Miten teidän työpaikalla suhtaudutaan työmatkustusaikaan?
Eli onko työaikaa vai ei, korvataanko mitenkään? Jos esim. lähdet työmatkalle klo6 aamulla ja palaat klo23 kotiin, saatko korvausta menetetystä vapaa-ajasta jos normaali työaikasi on 7,5h/pvä?
Kommentit (33)
Ja meidän virastossa ollaan pilkuntarkkoja tällaisista. Argh!
Virkamatkasta saamme vain päivärahan ja saldoa kertyy kellokorttiin 7h15min/työpäivä oli sitten matka kuinka pitkä tahansa, kunhan on vähintäin tuon.
terv. 40
Jos kuitenkin matkustuksen aikana pystyy tekemään töitä normaalisti (on esim. junassa tai lentokoneessa matkustajana ja hoitaa samalla työhön liittyviä juttuja), voi työtehtäviin käytetyt tunnit laskea työtunneiksi.
Ja matkustusaika sun omaa aikaa. Näin ainakin valtiolla ja kunnalla. Toki saat huiman päivärahan ;) päivältä.
itse valitset asuinpaikkasi ja työtehtäviesi sijainnin, ei työnantaja ole velvollinen korvaamaan työmatkoihin käyttämääsi aikaa. Verotuksessa saa sitten matkakulut, mutta matka-aikaa?? Haha hah, mäkin alan kävelemään 30km työmatkani, johan rikastuisin!
Toki voit kysyä pomolta miten asia on, jos jostain erikoistapauksesta kyse, mutta yleisesti ihan itse sitoudut matkustuksiin ottaessasi työtehtävän vastaan.
Jos kuitenkin matkustuksen aikana pystyy tekemään töitä normaalisti (on esim. junassa tai lentokoneessa matkustajana ja hoitaa samalla työhön liittyviä juttuja), voi työtehtäviin käytetyt tunnit laskea työtunneiksi.
Onneksi työmatkoja on aika vähän. Ja osa niistä sijoittuu siten, että pystyy lähtemään ja palaamaan työajan puitteissa. Jos sattuu olemaan puolen päivän palaveri kauempana, jään hyvällä omalla tunnolla sukuloimaan samalta reissulta ja lasken sen itselleni silti kokonaiseksi työpäiväksi. Meillä ei muutenkaan ole työajan seurantaa, joten todelliset työtunnit menevät kuitenkin yli sen mitä maksetaan, joten minusta ihan reilua ottaa joskus lyhyempi päivä, kun toisinaan taas matkustaa omalla ajalla tuntikausia.
Joskus toivoisi, että noista tunneista maksettaisiin. Jos ei muuten niin siksi, että joku miettisi kahteen kertaan kannattaako koko Suomen väkeä koskeva palaveri järjestää todellakin Joensuussa.
itse valitset asuinpaikkasi ja työtehtäviesi sijainnin, ei työnantaja ole velvollinen korvaamaan työmatkoihin käyttämääsi aikaa. Verotuksessa saa sitten matkakulut, mutta matka-aikaa?? Haha hah, mäkin alan kävelemään 30km työmatkani, johan rikastuisin! Toki voit kysyä pomolta miten asia on, jos jostain erikoistapauksesta kyse, mutta yleisesti ihan itse sitoudut matkustuksiin ottaessasi työtehtävän vastaan.
Tässä puhutaankin työmatkoista, joita pitää tehdä esim. asikkaiden luo. Ei niistä kodin ja työpaikan välisistä matkoista.
itse valitset asuinpaikkasi ja työtehtäviesi sijainnin, ei työnantaja ole velvollinen korvaamaan työmatkoihin käyttämääsi aikaa. Verotuksessa saa sitten matkakulut, mutta matka-aikaa?? Haha hah, mäkin alan kävelemään 30km työmatkani, johan rikastuisin!
Toki voit kysyä pomolta miten asia on, jos jostain erikoistapauksesta kyse, mutta yleisesti ihan itse sitoudut matkustuksiin ottaessasi työtehtävän vastaan.
Vaan esim. toiseen kaupunkiin/maahan matkustamista työasioissa.
Mä en saa korvausta, mieheni saa 2 tuntia normaalin työajan ylittäviltä matkatunneilta korvauksen. Jos lähtee klo 7 ja palaa klo 23, saa korvausta siis 6 tunnilta.
Vaan siitä, että asun esim. Riihimäellä ja työpaikkani on Riihimäellä. Mutta firma järjestää pakollisen palaverin Joensuussa klo 9-17. Työtehtävistä johtuen joudun siis lähtemään aamuyöstä ja palaan myöhään illalla. Minulle maksetaan palkkaa 9-17, mutta sinne tulevasta ylimääräisestä matka-ajasta ei mitään.
Meillä korvataan vain jos työpäivä jäisi muuten vajaaksi. Eli jos lähtee kotoa 8.00 ja työmatkalla työt alkaa 10.30 ja lähtee kotia kohti 16.30 ja on kotona klo 18.00 saa palkan normaalisti (plus päivärahan), vaikka työtunteja ei tule 7,5h.
Jos työmatkalle lähtö on 6.00 ja työt alkaa 8.00 ja loppuu 16.00 ja kotona on 18.00 niin palkan saa taas 7.5h ja päivärahat päälle.
Välillä ottaa pattiin kun töitä on niin paljon ettei pysty ottamaan vapaapäiviä ja reissuviikolla tunteja kertyy paljon. Ja jos tulee mannertenvälisiä reissuja niin tuhraantuu yleensä vähintään toinen päivä viikonlopusta.
mutta en tiedä mikä se on, eikä tiedä esimiehenikään.
Ylitöistä minulle ei makseta, se on ihan työsopimuksessakin, mutta epävirallisesti pidän joskus työmatkojen jälkeen vapaata, jos töiltä ehdin. Saatan esim. sanoa esimiehelle että tulen sitten ylihuomenna vasta puoleenpäivään, kun huomisella matkalla menee sen verran pitkään. Leimaan sitten "työmatka sisään".
Tää vaihtelee työehtosopimuksittain, valtaosassa matkustusaika ei ole työaikaa. Mutta esim tietotekniikan palvelualojen työehtosopimuksessa se on.
Meillä ylemmillä toimihenkilöillä matka-aika ei ole korvattavaa aikaa. Toimihenkilöillä se on. Työntekijäistä en tiedä.
Meillä työpaikalla tämä aiheutti sen että yhdessä välissä toimihenkilöille tarjottiin ylempien toimihenkilöiden sopimuksia. Eli työnantaja voi määritellä mikä erottelee toimihenkilön ja ylemmän toimihenkilön välissä. Ylemmän toimihenkilön soppari katsottiin meillä edullisemmaksi työnantajalle juuri noiden matkakorvausasioiden vuoksi.
Ylityötä se ei ole. Työaika on 7,5 h päivä ja kaikki, mikä menee matkapäivän aikana sen yli työtunteina (ei siis matka-aikana), korvataan ylityönä tietysti. Miten muuten voisi edes olla, en tajua??
Lisäksi saa päivärahaa jos poistuu normaalilta työntekopaikkakunnalta.
Riippuu täysin siitä, mitä työehtosopimus sanoo.
Yleensä korvataan päivärahana.Joskus on ollut samassa autossa samalla työmaalla 3 eri henkilöä, joilla kaikille on matka ja paikka, mutta jokaiselle maksettiin päiväraha eri perusteella.
Kannattaa tarkistaa oma tes. Usein se menee niin, että jos matka alkaa työpaikalta, matka-aika lasketaan työajaksi. Mutta voi olla, että jos matka alkaa kotoa, tulee pitempi aika = parempi päiväraha.
Ne jotka eivät itse juuri reissaa eivätkä tajua matkustamisen raskautta pidemmän päälle (tai joilla ei ole muuta elämää kuin työ), suhtutuvat työmatkoihin niin, että ne ovat jotain spesiaalia hienoa työssä. Ne jotka eivät paljon matkustele, pitävät esim. hotelleissa yöpymistä jotenkin tosi fancyna juttuna eivätkä tajua miten nopeasti hotellikuolema iskee ja miten nopeasti ne on nähty.
Ja siksi siis suhtautuminen on sellaista, että työntekijän pitäisi innosta kirkuen reissata sata päivää vuodessa vaivalloisimmilla mahdollisilla tavoilla, koska se nyt vain on niin hienoa matkustaa. Järjestelmä ja säännöt luodaan niiden ihmisten näkökulmasta, jotka matkustavat muutaman kerran vuodessa eikä niiden näkökulmasta, jotka reissaavat sen sata päivää (tai enemmän) vuodessa. Sitä ei arvosteta, että ne työmatkat (= asiakaskäynnit) ovat keskeinen keino tuoda rahaa toiminnan pyörittämiseen ja liiketoiminnan kasvuun. Ehkä jossain kuitenkin tämä isompi kuvio tajutaan, mutta ei kaikilla työpaikoilla.
mutta minä ja kollegat tehdään näin: Laitetaan itse ylös ne tunnit jotka meille kuuluu, ja pidetään ne aina jossain vaiheessa vapaana. Esim. joku perjantai ollaan koko päivä pois tai joitain tunteja aina silloin tällöin. Ilmoitetaan pomolle ja lähetetään tiedot tunneista, aina se vaan vastaa että ok.
tuplat vs. rivityöntekijä. Lisäksi asemaan kuuluu työmatkat (joissa tehdään töitä ja matkustetaan omalla ajalla). Toisessakin ketjussa oli samassa asemassa oleva eikä valittanut (palkka 6000 €).