Miksi laskettua aikaa ei muuteta vaikka on varmaa, että se on väärin?
Minulla on laskettu aika melkein viikon liian aikaisessa. Tiedän sen, koska emme aloittaneet edes yhdyntöjä kuin vasta myöhemmin kuin mikä nyt on laskettu päivä. Kiertoni on noin 31 päivää normaalin 28 sijaan. Nt-ultrassa pituus vastasi niin lähelle kuukautisista laskettua, että laskettu aika pysyy sellaisena, että hedelmöittymisen olisi pitänyt tapahtua 2 päivää ennen kuin olimme olleet edes yhdynnässä tuolla kierrolla. Ja yrittämisen aloitimme kuitenkin 5 päivää ennen odotettua ovulaatiota.
Mietityttää, että jos on melkein viikolla väärin tuo päivä, niin miten oikeassa veriseulat voivat edes olla. Ja toisaalta haluaisin jäädä mahdollisimman myöhään äitiyslomalle, että saisin sitten olla lapsen kanssa mahdollisimman pitkään ennen töihin paluuta.
Kommentit (18)
missä minä olen käynyt ultrassa on laskettuaika muutettu vasta kun heittoa on on 5 päivää. Itselläni oli molemmissa raskauksissa 3:n päivän heitto ja tokassa raskaudessa lääkäri kysyi mun mielipidettä, et vaihdetaanko la, ei vaihdettu, koska sillä ei niin suurta merkitystä ole.
Tänään kävin ultrassa, ja ultraaja sanoi ettei laskettua aikaa muuteta jos se ei ultran perusteella heitä yli 5 päivää kuukautisista lasketusta, vaikka sanoin ettei tuo päivä ole edes teoriassa mahdollinen.
ap
että sillä ei ole väliä, vaikka se heittäisi viikon suuntaan tai toiseen. Pelkästään lasketun ajan perusteella kun ei tehdä tai olla tekemättä mitään.
koska esim. synnytyksen käynnistys voidaan tehdä turhaan liian aikaisin, jos on väärä la.
sikiön KOON perusteella eli niihin tuo ei ainakaan vaikuta
koska esim. synnytyksen käynnistys voidaan tehdä turhaan liian aikaisin, jos on väärä la.
kyllä seurattiin lapsen kokoa, eikä synnytystä käynnistetty, vaikka la:n perusteella olisi pitänyt.
sikiön KOON perusteella eli niihin tuo ei ainakaan vaikuta
Onko tosiaan näin? Itse löysin jonkun taulukon, jossa näkyi miten ne Papp-a ja hCG muuttuvat raskausviikkojen myötä.
itellä on sikiö ollu rakenneultrasta lähtien 2 viikkoa suurempi kuin lasketun ajan mukaan. muttei aikaistettu!!! käsittämätöntä! ja nimenomaan koko vauva on suurempi. eri asia olisi jos pelkkä vatsa (=sokerivauva), jalka tai kädet tmv. mul on vielä yks ultra edessä. mutten varmaan enää ees halua et sitä muutetaan koska kaikki viralliset paperit on jo lähetty sen vanhan lasketun ajan mukaan. täytyy tosin kysyä vaikuttaako se sit siihen käynnistämiseen ettei turhaan vetkuteta laskettuun aikaan asti, eli että vauva on mun tapauksessa 2 viikkoa yli lasketun ajan. stressaa kans tuollanen jos joutuu kättä vääntämään loppumetreillä :S tällä kasvuviikoilla laskettuna aikana se on jo yli 4 kg.
Mä oon tyytyväinen ettei la:ta myöhennetty. Olisi tarvinnut olla viikko pidempään töissä ;)
Kyllä mulla muutettiin, juurikin aikaistettiin. Kahdessa eri raskaudessa ja eri paikoissa kävin neuvolat ja synnärit, seulat jne yms. Taitaa olla taas niin paikka kohtaista nuo merkinnät.
Voithan sä sen äityislomas aloittaa ihan just niin myöhään kuin sä haluat. JOS lapsi syntyy ennen sitä, niin sen voi korjata tai lääkäri kirjottaa saikkua.
Vaadi muutosta. Samalla tietty voit kysästä, että miksei sitä vaihdeta.
Ystävälläni laskettua aikaa ei muutettu, vaikka heittoa oli kaksi viikkoa. Hyvä ettei muutettu, alkoi syntyä rv 24, lapsivedet menivät silloin (oikeasti oli vasta rv 22) ja sairaala teki kaikkensa, että vauva pysyy vatsassa ja saatiin kuukausi vielä pidettyäkin, ennen kuin syntyi pikkukeskosena. Nyt terhakka 8v. Jos laskettua aikaa olisi siirretty, ei olisi tehty mitään, vaan rv 22 syntyvää olisi pidetty myöhäisenä keskenmenona. :(
perusteella määritetään ne raskausviikot! Joten se on ihan oikein.
Eikä pieni heitto niihin tuloksiin vaikuta.
perusteella määritetään ne raskausviikot! Joten se on ihan oikein.
Eikä pieni heitto niihin tuloksiin vaikuta.
Mutta laskettua aikaa ei muuteta vaikka se olisi ultran mukaan eri, jos heittoa ei ole yli 5 päivää. Pää-perämitassakin on oma hajontansa, ja raskausviikot lasketaan sen keskiarcon perusteella. Jos vauva on omille viikoilleen pitkä, niin raskausviikko voi heittää.
Esimerkiksi 62 cm pitkä voi olla raskausviikoilla 12+0 - 13+2. Eli tuon perusteella saataisiin ultrasta, että raskausviikkoja on 12+4. Jos kuukautisten perusteella olisi laskettu, että on raskausviikko 13+1, sitä ei muutettaisi, vaikka todellisuudessa voisi olla menossa vasta 12+0.
- Muutos Suomessa johtuu tarkasta raskausajan seurannasta. Synnytys käynnistetään viimeistään 42. raskausviikolla, joten vauvat eivät ehdi kasvamaan niin isoiksi, Gissler selittää.
http://www.iltalehti.fi/perhe/2012101716216189_pr.shtml
Onpa kiva jos synnytys käynnistetään liian aikaisin :/
Ekassa raskaudessa minulla oli ultran mukaan la 6 päivää myöhemmin kuin oli merkattu eikä la:ta muutettu, kun olisi pitänyt olla vähintään viikon ero.
Älkää hankkiko turhia stressejä! Ja enpä ole kuullut kenenkään koskaan sanovan, ettei haluaisi raskautta käynnistettävän. Pikemminkin toisin päin. Kyllä se olo sen verran tunkkanen viimeisillään on, että mahasta haluaa eroon eikä sillä vauvalla ole kokonsa/kehityksensä puolest amitään hätää, vaikka olisi sen 5 päivää väärä la.
Lähes 10 v sitten tosin.
Laskettu aika laitettiin ultran mukaan vaikka sanoin että olen tehnyt positiivisen raskaustestin jo ennen laskettua hedelmöittymispäivää. Meille siis syntyi "keskos"lapsi. Pienikokoinen on edelleen eli oli jo sikiönä normaalia pienempi, mitä ei uskottu, vaan laitettiin vaan la sopimaan kokoon.
kunnes pääsin käynnistykseen..
Minusta täällä pitkitetään liikaa käynnistyksen aloitusta,ei suinkaan saa liian aikaisin!
eikä sekään voi pitää paikkaansa.
Oliko sulla seulavastauksissa jotain epäselvää?