Kertokaa teidän perheen säännöistä!
...ja myös lasten iät ja lukumäärä
Meillä tytöt 3.v ja 5.v, ja säännöt:
1) sängyllä ei saa pomppia
2) lelut kerätään leikkimisen jälkeen koriin
3) herkkupäivä on lauantai, muuten ei syödä herkkuja.
4) kädestä ei oteta leluja tms.
5) omaa vuoroa odotetaan, esim. ruokapöydässä ei puhuta päälle
Ja sitten yleiset käytöstavat, sanotaan "kiitos", "ole hyvä" jne.
Kommentit (34)
2. vessanpöntön kansi pitää pitää kiinni, ei saa jättää auki
3. voileivälle juusto tulee päällimmäiseksi
en keksi muuta, yksi 13v lapsi
Kiitettäviä tulee yleensä pojalle. Yleensä nuo koealueet on jo varsin laajoja ja ei niitä kertaa yhdessä illassa. Esim. vitosella olleessa bilsan kokeessa oli 51 sivua luettavaa ja opeteltavana 98 kasvia ja eläintä.
Lisäksi lapsella on parina iltana viikossa harrastus + yhtenä arki-iltana viikossa käy isällään, joten menoja on ihan riittävästi muutenkin.
Meillä ei ole ollut mitään sääntöjä koskaan. Tietysti kaikki itsestäänselvyydet aina opetetaan, mutta ei ne mitään sääntöjä ole.
Mun mielestä säännöt ei oikein kuulu kotiin, kotona ollaan rennosti eikä mietitä mitään kymmenen kohdan sääntölistaa. Maalaisjärjellä mennään.
Niin itse kuin tyttärenikin ollaan aina pärjätty koulussa/opiskelussa hyvin vaikka minun lapsuudessani, eikä myöskään tyttäreni lapsuudessa ollut mitään sääntövihkoa käytössä.
Ihan itse on aina saanut päättää koska ja kuinka paljon lukee kokeeseen. Kokeissa pärjätään hyvin sillä kun tunnilla kuuntelee opettajaa, ja ajattelee asiaa kunnolla ajatuksen kanssa, ei tarvi sitten kotona kirjoista päntätä kuin ehkä jotkut ulkoa opeteltavat litaniat.
10-23 v.
Säännöt:
sohvalla ei syödä
siskoja ei lyödä
.
1) sängyllä ei saa pomppia
2) lelut kerätään leikkimisen jälkeen koriin
3) herkkupäivä on lauantai, muuten ei syödä herkkuja.
4) kädestä ei oteta leluja tms.
5) omaa vuoroa odotetaan, esim. ruokapöydässä ei puhuta päälleJa sitten yleiset käytöstavat, sanotaan "kiitos", "ole hyvä" jne.
Meillä on 12 lasta.Iät on 19,15 ja 15,14,13,11,8,6,5,3,1,5 ja 2kk
1.Ei kiroilla.Joskus isommilla lapsilla lipsahtaa mutta pyritään siihen että ei.
2."Älä käytä herrasi nimeä väärin" Eli ei käytetä väärin.
3.Päivällinen pyritään syömään aina yhdessä.
4.Aikuisten päälle ei puhuta.
5.Viikolla alaaste ikäiset tulee kotiin klo.7.Viikonloppuna 8.
6.Viikolla yläaste ikäiset tulee klo.9 ja viikonloppuna 12 viimeistään.
7.Isommilla on semmonen sääntö että viikolla tullaan 10 ja muuten ennen 3.
8.Alaastelaisilla on saldo 5-10 e ja ylä ja vanhemmilla 20-30e.Jos menee rajanyli niin sitten maksetaan itse.
9.Televisiota meillä ei katsota.
10.Kotitöihinosallistuu kaikki.
11.Koneet pistetään viikolla 8kiinni.
12.Viikonloppuna alaastelaiset laittaa 9.Muut sitten 12viimeistään.
13.Meillä ei pakoteta ketään uskomaan Jumalaan.Jokainen lapsi ja aikuinen päättää uskooko vaiko ei.Äiti ja isä ei voi pakottaa mihinkään mihin ei ole kiinnostusta.
14.Iltarukous luetaan yhdessä illalla.Heidän kesken jotka haluaa.
15.Meikkiä käytetään kohtuudella.Koulussa on tytöillä sallittavaa puuteri/meikkivoide ja ripsiä saa taivuttaa.Mutta rajausjuttuja ei! Meikit pestään kun tullaan kotiin.
16.Jos päivällisellä jää ruokaa niin se syödään sitten iltapalaksi.
17.Sunnuntaisin ja keskiviikkoisin on siivouspäivät.Sunnuntaina on nettipiuhat aina kiinni.Sunnuntaina pyritään myös käymään kirkossa aamulla pikkusten kanssa.Tai lastenkanssa jotka haluaa mukaan ensinäki lähteä.Mutta pienet lähtee aina mukaan.
18.Jos ei ole nälkä kun on ruoka niin sitten odotetaan seuraavaan ruokaan.Eli ei aleta kaivelemaan puolentunninpäästä kaappeja ja vinguta,että "Mulla on nälkäää"
Ja sitten on näitä "ollaan hiljaa ku pienet nukkuu" ja jne.
Saa semmosen kuvan että meillä on kauhea kuri muttei kuitenkaan ole.Meille on lasten ja tietysti omatki kaverit aina tervetulleita ja kyllä me pyritään olemaan avoimia kaikille:) Lapsiaki on kuitenki se 12 kappaletta nii jos ei ole kunnonsääntöjä niin ei seuraa mitään hyvää.Pyritään myös olemaan lepsuja joissain asioissa koska pitää ymmärtää, että lapset on lapsia.
että minulla on sekä oikeus että velvollisuus opettaa lapsilleni oikeita ruokailutottumuksia, ruokien ravintopitoisuuksia ja terveellisyyttä. Ravitsemustieto ei välity käsittääkseni perimässä geneettisesti. En ymmärrä yhteyttä insestiin.
Näin sanoi juuri 6-vuotias mieheni lapsi, joka viettää enemmän aikaa äidin luona jossa ei kai sitten ole näitä julmetun kovia sääntöjä... Samat säännöt koskevat omia yhteisiä lapsiamme. Voi heitä raukkoja kun joutuvat aina asumaan kovien sääntöjen perheessä.. 1. Ruokaa pitää maistaa, ja syödä pieni määrä, ei tarkoita lautasta tyhjäksi. 2. Ennen ruokaa ei saa syödä herkkuja 3. Herkkuja ei saa syödä jos ruoka ei ole maistunut 4. Omasta huoneesti pitää kerätä lelut ennenkuin lähdetään takaisin äidin luo 5. DVD:tä ja telkkaria ei saa katsoa rajattomasti, vaan ikäkaudelle sopiva määrä / pv 6. Joka päivä pitää käydä ulkona, edes hetken.
koska niiden tärkein viesti on kertoa, että minä olen äiti, minulla on valta sinun kehoosi. Minusta maistamispakkoa voisi verrata insestiin, molemmissa kajotaan lapseen vanhemman vallalla ja molemmissa väitetään, että kyse on rakastamisesta.
Että sen jälkeen kun tämä 6-vuotias lausui nämä sanat kovista säännöistä, hänen ei ole tarvinnut enää noudattaa näitä sääntöjä meillä, äitinsä toiveesta. TUlos on, että hän syö suolapähkinöitä, riisimuroja, ja makkaraa. Ei mitään muuta. Ja hän katselee telkkaria aamuheräämisestä klo 7 iltaan klo 20 kunnes menee nukkumaan, DVD:n edelleen pyöriessä.
Ikäviä nuo ruokailusäännöt, mutta tämähän se vasta juhlaa on kun lapsi saa itse pääättää mitä tekee ja miten. Hienoa, hieno lapsi. Ei ole insestin uhri hän, ei ole. IHanaa.
että minulla on sekä oikeus että velvollisuus opettaa lapsilleni oikeita ruokailutottumuksia, ruokien ravintopitoisuuksia ja terveellisyyttä. Ravitsemustieto ei välity käsittääkseni perimässä geneettisesti. En ymmärrä yhteyttä insestiin.
Näin sanoi juuri 6-vuotias mieheni lapsi, joka viettää enemmän aikaa äidin luona jossa ei kai sitten ole näitä julmetun kovia sääntöjä... Samat säännöt koskevat omia yhteisiä lapsiamme. Voi heitä raukkoja kun joutuvat aina asumaan kovien sääntöjen perheessä.. 1. Ruokaa pitää maistaa, ja syödä pieni määrä, ei tarkoita lautasta tyhjäksi. 2. Ennen ruokaa ei saa syödä herkkuja 3. Herkkuja ei saa syödä jos ruoka ei ole maistunut 4. Omasta huoneesti pitää kerätä lelut ennenkuin lähdetään takaisin äidin luo 5. DVD:tä ja telkkaria ei saa katsoa rajattomasti, vaan ikäkaudelle sopiva määrä / pv 6. Joka päivä pitää käydä ulkona, edes hetken.
koska niiden tärkein viesti on kertoa, että minä olen äiti, minulla on valta sinun kehoosi. Minusta maistamispakkoa voisi verrata insestiin, molemmissa kajotaan lapseen vanhemman vallalla ja molemmissa väitetään, että kyse on rakastamisesta.
"sängyllä ei saa pomppia" -sääntöä. Sehän kuuluu lapsuuteen, että pompitaan sängyllä. Miksi pitää kaikki hauska kieltää? Missä lapset saavat sitten toteuttaa tätä sisäänrakennettua tarvettaan hyppiä ja pomppia? HopLopissa kalliilla sisäänpääsymaksulla ? :) Sängyllähän on päiväpeite suojaamassa lakanoita ja patjat saa paikoilleen muutamassa sekunnissa, eli no big deal.
-Kädet pestään ennen ruokaa ja aina ulkoilun jälkeen.
-Hampaat pestään aamuin illoin.
-Leikit siivotaan pois ennen nukkumaanmenoa.
-Ketään ei saa satuttaa, ja kädestä ei oteta.
- Kiitos, anteeksi, ole hyvä, hei, näkemiin.
- Kaupasta ostetaan vain se, mitä on kotona listaan kirjoitettu, ja karkkia vain lauantaisin tai erikoistapauksessa isovanhemmilla (asuvat 5tunnin ajomatkan päässä, eli näkevät harvoin)
- Kaikesta voi puhua vanhemmille, vaikka pelottaisi. Jos on tehnyt jotain kiellettyä, niin rehellisyys ja oma-aloitteisesti siitä kertominen vähentää rangaistusta.
Nämä tulee nyt mieleen:
-sängyllä ja sohvalla ei saa pomppia (poika jo niin iso, että pohjasäleet notkuu), mutta yhdellä kestävällä sängyllä pomppiminen on sallittu.
-toiselta ei saa ottaa lelua kädestä tai kesken toisen leikin
-toista ei saa lyödä eikä huutaa rumasti
-pitää pyytää anteeksi toiselta jos on tehnyt jotain tyhmää
-pitää odottaa omaa vuoroa
-Ruokapöydässä: ei saa tahallaan sotkea. Sellaisesta saa yhden varoituksen ja jos jatkaa, joutuu pois pöydästä. Jalkoja ei saa pitää ruokapöydällä. Kaikkea ruokaa pitää maistaa yksi pieni palanen. Ei silloin, jos jo tietää, ettei pidä jostain, mutta jos on ihan uusi ruoka jonka makua ei tiedä, pitää maistaa. Jälkkäriä ei saa, jos on käyttäytynyt pöydässä kovin rumasti.
-tien yli ei saa mennä yksin, vanhempaa on pidettävä kädestä
-autossa ei saa heitellä tavaroita
-keittiössä ei saa heitellä tavaroita, eteisessä ja olohuoneen siinä osassa, jossa ei ole telkkaria, saa.
-telkkaria saa katsoa lasten aamuohjelmat ja pikkukakkosen, satunnaisesti muutakin.
Kyse on ihan turvallisuudesta. Meillä ei muutenkaan leikitä vanhempien makuuhuoneessa.
Tarkemmin kun mietittiin niin hoksattiin, että meillä on tämmöisiä sääntöjä.
Satuttaminen ja rikkominen on kielletty.
Ruokapöydässä ei saa meuhkata, vaan noudatetaan hyviä ruokailutapoja.
Ihmisille ollaan ystävällisiä. Tervehditään, kiitetään, pyydetään anteeksi, autetaan, kannustetaan...
Muuten meillä saa olla hyvinkin vapaasti.
Leikkejä saa viritellä olohuoneeseen, eikä niitä tarvitse siivota pois muulloin kuin ennen siivoamista (n. kerran viikossa).
Legolaatikko ollaan siirretty ihan pysyvästi olkkariin ja käytännössä meillä on mitä mahtavimpia legorakennelmia ihan koko ajan lattialla. Ne siivotaan pois siivoamisen ajaksi, mutta sen jälkeen ne saa palauttaa tai alkaa tekemään uudenlaista rakennelmaa.
Sängyssä ei saa pomppia, mutta jos haluaa pomppia niin saa pomppimispatjan lattialle.
Rumaa kielenkäyttöä en suvaitse kodissani, mutta siitä ei koskaan ole tarvinnut erikseen sanoa (paitsi vieraille lapsille).
Meillä on 6v ja 9v pojat.
- ei saa suuttuessa lyödä tai potkia
- ei saa heitellä tavaroita
- ruoalla ei saa leikkiä
- lelut on kerättävä leikin jälkeen lelukaappiin
- sohva ei ole ruokapaikka
- syömään on tultava ruoka-aikaan
- karkkia syödään vain karkkipäivänä
- kotiin tullessa pitää ottaa kengät ja ulkovaatteet pois eteisessä, laittaa ne omaan naulakkoon ja sitten mennä pesemään kädet
- kuuluu sanoa kiitos
- jos tekee tuhmaa, tulee pyytää anteeksi
Ja monia ihan perus-sääntöjä, ei millään pysty luettelemaan kaikkia, jotka kuuluvat normaaliin elämään ja maalaisjärkeen