Mitä mieltä menusta?
Pari ystäväpariskuntaa on tulossa syömään (ilman lapsia), miltä kuulostaa tällainen ruokalista:
Hanhenmaksa -crème brûlée (pieni "suupala"), makea valkoviini
Avokadopasta
Ankanrintaa viikunakastikkeella, kauden kasviksia uunissa, vihersalaatti ja kesäkurpitsaleipä, tammitynnyrissä kypsytetty grenache-syrah -punaviini
Juustolajitelma (tuoretta vuohen- ja lampaanjuustoa, kovaa gruyère-tyyppistä juustoa ja sinihomejuustoa), ruissipsejä, viinirypäleitä ja tavallisia suolakeksejä
Ahvenanmaan pannukakku tiramisujäätelöllä ja chili-suklaakastikkeella, makea kuohuviini
kahvi+konjakki/likööri
Kommentit (47)
Monia kauhistuttaa näemmä ruokani määrä ja laatu! Meillä syödään aina hyvin, ei olla mitään heinänkorsia eikä kerjäläisiä nimittäin. Olemme kummatkin akateemisissa viroissa, johtoportaassa vieläpä, joten vieraammekaan ei ole mitään makkaraa syöviä metsäläisiä. Ettehän te ruohonkorren kokoiset yh-kerjäläisamammat tietenkään voi meidän ylellisyyttä käsittääkään...
-ap
ensinnäkin tulet tänne kysymään mielipidettä menustasi ja sitten haukut kirjoittajat kateellisiksi. Mitä tuossa on kahdehtimista tai ylellisyyttä, aivan liian paljon aineksia.
Monia kauhistuttaa näemmä ruokani määrä ja laatu! Meillä syödään aina hyvin, ei olla mitään heinänkorsia eikä kerjäläisiä nimittäin. Olemme kummatkin akateemisissa viroissa, johtoportaassa vieläpä, joten vieraammekaan ei ole mitään makkaraa syöviä metsäläisiä. Ettehän te ruohonkorren kokoiset yh-kerjäläisamammat tietenkään voi meidän ylellisyyttä käsittääkään...
-ap
tai jos ihan ensin lopettaisit ylellisyyksistänne unelmoimisen :DD
Mikä ihme on hanhenmaksa-crème brûlée.
Tarkoititko hanhenmaksa-Petit Fours kenties.
Crème Brûlée on tietääkseni ihana jälkiruoka, johon tuo makea valkoviini voi sopia. Mutta jännittävämpiäkin vaihtoehtoja olisi, kysypä Alkosta.
Hanhenmaksa-pikkupalojen seuraksi tarjoaisin kuivaa sampanjaa.
Jälkkäri vois ehkä olla jotain kevyempää ja raikkaampaa minun makuun, mutta näillä mennään...: )
Mikä ihme on hanhenmaksa-crème brûlée.
Tarkoititko hanhenmaksa-Petit Fours kenties.
Crème Brûlée on tietääkseni ihana jälkiruoka, johon tuo makea valkoviini voi sopia. Mutta jännittävämpiäkin vaihtoehtoja olisi, kysypä Alkosta.
Hanhenmaksa-pikkupalojen seuraksi tarjoaisin kuivaa sampanjaa.
ei ole tulossa illallista ja HK:n sinistä taidetaan syödä siinä taloudessa usein.
Kukaan kulinaristi ei laittaisi moista sekametelisoppaa:P
Kamalan tuhdilta kuulostaa ap!! Itse tuunaisin sun menua tähän suuntaan:
Aperitiiviksi kuivaa sampanjaa tai kuohuviiniä
Avokadopasta jättiravunpyrstöllä (pieni annos), kuivaa ja hapokasta valkoviiniä
Ankanrintaa viikunakastikkeella, kauden kasviksia uunissa, juomaksi joku laadukas bordeaux'n punaviini
Itse tehty tiramisu ja marsalaviiniä
(kahvi+konjakki/likööri)
Myöhemmin illalla voisin laittaa tarjolle juustoja, tuunaisin sun tarjoiluja vielä niiden osalta hieman (ruissipsit ja suolakeksit eivät todella ole juustotarjottimelle kuuluvia)
Juustolajitelma (lampaanmaitojuustoa, gruyère-juustoa, brietä ja sinihomejuustoa), mariekeksejä, viikunahilloa, "vesikeksejä" ja omenaa. Kyytipojaksi joku ihana itävaltalainen Riesling.
Kuva kuulla että sulle ei olisi edes juomat kelvanneet, pakko päästä pätemään että tämä ja tämä olisi parempi vaihtoehto, vaikka juomat ostin jo aikoja sitten. Ei katsos ole tapana juoda pulloja heti ostopäivinä tyhjiksi, toisin kuin teillä alkoholistiperheillä.
Muutenkaan en oikein ymmärrä tuota kateellista narinaa siitä että joku vitun jättikatkaravun pyrstö pitää olla että ns."tuhdista" ateriastani tulisi yhtäkkiä syömäkelpoista.
No, pippalot oli ja meni, kaikki vieraat söivät kaiken mitä tarjottiin ja olivat tyytyväisiä. Ja se on tasan ja vain minun itseni ansiota, teidän AV-ämmien kateellisesta paskanjauhannasta ei ollut mitään hyötyä.
-ap
Eipä ap kyllä kuulosta kovin fiksulta emännältä.
Taitaa olla itsekkäitä possuja koko perhe. Eikä mitään käytöstapoja juntilla.
Kamalan tuhdilta kuulostaa ap!! Itse tuunaisin sun menua tähän suuntaan: Aperitiiviksi kuivaa sampanjaa tai kuohuviiniä Avokadopasta jättiravunpyrstöllä (pieni annos), kuivaa ja hapokasta valkoviiniä Ankanrintaa viikunakastikkeella, kauden kasviksia uunissa, juomaksi joku laadukas bordeaux'n punaviini Itse tehty tiramisu ja marsalaviiniä (kahvi+konjakki/likööri) Myöhemmin illalla voisin laittaa tarjolle juustoja, tuunaisin sun tarjoiluja vielä niiden osalta hieman (ruissipsit ja suolakeksit eivät todella ole juustotarjottimelle kuuluvia) Juustolajitelma (lampaanmaitojuustoa, gruyère-juustoa, brietä ja sinihomejuustoa), mariekeksejä, viikunahilloa, "vesikeksejä" ja omenaa. Kyytipojaksi joku ihana itävaltalainen Riesling.
Kuva kuulla että sulle ei olisi edes juomat kelvanneet, pakko päästä pätemään että tämä ja tämä olisi parempi vaihtoehto, vaikka juomat ostin jo aikoja sitten. Ei katsos ole tapana juoda pulloja heti ostopäivinä tyhjiksi, toisin kuin teillä alkoholistiperheillä. Muutenkaan en oikein ymmärrä tuota kateellista narinaa siitä että joku vitun jättikatkaravun pyrstö pitää olla että ns."tuhdista" ateriastani tulisi yhtäkkiä syömäkelpoista. No, pippalot oli ja meni, kaikki vieraat söivät kaiken mitä tarjottiin ja olivat tyytyväisiä. Ja se on tasan ja vain minun itseni ansiota, teidän AV-ämmien kateellisesta paskanjauhannasta ei ollut mitään hyötyä. -ap
Tuo tuunattu olisi ollut paljon parempi.
Eiköhän tuo ap:n viesti todellisuudessa ollut vain jonkun wt-lähiömamman märkä uni, ei kukaan koulutettu ja ammatissaan korkealle edennyt käytä tällaista kieltä! Niin kirkkaasti paistaa sivistymättömyys läpi:)
Hanhenmaksan tuotanto on niin eläinrääkkäystä että ihmettelisin jos sitä olisi tarjolla,kaikki ei tietysti välitä..
Ikävää, että pitää tulla toisen nimissä solvaamaan muita!
Mutta kiitos asiallisista kommenteista ja vinkeistä!
Tuo alkupala crème brûlée on ihan oikea alkuruoka! Siinä on siis maksaa ja kermaa, niiden päälle fariinisokeri, joka liekitetään tai nopsasti uunissa grillataan rapeaksi. Söin tuota kerran ravintolassa ja ajattelin kokeilla itse, helppoa ja hyvää.
Hanhenmaksaa saa myös luomuversiona, eli ilman pakkosyöttöä tuotettuna.
Jujuna ajattelin tuossa menussa, että siinä pikku jutut toistaa itseään: alkupalassa + pääruuassa ankkaa, pastassa ja jälkkärissä chiliä.
Ruissipsit juuston kanssa eivät ole ehkä puritaanisia, mutta aika hyviä. Kannattaa kokeilla!
Terveisin alkuperäinen ap, ihan tavallinen palkansaaja, kuten myös miehensä (molemmat syövät toisinaan myös HK:n sinistä ja olutta) :)
mutten ole teille tulossakaan.
Viimeksi, kun meillä kävi ruokavieraita, tarjottiin lasagnea, vihersalaattia, vettä ja rasvatonta maitoa. Kelpasi mainiosti kaikille vieraille ja omalle väelle.
Ikävää, että pitää tulla toisen nimissä solvaamaan muita! Mutta kiitos asiallisista kommenteista ja vinkeistä! Tuo alkupala crème brûlée on ihan oikea alkuruoka! Siinä on siis maksaa ja kermaa, niiden päälle fariinisokeri, joka liekitetään tai nopsasti uunissa grillataan rapeaksi. Söin tuota kerran ravintolassa ja ajattelin kokeilla itse, helppoa ja hyvää. Hanhenmaksaa saa myös luomuversiona, eli ilman pakkosyöttöä tuotettuna. Jujuna ajattelin tuossa menussa, että siinä pikku jutut toistaa itseään: alkupalassa + pääruuassa ankkaa, pastassa ja jälkkärissä chiliä. Ruissipsit juuston kanssa eivät ole ehkä puritaanisia, mutta aika hyviä. Kannattaa kokeilla! Terveisin alkuperäinen ap, ihan tavallinen palkansaaja, kuten myös miehensä (molemmat syövät toisinaan myös HK:n sinistä ja olutta) :)
Olisiko sinulla sitä viikunakastikkeen reseptiä?
tehty?? Kermavaahtoa ja vatkattua hanhenmaksaa (meillä on tosin ankanmaksaa mutta sama asia)?
Perehdy hanhenmaksan tuotantoon ja mieti sitten haluatko tarjota kyseistä ruokaa tai kukkarollasi tukea sen tuotantoa! Esimerkiksi
http://www.animalia.fi/animalia-toimii/toimintakohteet/tuotantoel%C3%A4…
Ihan hyvältä kuulostaa.
Pastaa ei välttämättä tarvitse minusta vaikka varmasti hyvää onkin.
Pannukakku on aika tuhti lopetus kun kerran juustojakin yms on tarjolla, joten jättäisin sen kokonaan pois. Jäätelonkin voisi korvata vaikka raikkaalla sorbetilla tms. tai sitten ihan pieni suklaaherkku.
Syrah viinit eivät ole minun suosikkejani joten valitsisin pinot noir viinin.
Ihan hyvältä kuulostaa.
Pannukakku on aika tuhti lopetus kun kerran juustojakin yms on tarjolla, joten jättäisin sen kokonaan pois. Jäätelonkin voisi korvata vaikka raikkaalla sorbetilla tms. tai sitten ihan pieni suklaaherkku.
Juusotjen kanssa kannattaa tarjota vaikka kypsiä päärynöitä ja viikunahilloa. Muutenkin olisin itse valinnut kyllä yhden brie juuston (vaikka sitten vuohenjuustosta)
Ihan hyvältä kuulostaa.
Juusotjen kanssa kannattaa tarjota vaikka kypsiä päärynöitä ja viikunahilloa. Muutenkin olisin itse valinnut kyllä yhden brie juuston (vaikka sitten vuohenjuustosta)
makea kuohari on pahaa - kuivaa sen olla pitää.
tehty?? Kermavaahtoa ja vatkattua hanhenmaksaa (meillä on tosin ankanmaksaa mutta sama asia)?
Kastikereseptiä kyseltiin myös, olkaapa hyvät.
Hanhenmaksa -crème brûlée -suupalat 4:lle:
100g maksaa
1 dl kermaa,
fariinisokeria.
Pilko ja soseuta maksa (esim. "muussaa" haarukalla) tasaiseksi tahnaksi. Kiehauta kerma, anna jäähtyä n. kädenlämpöiseksi, sekoita maksaan. Paista 110C 5-10 minuuttia. Ripottele pintaan fariinisokeri ja sulata se keittiöpolttimella tai uunin grillivastusten alla. Anna jäähtyä, jotta sokeri kovettuu.
Nämä voi tehdä etukäteen jääkaappiin odottamaan paistoa.
Viikunakastike (n. 2kg:lle lihaa/8hlölle):
1,5 rkl tuoretta timjamia hienonnettuna
2 rkl voita
2 (salotti-)sipulia hienoksi silputtuna
1 1/4 kupillista portviiniä
1 1/2 rkl balsamiviinietikkaa
16 kuivatuttua viikunaa karkeaksi silputtuna
paistoliemi
Sulata voi miedolla lämmöllä. Kypsennä salottisipulit ja timjami 2 minuuttia tai kunnes sipuli on läpikuultavaa. Lisää portviini, balsamiviinietikka ja viikunat ja kiehauta. Lisää ankan paistoliemi ja anna kiehua 1-3 minuuttia tai kunnes kastike on hieman paksuuntunut. Leikkaa ankka ohuiksi viipaleiksi ja valuta kastike päälle.
Tämän voi tehdä myös tuoreisiin viikunoihin, silloin riittää n. 10kpl.
terv. ap
Kelpais mulle. Kesäkurpitsaleipä kyllä kuulostaa oudolle?? :o