Kokemuksia ylioppilasjuhlien järjestämisestä
Täällä yhden abin äiti miettii jo sitä, pystyykö kevään ylioppilasjuhlat järjestämään omin voimin vai pitääkö varata ajoissa pitopalvelu. Sen vuoksi kuulisin mielelläni teidän kokemuksia, jotka olette juhlat jo järjestäneet.
Vieraita olisi tulossa 60-80 muutaman tunnin aikana (eivät siis kaikki samalla kellonlyömällä). Varsinaista ruokaa ei ole tarkoitus tarjota, mutta sen sijaan kyllä jotain suolaista (tyyliin voileipäkakku/karjalanpiirakat) ja sen lisäksi normaaleja kahvipöydän kakkuja ym. tarjoomuksia. Uskoisin pystyväni palkkaamaan pari nuorta naista sukulaispiiristä hoitamaan kahvin/teen keittämisen, kaatamisen, kahvipöydän täydentämisen ym. homman, mutta varsinaiseen tarjottavien tuotteiden tekemiseen (esim. kakkujen koristeluun) heitä en voi panna.
Lähinnä tässä mietityttää se, että kaikki tarjoilu (esim. kakut) pitäisi valmistaa etukäteen. Itse juhlapäivänä ei ole aikaa valmistella tarjottavia kuin korkeintaan 1-2 tuntia ennen vieraiden tuloa, joten kaiken pitäisi olla lähes valmiina jo jääkaapissa tai pakastimessa. (Voileipäkakut/karjalanpiirakat hankkisin varmasti valmiina, mutta muut jutut olisi tarkoitus tehdä itse, jos en hommaa pitopalvelua)
Miten olette käytännössä hoitaneet järjestelyt? Onko teillä esim. ollut sellaisia kakkuja, jotka voi tehdä jo etukään pakastimeen ja joista saa muutaman minuutin viilauksella tarjoilukelpoisen sulattamisen jälkeen? Jos on, niin mitä?
Miten olette järjestäneet tarjottavien säilytyksen? Meillä on vain yksi (tosin täyskorkea) jääkaappi, enkä oikein ymmärrä, miten sinne saa mahtumaan monta kakkua odottamaan tarjoilua, kun lisäksi vielä pitää juomatkin jäähdyttää jossain.
Kommentit (13)
juhlapäivänä saat keskittyä vieraisiin rauhassa etkä joudu koko ajan varmistelemaan, että riittääkö pöydässä tarjottavat yms.
että jos järjestän juhlat itse, niin ne palkkaamani apulaiset kyllä hoitavat tuon puolen. (Heidän palkkaamisensa + tarjottavien tekeminen itse tulisi kuitenkin paljon halvemmaksi kuin pitopalvelu).
Mutta minua nyt lähinnä kiinnostaisi se, onko ylipäänsä mahdollista käytännössä tehdä tarjottavat itse, kun kaikki pitäisi tehdä valmiiksi etukäteen ja käytössä on pakastimen lisäksi vain yksi jääkaappi.
ap
Se pitäisi koristella aamulla (ja niitä pitäisi olla 2-3), joten ei millään ehdi.
Muut makeat tekisin itse. Esim. mutakakku on suurta herkkua ja helppo tehdä ja koristella tarjolle. Voi tehdä pakastimeen. Sulamisen jälkeen tarkoiluvadille, tomusokeria päälle ja jokin yksinkertainen koriste (esim.marsipaaniruusu tai miksei ihan aitokin). Kaunis ja näyttävä ja hyvää! Lisäksi erilaiset hyydytettävät keksipohjaiset kakut voi tehdä tarjoiluvalmiiksi edellisenä päivänä ja pitääkin tehdä. Niitä ei tarvi edes koristella, vaan kolmas kerros on koriste itsessään. Ne vain vuoasta tarjolle, teinitkin osaa. Pikkuleivät voi tehdä hyvissä ajoin pakastimeen.
käytössä on pakastimen lisäksi vain yksi jääkaappi.ap
Ei pitopalvelukaan jääkaappia mukana tuo... Eli kylmäsäilytystilaa pitäisi olla enemmän, kuin yksi (pieni) jääkaappi. Jos on täyskorkea jääviileäkaappi, niin ehkä pärjää. Ne voileipäkakut ynnä muut pitää säilyttää kuitenkin kylmässä ennen tarjolle laittoa, samoin täyskärit jne. Eli vaikka ne tulee valmiina, et voi niitä pöydällä säilyttää tuntikausia, niitä siis tarvitaan tuolle vierasmäärälle useita.
täysin valmiiksi edellisenä päivänä, jääkaappisäilytys riittää (en pakastaisi kakkuja).
Suklaa, marsipaani, sokerimassa, kreemi, nämä säilyvät vaikka pari päivää valmiina ennen tarjoilua.
Kermakakun teksin muuten valmiiksi, ainoastaan kuorrutus ja koristelu tarjoilupäivänä. Tiedän kyllä että monet tekee kermakakutkin täysin valmiiksi tarjoilua edeltävänä päivänä.
Ongelmaksi voi koitua kylmäsäilytystilan riittävyys niin kuin mainitsitkin. Joissakin juhlissa olleena olen nähnyt että lisäjääkaappi on ollut parvekkeella tai terassilla.
Pitopalveluista voi saada vuokrattua styroxlaatikoita joissa on isot jääblokit pohjalla. JOs voileipäkakut yms. saisitte haettua tarjoiluaamuna (la 1.6) pitopalveluissa noissa boxeissa niin säilyvät kylminä tarjoiluhetkeen.
Jääkaapista menee yksi hylly/täytekakku, jotain pientä voi sivuun mahtua. Tuolle henkilömäärälle tekisin kolme täytekakkua.
lisää. Teen kakkuja yms. ja ystävättäreni on pitopalvelussa töissä ja heillä on useita kuljetusboxeja joita vuokraavat ja siksi tiedän tämän.
Soita siihen pitopalveluun josta aiot voileipäkakut hankkia onko heillä tällaita palvelua.
Itse todennäköisesti ostaisin käytetyn jääkaapin lisätilaksi. Juomatkin pitää viilentää.
Mahtuisiko teille ylimääräinen kaappi sisälle, autotalliin, terassille? Tori.fi siellä on kylmälaitteitta myytävänä, jostain liikkeestäkin voisi kysyä. Ei maksane paljoakaan ja ongelma ratkeaisi helposti.
Jos sen abin juhlia on pienestä pitäen juhlittu pitemmän kaavan mukaan alkaen 1-vuotissynttäreistä jossain huvipuistossa, niin totta kai palkkaat pitopalvelun.
Kotioloissa voi kaikki järjestää itse, kokemusta on.
Varaudu kuitenkin yllätyksiin, eli siihen että kaikki kansa tulee samaan aikaan. Siinä täytyy olla ripeä tiskari, jos ei ole astioita ja tilaa kaikille. Yllätyksiä tulee myös siitä, että henkilö N on laittanut jotain sellaiseen paikkaan - vaikka keskelle pöytää - ettei kukaan löydä.
Käytännössä on mahdollista tehdä kaikki itse, kun aloittaa ajoissa, on selvä lista siitä, mitä tehdään ja milloin. Edellisenä iltana pitää olla kaikki kattamista vaille valmiina, eli kakut sitä viimeistä sipaisua vaille valmiina.
Siirrät muut ruokatarpeet vaikka naapurin jääkaappiin siksi aikaa kun säilytät juhlatarjottavia. Kysehän on vain parista päivästä.
Olemme turvautuneet naapureihin isoissa juhlissa muutenkin: lainanneet laseja ja astioita, klaffituoleja jne. Kiitokseksi on kutsuttu naapurit rääppiäisiin. :)
Sovi lähikuppilan kanssa, että saat heiltä jäitä muutaman muovikassin, jäät ämpäreihin ja juomat niihin jäähtymään. Eivät vie tilaa jääkaapista.
"Aputytöistä": pestaa yksi vain plokkaamaan ja tiskaamaan.
Vieraat kiertävät monissa lakkiaisisa ja kaikissa tarjoillaan suunnilleen samoja ruokia (voileipäkakku, karjalanpiirakka, juustokakku, mansikkakakku ...) ja se on ihan ok. Mitä pidemmälle päivä kuluu sitä enemmän olen huomannut vieraiden kaipaavan suolaista syötävää. Eli pidä huolta, että sitäkin on riittävästi. Voit varata hätävaraksi pari juustoa, pätkän hyvää makkaraa matti myöhäisiä varten.
toiset talvella, toiset keväällä. Kevätjuhlissa kaikki tarjoilu oli itse tehtyä. Tyttäreni poikaystävänä äiti leipoi muistaakseni kinkkupiirakkaa ja mokkapalaoja. Minä tein kasvispiirakkaa etukäteen ja edellisenä päivänä täytin täytekakut. Juhlakalu auttoi ja myös hänen tyttökaverinsa tuli edellispäivänä auttamaan. Otin muutaman päivän vapaata ennen juhlia. Kaikki tarjoilu oli valmiina juhlia edellisenä päivänä, jolloin menimme kaikki koululle aamusta juhliin ja sitten kotiin. Katoin seisovan pöydänkin edellisenä päivänä.
Tyttären kaksi kaveria oli keittiössä hoitamassa tarjoilua, tiskausta, kahvinkeittoa ym.
Meillä on jenkkikaappi ja kaikki mahtui sinne muistaakseni ihan hyvin. Mutta otin aikoinani vanhasta jääkaapista hyllyt talteen, eli meillä on hyllytilaa tuplamäärä. Juomia taidettiin laittaa kylmään veteen tai kylmälaukkuihin - en enää muista.
Olen käyttänyt joskus myös ammattikokulun "pitopalvelua", mutta itse tehden tulee parempia.
Ostin ekoihin yo-juhliin Ikeasta kuohuviinilaseja ym. mutta niitä voi lainata myös martoilta tai sukulaisilta.
Suolaiasta menee aina enemmän kuin makeaa! Eli kakkuja ei kannata varata liikaa!
Olen järjestänyt useammat juhlat ja oppinut, että kannattaa tehdä kaikki mahdollinen etukäteen, viimeistään edellisenä päivänä laittaa koti vieraskuntoon, varata henkareita takeille, jos kylmä sää, kukkamaljakot valmiiksi jne.
Meillä on kolmet juhlat vedetty samalla kaavalla ja porukkaa on juurikin ollut tuo 60-80 henkeä. Tarjottavana on ollut salaattibuffet ja täytekakku pipareineen. Apuun tulee ripeä sukulaisnainen jo perjantaina ja silloin laitetaan tarjottavat niin valmiiksi kuin mahdollista. Illalla sitten juhlitaan kunnolla itse sankaria ja rentoudutaan saunomalla. Illan puuhiin kuuluu siis pöydän kattaminen, salaattien pilkkomista (meillä kaikki raaka-aineet ovat olleet eri kupeissa). Aiemmin pakastimeen tehdyt kakkupohjat on sulatettu ja täytetty (kääretorttupohjista saa helposti isoja ja helposti leikattavia kakkuja ja paistamiseen ja sulattamiseen ei mene niin paljon aikaa).
Lauantaina sitten tehdään kaikki se mikä on pakko jättää lauantaille. Ehtoisa emäntämme jää kotiin laittamaan kaikki kuntooon, sillä aikaa, kun perhe on koululla. Jäljellä on siis kakun koristeleminen ja ruokien laittaminen esille. Samoin keitellään perunat ja pilkotaan helposti huonoksi menevät salaattitarpeet. Koululla tilaisuus loppuu kahden maissa ja vieraat on kutsuttu kolmeksi. Puoli kolmelta, kun ollaan saavuttu kotiin, niin kaikki on ollut täysin kunnossa.
Astioita kannattaa varata riittävästi, koska pienessä keittiössä on ahdasta tiskata samalla, kun ihmiset hakevat syötävää. Meillä lautasia on ollut varmaan noin 40-50 kpl ja skumppalaseja on ollut 100. Lautaset ovat olleet omia ja lasten (kerätty rippikouluiästä) ja skumppalasit ovat tulleet sukulaiselta, joka osti ison niitä määrän häihin. Lautasia siis joutui pesemään välillä mutta pääasiassa niitä riitti pahimpaan ryysikseen. Laseja ostettiin joskus edullisesti Iittalan tehtaanmyymälästä. Ruokasäilytykseen meillä on kaksi jääkaappia, juomana oli viiniä, mehua ja vettä. Juomiahan voi jäähdyttää myös vesiämpärissä, jossa on kylmää vettä. Saa lisää tilaa jääkaappiin.
Skumppaa kaatamaan kannattaa varata noin kolme ihmistä. Yksi kaataa skumppaa, yksi kuljettaa tarjotinta ja yksi ottaa juhlasankarin lahjat vastaan. Pöydästä vastaavalle kannattaa tehdä lista siitä, mitä pöydässä pitäisi olla, että kaikki varmasti päätyvät pöytään. Suosittelen myös laittamaan ruokien viereen kyltit, joissa lukee laktoositon, munaton yms. jotta niistä ei tarvitse vieraiden kysellä erikseen. Isoja kahvinkeittimiä voi kysellä maa- ja kotitalousnaisilta mutta kannattaa varailla ajoissa.
Etukäteen tehtävät asiat:
*Kakkupohjien leipominen
*Piparien leipominen
*Kuivakakut
*Lihapullat ja falafelit
*Astioiden hankkiminen
Edellisenä päivänä:
*Pöydän kattaminen ja koristelu
*Kakun täyttäminen
*Salaattipöydän valmistelu
*Siirtäminen tarjoiluastioille
*Perunoiden kuoriminen valmiiksi kattilaan
*Salaattikastikkeen ja dipin teko
Juhlapäivänä:
*Kakun koristelu
*Perunoiden keitto
*Lämmitettävien ruokien lämmittäminen
*Esille laittaminen
Esim. voiko hyytelökakkuja valmistaa ja säilöä jollain keinolla enempää kuin mitä on käytettävissä irtopohjakakkuvuokia? Hyytelökakut vaikuttaisivat muuten oikein hyvin tilanteeseen sopivilta, mutta niitä tarvitsisi useamman ja ne pitää kai ainakin hyytymisen ajan pitää vuuassa. Voiko niitä sen jälkeen säilöä jotenkin kätevästi ilman vuokaa?
Sille, joka piti juhlasuunnitelmiani ylimitoittena, voin todeta, että olen kotoisin paikkakunnalta, jossa nuo juhlat olisivat tosi pienet. Siellä käytännössä kaikissa yo-juhlissa on vähintään pitkälti toistasataa vierasta. Vaikka tarkoituksenani ei olekaan järjestää samanlaisia juhlia, niin esim. tuolla paikkakunnalla asuvat serkkuni eivät taatusti ymmärtäisi, jos eivät saisi perheineen kutsua juhliin. En halua katkaista välejäni heihin. Pelkästään 10 serkustani ja heidän perheistään tulee noin 30 vierasta. Siihen vielä päälle omat ja miehen sisarukset perheineen, isovanhemmat, isotädit ja -sedät, neljä läheisintä naapuria perheineen, muutama ystäväperhe, niin ollaan mainitsemassani vierasmäärässä.
Kaikki aikaisemmat juhlat on juhlittu selvästi vaatimattomammin, joten minulla ei ole kokemusta näin isojen juhlien järjestämisestä. Siksi kysynkin niitä teiltä.
ja muuten hoidettiin itse. Lainattiin naapurin jääkaappia.
että pelkkä kahvitus ilman ruokailuakin on todella kunnianhimoinen tavoite. Yleensä lasketaan, että esim. voileipiä tulisi varata kolme kpl/vieras. Tarkoittaa sitä, että voileipiä tarvitaan 180-240 kpl! Ne täytyy luonnollisesti säilyttää kylmässä ja tähän ei yksi jääkaappi riitä. Täytekakut (noin neljä kpl, jos 20 hengen kakkuja) vaativat oman kylmäsäilytystilansa. Isompiakin kakkuja leipomosta toki saa, mutta mihin tunget 60 hengen täytekakun?
Kannattaa siis ajoissa pohtia, rajaako kutsuttavien määrän pienemmäksi vai järjestääkö tilaisuuden jossain muualla kuin kotona. Sillä ei ole suurtakaan merkitystä, tulevatko vieraat samaan aikaan vai useamman tunnin aikana. 80 vieraan kestitsemiseen tarvittava ruokamäärä on vaan niin infernaalinen kotioloissa. Jos järkkäät juhlat kotona, osta suosiolla ainakin kaksi ylimääräistä jääkaappia,(esim. käytettyjä) vaikka autotalliin.
pitopalvelua. ja palkkaa apulaisia hoitamaan kahvinkeiton, tarjoilut, tiskaukset yms.
juhlapäivänä saat keskittyä vieraisiin rauhassa etkä joudu koko ajan varmistelemaan, että riittääkö pöydässä tarjottavat yms.