Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kirkossa kuohuu jooga kohu!

Vierailija
12.10.2012 |

Kirkossa on käynnissä jooga kohu. Kiivas keskustelu puolesta ja vastaan. Kirkon jooga seminaarin kannanotto;

http://koti.phnet.fi/petripaavola/Jeesusjajoogaeisoviyhteen.html

Kommentit (147)

Vierailija
21/147 |
12.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

joogannut pitkäänkin ja havatuneen vääriltä teiltä kun noin hyvin tietää??

Mun on todella vaikea kuvitella et ihminen joka on joogannut pitkään, ahdistuisi siitä noin. Ja herää myös kysymys mitä niin järkyttävän pahaa niissä itämaisissa opetuksissa on? Eikös ne pyri samaan rauhaan ja rakkauteen kuin jeesuskin? POis ahneudesta, egoismista jne...? Kyllä mä ainakin olen ihan vapaasti valinnut että harrastan joogaa (olen harrastanut vuosia) mutta en ryhdy hinduksi. Hyvinvointia elämään jooga tuo moniverroin enenmmän kuin kristinusko. Mutta se myös vaatii vaivaa, toisin kuin tuollainen paasaaminen, luuleminen, pahan näkeminen toisissa.

Mitä oot mieltä sielunvaelluksesta?

En tiedä mitä kuoleman jälkeen koittaa niinkin ei kukaan ihminen. Tärkeää on se mitä olen nyt. Ja miten elän tämän päiväni, kohtelen itseäni ja muita ihmisiä. Kyllä se kuolema ja sen jälkeinen todellisuus sitten aikanaan valkenee. Sen verran uskon kyllä et ihminen on muuta kuin tämä materialistinen egonsa, sielua tai energiaa- joka varmasti jää jollain lailla "kiertoon". Mitä itse ajattelet?

Vierailija
22/147 |
12.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun on todella vaikea kuvitella et ihminen joka on joogannut pitkään, ahdistuisi siitä noin. Ja herää myös kysymys mitä niin järkyttävän pahaa niissä itämaisissa opetuksissa on? Eikös ne pyri samaan rauhaan ja rakkauteen kuin jeesuskin? POis ahneudesta, egoismista jne...? Kyllä mä ainakin olen ihan vapaasti valinnut että harrastan joogaa (olen harrastanut vuosia) mutta en ryhdy hinduksi. Hyvinvointia elämään jooga tuo moniverroin enenmmän kuin kristinusko. Mutta se myös vaatii vaivaa, toisin kuin tuollainen paasaaminen, luuleminen, pahan näkeminen toisissa.

En tiedä mitä kuoleman jälkeen koittaa niinkin ei kukaan ihminen. Tärkeää on se mitä olen nyt. Ja miten elän tämän päiväni, kohtelen itseäni ja muita ihmisiä. Kyllä se kuolema ja sen jälkeinen todellisuus sitten aikanaan valkenee. Sen verran uskon kyllä et ihminen on muuta kuin tämä materialistinen egonsa, sielua tai energiaa- joka varmasti jää jollain lailla "kiertoon". Mitä itse ajattelet?

on miettimisen arvoista se miksi ihmiset haluavat tietää, ennakoida, lokeroida, määritellä. Miksi ei riitä että elämä on? Että rakkaus on? Se että kiinnittää huomionsa olennaiseen nyt? vaan pitäisi tietää, ennakoida, varmistella jotain? tai väitellä siitä kuka on oikeassa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
23/147 |
12.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämmöinen seminaari mm järjestettiin jossa pohdittiin joogaa http://uskotoivorakkaus.fi/menokalenteri/kalenteri/taipuuko-kirkko-joog…

Pääosin kirkossa ollaan iloisia jos ihminen hoitaa kehoaan. Muutenkin kaikenlainen mustavalkoisuus: asiat ovat joko hyviä tai pahoja on aika kapeuttava näkökulma eikä kristillinenkään.

Monissa asioissa on ennemminkin sekä että - puolet. Itse ajattelen, että joogan harrastaminen liikuntana on varmasti suurimmaksi osaksi vain hyvä juttu, mutta ehkä on jotain semmoistakin joogaan liittyvää harvinaisempaa toimintaa joka selkeämmin on kristitylle hankalaa.

Monissa erilaisissa tilanteissa ei ole selkeää käyttäytymisvaihtoehtoa. Vaan ihmisen pitää itse ajatella, miettiä oma sitoutumisensa ja muodostaa itse kantansa asioihin. Tähän kai Jeesuskin kannusti.

Vierailija
24/147 |
12.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jooga on sut tohon manipuloinut. Etkö huomaa? Ajattelet kuin hindulainen. Se on joogan vaikutus.

Vierailija
25/147 |
12.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jooga on sut tohon manipuloinut. Etkö huomaa? Ajattelet kuin hindulainen. Se on joogan vaikutus.

Näin olen ajatellut kyllä jo kauan ennen joogaakin. Ja harrastan myös muunlaista pohdintaa minkä kanssa ei ole joogalla mitään tekemistä. On aika loukkaavaa luulla tietävänsä tällaisten kommenttien perusteella ihmisen koko avro-ja ajatusmaailma. MInä olen ajatellut ihan itse, eikä mua ole kukaan manipuloinut. Ihan niinkuin varmaan säkin sun kristinuskosi??? MItä jos se oletkin sinä joka on manipuoitu?? Mistä tiedät ettei näin ole? Mulla on tapana KUNNIOITTAA ihmistä kuin ihmistä, hänen totuuttaan ja arvojaan. En ole mikään kertomaan kenellekään millainen hänen pitäisi olla, vaan hyväksyn hänet sellaisena kuin hän on. Jos se on hidulaista niin olkoon sitten:D Vaikka aika kaukana taidan hidusta olla:)Miksi sulle on niin tärkeää yrittää todistaa omaa oikeassaolemistasi? Tai sitä että sulla on se oikea totuus ja toiselaiset ajatukset on manipulaation tulosta? Joogan vaikutusta on kyllä taastusti se että kun voi itse hyvin, ei tarvitse tuomita ketään muutakaan. Sinä olet suvaitsematon, etkö huomaa? Sekö on krsintinuskon vaikutus?

Vierailija
26/147 |
12.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan sama mitä evlut kirkko tekee, harvaa se enää kiinnostaa, kun ihmiset osaavat nykyään ajatella.

Vielä vähemmän ketään kiinnostaa jonkun petri paavolan mielipiteet.

Mä en ole ikinä harrastanut joogaa, mutta silti uskon jälleensyntymään. Kristityksi mut on kastettu ja oon käynyt rippikoulun. Teini-iässä kuitenkin aloin ajatella ja hylkäsin kristinuskon.

Vierailija
27/147 |
12.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olympialaisiin on osallistunut moni kristittykin. Miten jooga poikkeaa yleisurheilusta?

Yleisurheiluhan on Zeuksen palvontaa.

Vierailija
28/147 |
12.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

järjestetään yksi seminaari ja joku kirjoittaa nettiin mielipiteensä asiasta.

Nyt kun av:lla on lisäksi tämä yksi ketju, niin meillähän ei enää ole kohua vaan oikea sisällissota!

Vierailija
29/147 |
12.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kiduttaako mielikuvitusolento iankaikuisesti voimisteluliikkeiden tekemisestä, niin jatkon suhteen niinsanutusti taivas on rajana.

Ei ihme että yhä useampi viis veisaa noista hömpötyksistä.

Vierailija
30/147 |
12.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyse siitä osaatko ja uskallatko ajatella itse. Vai kulutatko elämäsi vaahtoamalla siitä mitä muiden pitäisi vai ei pitäisi

Vierailija
31/147 |
12.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kirkon joogaseminaarin kannanotto, vaan jonkun yksittäisen ihmisen mielipide.

Kirkko muodostuu jäsenistään. Yhtä hyvin voisit sanoa, että av:lla provoja kirjoittavan naapurinmummon mielipide on koko kirkon kanta, edellyttäen että hän kirkkoon kuuluu.

Kuuluneeko tuo linkin kirjoittaja edes kirkkoon?

Vierailija
32/147 |
12.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllähän sen tunnistaa kehossa, kuinka vastenmielistä se on. Sama seksin kanssa.

Syntiä kaikki tyyni.

Urheilu olkoon pannassa. Yleisurheilussa näkee verryttelyssä muuten samalaisia venyttelyitä ja liikkeitä, kuin joogassa. Taitaa yleisurheilu ja jooga olla salaliitossa kristinuskoa vastaan.

Vierailija
33/147 |
12.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllähän sen tunnistaa kehossa, kuinka vastenmielistä se on. Sama seksin kanssa.

Syntiä kaikki tyyni.

Urheilu olkoon pannassa. Yleisurheilussa näkee verryttelyssä muuten samalaisia venyttelyitä ja liikkeitä, kuin joogassa. Taitaa yleisurheilu ja jooga olla salaliitossa kristinuskoa vastaan.

Yleisurheilu ennen Paavalia oli syntiä. Paavali ja Jeesus kuitenkin tekivät selvää kreikkalaisista ja alistivat heidät kristinuskon alle. Kreikkalaiset itse vaihtoivat epäjumalansa Jeesukseen.

Eli voidaan ajatella että Jeesus voitti epäjumalat ja sai lahjana Olympialaiset. Täten Olympialoideja juhlitaan nykyään Jeesuksen voitoksi, ei zeuksen, joka hävisi Jeesukselle uskojen taistelussa.

Samoin voi käydä jogallekin.

Vierailija
34/147 |
12.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirkko muodostuu jäsenistään. Yhtä hyvin voisit sanoa, että av:lla provoja kirjoittavan naapurinmummon mielipide on koko kirkon kanta, edellyttäen että hän kirkkoon kuuluu.

tuo yksi aivopesty jankuttaja.

Vierailija
35/147 |
12.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vai ketä?

Itselläni ei ole tähän asiaan suurempaa kantaa (kirkkoon en kuulu), mutta tuttavani, joka on kääntynyt hindulaisuudesta kristinuskoon ei kannata joogaa kristityille omien hinduaikaisten kokemustensa perusteella.

Eli onko mielestäsi aivopesty vain sellainen joka ei hyväksy joogaa, vai sellainen joka hyväksyy sen?

Vai onko aina niin, että se joka ajattelee uskonasioista eri tavalla kuin sinä, on aivopesty?

tuo yksi aivopesty jankuttaja.

Vierailija
36/147 |
12.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ruumiinpalvonta ei kuulu kristittyyn elämän kulttuuriin. Raamatussa on kohta että on pidettävä vapaapäivä, joka muuten viittaa siihen että hikoilua tulisi välttää ja jokaisen on silti työllä ansaittava leipänsä ettei Jumalan viha lankeaisi laiskaan.

Eli toisin sanoen voimme vetää tästä yhden johtopäätteen => ainoa sallittu liikuntamuoto kristittylle on työnteko, jolla ansaitaan leipä.

Ammattiurheilija voi siis olla kristitty ja vanhurskas. Tälläinen ihminen saa viimeisinä päivinä istua Jumalan vieressä ja nauttia juhla-ateriaa. Hän on kunnioitettu.

Pointtini oli että ammattiurheilija voi olla uskossa. Muuten urheilu ei sovi kristilliseen elämään sillä ruumiinkultuuri ja sen palvonta sekä iänkaikkinen kadotus. Joga ja monet muut urheilulajit johtaa kadotukseen.

Vierailija
37/147 |
12.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kristitty ja jooga ei sovi yhteen. Luulis olevan itsestäänselvä asia. Onko?

Vierailija
38/147 |
12.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ruumiinpalvonta ei kuulu kristittyyn elämän kulttuuriin. Raamatussa on kohta että on pidettävä vapaapäivä, joka muuten viittaa siihen että hikoilua tulisi välttää ja jokaisen on silti työllä ansaittava leipänsä ettei Jumalan viha lankeaisi laiskaan.

Eli toisin sanoen voimme vetää tästä yhden johtopäätteen => ainoa sallittu liikuntamuoto kristittylle on työnteko, jolla ansaitaan leipä.

Ammattiurheilija voi siis olla kristitty ja vanhurskas. Tälläinen ihminen saa viimeisinä päivinä istua Jumalan vieressä ja nauttia juhla-ateriaa. Hän on kunnioitettu.

Pointtini oli että ammattiurheilija voi olla uskossa. Muuten urheilu ei sovi kristilliseen elämään sillä ruumiinkultuuri ja sen palvonta sekä iänkaikkinen kadotus. Joga ja monet muut urheilulajit johtaa kadotukseen.

Amen. Jogan opettaja voi olla uskossa ja kristitty, sillä hän ansaitsee leipänsä työllä. Jogan opettajan on silti muistettava pyhittää lepopäivä!

Vierailija
39/147 |
12.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tämä selvä asia?

Vierailija
40/147 |
12.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rakastan joogaa, ja käyn silti myös joskus hengellisissä tapahtumissa. MOnesti vaan kristitty tapa ilmaista on sellaista ympäripyöreää lätinää, harva läheskään kaikki papit esim. eivät ole kokonaisvaltaisesti mukana siinä mitä puhuvat. Kun kumartelee kuvia, jää helposti usko sisäistämättä. Harvoin olen myöskään joogassa tavannut samalla tavoin kaksinaismoralistisia tai tunnelukkoisia ihmisiä kuin seurakunnassa. Jooga taas on ihan konkreettista psykofyysistä hyvinvointia. Kerrotko mikä tuossa sun väittämässä on itsestäänselvää? Jos on kristitty, ei siis voisi käydä joogatunnilla? MIkä estää?? Jeesus? vai onko jooga niin voimakasta että pelkillä fyysisillä harjoituksilla jo tuhoaa koko kristinuskon.? On hälyttävää jos pitää noin pelätä ja torjua jotakin... silloin siinä omassa uskossa on jotain vikaa...