Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Te joilla aina siistiä vaikka taloudessa lapsia, mitkä ovat siivousrutiininne?

Vierailija
16.10.2012 |

Olen toistaitoinen mamma ja haluaisin muutosta tähän asiaan. Kun aina on koti rempallaan.

Kommentit (43)

Vierailija
21/43 |
17.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

millä perusteella talo homehtuu jos nihkeällä mikrokuituliinalla pyyhkäisee laattalattiat päivittäin? Kiinnostaa.

Vierailija
22/43 |
17.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jätä mitään pitkäksi aikaa rempalleen. Teen sellaisen yleissiistimisen aina iltapäivällä ja toisen sitten illalla ennen nukkumaan menoa. En koe raskaaksi, koska sotkun määrä ei koskaan pääse mahdottomiin mittasuhteisiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/43 |
17.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos haluaa, että on siistiä, siivouksen ja järjestelyn pitää olla jatkuvaa. Jos lojut sohvalla viikon, niin selvähän on, että siivottavaa on siten enemmän kerralla tehtäväksi. Mielestäni ei ole lainkaan vaivalloista pitää asunto siistinä, kun siitä tekee rutiinin joka päivälle.

Vierailija
24/43 |
17.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletteko te kaikki kokopäiväisiä kotiäitejä?

Entä jos ajantasaisten asioiden seuraaminen netistä/sanomalehdistä on tärkeä osa päivää kokopäivätyön lisäksi? Entä jos perheessä asuu muitakin kuin äiti ja lapset? Entä jos perheenäitikin haluaa joskus harrastaa käsitöitä/musiikkia/liikuntaa/lukemista/mitävainmuuta?

Miten siivous ja kodin ylläpito järjestyy silloin?

Vierailija
25/43 |
17.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ööö...

melkoiset harrastukset jos niillä on lupa luistaa osallistumasta yhteisen kodin ylläpitoon... Mulla ei kyllä mies arvostaisi jos tommosen asenteen ottasin. Aivan samalla tavalla minä en myöskään arvostaisi jos mies asennoituisi noin.

Mä en ihan oikeasti nyt tajua mikä tää sun provo oli olevinaan...

Vierailija
26/43 |
17.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

-imuroin päivittäin alakerran -pyyhkäisen mopilla lattiat -pyöritän tiski ja pyykkikoneen -pyyhkäisen vessat -keittiön pidän siistinä ja tasot tyhjinä Ja tietysti mäkätän lapsille ja miehelle että siivoavat rojunsa pois

Tulen kotiin, laitan ruokaa, syömme, leikin lapsen kanssa, teen jtn kotihommaa, laitan lapsen nukkumaan, menen itse nukkumaan.

En ikinä millään muotoa jaksaisi henkisesti raskaan duunipäivän jälkeen imuroida, mopata, pyyhkiä pölyjä. En missään nimessä millään muotoa.

Olet yli-ihminen!

Vierailija
27/43 |
17.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ööö...

melkoiset harrastukset jos niillä on lupa luistaa osallistumasta yhteisen kodin ylläpitoon... Mulla ei kyllä mies arvostaisi jos tommosen asenteen ottasin. Aivan samalla tavalla minä en myöskään arvostaisi jos mies asennoituisi noin.

Mä en ihan oikeasti nyt tajua mikä tää sun provo oli olevinaan...

Sinullako on elämässä vain koti ja perhe? Ei töitä, ei minkäänlaisia harrastuksia, ei ystäviä, ei mitään???

Vierailija
28/43 |
17.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen pienessä hoitoalan työpaikassa ja mulla vuorot ovat 7-15 tai 9-17.

Ja moppiakin heilutan noin tiuhaan vain syksyllä ja keväällä koirien takia.

Vessan tasotkin pyyhkäisee siinä samalla kun pesee esim.hampaat,nämä siis menee siinä sivussa vaan.Ja esim kokatessahan siinä samalla nyt tyhjentää koneen ja pyyhkii pintoja.

T:Yli-ihminen

Vierailija
29/43 |
17.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Mitään en oikeastaan tee, mutta koko ajan teen."

Olen pienessä hoitoalan työpaikassa ja mulla vuorot ovat 7-15 tai 9-17.

Ja moppiakin heilutan noin tiuhaan vain syksyllä ja keväällä koirien takia.

Vessan tasotkin pyyhkäisee siinä samalla kun pesee esim.hampaat,nämä siis menee siinä sivussa vaan.Ja esim kokatessahan siinä samalla nyt tyhjentää koneen ja pyyhkii pintoja.

T:Yli-ihminen

Vierailija
30/43 |
17.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja tällöin kerään kaikki turhat tavarat pois, anna vaikka punaiselle ristille vaattee, mitkä pois käytöstä jne.

Imuroimme noin 2-3 kertaa viikossa, koska meillä on koira

joka to tai pe pidämme siivouspäivän, tällöin matot ulos ja imurointi, lattioidenpesu ja pölyjenpyyhintä ja pintojen pesu

lapset myös laitetaan siivoamaan leikit

Vierailija
31/43 |
17.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Duunin jälkeen, ruuat tulille, sänkyjen petaus (tärkeää että petivaatteet tuulettuu päivän), tuuletus yötä varten, roskien vienti, jos on jotain tavaroita levällään niin niiden paikallleen laitto. Keittiö jätetään illalla siistiksi ja pyykkiä pestään koneellinen n.joka toinen päivä. Imurointi 2-3 krtaa viikossa, 1krt/vko lattian pesu, pölyjen pyyhintä 1krt/vko, vessat 1-2krt/vko tai tarpeen mukaan. Petivaatteet yleensä vaihdan kans kerran viikossa..

Siinä kai noi tärkeimmät, osan hommista tekee siis mies tasapuolisesti :)

Vierailija
32/43 |
17.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

, jos siivoskelee työpäivän jälkeen tai ennen. Itse olen nyt jäänyt äitiyslomalle ja viimeisilläni raskaana, nyt kotona olleessa tulee imuroitua alakerta melkein päivittäin, siivoan pölyjä päivittäin, keittiön pöytä ja tasot pyyhitään ruuan laiton ja syömisen jälkeen. Astiat suoraan tiskikoneeseen ja kone pyörimään, kun tulee täyteen. Pyykkiä pesen joka toinen päivä. Yläkerta imuroidaan kerran viikossa. Meilä on koira, josta lähtee paljon karvaa, joten siitäkin syystä alakerran imuroin päivittäin.

Töissä ollessani ja vielä raskaanakin imuroisin vähintään joka toinen päivä. Joko ennen iltavuoroon lähtöä tai aamuvuorosta tullessani. Muksulle tietty sapuskat sun muut. Sitte siivoukset, sen jälkee jää hyvin aikaa leikkimiseen ja touhuamiseen. Tämän kun tekee päivittäin niin siinä ei kauaa mene ja koti pysyy siistinä, ei pääse kaaokseksi.

Nyt tosin on pitänyt ottaa vähän rauhallisemmin siivouksen kanssa, vaikka sen vieläkin hoidan, mutta pitää pitää pieniä taukoja ettei vauva pullahda ulos ennen aikojaan. :) silti siivoan päivittäin. Lapsen ollessa päikkäreillä on hyvä hoitaa ne hiljasemmat hommat alta pois, pyykkien laitot, pölyjen pyyhinnät sun muut, lapsi kun herää niin syödään ja sitten hoidan imuroimisen. Lapsi touhuskelee sen aikaa joko omiaan tai auttelee mua siivouksessa. :) Helppoa kun heinän teko! Asenteesta se enemmänkin on kiinni.

Vierailija
33/43 |
16.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

- aamulla sängyt pedataan ja verhot avataan ennen töihin lähtöä

- töistä tullessa pesukone päälle ja ruuan jälkeen astianpesukoneen tyhjäys ja täyttö

- illalla pyykkien ripustaminen kuivumaan ja samalla edellisten pyykkien viikkaus kaappiin

- ja ennen lasten nukkumaanmenoa siivotan yhdessä kaikki lelut lastenhuoneeseen omille paikoilleen

näillä pienillä rutiineilla saa jo pidettyä kodin siistinä.

Vierailija
34/43 |
16.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

1. Tämä on tärkein! Lasten vaatteet jo illalla valmiiksi aamua varten

2. Lataa pyykkikone ja astianpesukone aamulla. Ne voi töistä tullessaan vaan napata päälle.

3. Vie mennessäs, tuo tullessas

4. Imuroi eteinen ja keittiö

Ja perustelut näille: ekan jos jätän tekemättä, niin aamu on yhtä helvettiä, ja voin unohtaa seuraavat.

Toka ei ole ongelma kun on tehnyt ekan. Okei, monena aamuna se korpeaa, mut siitä pääsee yli kun miettii, että on sitten kiva tulla himaan.

Kolmonen selittää itsensä, mut "tyhmä paljon työtä tekee, viisas pääsee vähemmällä".

Nelonen siksi, koska ne on pahimmat paikat. Jos jaksan tehdä vaan ne, niin pahimmat on siivottu. Toisinaan taas miettii, että nyt on jo pahimmat tehty, niin samalla kai muukin kämppä menee.

Tsemppiä =)

Vierailija
35/43 |
16.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tekemään:

Aamulla sänkyjen petaus ja makuuhuoneiden tuuletus.

Astianpesukone päälle ja ainakin yksi koneellinen pyykkiä pyörimään.

Iltapäivällä pyykit kuivuriin ja narulle, keittiön siivous (myös lattian ja tasojen pyyhkäisy) ja ohimennen vaatekasojen viskominen likapyykkeihin.

Vierailija
36/43 |
16.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietyt hommat tehdään päivittäin sitä mukaa kun ne on mahdollista tehdä: tiskit koneeseen heti, käsinpestävät ei saa jäädä altaaseen "likoomaan", tavarat paikoilleen aina käytön jälkeen, keittiön pöytä tyhjäksi vähintään kerran päivässä niin ei keräänny esim. postia lojumaan, pyykit viikataan kaappiin heti kun ovat kuivia ja kone päälle kun on sopivasti pyykkiä, lasten lelut laatikoihin vähintään kerran päivässä... Nämä tulee tehtyä ihan automaattisesti kotona ollessa.

Näin pysyy sellainen tietty järjestys ja yleisilme yllä. Sitten on varsinainen siivous, jota tehdään pari kertaa viikossa tarpeen mukaan: imurointia, vessan pesua, pölyjen pyyhintää, lakanoiden vaihtoa ym. Näihinkään hommiin ei kauan mene ja on vaan tartuttava toimeen reippaasti.

Itseäni vähän auttaa ajatella, että no imuroinpas nyt ihan pikaisesti vähän tosta eteisestä kun siellä on hiekkaa ja nappaan vaan sen imurin. Sitten yllättäen tuleekin imuroitua puolet kämpästä tai koko kämppä kun nyt kerran on se imuri kädessä, eikä ole mennyt kuin 10-20 minuuttia . Ja vaikkei oliskaan niin viimeisen päälle imuroitu niin ei haittaa mitään. Sitten vaikka kerran kuussa imuroi "kunnolla" huonekalujenkin alta jne. Samoin vessa on kivempi pesaista ihan pikaisesti hetken mielijohteesta pari kertaa viikossa niin pysyy oikein siistinä: harjaa pytyn sisältä ja pyyhkäisee ulkoa nopeasti, ja pyyhkii lavuaarin. Siihen ei mene kuin viisi minuuttia. Kerran kuussa sitten pyyhkii myös hyllyjä ja peilit, ja pesaisee lattian.

Eli yritä asennoitua siivoukseen niin, että sitä voi pikaisesti tehdä siinä sivussa ja milloin nyt sattuu mieleen juolahtamaan. Ei tarvitse olla siivouspäivää tai urakoida kaikkea kerralla. Älä mieti, mitä kaikkea pitäisi saada tehtyä vaan mistä voisit aloittaa. Jos vaikka pölyjen pyyhintä tuntuu vastenmieliseltä niin anna sen jäädä ja tee jotain muuta. Pahinta on se ahdistus, jonka takia ei saa oikein mitään tehtyä. Siihen auttaa vain toimeen tarttuminen.

Vierailija
37/43 |
16.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iso talo kahdessa kerroksessa, kaks koiraa ja neljä lasta.

Vierailija
38/43 |
16.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

-imuroin päivittäin alakerran

-pyyhkäisen mopilla lattiat

-pyöritän tiski ja pyykkikoneen

-pyyhkäisen vessat

-keittiön pidän siistinä ja tasot tyhjinä

Ja tietysti mäkätän lapsille ja miehelle että siivoavat rojunsa pois

aika neurootikko pitää olla...

Vierailija
39/43 |
16.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

..laitatte aamulla pyykki- tai tiskikoneen päälle ja lähdette töihin ja vasta töistä tullessa ripustatte pyykit kuivumaan? Vai ehtiikö koneet pyöriä aamulla valmiiksi? Minun tiskikone jyllää kolmatta tuntia, ei ehtisi aamulla mitenkään.

Vierailija
40/43 |
16.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

toimeen tarttuu. Ja kun niistä tulee rutiineja. Tänään otin aikaa. Keittiön siivoamiseen meni 18 minuuttia. Ja siellä oli aika kamala sotku. Sama aika olisi helposti mennyt sanomalehteä lukiessa, saati jos olisin avannut netin.

Siivoan keittiön aina täysin siistiksi päivällisen jälkeen. Kone menee yöksi päälle. Aamulla ensimmäisenä laitan kahvin valumaan ja tyhjennän pesukoneen. Menee siinä samalla aamukoomassa. Keittiö pysyy siistinä kun käytetyt astiat saa heti koneeseen eikä ne jää ajelehtimaan.

Pyrin joka päivä pesemään koneellisen pyykkiä. Näin pyykkikori ei pursua. Vaatteet viikataan heti kaappeihin kun otan ne kuivurista.

Imuroin keittiön ja eteisen lähes päivittäin. Niissä on eniten muruja ja hiekkaa. Kun ne on kunnossa muukin näyttää paremmalta.

Kolme-neljä kertaa viikossa siivoan jonkin harvemmin siivottavan kohteen. Tänään yksi keittiön laatikko. Joskus pari hyllyä lelu tai kirjahyllystä. Kun urakan jakaa pieniin osiin aloitus ei ole niin vastenmielistä. Nämä pysyvät siistinä pidempään kuin keittiön pöytä, eteinen tai vessa joita saa puunata koko ajan. Tulee hyvä mieli avaa siistin laatikon ja siitä saa motivaatiota jatkaa. Tärkeintä on että urakka on pieni ja suht nopea, just esim. yksi laatikko ja lopettaa kun se on valmis. Silloin siitä nopeasti iloa.

Kyllä tässä koko ajan saa jotain tehdä, mutta nykyisin meillä on aika usein suht siistiä. Ihan pienten lasten kanssa oli toisin. Ole armollinen itsellesi, taaperot ehtii levittää ja tuhota paljon nopeammin kun ehdit siivota. Äidin vessakäynnin aikana itsekseen puuhasteleva aikaansaava taapero ehtii aikaansaada sotkun jonka siivoamiseen menee 30-60 minuuttia.

Mulle suurin muutos oli rutiinit. Eli tosiaankin aamulla tyhjennän sen tiskikoneen sen sijaan että avaisin päivän lehden tai netin. Vartissa ehtii yllättävän paljon kun vaan ryhtyy!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä viisi