K-kauppias kielsi kauppassa asioinnin koululaisilta päivisin (IS)
Kommentit (97)
sitä vaan ihmettelen, että miksi koulu ei tee mitään sen eteen, että kersat pysyisivät koulualueella.
mutta rahat puuttuu rakentamiseen.
Esim. semmonen tilanne kun meillä oli eilen, lapsi 10v. oli lähdössä junalle (3,5 tunnin matka) ja sen piti tulla mun työpaikalle josta saatan pojan asemalle. Meillä ei ollut oikein ruokaa kotona, joten lapsi kävi koulun jälkeen ostamassa ruokaa sekä matkaevästä. Tuolla ei olisi siis onnistunut? Nälissään olis pitänyt matkustaa? Ei asuta onneksi tuolla päinkään.
Lapsesi varmaan tietää että kauppaan ei ole asiaa koulupäivän aikana, ja siksi te pakkaatte ne evöäät jo kotona, ettekä pidä jääkaappia tyhjillään. Tai sitten ostatte ne eväät rautatieasemaa lähellä olevasta kaupasta.
Suomessa on laki, jonka perusteella ketään ei saa syrjiä. Pitää päästä kauppaan vapaasti mustalaisten, somaleiden, homojen, vammaisten, nuorten kuin kaikkien muidenkin. Tuo on lain vastaista toimintaa ja siksi rikollista.
Selvästikään nämä oppilaat eivät tuo euroja hänen kassaansa ja häiriköivät vielä oikeita asiakkaita. Varmasti osa maksaa kiltisti ostoksensa mutta kun pieni osa varastaa riittävästi niin vähintään nollille menee. Syyttävän sormen voi ojentaa kohti koulua ja noita varkaita mutta ei kauppiasta.
Meillä oli kouluaikana tapana myös juosta lähikaupassa ostamassa herkkuja luvatta. Loppui siihen kun koulu alkoi riittävästi asiaan puuttumaan. Opettajat siis valvoivat ketkä poistuneet luvatta ja aina tunti istumista kun jäi kiinni. Parissa viikossa loppui koulun alueelta poistuminen. Vaatii vaivannäköä ja siksi koulut ummistaakin silmänsä. Nykyään varmasti myös vanhemmat raivostuisivat kun kullannuput eivät saisi tehdä mitä haluavat.
Nostan hattua kauppiaalle.
Tässä olisi ideaa muillekin.
On selvää ettei koulu saa oppilaita kuriin vaikka on kieltoja ei niitä noudateta.
Meillä oli ihan sama sääntö voimassa, kun olin yläasteella 90-luvun alussa. Kauppaan eiollut asiaa kouluaikana. Ja siis juur siksi, että siitä tuli oikea urheilulaji kakaroiden keskuudessa, että kuka uskaltaa varastaa eniten.
jes hyvä juttu!! tosi rasittavaa oli ite olla koulussa ku aina piti kaikkien istuu jälki-istunnossa muutamien tyyppien takia, jotka oli kouluajalla käyneet kaupassa. ET mä vihasin sitä, ja niitä jotka niissä kaupoissa kävivät..
jos se olisi tosiaan vain koulupäivän aikana se kielto. Mutta tuohan on myös koulun jälkeen voimassa. Harvalla koululaisella kai neljään asti on koulua, ainakaan joka päivä?
koulu ei onnistu pitämään oppilaita koulun alueella koulupäivän ajan, niin mitä vaihtoehtoja yrittäjille jää?
Kuka teistäkin haluaisi olla kauppias, jonka kaupassa hyllyt tyhjenevät mutta kassaan ei tule mitään.
En ole kauppias enkä edes ollut koskaan kaupassa töissä, mutta olen tässä asiassa kauppiaan puolella.
Just olin tulossa kirjoittamaan samaa. Paitsi että meidän kaupassa ei ollut mitään rajoituksia ketkä sisään pääsee. Kauppa joutui lopettamaan lopulta kokonaan, koska teki niin paljon tappiota viereisen yläasteen oppilaiden varastelujen takia.
Minäkin kiltti tyttö varastin kun muutkin niin tekivät...
mutta sellainen on että reppujen kanssa ei kauppaan ole asiaa. Meno oli kyllä välillä aika hurjaa niin kaupassa kuin ulkopuolellakin. No onhan tuolla kyllä nykyään vartiakin, mikä on osaltaan rauhoittanut tilannetta.
Opettajille sellainen puolustus, ettei ne välituntivalvojat ehdi kaikkea huomata. Yhdessä vaiheessa meidän kulmilla valvojat tekivät myös ns.kauppakatu kierroksia.
jos se olisi tosiaan vain koulupäivän aikana se kielto. Mutta tuohan on myös koulun jälkeen voimassa. Harvalla koululaisella kai neljään asti on koulua, ainakaan joka päivä?
jotka kestää neljään, vaikka ei joka päivä. Mutta luokkia on yleensä enemmän kuin yksi...
Mä ainakin kieltäisin koululaisia tulemasta koulupäivän aikana kauppaani. Ihan siksi, että ne tikkarin tai suklaapatukan ostajat karkottavat isompien ostosten tekijät. Yksi skidi ostaa patukan, mukana on viisi seuraneitiä maleksimassa. Kolme skidiä ostaa patukan, mukana 15 seuraneitiä jne. Näiden seuralaisten taskujen sisällön arvoa voi vain arvailla. Ja kun isompia ostoksia aikova aikuinen henkilö näkee tämän lauman kaupassa, hän kääntyy kannoillaan ovella ja menee toiseen kauppaan, missä ei ole näin paljon ylimääräisiä hälisijöitä.
Ainakaan minä asiakkaana en tykkää asioida ison teinilauman keskellä kuuntelemassa vittusaatanaperkelettä.
Jos kauppias huomaisi, että tietyt etniset ryhmät (esim romanit tai somalit) näpistelevät, niin saisiko kauppias kieltää kaikilta sellaisilta asioinnin kaupassa...? Veikkaanpa ettei saisi. Jostain syystä lapsia/nuoria saa ryhmänä syrjiä näin, kasvatukseen vedoten.
Uskaltaisin väittää näpistelyn olleen pienen porukan puuhia ja kielto koskee kokonaista ikäryhmää. Porttikielto näpistelijöille ja satsaisi vähän tekniikkaan. Luvaton koulualueelta postuminen ontuu selityksenä, koska ei kauppias voi tietää kaikkien kouluikäisten lupa-asioita. En kävisi edes aikuisena tuollaisessa liikkeessä, koska en halua tukea minkään kirkasotsan henkilökohtaisia fantasioita ja huonoa harkintakykyä.
koko sääntö huonoon valoon.
Kauppias omistaa kaupan ja päättää kenelle myy. Jos ei kelpaa niin menkää muualle kauppaan.