omistajuus 51% sulle 49% miehellesi, niin säästätte varainsiirtoveron ensiasunnonostajana, kun omistat virallisesti enemmän. Leimaveroa ei ole ollu Suomessa enää vuosiin.
Meillä yhteinen asunto, osuudet 50/50. Mulla ensiasunto, joten saan omasta usuudestani (velkaa) sen korkovähennyksen, mies ei.
kaikki riippuu teidän pankista ja teidän neuvottelutaidoista ja "pankkihistoriasta" eli onko raha-asiat hoidettu hyvin vai huonosti.