Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Te joilla aina siistiä vaikka taloudessa lapsia, mitkä ovat siivousrutiininne?

Vierailija
16.10.2012 |

Olen toistaitoinen mamma ja haluaisin muutosta tähän asiaan. Kun aina on koti rempallaan.

Kommentit (43)

Vierailija
1/43 |
16.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aamulla kun herätään, puetaan vaatteet ja laitetaan yövaatteet sänkyyn ja pedataan sänky.

Aamiaisen jälkeen siivotaan keittiö.

Pesukone ja tiskikone päälle aamulla.

Kuisti imuroidaan pikaisesti töihin lähtiessä koirien jäljiltä, niin on kivempi tulla kotiin.

Töiden jälkeen pyykit kuivariin ja puhtaat astiat kaappeihin.

Ruuanlaiton jälkeen keittiön siivous, sitten pyykkien lajittelu kaappeihin.

Tärkein pointti kai on se, että tekee kaiken kulkiessaan, ohimennen.

Kun käyn kellarissa suihkussa, vien tai haen pyykkiä.

Kun käyn lastenhuoneessa, vien samalla jotain sinne kuuluvaa tai sieltä pois.

Jatkuvan kaaoksen hallintaa siis ;)

Eikä siitä pidä tehdä stressaavaa työtä, vaan sen pitää taidokkaasti olla huomaamatonta, normielämään kuuluvaa toimintaa.

Vierailija
2/43 |
16.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinähän se siivoaminen menee samalla, eläessä.

"Vie mennessäs, tuo tullessas" on hyvä neuvo.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/43 |
16.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

-imuroin päivittäin alakerran

-pyyhkäisen mopilla lattiat

-pyöritän tiski ja pyykkikoneen

-pyyhkäisen vessat

-keittiön pidän siistinä ja tasot tyhjinä

Ja tietysti mäkätän lapsille ja miehelle että siivoavat rojunsa pois

Vierailija
4/43 |
19.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ööö...

melkoiset harrastukset jos niillä on lupa luistaa osallistumasta yhteisen kodin ylläpitoon... Mulla ei kyllä mies arvostaisi jos tommosen asenteen ottasin. Aivan samalla tavalla minä en myöskään arvostaisi jos mies asennoituisi noin.

Mä en ihan oikeasti nyt tajua mikä tää sun provo oli olevinaan...

Sinullako on elämässä vain koti ja perhe? Ei töitä, ei minkäänlaisia harrastuksia, ei ystäviä, ei mitään???

Niin siis kuten sanoin, melkoiset harrastukset... Kyllä miä harrastan ja käyn ulkona kavereiden kanssa, mutta en minä niiden varjolla livistä moppihommista.

Vierailija
5/43 |
19.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

periaatteella täälläkin toimitaan.Lpaset 12. ja 9v + vanhemmat. Aamulla pedataan sängyt heti, tiskit tiskataan heti. aikuiset ja apset vievät omat likapyykit pyykkipussiin, minä hoidan pyykkihuollon muuten ja puhtaat tuon pinoissa ja jokainen laittaa omat vaatteensa kaappiin. Tasot pyyhin joka päivä, menee samalla kun kulkee huoneesta toiseen, samalla siirrän tasoilta irtotavaroita niille kuuluviin paikkoihin. Imuroin joka päivä,2 kertaa viikossa tarkasti. Vessan pesen joka aamu ja mahdolliessti lavuaarin aj pytyn vielä illalla viimeiseksi. Näin koti pysyy siistinä eikä tule kaaosta. En pidä siivoamisesta ja haluan siksi tehdä siitä niin helppoa kuin mahdollista. Haluan kotini olevan siisti ja puhdas.

Vierailija
6/43 |
16.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Auttaa oikeasti!

Lisäksi katson tarkkaan mitä kaikkea tuon kotiin. Esim. mainokset heitän suoraan postilaatikosta paperinkeräykseen, en edes tuo niitä kotiin pyörimään.

En ota mukaan mainoskyniä, t paitoja tai muuta sälää. Se vaan tekee kaaosta kotiin ja vie aikaani ja energiaani.

Ihminen pärjää paljon vähemmällä!!

Vierailija
7/43 |
17.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

homma pidetään pyörimässä pienillä, jatkuvilla teoilla. Aina heti ruokailun jälkeen hoidetaan tiskit ja pyyhitään pöydät. Eteinen, keittiö ja olohuone imuroidaan suunnilleen joka toinen päivä, sillä ne likaantuvat eniten. Lapset korjaavat omat lelunsa aina kunkin leikin jälkeen takaisin paikalleen, ja muutenkin kaikilla tavaroilla on omat paikat joissa ne ovat. Mitään "ylimääräistä" ei loju lattioilla tai pöydillä.

Touhuan koko ajan jotain tällaista pientä kodin ylläpitosiivousta, ja lopputulos on se, että koti on koko ajan siistissä kunnossa. Eikä näihin hommiin aikaa mene paljoakaan.

Vierailija
8/43 |
17.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvät kaappi- ja varastotilat ovat myös tarpeen. Sanomalehdille on iso arkku, johon ne voi heittää heti kun ne on luettu. Kenkiä ja takkeja ei ole liikaa eteisessä, vaan vain ne joita oikeasti käytetään. Koriste-esineitä on vähän ja harkitusti. Imuri (ja rikkakihveli) ovat helposti esille otettavissa. Mikrokuituliinalla saa ovet ja muut hyvin puhtaaksi. Sisustuksessa käytetään vain toisiinsa sopivia värejä. Meillä on nykyään aina siistiä, vaikka en ole ahkera siivoaja. Ei tarvi tehdä paljon, jos on helposti siivottava asunto.

Vierailija
9/43 |
17.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lomat menee kivasti perusraivaukseen: vain ajankohtaiset vaatteet esillä. Kun kyllästyin epäsiistiin sisääntuloon, raivasin kaiken ylimääräisen pois aulasta ja tuvasta. Tavaroille on paikkansa vaatehuoneessa ja lasten omissa huoneissa.

Pyrin viikkosiivoukseen (vessat, lattiat, lehdet). Silloinkin siivoan yhden kohteen paremmin. Ruokapuolen hoitaa enimmäkseen mies, samaten kuin vaate- ja tiskihommat. Puutarha meillä onkin rempallaan, ei nappaa yhtään. Pölyäkin löytyy, varsinkin vanhempien makuuhuoneesta, mutta nyt sekin on raivattu (viimeksi kesällä siivosin).

Lattioilla lainehtivan tavaran lapset keräävät (ja vanhemmat) ja esillä on vain lelut, joilla leikitään. Muut viedään kierrätykseen, roskiin, varastoon. Nämä siis periaatteita. Onko meillä sitten siistiä? Aikankin sen pienen hetken siivouksen jälkeen :-) Huonekasveja meillä on zero. Pölyjä pyyhitään, ikkunat pestään, lattiat ja matot pestään kerran kesässä.

Vierailija
10/43 |
17.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

*Viimeinen sängystä nousija petaa sängyn heti aamupesujen ja pukemisen jälkeen (aamupesujen aikana makkari ja sänky tuulettuu ikkuna auki. )Lapset petaa eskarista eteenpäin itse sänkynsä, pienemmän sängyn petaa aikuinen tai joskus isosisarus.

* Lelut kerätään leikin jälkeen pois (Lapset itse n. 2,5v alkaen itsenäisesti, sitä ennen auttaen Harvinaisen ärsyttävä asia opettaa mutta kertaus on opintojen äiti, toistoa toistoa. Palkitsee sitten myöhemmin) Sama siivoaminen jos leikki vaihtuu. isot rakentelulelut (legot ym) voi jättää lastenhuoneen pöydälle, EI LATTIALLE. Jos ei seuraavana pvänä enää kiinnostakaan niin lapset keräävät ne pois. Lelut kerätään myös lähtiessä ulos/kauppaan jne.

* Vaatteet käytön jälkeen pyykkiin tai oman huoneen tuolille odottamaan seuraavaa päivää. Ei olohuoneeseen (aikuiset)!!!

* Tiskikone tyhjennetään säännöllisesti. Yleensä illalla kone päälle ja koululainen tyhjentää koulun jälkeen puhtaat jotta illallisen ja iltapalan astiat saadaan laitettua heti koneeseen.

* Tiskit koneeseen, ei altaaseen! (paitsi usein aamupala-astiat koska silloin koneessa puhtaat)

* tavaroilla on paikka. Ei jätetä lojumaan.

* Ruuanlaiton jälkeen ENNEN ruokailua siivotaan keittiö. Kukapa maha täynnä jaksaa siivota? Sitten vasta syödään, ruoka ehtii siinä ajassa jäähtyä syömälämpöiseksi. Astiat sitten vaan koneeseen ja vapaa-aika voi alkaa.

* Säännöllinen viikkosiivous sisältää imuroinnin, vessat ja kylppärinpesun. Lattiat pestään ja imuroidaan lisää kun tarvis, samoin pyyhitään pölyt. 2krt/vuosi siivotaan suuresti, siirretään hellat, jääkaapit, ikkunat ym. Pyykkiä pestään n. joka toinen päivä se 2 koneellista. Lakanat vaihdetaan 3-4 vkon välein, yleensä loppukuusta. Pyyhkeet vaihdetaan joka viikko. Pyykit laitetaan kaappiin yleensä 1-2 vrk:n viiveellä, teline on varsin näkyvällä paikalla eteisessä olohuoneen vieressä.

Lasten kotihommiin kuuluu (koululainen, pienempi auttaa kykyjensä mukaan):

* roskien vienti

* oman huoneen siivous

* usein oman huoneen imurointi (pintapuolisesti)

* astianpesukoneen tyhjennys (EI TÄYTTÖ!)

* joskus pyykkitelineen tyhjennys, ainakin sukkien lajittelu

Periaate on että ennen nukkumaanmenoa koti kuntoon (tavarat paikoilleen), samoin ennen kotoa poistumista (kaupat, kyläilyt jne). Mukavampi tulla kotiin kun koti on siisti.

Perheessä isä ja äiti hoitaa perussiivouksen tasapuolisesti, mies on superhyvä imuroimaan kun on tarkempi. Pojat 12v ja 4v, tyttövauva tulossa jouluksi. Meillä on miehen kanssa hyvin erilaiset siivouskäsitykset. Yhteenmuutossa piti itse opetella siihen että ei tartte nipottaa joka vko ja mies sitten opetteli olemaan vähän siistimpi. Minä siis pudotin siivoustasoa ja mies nosti. Nyt on hyvä, kultainen keskitie, koti on aina kunnossa, ei tiptop mutta yllätysvieraita saa tulla. Oma äiti ei yllätysvierailulle voisi tulla kun sanomista siivoustasosta tulisi

Vierailija
11/43 |
17.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on au pair, joka tekee viikkosiivouksen ja hoitaa lasten pyykit. Itse huolehditaan tavarat omille paikoilleen. Lasten leikit pysyy yläkerrassa, yläaula siistitään leluista joka ilta, lastenhuoneissa leikit saa olla levällään pidempään. Sotkuisen huoneen ovi pidetään kiinni, niin yleisilme pysyy siistinä.

Vierailija
12/43 |
17.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Touhuan koko ajan jotain tällaista pientä kodin ylläpitosiivousta, ja lopputulos on se, että koti on koko ajan siistissä kunnossa. Eikä näihin hommiin aikaa mene paljoakaan.

Heh, no, helpointa mulle on tehdä kaikki tarvittava heti, kun tulen töistä kotiin ( eli ruuanlaitto, pyykit, tiskit ja imurointi). Tunti menee ja sitten on hyvää aikaa olla lasten kanssa, harrastaa tms. Illalla kun lapset menee nukkumaan ripustan pyykit, laitan puhtaat astiat kaappiin, viikkaan pyykit samalla, kun katson telkkarista leffaa.

Vierailija
13/43 |
17.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta EN todellakaan koko talosta vaan kodinhoitohuone+keittiön lattiat koska niihin tulee koirasta kurajälkiä.

Moppi pesuvesineen on aina tuossa valmiina joten aikaa menee minuutti.

Vierailija
14/43 |
17.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä ei mitään keittiöitä tai eteisiä imuroida päivittäin, vain korkeintaan kahdesti viikossa. Lapsiakin on viisi. Kyllä meillä aina on melko siistiä. Tuo taitaa toimia meilläkin, että teen koko ajan jotain pientä ylläpitosiivousta kun olen kotona. Huomaan sen yleensä siitä, että jos olen jossakin pois, niin kaaos alkaa heti, kun mies siivoa kaiken paikalleen kerran viikossa.

Vierailija
15/43 |
17.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

esim. pe korjaan aina rikkinäiset vaatteet ja muut mitä pitää ommella, liimata jne.

Ylimääräinen tavara pois, kaikki.

Lasten leluihin ei kosketa, mutta itse ovat antaneet kirppikselle millä eivät enää leiki.

Olen jakanut kodin 6 osaan ja joka kuukausi käyn yhden osion läpi, eli kaikki käydään 2 x vuodessa.

Kun on keittiön vuoro, nostan kaikki pois hyllyiltä, pyyhin hyllyt ja laitan tavarat yksitellen takas. Siinä huomaa tosi nopeasti kaikki ylimääräiset.

Huoneet ovat siistit, kun mennään nukkumaan. Aamulla vien omat petivaatteet tuulettumaan, syön aamiaisen, petaan sängyn, työvaatteet ovat kaikki töissä, eli kuljen verkkareilla työmatkat ja käytän jokaista paitaa 3 pv ennen kuin pesen sen.

Apuvälineet !!!

Robotti-imuri jyrrää joka pv ja lisäksi mulla on käytössä silitysmies, eli nuken päälle laitetaan vähän kostea paita, painetaan nappia ja 10 min päästä paita on täysin sileä.

Mun mielestä tärkein on se että joka päivälle on pieni juttu, pieni siivous, minkä takia koti pysyy kunnossa.

Vierailija
16/43 |
17.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muita kuin käsipyyhkeitten vaihto 2x viikossa.

Lakanat ja pyyhkeet 1x viikossa.

Vessan pesu 2x viikossa.

Tavarat laitetaan käytön jälkeen paikoilleen ja lapsen lelut illalla paikoilleen.

Jokaiselle tavaralle on oma paikka (laatikossa/kaapissa)!

Jos ei ole, niin kannattaa harkita onko tavara tarpeellinen, jos ei, myyntiin/varastoon/roskiin.

Vierailija
17/43 |
17.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä on kalenterissa merkitty mitä tehdään minäkin päivänä.

ma: imurointi (kerta viikossa riittää lemmikittömässä kerrostaloasunnossa)

ti: kylppärin siivous

ke: joka toinen viikko lakanan vaihto

Meillä pärjätään hyvn näillä. tietty pyykkikone ja tiskari pyörii tarpeen mukaan, eikä aikataululla. Aina kun tiskikoneen täyttää niin silloin kuuluu siivota keittiö samalla.

Vierailija
18/43 |
17.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kotinsa voi pilata ihan siivoamisellakin..

-imuroin päivittäin alakerran -pyyhkäisen mopilla lattiat -pyöritän tiski ja pyykkikoneen -pyyhkäisen vessat -keittiön pidän siistinä ja tasot tyhjinä Ja tietysti mäkätän lapsille ja miehelle että siivoavat rojunsa pois

aika neurootikko pitää olla...

Vierailija
19/43 |
17.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on 9 kuukautinen poika joka tahtoo sotkea joka päivä. yksinkertaisesti imuroin joka päivä ja tiskaan sekä siivoan pojan lelut aina kun hän on päivä unilla taikka yö unilla

Vierailija
20/43 |
17.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tyhjään asuntoon! Jos sattuu mikä tahansa vahinko, ette saa vakuutuksesta korvauksia. Jos asutte kerrostalossa, mieti miten paljon maksatte omasta pussista vesivahingon sattuessa!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän kahdeksan